Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 5670
Hei.


Jeg har tidligere hatt ett omfattende rusproblem. Nå har jeg bestemt meg for å skaffe meg førerkortet, og jeg er ferdig med alt uten teoriprøven og førerprøven.

Jeg fikk beskjed for en stund siden at jeg måtte gå til pisseprøver seks måneder før jeg kunne søke om førerkortet. Noe som er faens unødvendig siden jeg allerede har vært nykter i elleve måneder.

Det jeg egentlig lurer på er hvem er det som behandler denne prossesen? Hvem kan jeg ringe for å få litt fortgang i prossesen? Forhåpentligvis slippe disse prøvene 6 måneder før teoriprøven og heller bare ta prøven fra nå av og utover. Noen med erfaring? Er dette mulig?


Jeg går til 'behandling' hos ruspoliklinikken, og hun dama sa at hun skulle sende et brev hvor det sto at hun ikke hadde noen grunn til å tro jeg fortsatt brukte stoff. Den kommer vel godt med.


Kloke råd søkes.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg antar dette er et enkeltvedtak etter forvaltingslova, og at du dermed kan klage etter reglane i forvaltingslova. Sto det ingenting om klageadgang i meldinga du fekk om dette?

Det er forøvrig politiet som skal godkjenne edrueligheta ved søknad om førerkort, så det er mest truleg det lokale lensmanns/politikontoret du skal henvende deg til. Og sidan det ikkje er ein straffereaksjon tipper eg på at det er underlagt reglane i forvaltingslova.
kjedelig streiting
Hadde selv ett liknende problem, og skrev et greit brev til politiet om min tidligere situasjon som pothead, og dagens situasjon da jeg hadde stoppa. Tok vel ca 2mnd etter dette før jeg ble godkjent.
Vil som slashdot sier anbefale deg å klage. Skulle de etter en klage nekte deg det igjen med samme grunn, anbefaler jeg deg å ta kontakt med en advokat og prøve å vise dem til de paragrafene som sier at dobbeltstraff ikke er lov i Norge. Uten at jeg har noe juridisk som backer med opp her.

Synes dog dette er en passe idiotisk ting å gjøre. Det er ingenting som sier at du kommer til å kjøre i rusa tilstand selv om man har blitt tatt for x stoffer ett par ganger. Hadde politiet gjort det samma mot alle som ble huka inn for fyll og slossing i helgene hadde det vært greit, men dette oser dobbelt moral og en "skjult" dobbelstraff herifra til månen. (Ja jeg vet at de nekta en person som drakk litt mye lappen av samme grunn)

Ser bl. annet de har begynt å sette det ved siden av "Du kan ikke bli politi" "Reise til USA" "Du kommer til å ende opp som en heroinist" når det gjelder konsekvenser for bruk av ulovlige stoffer.

Det er heller ikke dårlig at man kan risikere å miste lappen man allerede har av samme grunn. Sender bra signaler at man risikerer å miste lappen samme om man sitter med jointen i kjeften mens man kjører i 100 med vogntoget, eller om man sitter med å en joint i stua og slapper av en fredags kveld...
Sist endret av legalize_it; 25. august 2009 kl. 21:11.
Har du søkt for førekort?
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hadde selv ett liknende problem, og skrev et greit brev til politiet om min tidligere situasjon som pothead, og dagens situasjon da jeg hadde stoppa. Tok vel ca 2mnd etter dette før jeg ble godkjent.
Vil som slashdot sier anbefale deg å klage. Skulle de etter en klage nekte deg det igjen med samme grunn, anbefaler jeg deg å ta kontakt med en advokat og prøve å vise dem til de paragrafene som sier at dobbeltstraff ikke er lov i Norge. Uten at jeg har noe juridisk som backer med opp her.

Synes dog dette er en passe idiotisk ting å gjøre. Det er ingenting som sier at du kommer til å kjøre i rusa tilstand selv om man har blitt tatt for x stoffer ett par ganger. Hadde politiet gjort det samma mot alle som ble huka inn for fyll og slossing i helgene hadde det vært greit, men dette oser dobbelt moral og en "skjult" dobbelstraff herifra til månen. (Ja jeg vet at de nekta en person som drakk litt mye lappen av samme grunn)

Ser bl. annet de har begynt å sette det ved siden av "Du kan ikke bli politi" "Reise til USA" "Du kommer til å ende opp som en heroinist" når det gjelder konsekvenser for bruk av ulovlige stoffer.

Det er heller ikke dårlig at man kan risikere å miste lappen man allerede har av samme grunn. Sender bra signaler at man risikerer å miste lappen samme om man sitter med jointen i kjeften mens man kjører i 100 med vogntoget, eller om man sitter med å en joint i stua og slapper av en fredags kveld...
Vis hele sitatet...
Å ha førerkort er ingen menneskerett, selv om mange tror det. Det stilles blant annet strenge krav til edruelighet. Det er ikke urimelig å anta at en som ikke klarer å forholde seg kun til de svært skadelige lovlige rusmidlene, men er så hardt rammet av trangen til rus at han også må bruke ulovlige rusmidler, faller utenfor lovens krav om edruelighet.

Dobbeltstraff har ingen relevans da inndragning av førerretten for rusmisbrukere grunner i at personen ikke lenger tilfredsstiller kravene for å ha førerkort.
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Å ha førerkort er ingen menneskerett, selv om mange tror det. Det stilles blant annet strenge krav til edruelighet. Det er ikke urimelig å anta at en som ikke klarer å forholde seg kun til de svært skadelige lovlige rusmidlene, men er så hardt rammet av trangen til rus at han også må bruke ulovlige rusmidler, faller utenfor lovens krav om edruelighet.

Dobbeltstraff har ingen relevans da inndragning av førerretten for rusmisbrukere grunner i at personen ikke lenger tilfredsstiller kravene for å ha førerkort.
Vis hele sitatet...
Helt enig i det du sier!
For i første rekke er det jo at andre i trafikken skal kunne være 100% trygg på deg som fører.
kjedelig streiting
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Å ha førerkort er ingen menneskerett, selv om mange tror det. Det stilles blant annet strenge krav til edruelighet. Det er ikke urimelig å anta at en som ikke klarer å forholde seg kun til de svært skadelige lovlige rusmidlene, men er så hardt rammet av trangen til rus at han også må bruke ulovlige rusmidler, faller utenfor lovens krav om edruelighet.

Dobbeltstraff har ingen relevans da inndragning av førerretten for rusmisbrukere grunner i at personen ikke lenger tilfredsstiller kravene for å ha førerkort.
Vis hele sitatet...
Merk at jeg skrev den siste delen av denne posten på generell basis.

