Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 6866
Hei

Holder på å fikse kjøkkenet, og siden de nye platetoppene krever 25A sikring. Så vil det koste oss rundt 10.000kr + arbeids timer, for å få en elektriker til å skifte kurs, og legge opp en ny kurs.

Så snuser på taken, med å montere et gass platetopp. Gassen vil bli lagret under benkeplaten, med god utlufting, gassalarm, sikkerhetsventil. Så vil den bli trykktestet og kontrollert av fagfolk.

Så det store spørsmålet mitt er, kan borettslaget nekte meg? Må jeg melde i fra til de? Det er lov med gassgrill på terrassen.

Har Googlet meg tullete i dag, men ingen gir et svar som passer til mitt spørsmål. Så jeg lurer på om det er noen av dere her inne, som vet noe om dette.
Sist endret av Dæng; 12. september 2013 kl. 23:50.
Frankrikes Solkonge
Høres da ok ut, så lenge alt av sikkerhetsutstyr er på plass, spør du meg.
Saa lenge det er montert og dokumentert av en fagperson og dems produkt tilsvarer norske lover, er dette ingen problem. Du kan til og med hore med bedriften om hva de mener om saken, men jeg regner med at styret i borettslaget ditt ikke har rettigheter til og nekte deg.
Vet dere dette, eller er det synsing? Det er veldig strenge, og merkelige, regler som gjelder for borettslag, som ikke alltid praktiseres, men som KAN praktiseres dersom styret ønsker. Generelt er det faktisk ganske lite man har en ubetinget rett til å gjøre i en borettslagleilighet, og det kan fort bli smell om styret ikke er fornøyd. Dette ville jeg sjekket grundig opp, og fått dokumentasjon på før jeg ville investert mange tusenlapper i.
Jeg er ganske sikker, men man kan aldri bli for sikker. Hva med og hore med styret hva de mener om saken eller evt. ta kontakt med ung.no, de har eksperter innenfor alle omraader og kan svare paa sporsmolet ditt med utfyldene svar om baade lov og rett i borettslag. Bare et tips!
Styret her, finner på de rareste regler og lover. Så er redd at jeg hvis jeg hører med de, så kan de finne på å sie nei. Men etter mye frem og tilbake, så virker det ut som at eneste utvei, er å høre med de. Og risikere å gå på en smell, og få nei. Det er strenge krav, hvis de finner det ut i etter kant, og krever det vekk.

Takk for gode svar folkens, setter pris på det. Hvis det er noen som vet hvor i loven, det står at de ikke kan nekte meg. Så setter jeg pris på link og hvilken paragraf det er.
Jo bedre du forbereder deg på loven og på det teknisk sikre rundt gassinstallasjoner, jo større er sjansen for at de hører på deg.
Ja, de kan nekte deg å montere gasskomfyr, og da har du ingenting du skulle ha sagt.
Dersom borettslaget gir flere leiligheter tillatelse til å montere gasskomfyr, så ville de nok vært pliktige til å grave ned tanker for propan utenfor bygget..
Sist endret av caperno; 13. september 2013 kl. 09:36.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sitat av Dæng Vis innlegg
Holder på å fikse kjøkkenet, og siden de nye platetoppene krever 25A sikring. Så vil det koste oss rundt 10.000kr + arbeids timer, for å få en elektriker til å skifte kurs, og legge opp en ny kurs.
Vis hele sitatet...
Synes det virker veldig dyrt til å være kun materiell uten arbeid.
Sitat av caperno Vis innlegg
Ja, de kan nekte deg å montere gasskomfyr, og da har du ingenting du skulle ha sagt.
Vis hele sitatet...
Da må du gjerne grave opp lovverket for uttalelsene dine. Borettslaget kan si hva de vil, men ingenting går over Norges Lover. Hva som skjer i en leilighet går inn under enkeltes private livsførsel innenfor hjemmets vegger. Blant annet derfor er det vanskelig å forby f.eks røyking inne på ens egen veranda. Så derfor -tror- jeg at de ikke kan forby det, for å være helt sikker bør man vurdere bekreftelse fra en jurist.

