Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2759
Hei og hopp!

Jeg fikk nettopp en bot på 2000.- for å ikke ha det ene røde lyset i stand, ikke bremselyset, men det ene av de to som alltid skal lyse litt rødt. (Når jeg bremser virker alle bremse-lys!) Jeg hadde tidligere fått advarsel for dette og fikset det, men pga fuktighet og regnvær sluttet lyset å fungere igjen.

Jeg ringte verksted og spurte om de kunne fikse det (fuktigheten og lyset som ikke fungerer) for noen dager siden og de sa at de ikke hadde tid, deretter ringte jeg igjen idag og skulle fikse det kl 15:00, jeg hadde da gitt tilbake leiebil og kjørte med manglende lys til verksted, men når jeg kom til verkstedet sa de at de ikke fikk tid og ba meg heller komme i morgen tidlig.

Politiet som stoppet meg sa at jeg ikke kunne bevise dette på stedet, og oppfordret meg til å underskrive et forenklet forelegg. Jeg sa meg enig i at det ene lyset ikke fungerte og fortalte klart og tydelig min misnøye med boten på 2000 som jeg sa jeg ville klage på.

Tross alt hadde jeg fått tre politimenn til å bruke over en time på hendelsen, som hele tiden hadde på blålys midt på majorstua. Ikke nok med det, men de hadde lykter også, som de febrilsk lyste inn i bilen med for å vise at de var i effektivt arbeid. I tillegg kom enda en patruljebil for å se på den store hendelsen. Deretter kom også tre sivilpoliti.

Som jeg sa til dem, så er det verdifull tid for politiet som går tapt på idioti om jeg står der og de må bruke lang tid på anmeldelse, samt at det skal gå gjennom rettsapparatet som de klar utdypet, noe som ville føre til at jeg ville ende i en annet form for register.

Jeg skal til USA i år og ønsket ikke å risikere å få reisen min ødelagt pga et baklys.

Politimannen sa ordrett at "9 av 10 saker ender med at man blir skyldig!" og må betale boten samt de ekstrautgiftene.

I henhold til hva politiet sa, følte jeg meg truet til å underskrive, ettersom det ville gi meg rettslige følger og en ekkel følelse av at jeg ville forbli i et slags strafferegister.

Når jeg nå ser på saken, ser jeg en stor feil de har gjort.

Boten er på 2000 kroner!

http://tsh.toi.no/index.html?23066


7
c. uten å ha påbudt lys tent, traf.regl. § 15 kr 600

f) der det er feil ved nærlys, fjernlys, eller kjørelys, vegtrafikkloven § 23 kr 600

Er det noen som kan komme med synspunkter, eventuelt forklare hvilke rettigheter jeg har?

Takk for at du gadd å lese. Hilsen JungleChick
"Kjøring uten å gi påbudt tegn, uten å ha påbudt tent lys eller uten tilstrekkelig utsyn. Kjøring med feil ved nærlys, fjernlys eller kjørelys"

Satsen for dette er kr 2.000,- gjeldende fra 1. februar 2005.

http://www.regjeringen.no/nb/dokumen...html?id=256381

Fant ikke noe nyere, så da er det vel denne som gjelder.

Du har fått et korrekt forenklet forelegg. Og du har tidligere sluppet unna med en advarsel...?

Du kunne i teorien ha nektet de faktiske forhold og prøvd saken for retten.

Retten skulle da ha tatt stilling til om baklyset ditt virket under kjøring eller ikke. Det virket ikke. Noe du selv innrømmer, og Politiet hadde mangfoldige vitner på. Det er alt retten hadde tatt stilling til. De er ikke interessert i å diskutere hvorvidt satsen på kr 2.000,- for et defekt baklys føles rettferdig eller ikke. Påtalemyndigheten hadde vunnet denne saken i løpet av et par minutter.

Dersom det ble konstatert at ditt baklys var defekt, ville du ha blitt dømt. Fått en bot, og kanskje også saksomkostninger. Denne saken hadde kommet på rullebladet ditt. Men jeg tror ikke en trafikksak angående et ødelagt baklys hadde ødelagt en tur til USA for deg.
Kanskje en idé å bruke et oppdatert oppslagsverk, ikke tall fra årtusenskiftet? Om det er størrelsen på det forenklede forelegget du hisser deg opp over er beløpet du har fått korrekt:

7. kjøring med motorvogn,
e) der det er feil ved nærlys, fjernlys eller kjørelys, vegtrafikkloven § 23
kr 2000,-
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...0629-0492.html

Om de kunne vært pragmatiske og latt deg sluppet med en advarsel? Kanskje. Om du har en god sak om du ønsker å ta den videre? Nei. Dessverre.
Sitat av JungleChick Vis innlegg
Hei og hopp!