Jeg vet selvfølgelig at det å ha førerkort ikke en menskerett, dog så ser jeg heller ikke hvorfor man antar det er større sjangs for at en person som bruker ett ulovlig rusmiddel skulle kjøre beruset. Man må ikke ha ett støre behov for rus enn alle andre kun fordi man feks bruker Cannabis. Dette kan også ha noe med personlige valg å gjøre. Eller at man feks ikke liker rusen alkohol gir.

Når politiet ikke utviser skjønn, og beslutter en slik sak kun med dommer som grunn, så ser jeg det som på grensen til dobbeltstraff.

En ting til, lær deg forskjell på bruk og misbruk
Men du mener kanskje at alle som drikker i helga er rusmisbrukere også?

Sitat av DarkHaxer Vis innlegg
Helt enig i det du sier!
For i første rekke er det jo at andre i trafikken skal kunne være 100% trygg på deg som fører.
Vis hele sitatet...
Jævlig betryggende at man får samme "straffen" om man sitter stein bak rattet, eller stein i godstolen..
Sist endret av legalize_it; 25. august 2009 kl. 22:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jævla betryggende for andre trafikanter å vite at en rusbruker (gammel, eller ikke) kommer kjørende imot en.
kjedelig streiting
Sitat av DarkHaxer Vis innlegg
Jævla betryggende for andre trafikanter å vite at en rusbruker (gammel, eller ikke) kommer kjørende imot en.
Vis hele sitatet...
Vel nå bruker en majoritet av befolkningen ett eller flere rusmidler da. Mener du altså at alle untatt avholdsfolk og jehovas vitner skal miste lappen? Har du så liten tro til befolkninga her i landet at du ikke tror majoriteten skjønner hvor farlig det å kjøre i rusa tillstand?

Er du like redd for å gå ute, da du vet at de fleste her i verden har en kniv i hjemmet sitt?
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Vel nå bruker en majoritet av befolkningen ett eller flere rusmidler da. Mener du altså at alle untatt avholdsfolk og jehovas vitner skal miste lappen? Har du så liten tro til befolkninga her i landet at du ikke tror majoriteten skjønner hvor farlig det å kjøre i rusa tillstand?

Er du like redd for å gå ute, da du vet at de fleste her i verden har en kniv i hjemmet sitt?
Vis hele sitatet...
Er ikke det jeg sier. Jeg sier at trafikken bør være så trygg som mulig...
Om jeg er redd for å gå ute? Hvordan i huleste er det relevant i dette temaet?

Eller forresten, du behøver ikke svare. Skjønner at du har et annerledes syn på dette siden du har rotet deg inn i rusverdenen.
Godt med smør
Sitat av DarkHaxer Vis innlegg
Er ikke det jeg sier. Jeg sier at trafikken bør være så trygg som mulig...
Om jeg er redd for å gå ute? Hvordan i huleste er det relevant i dette temaet?

Eller forresten, du behøver ikke svare. Skjønner at du har et annerledes syn på dette siden du har rotet deg inn i rusverdenen.
Vis hele sitatet...
Vist alle som røyker og ikke kjører er en potensiel fare, er vell alle som har en kniv, men ikke bruker den på mennesker og en potensiell fare?

Hørest idiotisk ut, men er din logikk.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Merk at jeg skrev den siste delen av denne posten på generell basis.

Jeg vet selvfølgelig at det å ha førerkort ikke en menskerett, dog så ser jeg heller ikke hvorfor man antar det er større sjangs for at en person som bruker ett ulovlig rusmiddel skulle kjøre beruset. Man må ikke ha ett støre behov for rus enn alle andre kun fordi man feks bruker Cannabis. Dette kan også ha noe med personlige valg å gjøre. Eller at man feks ikke liker rusen alkohol gir.

Når politiet ikke utviser skjønn, og beslutter en slik sak kun med dommer som grunn, så ser jeg det som på grensen til dobbeltstraff.

En ting til, lær deg forskjell på bruk og misbruk
Men du mener kanskje at alle som drikker i helga er rusmisbrukere også?



Jævlig betryggende at man får samme "straffen" om man sitter stein bak rattet, eller stein i godstolen..
Vis hele sitatet...
Det er en vanlig og akseptert terminologi at en person som gjør bruk av ulovlige rusmidler er en rusmisbruker. En som bruker lovlige rusmidler kan også være rusmisbruker, dersom han mister kontrollen over rusbruken.

Selv om rusmisbrukere dekker seg bak "personlige valg" og påståtte preferanser, er den langt vanligste forklaringen et usunt og unormalt forhold til nettopp rus og rusmidler. Det er selvfølgelig vanskelig for de som er midt oppi det å gjøre en objektiv vurdering av seg selv, men denne vurderingen er vanlig å gjøre ellers i samfunnet.

En gjør visse valg i livet som langt på vei ikke lar seg gjøre om. Hvis en velger et liv som rusmisbruker, stiller en seg på siden av samfunnet på en lang rekke helt fundamentale momenter, herunder muligheten til å inneha førerkort.
kjedelig streiting
Sitat av DarkHaxer Vis innlegg
Er ikke det jeg sier. Jeg sier at trafikken bør være så trygg som mulig...
Om jeg er redd for å gå ute? Hvordan i huleste er det relevant i dette temaet?

Eller forresten, du behøver ikke svare. Skjønner at du har et annerledes syn på dette siden du har rotet deg inn i rusverdenen.
Vis hele sitatet...
Er enig med deg i at trafikken skal være så trygg som mulig, men jeg ler av din tilltro på dine medmennesker. Du tror tydeligvis vi alle er idioter og ikke skjønner hvor farlig det er å kjøre mens man er beruset... For å opplyse deg har alle mennesker en hjerne, som dem tenker med. Denne hjernen forteller de fleste at når man har tatt en joint/pils/valium så skal man ikke ut å kjøre netopp fordi det øker risikoen for en ulykke drastisk.

Akkurat som denne hjernen også forteller de fleste at man ikke tar med kjøkkenkniven ut og stikker ned en person.

Noen personer har desverre ikke disse sperrene, og de må vi selvfølgelig luke ut. Men det kan ikke en politimann som sitter på kontoret sitt og ser på en persons rulleblad gjøre. Det er like stor sjangs for at en person som drikker alkohol vil kjøre i fylla, som en person som røyker cannabis vil gjøre det.

Got it?