Ikke helt sammenlignbart, men i mitt borettslag ble det forsøkt innført registreringskrav av husdyr, samt generelt forbud. Dette ble kjapt stoppet når (bla jeg) poengterte at et borettslag faktisk ikke har rett til å kreve slikt, dette til tross for at de henviste til potensielle hyperallergikere som kan få problemer.

Sitat av datagutten Vis innlegg
Synes det virker veldig dyrt til å være kun materiell uten arbeid.
Vis hele sitatet...
Er ganske dyrt å legge opp nytt strømopplegg, ikke minst å pusse opp et kjøkken.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Da må du gjerne grave opp lovverket for uttalelsene dine. Borettslaget kan si hva de vil, men ingenting går over Norges Lover. Hva som skjer i en leilighet går inn under enkeltes private livsførsel innenfor hjemmets vegger. Blant annet derfor er det vanskelig å forby f.eks røyking inne på ens egen veranda. Så derfor -tror- jeg at de ikke kan forby det, for å være helt sikker bør man vurdere bekreftelse fra en jurist.
Vis hele sitatet...
Det ligger i ordet. Bo-rettslag. Du eier ikke leiligheten du bor i. Det er ikke din eiendom. Du har bare kjøpt retten til å bo i leiligheten, som eies av samvirket. Når du selger igjen, så selger du bare videre retten til å bo der. Leiligheten er aldri din.

Borettslagsloven er forøvrig en ganske fyldig og fin lov. Happy reading.

Litt lettere og straight-to-the-point er kanskje Wikipedia.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Synes det virker veldig dyrt til å være kun materiell uten arbeid.
Vis hele sitatet...
Det er blokk leilighet, og rørene til ledningene som går til leiligheten. Er for små til en ny 25a kabel. Så de må borre seg gjennom 2 leiligheter, for å komme frem til oss. Og da fyker pengene ut vinduet.
Sitat av Dæng Vis innlegg
Det er blokk leilighet, og rørene til ledningene som går til leiligheten. Er for små til en ny 25a kabel. Så de må borre seg gjennom 2 leiligheter, for å komme frem til oss. Og da fyker pengene ut vinduet.
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet er det absolutt håp for å kunne endre på kjøkken etc. Borettslagsloven er nemlig ganske grei av seg. Problemet oppstår når det påvirker andre i borettslaget noe som helst. Kobler du deg på fellesrørene? Da har vi en case. Jeg kan ingenting om gasskjøkken og hvordan det funker, men så lenge det berører andre leiligheter på noen som helst måte, så er du veldig avhengig av at styret godkjenner ombyggingen. Les litt mer om jussen her.
Kan ikke se at det stod noe om at de kan nekte meg å montere gass.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
I utgangspunktet er det absolutt håp for å kunne endre på kjøkken etc. Borettslagsloven er nemlig ganske grei av seg. Problemet oppstår når det påvirker andre i borettslaget noe som helst. Kobler du deg på fellesrørene? Da har vi en case. Jeg kan ingenting om gasskjøkken og hvordan det funker, men så lenge det berører andre leiligheter på noen som helst måte, så er du veldig avhengig av at styret godkjenner ombyggingen. Les litt mer om jussen her.
Vis hele sitatet...
Det er forskjellige måter å bruke gass på kjøkken. Du kan ha tank på terrassen, du kan ha større tank gravd ned. Den løsningen jeg tenker å gå for, er å ha propan tanken under benkeplaten, inni et brannskap. Brannskapet er kledd med EI 60 gipsplater. Og det går en slange fra 11kg popantanken og til gasstoppen.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det ligger i ordet. Bo-rettslag. Du eier ikke leiligheten du bor i. Det er ikke din eiendom. Du har bare kjøpt retten til å bo i leiligheten, som eies av samvirket.
Vis hele sitatet...
Det har ikke særlig mye å si egentlig, på samme måte som når du leier, så står du egentlig fritt til å gjøre som du vil (innenfor rimelighetens grenser, selvsagt). Og det skal mye til for å kastes ut. Borettslagslovens kapittel VI viser at det skal vesentlig mislighold til.

