Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3133
For noen måneder siden ble jeg stoppet av sivilpolitiet midt på svarte natta. Det var ikke en minste antydningen til liv ute utenom oss, verken dyr, fotgjengere eller andre biler. Kun meg, som sto på rødt lys, og sivilpolitiet som kom bak meg da jeg sto på rødt lys.

Jeg fikk grønt lys og rullet avgårde. For å nå destinasjonen min, må jeg enten kjøre 7-8 minutter på noen småveier i spiral inn mot der jeg skulle, eller jeg kunne ta en liten snarvei rett over. Da jeg nettopp hadde fått lappen var jeg usikker på om jeg hadde lov eller ikke, men "alle" andre gjorde det, både kjente og ukjente, midt på dagen så vel som på nattestid. Det dreier seg om et NEDSENKET fortau. Fortauet gikk bortover langs veien jeg kjørte på, og ett sted var fortauet nedsenket til bakkenivå, altså ligner det VELDIG på en innkjørsel. Plenty av plass til en bil i bredden, og bare kjøre en meter så er jeg på andre siden. Da kommer jeg rett over på en annen vei, som jeg har lov å kjøre på. Slik sparer jeg nesten 10 minutter.

Som sagt var jeg skeptisk i begynnelsen, men i flere år har jeg tatt denne veien flere ganger i uken av ren vane. Da sivilpolitiet bak meg slo på blålys og stoppet meg, kunne jeg ikke engang skjønne at jeg hadde gjort noe galt. Den svært unge politimannen, kanskje bare et-par-og-tyve, kom bort til ruten og viste meg politiskiltet, og jeg åpnet døren. Han spør; "er dette lovlig kjøring da?!" med meget krass tone, typisk for en som er ny i tjenesten og vil vise sin innsats. Men nå skal jeg ikke dømme. Jeg spurte høflig "har jeg gjort noe galt?", så sa han med enda krassere stemme; "Du kjører over fortauet! Du KJØRER over fortauet!!!" så var jeg litt tankeløs, og sa "Aah, ja, sorry, beklager, det er en gammel vane, gjør det hver gang". Han ga meg i alle fall et meget stygt blikk, og begynte å samle inn førerkort og vognkort og skrive i foreleggsheftet sitt. Den veien vi da sto på, er for så vidt også ganske tvilsom, men der vet jeg at jeg har lov å kjøre, men det virker ikke nødvendigvis slik.

Politimannen kom tilbake til bilen min og spurte meg, litt mer avslappet denne gang: "Har du lov til å kjøre der?" og siktet til fortauet/innkjørselen. "Nei", sa jeg flatt og beklagende, nok en gang uten å tenke meg om. "Nei, og har du lov å kjøre her?!" spør han. "Ehm ... ja, her har jeg da lov å kjøre", sier jeg, og han kremter frem et lite "hm", før han går bort fra bilen min. 5-6 minutter senere returnerer politimannen, og sier "Ja okei, men DER borte hadde du ikke lov å kjøre ... ?" konkluderer han, men likevel tydelig usikker. Jeg nikket meg enig, og han dykket nok en gang ned i foreleggsheftet sitt og begynte å lese av bøtesatser og tabeller. Jeg endte opp med en bot på 3200,- for å kjøre over fortauet, og vedtok denne på stedet.

Boten er betalt for lenge siden, så den er det vel lite å gjøre med, men hva med en annen gang? Hvis jeg er usikker på om jeg har gjort noe galt eller ikke, hvem kan jeg spørre? Jeg er langt fra garantert å få noe ærlig og korrekt svar av politimannen, men samtidig så sa han at hvis jeg ikke godtok boten, så anmeldte de meg, slik at jeg må betale rettsgebyr i tillegg til boten jeg helt sikkert blir idømt på nytt. Klart jeg ikke vil dette når jeg er så usikker som jeg er. Er i alle fall ferdig med denne saken for lenge siden. Men jeg har tenkt litt på denne boten nå i det siste.