Jeg vil også anbefale deg å lære deg litt om rus før du prøver å komme med slike "smarte kommentarer" som den siste du kom med. Har du noen gang tatt en pils, eller ett par kaffekopper? Da er du like langs inni denne "rusverdenen" som meg, selv om vi kanskje er på to forskjellige sider av loven...

Sitat av Kaunda Vis innlegg
Det er en vanlig og akseptert terminologi at en person som gjør bruk av ulovlige rusmidler er en rusmisbruker. En som bruker lovlige rusmidler kan også være rusmisbruker, dersom han mister kontrollen over rusbruken.

Selv om rusmisbrukere dekker seg bak "personlige valg" og påståtte preferanser, er den langt vanligste forklaringen et usunt og unormalt forhold til nettopp rus og rusmidler. Det er selvfølgelig vanskelig for de som er midt oppi det å gjøre en objektiv vurdering av seg selv, men denne vurderingen er vanlig å gjøre ellers i samfunnet.

En gjør visse valg i livet som langt på vei ikke lar seg gjøre om. Hvis en velger et liv som rusmisbruker, stiller en seg på siden av samfunnet på en lang rekke helt fundamentale momenter, herunder muligheten til å inneha førerkort.
Vis hele sitatet...
Vel i følge ordboka ja, men hvis du tenker deg innerst inne hva misbruk og bruk er, så kan man både bruke og misbruke et ulovlig rusmiddel akkurat som man kan gjøre det med ett lovlig ett....

Påståtte preferanser? Ossen f kan du komme å si at disse er påståtte? Har du vært ute i en Norsk storby en lørdagskveld mens du har vært edru? Kanskje det finnes en del folk som ikke vil se ut som disse apene? Fortell meg så hva et usunt forhold til ett rusmiddel er?

Her er du kun med på en ting. Netopp det å stigmatisere forskjellige rusmidler, og deres brukere. Unnskyld meg, men argumentasjonen din er helt på trynet. "Fordi man bruker et ulovlig rusmiddel skal man som straff og ingenting annet nektes diverse fundamentale momenter, derunder førerkort"

Du bryr deg altså ikke en dritt om trafikksikkerhet og dine medmennesker, men er heller slavisk opptatt av å følge en lovbok.
Sist endret av legalize_it; 25. august 2009 kl. 23:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Merk at jeg skrev den siste delen av denne posten på generell basis.

Jeg vet selvfølgelig at det å ha førerkort ikke en menskerett, dog så ser jeg heller ikke hvorfor man antar det er større sjangs for at en person som bruker ett ulovlig rusmiddel skulle kjøre beruset. Man må ikke ha ett støre behov for rus enn alle andre kun fordi man feks bruker Cannabis. Dette kan også ha noe med personlige valg å gjøre. Eller at man feks ikke liker rusen alkohol gir.

Når politiet ikke utviser skjønn, og beslutter en slik sak kun med dommer som grunn, så ser jeg det som på grensen til dobbeltstraff.

En ting til, lær deg forskjell på bruk og misbruk
Men du mener kanskje at alle som drikker i helga er rusmisbrukere også?



Jævlig betryggende at man får samme "straffen" om man sitter stein bak rattet, eller stein i godstolen..
Vis hele sitatet...
Greit, du er for legalisering av cannabis - vi skjønner det.
kjedelig streiting
Sitat av HStern Vis innlegg
Greit, du er for legalisering av cannabis - vi skjønner det.
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke det rette steddet å ta hele denne diskusjonen på, men fremdeles så var jeg midt oppe i en diskusjon. Så hvorfor kommer du å blander deg? Har du noe å tillføye?
Sitat av legalize_it Vis innlegg
...
Jævlig betryggende at man får samme "straffen" om man sitter stein bak rattet, eller stein i godstolen..
Vis hele sitatet...
Slik er det jo aldeles ikke. Sitter du ruspåvirket og kjører, kommer Veitrafikkloven §22.1 inn i bildet. Den gjelder ikke i godstolen.

Men ruser du deg på narkotika i godstolen, og blir tatt for det, kan det få innvirkning på din evne til å oppfylle kravene til edruelighet.

Å få inndratt eller utsatt førerkortet på grunn av dette regnes dessverre ikke som straff, selv om det gjerne føles slik.

Sitat av appel Vis innlegg
...
Jeg fikk beskjed for en stund siden at jeg måtte gå til pisseprøver seks måneder før jeg kunne søke om førerkortet. Noe som er faens unødvendig siden jeg allerede har vært nykter i elleve måneder.
...
Vis hele sitatet...
Hvordan vet de som skal avgjøre denne saken at du har vært 'nykter' i 11 måneder?
Sist endret av capidog; 25. august 2009 kl. 23:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Er enig med deg i at trafikken skal være så trygg som mulig, men jeg ler av din tilltro på dine medmennesker. Du tror tydeligvis vi alle er idioter og ikke skjønner hvor farlig det er å kjøre mens man er beruset... For å opplyse deg har alle mennesker en hjerne, som dem tenker med. Denne hjernen forteller de fleste at når man har tatt en joint/pils/valium så skal man ikke ut å kjøre netopp fordi det øker risikoen for en ulykke drastisk.

Akkurat som denne hjernen også forteller de fleste at man ikke tar med kjøkkenkniven ut og stikker ned en person.

Noen personer har desverre ikke disse sperrene, og de må vi selvfølgelig luke ut. Men det kan ikke en politimann som sitter på kontoret sitt og ser på en persons rulleblad gjøre. Det er like stor sjangs for at en person som drikker alkohol vil kjøre i fylla, som en person som røyker cannabis vil gjøre det.

Got it?

Jeg vil også anbefale deg å lære deg litt om rus før du prøver å komme med slike "smarte kommentarer" som den siste du kom med. Har du noen gang tatt en pils, eller ett par kaffekopper? Da er du like langs inni denne "rusverdenen" som meg, selv om vi kanskje er på to forskjellige sider av loven...



Vel i følge ordboka ja, men hvis du tenker deg innerst inne hva misbruk og bruk er, så kan man både bruke og misbruke et ulovlig rusmiddel akkurat som man kan gjøre det med ett lovlig ett....

Påståtte preferanser? Ossen f kan du komme å si at disse er påståtte? Har du vært ute i en Norsk storby en lørdagskveld mens du har vært edru? Kanskje det finnes en del folk som ikke vil se ut som disse apene? Fortell meg så hva et usunt forhold til ett rusmiddel er?