Vi har jo den berømte saken fra 90-tallet hvor styret ville kaste ut andelseier fordi vedkommende hadde skaffet seg innekatt(!), mot borettslagets regler. Borettslaget tapte som det stod etter, ettersom det igjen gjelder privatlivets fred.

Skal en pirke kan en jo diskutere evnt eksplosjonsfare ved gassovn, men hvorvidt den er såpass stor at styret kan nekte dette med henvisning til faren for å ødelegge leiligheten, vet jeg rett og slett ikke.

Som nevnt tidligere bor jeg i et borettslag selv og har kranglet med styret om juss før, og gjør det gledelig igjen om de hever seg over loven
Sist endret av Ueland; 16. september 2013 kl. 21:45.
Sitat av Dæng Vis innlegg
Kan ikke se at det stod noe om at de kan nekte meg å montere gass.
Vis hele sitatet...
Som sagt, så vet jeg ingenting om kjøkkenet du snakker om. Men. Nevnte du ikke nettopp at de må borre seg gjennom to leiligheter for å komme til deg?

I tillegg kan strikken draes langt dersom det virkelig er motvilje mot kjøkkenet ditt i styret. Det kan argumenteres om eksplosjonsfare, for eksempel.

I linken står det f.eks. dette:
Problem vedrørende grensegangen om man må ha samtykke kan for eksempel være om man utbedrer baderom og skifter sluk og rør frem til felles rør. Her må samtykke innhentes. Det samme vil kunne gjelde om man flytter bad eller kjøkken fordi man da i tillegg til å endre rørsystemet, også kommer i konflikt med byggets ventilasjonssystem for avtrekk fra bad og kjøkken. Konsekvensen ved å flytte på kjøkken og bad medfører gjerne problem i ettertid ved at naboer begynner å klage på for eksempel matlukt, lyder fra kjøkken og våtrom over deres stue eller soverom. Om man i verste fall må flytte et oppusset bad eller kjøkken tilbake til opprinnelig beliggenhet, vil dette bli et dyrt tiltak.
Vis hele sitatet...
Med andre ord. Kobler du deg på noe som helst avløp, ventilasjonskanal, rørsystem etc, så må det godkjennes. I tillegg må det godkjennes dersom det vurderes å kunne påvirke andre, og det er altså alt fra borring gjennom leiligheter til eksplosjonsfare, til .... ja. You catch my drift. Det er ikke bare bare. Meld i fra til borettslaget. Ikke ta sorgene på forskudd. Kanskje du får lov. Så kan du heller begynne å tråle lovverket og kontakte jurist dersom du IKKE får lov.
Krever gass-ovner noe mer oppkobling enn "vanlige ovner" egentlig?
Sitat av Ueland Vis innlegg
Det har ikke særlig mye å si egentlig, på samme måte som når du leier, så står du egentlig fritt til å gjøre som du vil (innenfor rimelighetens grenser, selvsagt).
Vis hele sitatet...
Synes du er vel løssluppen med uttrykket "fritt til å gjøre som du vil" nå... Det blir helt klart en definisjonssak. Du sammenligner det å bo i borettslag med det å leie en leilighet. Mange utleiere setter foten ned for å i det hele tatt slå en spiker i veggen for å henge opp bilder. Det synes jeg er strengt, og kanskje litt utenfor rimelighetens grenser. Men på den andre siden av skalaen er kanskje å fullstendig ombygge kjøkkenet? Det er ikke akkurat nips i vinduskanten vi snakker om...
Sitat av Ueland Vis innlegg
Da må du gjerne grave opp lovverket for uttalelsene dine. Borettslaget kan si hva de vil, men ingenting går over Norges Lover. Hva som skjer i en leilighet går inn under enkeltes private livsførsel innenfor hjemmets vegger.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om det finnes noe i det norske lovverket som gir deg rett til å installere gasskomfyrer i borettslagsleiligheter, men jeg tviler sterkt. Søker du på google, så vil du finne flere borettslag som nevner at de har ett forbud mot gasskomfyrer. Noen har også forbud mot å bruke gassgrill på terrasse. Dette begrunner de med brannsikkerheten, noe som helt sikkert er viktigere enn den ene beboerens ønske om å installere gasskomfyr.
Sitat av Ueland Vis innlegg

