Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 3671
Sjekk ut denne "gi deg dårlig samvittighet propagandaen" siden.
Det plateselskaper ikke skjønner er jo at den musikken som blir lastet ned 100.000 ganger ikke nødvendigvis ville solgt det samme. Folk må ha mulighet til å høre på musikken før de kjøper den. Man har angrerett på mye varer, så ikke hvorfor musikk?
Angrerett på musikk har du hvis forseglingen på cd-platen ikke er brutt, for å hindre kopisperring.
Blir noe annet med en genser f.eks, man kan ikke kopiere den ved hjelp av en datamaskin...

Mulighet til å høre på musikken før man kjøper den har man f. eks på radio.
Du kan faktisk høre på platen i platebutikken. Det har jo egentlig vært det eneste som har gjort at platebutikker har overlevd. Musikksalg over Internett kommer til å ta helt over, det er bare snakk om tid.

Men jeg er helt enig. Videoen er helt tåpelig lagd. Morsomt hvordan de prøver å fremstille gutten som en skikkelig tyv som svetter og har adrenalinrush. Jeg må nesten bare le. Det var forøvrig et new low av skuespilleren som har stemmen.
I like turtles
Skyfex's Avatar
De gjør akkurat samme feil som har blitt gjort med narkotika-propagandaen.. overdriver så fullstendig at ingen ungdommer tar dem seriøst.

Fjern DRM fra musikk på nett, sett ned prisen.. poof! "Problem" løst.
Sitat av Deezire
Du kan faktisk høre på platen i platebutikken. Det har jo egentlig vært det eneste som har gjort at platebutikker har overlevd. Musikksalg over Internett kommer til å ta helt over, det er bare snakk om tid.

Men jeg er helt enig. Videoen er helt tåpelig lagd. Morsomt hvordan de prøver å fremstille gutten som en skikkelig tyv som svetter og har adrenalinrush. Jeg må nesten bare le. Det var forøvrig et new low av skuespilleren som har stemmen.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke så sikker på det!, det vill ta lang tid før cd'enne forsvinner helt, det er mange der ute som mener at å ha coveret til cd'en er halve gleden, å fysisk ha objektet. Og det er også mange som ikke har koblet anlegget opp mot pc'en, som gjør det ekstremt tungvint å spille av musikken. Venyl platene har jo enda ikke forsvunnet, men over en lengre tidsperiode vill nokk det meste digitaliseres ja.

Bra laget da,. selv om budskapet er "så som så",. Jeg vet ikke åssen det er med dere, men jeg har _mange_ ganger lastet ned en cd', hørt på den, likt den, og kjøpt den noen dager etter., så jeg mener nesten tvert imot, hadde det ikke vert for fildeling hadde jeg ikke hat en eneste pink floyd cd, ikke en eneste deep purple, eller metallica for den saks skyld... Hadde det ikke vert for fildeling hadde jeg sikkert ennå hørt på McMusic=/
Sist endret av Petter Pan; 14. februar 2007 kl. 12:34.
Merkelig, jeg tror ikke på et eneste ord av hva de hevder i denne propagandafilmen.
Ooh, jeg kjenner skyldfølelesen krype over meg.
Må si jeg foretrekker budskapet på http://piracykillsnomusic.no.

nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Torstein
Må si jeg foretrekker budskapet på http://piracykillsnomusic.no.

Vis hele sitatet...
Sikkert fordi du ikke er gammel nok til å ha hår på balla, det.

Samtidig som musikkbransjens krav om at en nedlastning er det samme som tap av et salg så er det hårreisende negativt at de som skriker høyest i mot dette ikke klarer å debattere på et skikkelig nivå.
Musikkindustrien har ikke fulgt utviklingen av teknologi, og nå kjemper de med nebb og klør om "restene". Blir spennende å se hvordan det blir om 10 år.