Her er du kun med på en ting. Netopp det å stigmatisere forskjellige rusmidler, og deres brukere. Unnskyld meg, men argumentasjonen din er helt på trynet. "Fordi man bruker et ulovlig rusmiddel skal man som straff og ingenting annet nektes diverse fundamentale momenter, derunder førerkort"

Du bryr deg altså ikke en dritt om trafikksikkerhet og dine medmennesker, men er heller slavisk opptatt av å følge en lovbok.
Vis hele sitatet...
En av grunnene til at samfunnet har begrenset bruk av en lang rekke rusmidler, er nettopp fordi de skader hjernen. Rusmisbrukeres evne til å tenke klart er derfor ofte begrenset. Med rusmisbruk ser en gjerne en kognitiv og moralsk forflatning. Det paradoksale er at rusmisbrukeren opplever det stikk motsatte.
Sentralstimulerende midler har den egenskapen at det gir urealistisk tiltro til egne evner og ferdigheter. Mange av de aller alvorligste ulykkene har slike sjåførerer som føler seg uovervinnelige. Misbrukere av nevnte midler er ofte de som skaper størst problemer "på byen", gjerne i kombinasjonsrus med alkohol.

Du går i akkurat den samme felle som andre rusmisbrukere. Du mener at nettopp du håndterer rusen bedre enn alle andre, og at nettopp du egentlig kan stille deg over loven og realitetene i alt det negative som rusmisbruket medfører. Men hjernen din er akkurat som andres, og du føler akkurat det samme som tusenvis av rusmisbrukere har gjort før deg på det stadiet i ruskarriæren du er nå.
Men også du vil bevege deg videre i ruskarriæren og lære litt mer enn det du har lært til nå. Håper det blir uten at du har kjørt bil og ødelagt deg selv eller andre.
Sist endret av Kaunda; 25. august 2009 kl. 23:43.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Det er en vanlig og akseptert terminologi at en person som gjør bruk av ulovlige rusmidler er en rusmisbruker.
Vis hele sitatet...
Pft, hvor har du det fra? I min omgangskrets liker vi ikke å kalle noen noe de ikke er. Har man et rusproblem er man rusmisbruker. Har man et kontrollert rusbruk er man rusbruker.

Sitat av Kaunda Vis innlegg
En som bruker lovlige rusmidler kan også være rusmisbruker, dersom han mister kontrollen over rusbruken.
Vis hele sitatet...
Hvor er forskjellen på en som (mis)bruker lovlige rusmidler og en som (mis)bruker ulovlige rusmidler? Selfølgelig finnes det noen som misbruker ulovlige stoffer, men det er ikke fordi de er ulovlige.


Sitat av Kaunda Vis innlegg
Selv om rusmisbrukere dekker seg bak "personlige valg" og påståtte preferanser, er den langt vanligste forklaringen et usunt og unormalt forhold til nettopp rus og rusmidler.
Vis hele sitatet...
Igjen, hvor har du dette fra? Og hvorfor skriver du "rusmisbruker" når du svarte til legalize_it, som ikke nevnte noe om misbruk?


Sitat av Kaunda Vis innlegg
Det er selvfølgelig vanskelig for de som er midt oppi det å gjøre en objektiv vurdering av seg selv, men denne vurderingen er vanlig å gjøre ellers i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Midt oppi hva da? Et streit 9-16-liv der man røyker hasj en gang i uka? Selv om du ikke vil tro det finnes det faktisk folk som bruker ulovlige rusmidler ansvarsfullt. Igjen, ja, det finnes folk som misbruker rusmidler. Men det har ingenting med om stoffet er ulovlig eller ikke å gjøre.

Sitat av Kaunda Vis innlegg
En gjør visse valg i livet som langt på vei ikke lar seg gjøre om. Hvis en velger et liv som rusmisbruker, stiller en seg på siden av samfunnet på en lang rekke helt fundamentale momenter, herunder muligheten til å inneha førerkort.
Vis hele sitatet...
Trådstarter skriver helt tydelig og umisforståbart at han har vært nykter i 11 måneder. Da er det vel rimelig å anta at han har gjort det motsatte av å "velge et liv som rusmisbruker", nemlig å velge et liv som avholdsperson eller ansvarlig rusbruker. Mener du virkelig at tidligere tabber/valg skal ødelegge deler av resten av livene våre?
Sitat av Graapho Vis innlegg
...
Mener du virkelig at tidligere tabber/valg skal ødelegge deler av resten av livene våre?
Vis hele sitatet...
Nå spør du Kaunda, men jeg har noen synspunkter på akkurat dette. Det er faktisk noen dumme ting man kan gjøre tidlig i livet, som får livsvarige konsekvenser. Sykle uten hjelm, for eksempel. Skade noen i slosskamp, eller det som verre er, osv.

I dette tilfellet diskuterer vi urintesting i 6 mnd for å dokumentere at man ikke er narkotika(mis)bruker. Er dette en livsvarig konsekvens? Er ikke det å overdramatisere?
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av capidog Vis innlegg
Nå spør du Kaunda, men jeg har noen synspunkter på akkurat dette. Det er faktisk noen dumme ting man kan gjøre tidlig i livet, som får livsvarige konsekvenser. Sykle uten hjelm, for eksempel. Skade noen i slosskamp, eller det som verre er, osv.

I dette tilfellet diskuterer vi urintesting i 6 mnd for å dokumentere at man ikke er narkotika(mis)bruker. Er dette en livsvarig konsekvens? Er ikke det å overdramatisere?
Vis hele sitatet...
Sitat av Kaunda Vis innlegg
En gjør visse valg i livet som langt på vei ikke lar seg gjøre om. Hvis en velger et liv som rusmisbruker, stiller en seg på siden av samfunnet på en lang rekke helt fundamentale momenter, herunder muligheten til å inneha førerkort.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det virker som om Kaunda har bestemt seg for at trådstarter er rusmisbruker, og dermed mister retten til å kjøre bil. Om jeg har misforstått får jeg beklage det. Imens kan Kaunda forklare hva han mente med den delen jeg siterte.
kjedelig streiting
Sitat av Kaunda Vis innlegg
En av grunnene til at samfunnet har begrenset bruk av en lang rekke rusmidler, er nettopp fordi de skader hjernen. Rusmisbrukeres evne til å tenke klart er derfor ofte begrenset. Med rusmisbruk ser en gjerne en kognitiv og moralsk forflatning. Det paradoksale er at rusmisbrukeren opplever det stikk motsatte.
Sentralstimulerende midler har den egenskapen at det gir urealistisk tiltro til egne evner og ferdigheter. Mange av de aller alvorligste ulykkene har slike sjåførerer som føler seg uovervinnelige. Misbrukere av nevnte midler er ofte de som skaper størst problemer "på byen", gjerne i kombinasjonsrus med alkohol.