Skal en pirke kan en jo diskutere evnt eksplosjonsfare ved gassovn, men hvorvidt den er såpass stor at styret kan nekte dette med henvisning til faren for å ødelegge leiligheten, vet jeg rett og slett ikke.
Vis hele sitatet...
Det er minimalt fare for eventuel eksplosjonsfare nå, 1: det vil bli montert flere gassalarmer, 2: det er flere sikkerhets systemer, som blant annet forhindre lekasje, 3: Det er inni brannskap, så det vil begrense seg den veien og. Men skulle ikke forundre meg, at de kan finne på å si nei. Pga de har fordommer mot gass, og føler at det ikke er sikkert.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Som sagt, så vet jeg ingenting om kjøkkenet du snakker om. Men. Nevnte du ikke nettopp at de må borre seg gjennom to leiligheter for å komme til deg?

I tillegg kan strikken draes langt dersom det virkelig er motvilje mot kjøkkenet ditt i styret. Det kan argumenteres om eksplosjonsfare, for eksempel.

I linken står det f.eks. dette:

Med andre ord. Kobler du deg på noe som helst avløp, ventilasjonskanal, rørsystem etc, så må det godkjennes. I tillegg må det godkjennes dersom det vurderes å kunne påvirke andre, og det er altså alt fra borring gjennom leiligheter til eksplosjonsfare, til .... ja. You catch my drift. Det er ikke bare bare. Meld i fra til borettslaget. Ikke ta sorgene på forskudd. Kanskje du får lov. Så kan du heller begynne å tråle lovverket og kontakte jurist dersom du IKKE får lov.
Vis hele sitatet...
Jo, hvis de skal strekke ny 25A kabel til komfyren. Men den kablen trenger jeg ikke, hvis jeg går for gass. Bedre nå?

Henviser til mitt svar rettovenfor her.

Har snakket med jurist om dette, juristen mente at de ikke kunne nekte oss gass kjøkken, siden det er tillatt med gassgrill. Men kunne si med 100% sikkerhet. Ser meg nok nødt til å ta kontakt med styre, hvis det ikke dukker opp noe lovverk som jeg har oversett.

Sitat av Ueland Vis innlegg
Krever gass-ovner noe mer oppkobling enn "vanlige ovner" egentlig?
Vis hele sitatet...
Gassplate topp, krever vanlig 230v og trykktest og tilkobling av fagfolk. Og gass da.

Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg vet ikke om det finnes noe i det norske lovverket som gir deg rett til å installere gasskomfyrer i borettslagsleiligheter, men jeg tviler sterkt. Søker du på google, så vil du finne flere borettslag som nevner at de har ett forbud mot gasskomfyrer. Noen har også forbud mot å bruke gassgrill på terrasse. Dette begrunner de med brannsikkerheten, noe som helt sikkert er viktigere enn den ene beboerens ønske om å installere gasskomfyr.
Vis hele sitatet...
Har googlet litt, men har ikke funnet det du skrev, at borettslag har nektet noen gasskomfyr. Nå er det gassplatetopp jeg ønsker, men det er jo gass. Så de ser nok ikke på det som en stor forskjell.