For det første. Det er ingen som helst skilting. Verken om at det er forbudt eller tillatt. Jeg ser egentlig ingen grunn til at det skulle være ulovlig å kjøre inn der jeg kjørte inn, selv om det virker som et unaturlig sted å kjøre inn. Hvem kan jeg henvende meg til for å finne ut om det er lov eller ikke? Det var som sagt et nedsenket fortau med god plass til en bil i bredden, ser ut som en innkjørsel. Fortauet er kun en meter bredt og vips er man på helt klart lovlig vei igjen.

For det andre. Politimannen var østlandsk, og ikke her fra Bergen. Han var tydelig usikker på flere ting, blant annet kjøremønster, og til og med det å skrive ut boten. Han fomlet voldsomt. Dessuten hisset han seg voldsomt opp, selv om jeg var svært rolig og la meg egentlig så langflat som jeg kunne gjort. Jeg var ydmyk og beklagende og tok skylden og samarbeidet fint, mens han sto og skjelte meg ut, rett opp i ansiktet. Ikke at jeg fant det verken støtende eller provoserende, men jeg mener at han var svært overivrig. Ganske sikker på at han er nyutskrevet fra politihøyskolen. Han hadde med seg en dame i bilen som så langt mer erfaren ut, men hun sto bare ved sivilbilen helt taus og bare observerte og sa ingenting, unntatt da jeg stilte henne et spørsmål mens politimannen sprang rundt omkring i kvartalet og letet etter skilt. Jeg la meg egentlig flat bare fordi denne urutinerte politimannen fortalte meg at jeg hadde gjort noe galt. Dårlig av meg å være så passiv, det er jeg klar over, men kunne jeg gjort noe annerledes?

For det tredje. Jeg vet egentlig ikke hva det tredje er. Føler egentlig at jeg godtok denne boten altfor lett, særlig når jeg nå føler meg usikker på om den var riktig i det hele tatt. Det jeg egentlig lurer på er hvor jeg skal henvende meg for å få klarhet i hva som er tillatt og ikke. Og er det mulig å ikke vedta boten, fordi man er usikker på om man har gjort noe galt i det hele tatt, og deretter få klarhet i det og vedta den senere, uten rettssak, eller det slik at vedtar jeg den ikke så får jeg rettsgebyr klistret på meg med en gang, så er eneste løsning altså å gamble på om du har rett eller ikke?

Mulig det kommer flere spørsmål, for det er merkelig nok enda flere tanker som surrer rundt her og ikke har kommet ut. Dette innlegget ble sikkert mye lengre enn nødvendig, men av en eller annen merkelig grunn skrev jeg så masse før jeg ga meg. Håper noen gidder å ta seg tid til å lese, og kommentere dersom de vet noe.

Takk!
vi har fått med oss at du kjørte der

men det står i veien til førerkortet tror jeg at du har lov til å kjøre på gangfelt hvis det er til og fra eiendom

er ganske sikker
Ettersom du godtok boten på stedet, og den allerede er betalt og du har glemt pengene, er det vel ikke så mye å gjøre med akkurat den biten, som du forsåvidt også er inne på.

Når det gjelder hvor det er lov/ikke lov å kjøre er det vel bare å kontakt nærmeste Vegvesen-kontor? Hvis du har et i nærheten, så skulle jeg tro de hadde peiling på veiene i omegn. Ellers ville jeg kanskje tatt et bilde av stedet, og gikk en litt bedre forklaring. Last gjerne opp et bilde her og, ble litt nyskjerrig på dette fortauet :P

EDIT: Finn din nærmeste trafikkstasjon her: http://www.vegvesen.no/Om+Statens+ve...afikkstasjoner
Sist endret av Toak; 4. desember 2009 kl. 01:14.
Jeg skulle ikke til noen privat eiendom, men til en forretning. Forøvrig var det bare snakk om en meter som lå i grenseland, ikke noe langtur på gangsti.
Jeg hadde nok gjort akkurat det samme. Har du lyst å fortelle hvor det er? Kanskje jeg vet hvor det er? Litt lettere å avgjøre da

Hvis det er nedsenket fortau må det jo være en grunn til det. Og den eneste grunnen jeg ser er at det skal biler eller motorsykler over der. Vi har en sånn rett utenfor huset.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
"Du bryter loven,"

-"Ja, jeg gjør det hver gang."

