Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2725
Heisann godtfolk.. Sist lørdag nå i rundt fem-tiden på morgenskvisten kom politiet på døra mi, jeg var på vei til utgangsdøra for å låse og legge meg da jeg ble møtt av politi som presset seg inn i leiligheta.. Da de kom viste de ikke fram noen ransakningsordre eller noe.. Jeg spurte flere gang og det eneste de sa var at de hadde snakket med en rettsadvokat på telefon eller noe.. De fant ikke særlig mye i kåken, da jeg ikke er noe selgertype eller noe sånt, men de valgte å ta meg og de to kameratene mine som var der da det skjedde på cella.. Eneste vi hadde av "ulovligheter" var 3g med pot.. det jeg lurer på, virker dette riktig? har de lov å komme på døra slik helt uventet? Jeg har ingen saker på meg fra før, og bor midlertidlig hos min far. Syntes bare det virket meget ekstremt. De kom med 2 storbiler, og hadde med seg sånn ståljævel til å kverke døra med, som de heldigvis ikke brukte siden det var åpent da de kom.. Beklager rotete tekst..

Alle som var der fikk forelegg på 3-4000 for røyking og mindre besittelse..
Sist endret av tommentmn; 23. november 2009 kl. 18:44.
Ransakingsordre = Win.
Men om du bor hos din far, var det kanskje hannes ting de gikk gjennom?
ekstremt? ja. normalt? neeeh. lovlig? tviler.
men siden dere ble tatt for 3 g pot er det ikke mye vits i å ikke godta bota.
Bota og sånt godtok vi alle mann, men saken er at jeg synes det virker veldig "hardcore" å komme på den måten der, uten noe papirer eller noe å vise fram.. :s
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Lovdata.no Straffeprosessloven
§ 195. Når noen med skjellig grunn mistenkes for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff, kan det foretas ransaking av hans person dersom det er grunn til å anta at det kan føre til oppdagelse av bevis eller av ting som kan beslaglegges eller som det kan tas heftelse i.

Av andre enn mistenkte kan det foretas personlig ransaking når mistanken gjelder en handling som etter loven kan medføre straff av fengsel i mer enn 6 måneder, og særlige omstendigheter taler for å foreta slik ransaking.

Endret ved lov 11 juni 1999 nr. 39 (i kraft 1 juli 1999 iflg. res. 11 juni 1999 nr. 663).


§ 196. Ransaking etter foranstående bestemmelser kan foretas selv om mistenkte ikke kan dømmes til straff på grunn av reglene i straffeloven §§ 44 eller 46. Det gjelder også når tilstanden har medført at den mistenkte ikke har utvist skyld.

Endret ved lov 3 des 1999 nr. 82 (i kraft 1 jan 2000 iflg. res. 3 des 1999 nr. 1202).


§ 197. Uten vedkommendes skriftlige samtykke kan ransaking etter §§ 192, 194 og 195 bare foretas etter beslutning av retten.

Er det fare ved opphold, kan beslutningen treffes av påtalemyndigheten. Ved ransaking av redaksjonslokale eller tilsvarende skal slik beslutning treffes av statsadvokaten, og bare dersom det er sannsynlig at etterforskningen vil bli vesentlig skadelidende dersom man skulle vente på rettens beslutning.

Beslutningen etter første og annet ledd skal så vidt mulig være skriftlig og opplyse om hva saken gjelder, formålet med ransakingen og hva den skal omfatte. En muntlig beslutning skal snarest mulig nedtegnes.

Endret ved lover 14 juni 1985 nr. 71, lov 4 juni 1999 nr. 37 (i kraft 1 juli 1999 iflg. res. 4 juni 1999 nr. 567).


§ 198. Uten beslutning som nevnt i § 197 kan politimann foreta ransaking: 1) på sted som nevnt i § 193,
2) når mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor, eller
3) når det er sterk mistanke om en handling som etter loven kan medføre straff av fengsel i mer enn 6 måneder, og det er nærliggende fare for at formålet med ransakingen ellers vil forspilles.


Personlig ransaking av andre enn mistenkte kan likevel ikke foretas uten samtykke eller beslutning som nevnt i § 197. Første ledd nummer 3 gjelder ikke ved ransaking av redaksjonslokale eller tilsvarende.

Politimann som ifølge påtalemyndighetens eller rettens beslutning skal pågripe en mistenkt, kan i dette øyemed foreta ransaking av hans bolig eller rom, eller på sted hvor det er særlig grunn til å anta at han oppholder seg.