OT: Hvem har stemmen? Har hørt den mange ganger før, men greier ikke sette fingeren på hvem det er.
Sitat av Sinister
OT: Hvem har stemmen? Har hørt den mange ganger før, men greier ikke sette fingeren på hvem det er.
Vis hele sitatet...
Høres ut som Aksel Hennie.
Liker best beregningen av pris for deling av filer som bare er dratt ut av ræva. Hvis den var riktig har jeg kostet musikk bransjen mangfoldige millioner av kroner opp gjennom årene.
så fin og dyr nettside de hadde laget a
Syntes det var en informativ film som satte lys på noen aspekter jeg ikke har tenkt på før. Som for eksempel det med at nye talenter ikke får en sjangse. Greit nok at de fleste banda jeg hører på er oppløst eller døde men kjøper som regel cdn/lpn uansett hvis jeg liker den. Jeg kjøper den ikke fordi jeg får dårlig samvittighet, men det blir som å laste ned ringenes herre på nett og lese den på skjermen. Ting er best i hardcopy.
Jeg så denne "reklamen" akkurat, og jeg blir helt sjokkert - over hvor lavt nivå kommunikasjonen deres holder.

Istedenfor å vise til én eneste graf, statistikk eller noe som helst datagrunnlag som underbygger det de sier, så overdriver de hele situasjonen - og gjør reklamefilmen til en parodi på seg selv. En gjeng med skuespillere som står i studio og later som de mistrives, samtidig som en voiceover forteller at dette er en forferdelig situasjon - samtidig som alle vet at plateselskapene tjener milliarder; jeg mener, det er å undervurdere intelligensen til den som betrakter reklamen.

Nå vil jeg tippe at denne er produsert i USA, og kun voicet i Norge - så det er derfor den er så latterlig outrert - men allikevel, norske plateselskaper har bestemt seg for å satse på dette som sin fremste kommunikasjon mot forbrukerne i Norge... Det er helt bizarre. Jeg mistet fullstendig feelingen med norske plateselskapsansatte etter å ha sett dette makkverket av en produksjon :-D

zpiff: Det med at nye talenter ikke får en sjanse er bare tull. Samtidig sier de i filmen at "internett er bra fordi nye talenter får en mulighet til å spre musikken sin". Det blir dobbelt latterlig, fordi er det noen som IKKE har ledet an utviklingen på internett, så er det plateselskapene. Det at steder som Myspace.com og lignende ble musikkarenaer, det skjedde ut av NØDVENDIGHET - ingen av plateselskapene brukte en krone på internettannonsering, samtidig som det var tusenvis av artister som så på nettet som en viktig kommunikasjonskanal.

Er det ikke ganske absurd, at et privat nettsted som Myspace - som i utgangspunktet ikke har noe som helst med musikk å gjøre - har fått den posisjonen nettstedet tross alt har? Man skulle tro at det var plateselskapene som hadde klart å skape en musikkarena på nett; at de hadde klart å migrere fra platebutikk-hyller til internett... Men neida, det har de ikke. At Myspace i det hele tatt finnes, er en fallitterklæring til en bransje som nekter å fornye seg - og denne seiglivede, konservative og griske holdningen vil også være plateselskapenes død.

Jeg spår at platebransjen om 10 år vil se helt annerledes ut enn den gjør i dag - men det vil ikke være forbrukernes skyld; det vil være platebransjen selv. Slåss du mot evolusjonen, så er du dømt til å tape - uansett om du har 4 milliarder i omsetning i året.
Sist endret av Stormen; 14. februar 2007 kl. 16:38.
Hva er det egentlig PiracyKillsNoMusic mener med dette; "hva du mener om at de nå tillater Advokatfirmaet Simonsen & Føyen å overvåke dine nettvaner!"

Har et advokatfirma fått tillatelse til å overvåke våre nettvaner? ;o Snakker vi Kina-tilstander ?
Sitat av John B
Hva er det egentlig PiracyKillsNoMusic mener med dette; "hva du mener om at de nå tillater Advokatfirmaet Simonsen & Føyen å overvåke dine nettvaner!"

Har et advokatfirma fått tillatelse til å overvåke våre nettvaner? ;o Snakker vi Kina-tilstander ?
Vis hele sitatet...
Tror de har fått lov til å notere IPer til folk de tror deler ulovlige musikk filer.