Du går i akkurat den samme felle som andre rusmisbrukere. Du mener at nettopp du håndterer rusen bedre enn alle andre, og at nettopp du egentlig kan stille deg over loven og realitetene i alt det negative som rusmisbruket medfører. Men hjernen din er akkurat som andres, og du føler akkurat det samme som tusenvis av rusmisbrukere har gjort før deg på det stadiet i ruskarriæren du er nå.
Men også du vil bevege deg videre i ruskarriæren og lære litt mer enn det du har lært til nå. Håper det blir uten at du har kjørt bil og ødelagt deg selv eller andre.
Vis hele sitatet...
For det første. Samfunnet har da ikke begrenset bruk av noen slags rusmidler. Det ser vi jo idag, hvor bare flere og fler bruker rusmidler. Illegale som lovlige... At rusmidler skader hjernen? Hvilke da? Løsemidler? De færreste rusmidlene skaper irreversible skader på hjernen hos personer. Noen rusmidler kan skade psyken ja, den er jeg med på.

Det er morsomt hvordan du tydligvis kan lese tankene mine forresten. Kan jo nevne at mitt forbruk av illegale stoffer, har vært 2 jointer i 2009. Men herregud, jeg er jo en misbruker? Jeg stiller meg over de lovene jeg ikke liker så lenge det ikke plager andre. Dett er fordi jeg ikke føler jeg trenger en "barnehagetante" som skal passe på meg hele livet.

Spør du meg er det slike som deg som ikke bør ha lappen. Hva om du feks havner ut på autobanen i Tyskland hvor det ikke er fartsgrense? Hva skal du gjøre da? Da har du jo ikke staten som forteller deg hvor fort du kan kjøre noe det virker som du er helt avhengig av. Det kan jo fort bli farlig hvis du har en litt kjapp bil.

Uansett, så lenge du ikke lærer deg forskjell på bruk å misbruk nytter det ikke å diskutere med deg.

Sitat av capidog Vis innlegg
Slik er det jo aldeles ikke. Sitter du ruspåvirket og kjører, kommer Veitrafikkloven §22.1 inn i bildet. Den gjelder ikke i godstolen.

Men ruser du deg på narkotika i godstolen, og blir tatt for det, kan det få innvirkning på din evne til å oppfylle kravene til edruelighet.

Å få inndratt eller utsatt førerkortet på grunn av dette regnes dessverre ikke som straff, selv om det gjerne føles slik.
Vis hele sitatet...
Ja det er to forskjellige paragrafer som kommer inn i bildet, men utfallet vil ofte være det samme. At man mister lappen for en periode.

Jeg vil fremdeles si at det er en straff når en person sitter på kontoret sitt, ser på rullebladet ditt og utifra det nekter deg lappen. Hadde det vært folk som kjenner til situasjonen din, hadde det vært noe annet.
Sist endret av legalize_it; 26. august 2009 kl. 00:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Først og fremst, selvom denne diskusjon kanskje ikke er rettet direkte mot meg vil jeg oppklare en ting; Jeg er like trygg i trafikken som hvem som helst, er like dyktig til å kjøre som alle andre som får lappen, og jeg kan teorien. Trafikken er like trygg uansett om det er du eller jeg som kjører, DarkHaxer.

Forsåvidt gjelder denne regelen ikke bare ulovlige rusmidler, men også for mennesker som har misbrukt alkohol eller har psykiske lidelser. Når du søker behandling for en av disse tilstandene blir det sendt ut en melding til fylkeslegen.

Kaunda: Vær så snill, spar deg for det pisset.

mo3: Nei, jeg har ikke søkt om førerkortet enda. Tenkte jeg skulle snakke med personene først hvis det var mulig, siden det virket som at den seks måneders regelen virket ganske bestant. Men tenker nå at jeg søker, så klager, det ser ut som det er veien og gå.

capidog: Dem kan vel ikke være sikker, men ruspoliklinikken skulle sende en brev til dem.

Tingen er at jeg må fortsette på pisseprøver etter jeg har fått førerkortet også. Derfor synes jeg at pisseprøvene før er helt unødvendig, og jævlig irriteranes. Og vil derfor prøve alt jeg kan for å unngå det, ikke sant.
Sist endret av appel; 26. august 2009 kl. 11:53.
Sitat av appel Vis innlegg

Kaunda: Vær så snill, spar deg for det pisset.
Vis hele sitatet...
Morsomt at du bekrefter nettopp det jeg sier. Endel effekter er nok irreversible.
Du bør være veldig takknemlig for at du får denne sjangsen til å få førerkort mot alle odds, i stedet for denne veldige arrogansen. Denne muligheten får du bare én gang, og du bør bruke muligheten til å kvitte deg med misbruket for godt.
Trådstarter
Takknemlig...? Da burde du være takknemlig for at du har muligheten til å skaffe førerkort også. Du er en jævla idiot, og er på ingen måte bedre enn meg i trafikken eller noe annet.

Denne muligheten for jeg ikke bare èn gang, nei. Slutt og lat som du har peiling.

Hvilke irreverible effekter mener du? At jeg ikke tolerer disrespekt, og sier i fra at du er full av pisspreik? Ja, det er irrevesibelt.
Sist endret av appel; 26. august 2009 kl. 20:54.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Vel nå bruker en majoritet av befolkningen ett eller flere rusmidler da. Mener du altså at alle untatt avholdsfolk og jehovas vitner skal miste lappen? Har du så liten tro til befolkninga her i landet at du ikke tror majoriteten skjønner hvor farlig det å kjøre i rusa tillstand?

Er du like redd for å gå ute, da du vet at de fleste her i verden har en kniv i hjemmet sitt?
Vis hele sitatet...
Det skjer så myekjøring i ruspåvirket tilstand hver eneste dag her i Norge, så skulle man ikke tro at befolkninga i landet skjønner hvor farlig det er.
Sist endret av margido; 26. august 2009 kl. 21:27.
kjedelig streiting
Sitat av margido Vis innlegg
Det skjer så myekjøring i ruspåvirket tilstand hver eneste dag her i Norge, så skulle man ikke tro at befolkninga i landet skjønner hvor farlig det er.
Vis hele sitatet...
Ja desverre er det en del som ikke skjønner det, og de må selvfølgelig lukes ut. Dette kan man dog ikke gjøre ved at politiet titter på rullebladet ditt. Hvem er det størst sjangse for at kjører påvirka, en som drikker hver helg, eller en som tar seg en joint 10 ganger i året?
Sitat av legalize_it Vis innlegg
...
Dette kan man dog ikke gjøre ved at politiet titter på rullebladet ditt.
...
Hvem er det størst sjangse for at kjører påvirka, en som drikker hver helg, eller en som tar seg en joint 10 ganger i året?
Vis hele sitatet...
NB: Dette er ingen moralpreken. Men...