Mulig det bare er noe jeg forestiller meg, men var dette noe sjakktrekk å si, da?
Sitat av sengetøv Vis innlegg
vi har fått med oss at du kjørte der

men det står i veien til førerkortet tror jeg at du har lov til å kjøre på gangfelt hvis det er til og fra eiendom

er ganske sikker
Vis hele sitatet...
Man har ikke lov til å føre registreringspliktig motorkjøretøy på gang/sykkelsti og fortau. Man kan derimot krysse gang/sykkelsti dersom det er nødvendig for å komme til/fra eiendom.

Kjørte en gang vognsettet inn på en vei som var skiltet som gang/sykkelvei i et boligfelt for å losse et flyttelass.
Tok nøyaktig 10 minutter før onkel blå dukket opp, bare viste de tillatelsen som man kan få fra politiet dersom det er tungtveiende grunner til det, og de forduftet igjen.

I enkelte tilfeller der man må kjøre langs gang/sykkelsti for å komme til egen eller annens eiendom er det skiltet innkjøring forbudt, med underskilt som sier at kjøring til eiendommene er tillatt.
Sitat av Toak Vis innlegg
Ettersom du godtok boten på stedet, og den allerede er betalt og du har glemt pengene, er det vel ikke så mye å gjøre med akkurat den biten, som du forsåvidt også er inne på.

Når det gjelder hvor det er lov/ikke lov å kjøre er det vel bare å kontakt nærmeste Vegvesen-kontor? Hvis du har et i nærheten, så skulle jeg tro de hadde peiling på veiene i omegn. Ellers ville jeg kanskje tatt et bilde av stedet, og gikk en litt bedre forklaring. Last gjerne opp et bilde her og, ble litt nyskjerrig på dette fortauet :P

EDIT: Finn din nærmeste trafikkstasjon her: http://www.vegvesen.no/Om+Statens+ve...afikkstasjoner
Vis hele sitatet...
Hva skal man si til politiet da? "Vent litt, jeg må bare snakke med noen før jeg bestemmer meg om jeg skal godta boten"? Litt kjipt hvis det er en situasjon politi har rett og du må betale enda mer fordi du ikke godtok boten på stedet..
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Hva skal man si til politiet da? "Vent litt, jeg må bare snakke med noen før jeg bestemmer meg om jeg skal godta boten"? Litt kjipt hvis det er en situasjon politi har rett og du må betale enda mer fordi du ikke godtok boten på stedet..
Vis hele sitatet...
Hvis du er usikker på om du har gjort noe ulovlig, er det så enkelt at du må formidle det til politibetjenten. Hvis du er villig til å vedta et forenklet forelegg på et senere tidspunkt, kan politiebetjenten gi deg mulighet til dette innenfor en 14 dagers frist.
Alternativt skriver betjenten en ordinær politianmeldelse der du blir innkalt til avhør og kan forklare deg nærmere. Hvis det er grunnlag for tvil om den objektive skylden, vil saken bli henlagt.

Det er ikke sikkert at det finnes noe enkelt svar på slike ting, da er det retten om avgjør.
Kjipt å få bot, enda kjipere at det fortsatt finnes politifolk som oppfører seg slik.
Sist endret av Volch0k; 4. desember 2009 kl. 12:23.
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Dessverre er det jo sånn at en hel del unge mennesker i dag har vokst opp med fraværende og ikke involverte voksenpersoner. Det følger at det er en generell trend at barn og ungdom skal behandles som voksne, og derfor ikke korrigeres når de gjør noe galt. Mange unge får derfor sjokk når voksne faktisk drister seg til fortelle dem at de har gjort noe galt. Det blir rett og slett for sterkt for dem.

Etter beskrivelsen har politibetjenten i dette tilfellet oppført seg forbilledelig. At trådstarter ble så sjokkert av å bli tilsnakket at han godtok et forenklet forelegg som kanskje ikke var riktig blir en annen skål.
Vis hele sitatet...
Må si meg enig med Carman Jr her.

Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Jepp, alle er jo helt like.
Alle politi folk er snille og gode, ingen ungdommer gjør noe galt.

Den diskusjonen her er umulig og bli enige i, alltid noen nazi snut som kommer til og ødlegge rykte til politi og alltid noen ungdommer som klarer og sette ungdommer i et dårlig lys.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Volch0k; 4. desember 2009 kl. 12:56.
Hvor i Bergen var dette stedet?
det finnes noen smutt hull.
vel å merke, sånn som av og på lessing av kjøretøy har man lov til på ganske mange plasser.
til og med i parkering forbudt sone. derimot i full stans forbudt sone. ikke lov.
med mindre du har gule saft blandere på taket.
dette gjelder også på fortau, nød blink gjelder ikke det er noe du kan bli bøt lagt etter vis du bruker de under av og på lessing. (så sant det er en ny utdannet politi betjent) eldre betjenter ser litt vekk i steden.
så sant det ikke tar hele dagen.
oven for ny utdannede betjenter. gjelder det ikke å vare usikker, vis du vet du har rett og kan vise det til i ett eller annent lov verk. så blir de usikkkre å må sjekke dette opp med eldre betjenter.
så skal du først kjøre på fortau lovelig. kjøp deg en saft balnder med gult lys. ikke nødvendig vis slå den på men.
blir du stoppet. forklar betjenten at du glemte å plugge den i. =)

har erfaringen med å krangle med politi og parkerings vakter. på disse områdene som yrkesjåfør.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Oppsummerer:
Fikk et forenklet forelegg og godtok dette på stedet. Har i det siste fått brev fra vernepliktsverket som tilbyr meg opptak både her og der (fikk blank toppkarakter på alt på sesjon, og har god orden og atferd, og gode karakterer. altså alt fint på papiret). De aller fleste fysiske krav klarer jeg også med stil. Kondisjon og styrke o.l. Men nå blir jeg litt skremt. Omtrent alle stedene skriver dette: "Søkeren må ha godkjent vandel, dvs ikke være dømt for straffbare forhold (registrert i doms- og bøteregisteret)."

Fikk litt noia, og Googlet rundt. Det ser ut som at dette forelegget jeg fikk ble registrert i bøteregisteret, altså. Betyr dette virkelig at alle ambisjonene mine om en karriere faller i grus? Er det virkelig så alvorlig? Bortsett fra dette forelegget har jeg alt plettfritt, og stiller sterkt på alle tester. Jeg blir trist!
Du begikk en forseelse, ikke en forbrytelse.. Tviler på at de vektlegger det der, sjøl om det står i uttømmende attest. Hadde du blitt tatt med 1 enhet [ sett in ulovlig rusmidddel her] og fått bot, så hadde de brydd seg. Tviler sterkt på at du trenger å bekymre deg for det der. Du får ringe til vernepliktsverket for å få dette endelig avklart
Forenklet forelegg er vel det du får for "små-pjatt" så vidt jeg vet, fartsbot eller lignende. Dette er generelt ikke noe problem i forsvaret, dersom det er engangstilfelle. Dersom du skal inn på noe mer spesielt i forsvaret, som krever sikkerhetsklarering for "strengt hemmelig", så er det nok sjangs for at det blir problemer. Men det er vel ikke noe fasitsvar på det, det vurderes vel i hvert enkelt tilfelle.
Jeg er imponert over at du klarer å svare en politimann som sier at du gjør noe ulovlig med at du "gjør det hver gang av gammel vane". Du får ikke mindre straff av å innrømme mer

Sitat av robhol Vis innlegg
"Du bryter loven,"

-"Ja, jeg gjør det hver gang."

Mulig det bare er noe jeg forestiller meg, men var dette noe sjakktrekk å si, da?
Vis hele sitatet...
Damn. Leste jo selvfølgelig ikke alle postene i tråden før ETTER at jeg selv skrev. Guess the jokes on me now!