Jeg fikk nettopp en bot på 2000.- for å ikke ha det ene røde lyset i stand, ikke bremselyset, men det ene av de to som alltid skal lyse litt rødt. (Når jeg bremser virker alle bremse-lys!) Jeg hadde tidligere fått advarsel for dette og fikset det, men pga fuktighet og regnvær sluttet lyset å fungere igjen.

Jeg ringte verksted og spurte om de kunne fikse det (fuktigheten og lyset som ikke fungerer) for noen dager siden og de sa at de ikke hadde tid, deretter ringte jeg igjen idag og skulle fikse det kl 15:00, jeg hadde da gitt tilbake leiebil og kjørte med manglende lys til verksted, men når jeg kom til verkstedet sa de at de ikke fikk tid og ba meg heller komme i morgen tidlig.

Politiet som stoppet meg sa at jeg ikke kunne bevise dette på stedet, og oppfordret meg til å underskrive et forenklet forelegg. Jeg sa meg enig i at det ene lyset ikke fungerte og fortalte klart og tydelig min misnøye med boten på 2000 som jeg sa jeg ville klage på.

Tross alt hadde jeg fått tre politimenn til å bruke over en time på hendelsen, som hele tiden hadde på blålys midt på majorstua. Ikke nok med det, men de hadde lykter også, som de febrilsk lyste inn i bilen med for å vise at de var i effektivt arbeid. I tillegg kom enda en patruljebil for å se på den store hendelsen. Deretter kom også tre sivilpoliti.

Som jeg sa til dem, så er det verdifull tid for politiet som går tapt på idioti om jeg står der og de må bruke lang tid på anmeldelse, samt at det skal gå gjennom rettsapparatet som de klar utdypet, noe som ville føre til at jeg ville ende i en annet form for register.

Jeg skal til USA i år og ønsket ikke å risikere å få reisen min ødelagt pga et baklys.

Politimannen sa ordrett at "9 av 10 saker ender med at man blir skyldig!" og må betale boten samt de ekstrautgiftene.

I henhold til hva politiet sa, følte jeg meg truet til å underskrive, ettersom det ville gi meg rettslige følger og en ekkel følelse av at jeg ville forbli i et slags strafferegister.

Når jeg nå ser på saken, ser jeg en stor feil de har gjort.

Boten er på 2000 kroner!

http://tsh.toi.no/index.html?23066


7
c. uten å ha påbudt lys tent, traf.regl. § 15 kr 600

f) der det er feil ved nærlys, fjernlys, eller kjørelys, vegtrafikkloven § 23 kr 600

Er det noen som kan komme med synspunkter, eventuelt forklare hvilke rettigheter jeg har?

Takk for at du gadd å lese. Hilsen JungleChick
Vis hele sitatet...
Hvis tre politimenn brukte en time på å skrive et forenklet forelegg på ødelagt lys må du være norgesmester i kverulering!
Hjertelig takk for svar.

Jeg kommer nok uansett til å sende inn en klage og håper de ser at jeg har gjort det jeg kunne for å fikse opp i lyset etter advarselen jeg tidligere hadde fått..

Jeg skjønner Majorstua politidistrikt ikke har mye å gjøre på vestkanten en torsdagskveld, hadde det derimot vært Sentrum politistasjon ville jeg uttalt meg klart å tydelig at de burde ha fokus på viktigere ting i samfunnet, ikke bruke 8 politifolk og en jurist samt andre til å lese opp registrering vedlegg og lignende over radio i over en time.

Sløsing av skattepenger og politimyndighet for å tjene inn en bot fra student på 2000.-

Takk for svar

Sitat av Kaunda Vis innlegg
Hvis tre politimenn brukte en time på å skrive et forenklet forelegg på ødelagt lys må du være norgesmester i kverulering!
Vis hele sitatet...
Enten det, eller så må jeg ha Norges fineste bakstell
artig lite spm,
hvilken bil kjører du?