Når en offentlig myndighet skal vurdere skikkethet for førerkort er det stort sett bare rulleblad og helseopplysninger som er tilgjengelige kilder. Har du narkotikarelatert forbrytelse registrert på deg er dette en indikator, som kan bety at vedkommende har et rusproblem.

Men det betyr ikke at politiet gjør en konkret vurdering av en spesifikk person som narkotika(mis)bruker versus en som drikker alkohol i helgene.

Den som velger å ta narkotika har jo gjort et vesentlig forskjellig valg i forhold til den som drikker alkohol. Alkohol er fremdeles et tillatt rusmiddel, riktignok i kontrollerte former - mens narkotika er strengt ulovlig.

Med denne settingen kan man fra myndighetenes side stille seg noen spørsmål om skikketheten, eksempelvis:

Er kandidaten så desperat etter rus at vedkommende er villig til å risikere straff og konsekvenser, samt sitt gode navn og rykte på det?

Er kandidaten så impulsiv og uberegnelig at vedkommende kan utgjøre en fare i trafikken?

Hvis kandidaten åpenbart blåser i lover og regler - vil vedkommende da forholde seg til trafikkregler?


Her kan man med andre ord virkelig male fanden på veggen, hvis man vil.

Teknisk sett kan man risikere det samme med alkoholrelaterte saker på rullebladet sitt. Men terskelen er nok litt høyere her, nettopp fordi alkohol er et lovlig rusmiddel.
Sitat av capidog Vis innlegg
NB: Dette er ingen moralpreken. Men...

Når en offentlig myndighet skal vurdere skikkethet for førerkort er det stort sett bare rulleblad og helseopplysninger som er tilgjengelige kilder. Har du narkotikarelatert forbrytelse registrert på deg er dette en indikator, som kan bety at vedkommende har et rusproblem.

Men det betyr ikke at politiet gjør en konkret vurdering av en spesifikk person som narkotika(mis)bruker versus en som drikker alkohol i helgene.

Den som velger å ta narkotika har jo gjort et vesentlig forskjellig valg i forhold til den som drikker alkohol. Alkohol er fremdeles et tillatt rusmiddel, riktignok i kontrollerte former - mens narkotika er strengt ulovlig.

Med denne settingen kan man fra myndighetenes side stille seg noen spørsmål om skikketheten, eksempelvis:

Er kandidaten så desperat etter rus at vedkommende er villig til å risikere straff og konsekvenser, samt sitt gode navn og rykte på det?

Er kandidaten så impulsiv og uberegnelig at vedkommende kan utgjøre en fare i trafikken?

Hvis kandidaten åpenbart blåser i lover og regler - vil vedkommende da forholde seg til trafikkregler?


Her kan man med andre ord virkelig male fanden på veggen, hvis man vil.

Teknisk sett kan man risikere det samme med alkoholrelaterte saker på rullebladet sitt. Men terskelen er nok litt høyere her, nettopp fordi alkohol er et lovlig rusmiddel.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke akkurat å male fande på veggen. Det er ren logikk. Kan føles urettferdig for den enkelte, men her er almenhetens sikkerhet selvfølgelig langt viktigere.
Det samme som trådstarter beskriver har faktisk også skjedd med en av mine kompiser, men det var pga. alkohol konsum.
Skal nevnes at han har vært litt ufin mot politiet nå og da og regner med at det er skrevet rapporter på det. Dette er det lite politiet kan gjøre med da arresten er 12 mil unna foruten å hevne seg på slike tarvelige måter som er beskrevet i denne tråden.
Sist endret av Knask; 27. august 2009 kl. 23:30.
kjedelig streiting
Her Ser vi også hvordan politiet bruker dette som en straff istedet for forebyggning.. Han har fått en del klager osv i helgene. Ser virkelig ikke ossen dette gjør at denne personene utgjør en større risk i trafikken enn alle andre som tar seg en pils eller to i helga.

Menmen en del poltifolk i dette landet er jo litt late, så da er det vel lettere å sette et eksempel, å bruke det som trussel mot andre personer..

"- Men av og til må vi være strenge. Det er ikke sånn at vi skal være et festbremspoliti, men mye bråk og tull og tøys i beruset tilstand kan få konsekvenser. Det må folk vite, sier han." Her sier jo politiadvokaten det som det er også...
Sist endret av legalize_it; 31. august 2009 kl. 23:02.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Her Ser vi også hvordan politiet bruker dette som en straff istedet for forebyggning.. Han har fått en del klager osv i helgene. Ser virkelig ikke ossen dette gjør at denne personene utgjør en større risk i trafikken enn alle andre som tar seg en pils eller to i helga.

Menmen en del poltifolk i dette landet er jo litt late, så da er det vel lettere å sette et eksempel, å bruke det som trussel mot andre personer..

"- Men av og til må vi være strenge. Det er ikke sånn at vi skal være et festbremspoliti, men mye bråk og tull og tøys i beruset tilstand kan få konsekvenser. Det må folk vite, sier han." Her sier jo politiadvokaten det som det er også...
Vis hele sitatet...
Dette er vel forebyggende arbeid på sitt aller beste. Et eksempel til etterfølgelse!

Hvis du er missfornøyd med at politiet jobber forebyggende mot folk som ikke klarer å styre rusmisbruket sitt og er en pest og plage for omgivelsene, er rette adressat ikke politiet, men Stortinget og Regjeringen. Du har en sjangs til å endre dette ved å stemme på "Drit i alle andre jeg gjør som jeg selv vil" partiet.

Oops, det partiet finns visst ikke, men kanskje du kan danne det?
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Dette er vel forebyggende arbeid på sitt aller beste. Et eksempel til etterfølgelse!

Hvis du er missfornøyd med at politiet jobber forebyggende mot folk som ikke klarer å styre rusmisbruket sitt og er en pest og plage for omgivelsene, er rette adressat ikke politiet, men Stortinget og Regjeringen. Du har en sjangs til å endre dette ved å stemme på "Drit i alle andre jeg gjør som jeg selv vil" partiet.