Men jeg har funnet noen, som har forbud mot gassgrill, men det har ikke vi.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Synes du er vel løssluppen med uttrykket "fritt til å gjøre som du vil" nå... Det blir helt klart en definisjonssak. Du sammenligner det å bo i borettslag med det å leie en leilighet. Mange utleiere setter foten ned for å i det hele tatt slå en spiker i veggen for å henge opp bilder. Det synes jeg er strengt, og kanskje litt utenfor rimelighetens grenser. Men på den andre siden av skalaen er kanskje å fullstendig ombygge kjøkkenet? Det er ikke akkurat nips i vinduskanten vi snakker om...
Vis hele sitatet...
Etter jeg begynte å jobbe i jussverden (Jeg er ikke jurist, så jeg ber alltid folk gå til advokat/jurist for klare råd i saker...) har jeg erfart at det meste av lovverket er skrevet spesifikt for å være løst, så alt kan vurderes fra sak til sak. Men du har helt rett, man står mer fritt til å gjøre som man vil når man eier selv eller har en borett/eierandel.


Ellers, til TS, et par lover/forskrifter til som kan være relevante for deg:
Forskrift om gassapparat og utstyr.
Forskrift om trykkpåkjent utstyr.
TEK-97 (§ 9-31. f.eks)
Sist endret av Ueland; 16. september 2013 kl. 22:06.
Sitat av Dæng Vis innlegg
Har googlet litt, men har ikke funnet det du skrev, at borettslag har nektet noen gasskomfyr. Nå er det gassplatetopp jeg ønsker, men det er jo gass. Så de ser nok ikke på det som en stor forskjell.

Men jeg har funnet noen, som har forbud mot gassgrill, men det har ikke vi.
Vis hele sitatet...
http://www.sandefjordgata3.no/2011_06_01_archive.html
http://www.riihimakiveien.no/archive...densregler.pdf
http://www.odegarden-brl.no/arch/_img/9154033.pdf

Men er det ikke uansett slik at man skal følge ordensreglene som bestemmes av styret, og som man vanligvis må godta før man får lov til å flytte inn?
Sist endret av caperno; 16. september 2013 kl. 22:13.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Etter jeg begynte å jobbe i jussverden (Jeg er ikke jurist, så jeg ber alltid folk gå til advokat/jurist for klare råd i saker...) har jeg erfart at det meste av lovverket er skrevet spesifikt for å være løst, så alt kan vurderes fra sak til sak. Men du har helt rett, man står mer fritt til å gjøre som man vil når man eier selv eller har en borett/eierandel.


Ellers, til TS, et par lover/forskrifter til som kan være relevante for deg:
Forskrift om gassapparat og utstyr.
Forskrift om trykkpåkjent utstyr.
TEK-97 (§ 9-31. f.eks)
Vis hele sitatet...
Takk, skal lese gjennom de.

Sitat av caperno Vis innlegg
http://www.sandefjordgata3.no/2011_06_01_archive.html
http://www.riihimakiveien.no/archive...densregler.pdf
http://www.odegarden-brl.no/arch/_img/9154033.pdf

Men er det ikke uansett slik at man skal følge ordensreglene som bestemmes av styret, og som man vanligvis må godta før man får lov til å flytte inn?
Vis hele sitatet...
Ahh, de har jeg ikke sett. Styrte litt unne PDF filer, skulle ikke ha gjort det, når jeg googlet.

For å være helt ærlige, så husker jeg ikke om jeg måtte godta de. Men må nok ha gjort det. Har sett gjennom noen av papirene jeg har fra/om borettslaget, i de står det ingenting om gass. Men har ikke sett husreglene enda, skal se om jeg finner de, og se gjennom de.
Hva med å bare kjøre plata på 16A? Skal gå fint på en litt mindre "hvass" modell og så lenge du ikke kjører alle plateene på fullt samtidig.
Det er det som er problemmet, at hvis ved et salg. Og kjøper ser at det er 16A sikring, og platetoppen krever 25A. Så vil vi få store problemmer, enten kan de kreve at vi betaler for å få det gjort slik det skal, eller kreve penger tilbake, og krever å få hevet kjøpet. Blir det hevet kjøp, så MÅ vi fikse det kablen. Og da er vi like langt som nå egenlig.