Endret ved lov 4 juni 1999 nr. 37 (i kraft 1 juli 1999 iflg. res. 4 juni 1999 nr. 567).
Vis hele sitatet...
Loven gir politiet mye frihet når det kommer til ransakelser, spesiellt § 198 i straffeprosessloven som gir de tillatelse til å ransake uten å få det godkjent av noen om man er på "ferskt spor".
Sist endret av Dodecha; 23. november 2009 kl. 18:55.
"Ferskt spor", det er jo en individuell definisjon
Sitat av tommentmn Vis innlegg
Bota og sånt godtok vi alle mann, men saken er at jeg synes det virker veldig "hardcore" å komme på den måten der, uten noe papirer eller noe å vise fram.. :s
Vis hele sitatet...
enten så hadde de mistanke om å finne større mengder "narkotika", eller så ville de bare stature et eksempel, spesielt om du bor i bygdenorge hvor det er generelt lite stoff blandt ungdom der politiet gjør alt for at ungdom ikke skal bynne med hasj og sterkere stoffer.
Saken er at de for det meste kan gjøre hva de føler for så lenge de handler på "mistanke", har opplevd dette selv og det er ikke stort man får gjort med det.
Sitat av f-w0rd Vis innlegg
enten så hadde de mistanke om å finne større mengder "narkotika", eller så ville de bare stature et eksempel, spesielt om du bor i bygdenorge hvor det er generelt lite stoff blandt ungdom der politiet gjør alt for at ungdom ikke skal bynne med hasj og sterkere stoffer.
Vis hele sitatet...
Det var iallefall ikke for å statuere eksempel, for bor i Kristiansund, og vil si politiet burde ha noe bedre å fokusere på enn røykere..
Politiet i Norge er en morsom sak. Det virker som om de fleste av de er VELDIG inspirert av amerikanske S.W.A.T-filmer, og lignende; da pistoler og ordtak som 'FREEZE' er helt sykt kult.

Når de først får ett oppdrag (ja, utenom å kjøre rundt i sivil som er så å si det eneste de gjør her jeg bor) så liker de å overdrive veldig. Har hørt mange historier om leiligheter som har blitt rasert helt av politiet der de så å si stormer inn med pistoler og kauker, bare for at de skulle finne så mye som ingenting.

KOS OG KLEM
Sitat av f-w0rd Vis innlegg
ekstremt? ja. normalt? neeeh. lovlig? tviler.
men siden dere ble tatt for 3 g pot er det ikke mye vits i å ikke godta bota.
Vis hele sitatet...
Ekstremt? Nei! Normalt?: Ja! Lovlig?: Nei, men hva får du gjort?
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Ekstremt? Nei! Normalt?: Ja! Lovlig?: Nei, men hva får du gjort?
Vis hele sitatet...
Du har valgt å befatte deg med narkotikakriminalitet. Da må du ta følgende. Det er helt normalt at kriminelles leiligheter blir ransaket, og selvfølgelig helt lovlig.

Hvis du ikke liker det kan du slutte med kriminalitet. Så enkelt!
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Du har valgt å befatte deg med narkotikakriminalitet. Da må du ta følgende. Det er helt normalt at kriminelles leiligheter blir ransaket, og selvfølgelig helt lovlig.

Hvis du ikke liker det kan du slutte med kriminalitet. Så enkelt!
Vis hele sitatet...
Hvorfor i svarte quota du meg der? Hva vet du om det?
Jeg vil bare frem til at selvom det ''snille'' norske politiet ikke er så snille som gamle damer og samfunnet skal ha det til.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Ekstremt? Nei! Normalt?: Ja! Lovlig?: Nei, men hva får du gjort?
Vis hele sitatet...
Det er ekstremt i forhold til at det de fant var 3 g pot jo. men hvem vet hva de forventa å finne.
Jeg er hvertfall ikke vant til at snuten leker DEA å slår inn dører og shit, men jeg tviler ikke på at det er tilfelle.
er nokk ikke mye å gjøre med saken, om man ikke starter "krig" som i mexico.

Sitat av tommentmn Vis innlegg
Det var iallefall ikke for å statuere eksempel, for bor i Kristiansund, og vil si politiet burde ha noe bedre å fokusere på enn røykere..
Vis hele sitatet...
hehe, nei da er det vel lite sannsynelig. ja man skulle tro de hadde andre ting å gjøre men dengang ei.

Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Jeg vil bare frem til at selvom det ''snille'' norske politiet ikke er så snille som gamle damer og samfunnet skal ha det til.
Vis hele sitatet...
politiet er like hardcore som strikkelaget til bibelforeninga for å si det på den måten.
De har ikke lov å ransake et kollektiv, sak fra trondheim 3 år siden.
Sitat av keentoo Vis innlegg
De har ikke lov å ransake et kollektiv, sak fra trondheim 3 år siden.
Vis hele sitatet...
Kollektiv og slottet til Kongen er eneste stedene de ikke har lov til å ransake.
Sitat av keentoo Vis innlegg
De har ikke lov å ransake et kollektiv, sak fra trondheim 3 år siden.
Vis hele sitatet...
utdyp deg? Såvidt jeg vet så kan de med en ransakelseordre ransake ditt soverom / bad og evt rom du har løpt gjennom eller oppbevart deg i når politiet startet ransakningen.

Igjen vill jeg si til alle som blir tatt med mindre mengder cannabis eller siktet for røyking og ikke erkjenne straffeskyld men erkjenn at du bruker. Dette skaper en mengder papirarbeid fordi de må faktisk finne ett grunnlag og dømme deg på. I de fleste saker så ender det med hennlagt.

Har blitt siktet for cannabis røyking hvor jeg sa i avhøret "jeg røyker cannabis men erkjenner ikke straffeskyld" De prøvde dermed å finne sist dato jeg brukte noe jeg sa jeg ikke husket og dermed har de ikke bevis.. 3 månder senere får jeg brev i posten hvor saken er hennlagt. Funker vær gang. Ikke vær redd og fall under for hersketeknikkene til Politiet.

Vi må ikke la oss tråkke på men heller snakke ut og gå til advokat så fort man ser at det offentlige oppfører seg uproffisjonellt.
Sitat av keentoo Vis innlegg
De har ikke lov å ransake et kollektiv, sak fra trondheim 3 år siden.
Vis hele sitatet...
Vis kilder, dette hørtes jævlig interessant ut!