Oops, det partiet finns visst ikke, men kanskje du kan danne det?
Vis hele sitatet...
Kan du si meg hvorfor det er en større risk at denne personen kjører i fylla, enn resten av Norges ungdommer som drikker i helgene/ukedagene? Dette har ikke noe med forebygging å gjøre, men straff. Jeg har ingen problemer med at denne personen blir straffet for å være en pest å plage, det jeg har problemer med er at politiet sier det er forebyggende mot at han skal fyllekjøre!...

Selv så foreslår jeg at du stemmer på ignorant-idiotpartiet. Men faen, du er selvfølgelig ikke gammel nok til å stemmet enda. My mistake...
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Kan du si meg hvorfor det er en større risk at denne personen kjører i fylla, enn resten av Norges ungdommer som drikker i helgene/ukedagene? Dette har ikke noe med forebygging å gjøre, men straff. Jeg har ingen problemer med at denne personen blir straffet for å være en pest å plage, det jeg har problemer med er at politiet sier det er forebyggende mot at han skal fyllekjøre!...

Selv så foreslår jeg at du stemmer på ignorant-idiotpartiet. Men faen, du er selvfølgelig ikke gammel nok til å stemmet enda. My mistake...
Vis hele sitatet...
OK jeg skal forklare en gang til.

Rusmisbruk fører til at vurderingsevnen blir nedsatt.
Rusmisbruk fører til en forlatning av følelseslivet og nedsatt evne til empati (omtanke og forståelse for andre mennesker)
Rusmisbruk fører til feilaktig oppfatning av risiko og tro på egne evner
Rusmisbruk er skyld i svært mange ulykker
Rusmisbruk og føring av motorkjøretøyer eller håndtering av farlig maskiner hører ikke sammen
En person som har førerkort har gjerne bil
En som har bil har bilnøkler
En rusmisbruker som har bilnøkler vil ha lett for å bruk dem

Hvis du ikke evner å sette deg inn i dette, har jeg en plausibel forklaring på årsaken...
Sitat av Kaunda Vis innlegg
OK jeg skal forklare en gang til.

Rusmisbruk fører til at vurderingsevnen blir nedsatt.
Rusmisbruk fører til en forlatning av følelseslivet og nedsatt evne til empati (omtanke og forståelse for andre mennesker)
Rusmisbruk fører til feilaktig oppfatning av risiko og tro på egne evner
Rusmisbruk er skyld i svært mange ulykker
Rusmisbruk og føring av motorkjøretøyer eller håndtering av farlig maskiner hører ikke sammen
En person som har førerkort har gjerne bil
En som har bil har bilnøkler
En rusmisbruker som har bilnøkler vil ha lett for å bruk dem

Hvis du ikke evner å sette deg inn i dette, har jeg en plausibel forklaring på årsaken...
Vis hele sitatet...

Du har tydeligvis mye peiling på ting du ikke har peiling på.

Kom gjerne med kilder på dette "resonomentet" ditt. I denne tråden har du kommet med tosifret antall påstander, men du har ikke gitt oss en eneste kilde. Du har jo tydeligvis ingen innsikt i hva som foregår i hodene og livene til en som feks. røyker hasj en gang i uken. I følge deg er jo denne personen en rusmisbruker, og denne personen (i følge deg) er dummere enn deg siden han kjører i ruspåvirket tilstand. For jeg vil anta at du ser på folk som kjører i påvirket tilstand som dumme? Jeg ser ihvertfall slik på folk som kjører etter å ha røykt hasj/spist piller/snortet kola/drukket øl.

Så. Nå har det seg slik at jeg er en av disse (ifølge deg) rusmisbrukerene. Jeg har gjort research, og har konkludert med at hasj faktisk er mindre skadelig enn alkohol. Derfor velger jeg å røyke hasj et par ganger i uken. Jeg er nå 21 år gammel, studerer et saerdeles vanskelig fag på en meget annerkjent skole i utlandet. Så til spørsmålet mitt: Jeg røyker hasj. Kaller du meg dum?
Sist endret av Sjølvaste; 3. september 2009 kl. 07:57.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaunda Vis innlegg
OK jeg skal forklare en gang til.

Rusmisbruk fører til at vurderingsevnen blir nedsatt.
Rusmisbruk fører til en forlatning av følelseslivet og nedsatt evne til empati (omtanke og forståelse for andre mennesker)
Rusmisbruk fører til feilaktig oppfatning av risiko og tro på egne evner
Rusmisbruk er skyld i svært mange ulykker
Rusmisbruk og føring av motorkjøretøyer eller håndtering av farlig maskiner hører ikke sammen
En person som har førerkort har gjerne bil
En som har bil har bilnøkler
En rusmisbruker som har bilnøkler vil ha lett for å bruk dem

Hvis du ikke evner å sette deg inn i dette, har jeg en plausibel forklaring på årsaken...
Vis hele sitatet...
Er det ein markant samanheng her? Og kvifor er samanhengen større mellom ulovlege rusmiddel og bilkjøring enn mellom alkohol og bilkjøring? Du mister jo ikkje lappen av å bli kasta i fyllearresten en gang, ei heller for å bli tatt for drikking på offentleg stad. Et forelegg for narkotika derimot kan fort føre til utsetting e.l.

Underbygg påstandane dine. Om ikkje er du berre eit troll.
Sitat av Kaunda Vis innlegg
En av grunnene til at samfunnet har begrenset bruk av en lang rekke rusmidler, er nettopp fordi de skader hjernen.
Vis hele sitatet...
Er det for mye forlangt å be deg lage en liste over de rusmidlene som, ved normale brukerdoser, beviselig skader hjernen?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Er det ein markant samanheng her? Og kvifor er samanhengen større mellom ulovlege rusmiddel og bilkjøring enn mellom alkohol og bilkjøring? Du mister jo ikkje lappen av å bli kasta i fyllearresten en gang, ei heller for å bli tatt for drikking på offentleg stad. Et forelegg for narkotika derimot kan fort føre til utsetting e.l.

Underbygg påstandane dine. Om ikkje er du berre eit troll.
Vis hele sitatet...
Forlanger du en vitenskapelig bevist sammenheng med 95 % konfidensinterval på noe så opplagt som at rusmisbrukere ikke har noe i trafikken å gjøre?

Når det gjelder vurderinger der liv og helse er involvert er føre var prinsippet alment anerkjent som det gjeldene.

Så kjære rusmisbrukere; om dere skulle mene at dere er skikket til å kjøre motorkjøretøy er det dere som må påvise vitenskaplig at det ikke er noen sammenheng mellom rusmisbruk og manglende evne til å inneha førerrett for motorkjøretøyer.

Og selvfølgelig tar alle beviste ansvarlige samfunnsborgere et klart standpunkt mot kjøring i ruspåvirket tilstand.
Sist endret av Kaunda; 3. september 2009 kl. 18:45.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Forlanger du en vitenskapelig bevist sammenheng med 95 % konfidensinterval på noe så opplagt som at rusmisbrukere ikke har noe i trafikken å gjøre?
Vis hele sitatet...
Nei, det gjer eg ikkje, og det skreiv eg aldri heller. Det eg etterlyste var den ekstremt klare sammenhengen mellom rusbruk og føring av motorvogn i rusa tilstand.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kaunda og DarkHaxer:

Kravene til edruelighet kan til tider være ganske langt på viddene. Jeg ble nekta førerkort i ett godt år fordi jeg ble "tatt" for å være fjern da jeg satt i godstolen hos en kamerat et år tidligere. Jeg kjørte ikke bil. Det er viktig å skille mellom dette. Skulle likt å se deg backe opp om denne tankegangen om politiet kom stormende inn i din leilighet en fredagskveld mens de pekte på deg og skreik "Du drikker! Intet førerkort på deg!". At noen tar seg en jonas en kveld og andre tar seg et glass rødvin har på ingen måte sammenheng med om de gjør dette MENS de kjører bil.
Alkoholikere er da en mer reell trussel i trafikkbildet enn folk som til tider tar seg en pille eller hva det nå skulle være.
Sist endret av Charizma; 7. november 2009 kl. 21:49.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Tenkte jeg kan skyte inn i diskusjonen med en egen erfaring angående dette.

Denne paragrafen ble brukt imot meg pga tidligere rettsaker for bruk og besittelse av narkotika (cannabis). Jeg hadde aldri fått noen beskjed, verken muntlig eller skriftlig, om utsettelse på lappen. For og få kjøre opp må alle og enhver sende inn søknad om dette, og denne søknaden går igjennom politiet for at de skal se om du har utsettelse eller ei. Jeg hadde tatt alle kjøretimer utenom én, og når jeg fikk brevet fra politiet sto det at pga tidligere straffer mener de at jeg ikke er edruelig nok til og være sjåfør - de hadde ingen beviser på at jeg var edruelig nok. Det sto i brevet at jeg kunne søke igjen når sist dom på vandelen var over ett år siden. Dette får jeg beskjed om rett før jeg skal kjøre opp, ikke når situasjonen oppsto - som forresten var februar 09 og april 09 + noen tidligere innrømmelser for bruk i slutten av 08.

Jaja, jeg hadde da satt pris på om jeg fikk vite at jeg fikk utsettelse pga noe så idiotisk når det skjedde, ikke 7 måneder senere når jeg søker om og få ta oppkjøring. I mine forelegg sto det ingenting om utsettelse på lappen, og verken politi eller dommer nevnte noe om dette.

Sitat av lovdata
§ 24. Alminnelige regler om førerett, førerkort, føreprøve og kompetansebevis

Den som skal få førerkort må være edruelig, og det må ikke være noe å si på hans vandel ellers. Han må ha tilstrekkelig syn og førlighet, nødvendig åndelig og legemlig helse og ha bestått førerprøve. Departementet kan bestemme at den som vil ta førerprøve, må ha gjennomgått fastlagt føreropplæring.
Vis hele sitatet...
Jeg synes dette er utrolig kjipt, og jeg vet av x antall andre som har tatt lappen uansett om de har bøter for bruk eller oppbevaring av narkotika. Men de skulle absolutt være vanskelig i mitt tilfelle. Jeg skal ta dette opp med en advokat for og forhøre meg om hvordan "beviser" jeg burde ha på at jeg er nykter, når jeg søker neste gang. I april 2010 har jeg ett år uten dom på rullebladet, så jeg blir og søke om lov til og øvelsekjøre etter nyttår.

I svaret på søknaden min, fra politiet, står det at jeg burde backe opp min påstand om at jeg er rusfri neste gang, så jeg lurer på om noen vet hva jeg kan dokumentere dette med? Kan jeg evt dra til lege og fortelle om min tidligere "rushistorie", frivillig ta urinprøve, og deretter få dokumentasjon fra lege?
Du kan gå til legen for pisseprøver, men det hjelper ikke og få èn prøve negativ. Noen sa til meg at man måtte gå 6 måneder på prøver for å bevise at man er rusfri, så blir det stikkprøver over en periode etter du har fått lappen.

Du kan også gå til ruspoliklinikken noen måneder, og overbevise dem at du er nykter, så sender de brev til fylkeslegen for deg, hvor det står noe alà: Vi har god grunn til å tro at puffman er rusfri.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Regel 1 : Si mist mulig til noen som helst...

Gi faen i og spør om lov til og ta lappen. Det fører ingen vei. Hold deg så langt unna førerkortkontoret som mulig og ikke si til noen at du planlegger og ta lappen (inklusiv leger og annet faenskap).
Bare finn deg en ok kjøreskole og start. (med mindre du har fått en dom som sier at du har så og så mange års utsettelse på og kjøre bil).
Er 99% sikker på det kommer til og gå bra. Og hvis det mot alle odds skulle gå gale så har du i det minste brukt pengene dine på noe fornuftig for en gangs skyld
▼ ... over et år senere ... ▼
Et yndet utrykk er "førerkort er ingen menneskerett". Da er det mye i vårt teknologiske, vestlige samfunn, som ikke er det. Er det en menneskerett å ha telefon, bredbånd, tv-signaler m.m. Er det en menneskerett å ha rimelig avstand lege, sykehus og butikk? Er det en menneskerett å få bo der man ønsker å bo? Ikke alle bor på Majorstuen i Oslo og blir sure når trikken, som går hvert 10. min, er 2 min forsinket. Det er helt klart en ekstra straff å ikke disponere bil hvis det er 2 mil til nærmeste butikk og bussen går annenhver dag. I distrikts-norge er bil et "must". Du er helt avhengig av denne for å nå de ovenfor nevnte tjenestene. Jeg vil påstå at bil tilhører basis-behovene mange steder i vårt langstrakte land. Spørsmålet blir da om retten til førerkort skal bestemmes av hvor man bor eller være lik for alle? Forøvrig synes jeg ikke førerkort har noe med "menneskerett" å gjøre. Ordet har sin plass helt andre steder i disse dager!