Sitat av ZpiFF
Syntes det var en informativ film som satte lys på noen aspekter jeg ikke har tenkt på før. Som for eksempel det med at nye talenter ikke får en sjangse.
Vis hele sitatet...
Er ikke helt enig. Tror ukjente og nye talenter nå har større sjangs til å bli kjente uten plateselskapenes velsignelse. De fleste CDene i min samlig er i hvertfall musikk jeg har blitt kjent med over nettet.
jeg må si jeg skjønner at de reagerer på det.
jeg har lastet ned mangfoldige albumer som jeg ellers ville kjøpt, og spart mange mange spenn på det. det kommer ned til moral, og hva folk mener er rikig. vi laster vel ned og syns det er ok mest fordi alle andre gjør det...eller?
Det er trist å se at platebransjen graver sin egen grav ved å ty til usann propaganda, istedenfor å ta tak i de virkelige problemene som drm og latterlige priser.
Sitat av nso
Sikkert fordi du ikke er gammel nok til å ha hår på balla, det.

Samtidig som musikkbransjens krav om at en nedlastning er det samme som tap av et salg så er det hårreisende negativt at de som skriker høyest i mot dette ikke klarer å debattere på et skikkelig nivå.
Vis hele sitatet...
Uhm... saklig...

Platesalget stiger. Nye undersøkelser viser at piratkopiering har minimal effekt på platesalget. Samtidig starter platebransjen kampanjen PiracyKillsMusic, hvor de lyver så kraftig at de tror det selv.

Og så hevder du at det er piratene som ikke klarer å debattere på et skikkelig nivå? Hva sikter du til?
Det at internett og piratkopiering har gått ut over nye talenter er helt og holdent reinspikka okseskit. De siste åra har flere jeg kjenner starta band, fått musikken sin spredt i piratkopikanaler (emule, torrent, etc.) og mange av dem er faktisk relativt store, på tross av at CD-ene dems er umulig å få fatt på i butikkene. Det kommer mange på konsertene deres, og de sier selv at de elsker hvor populære de har blitt.

Indie musikk har tatt av på grunn av, ikke på tross av internett.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Torstein
Uhm... saklig...
Vis hele sitatet...
Jeg mener dette.
Jeg mener også alt annet som "piratforkjemperene" kommer med. Det vitner ofte om liten forståelse på hvordan musikkbransjen og det generelle samfunn fungerer, og det er ikke nødvendig å gjøre mer enn å besøke piratgruppen.no eller lignende for å oppdage det.
Må bare si at nettsiden overdriver så mye at jeg nekter å tro at noen vil ta den seriøst. Plateselskapene har nok sløst bort enda mer penger. Og snart skylder de oss for de tapte penger de har prøvd å "kjempe" forgjeves. Hurra.
Artistene tjener penger på konserter, CD'ene er det bare platebransjen som får noe utav.

Liker hvordan det står en kakse med diamantring bak i studioet, de er jo en parodi på seg selv de folka.
Kan noen finne statistikk over DVD-salget og CD-salget mellom 2000 og 2006 og lage en graf på det? Mange føler det er mer "gjevt" med video, og dermed kjøper de heller en film som koster akkurat det samme.
Sitat av Petter Pan
Jeg er ikke så sikker på det!, det vill ta lang tid før cd'enne forsvinner helt, det er mange der ute som mener at å ha coveret til cd'en er halve gleden, å fysisk ha objektet. Og det er også mange som ikke har koblet anlegget opp mot pc'en, som gjør det ekstremt tungvint å spille av musikken. Venyl platene har jo enda ikke forsvunnet, men over en lengre tidsperiode vill nokk det meste digitaliseres ja.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev da aldri noe om digitaliserte formater. Jeg snakket om at man fikk det tilsendt i posten.
Ministry of Love
sptz's Avatar
http://arstechnica.com/news.ars/post/20070212-8813.html Artikkel om hvor mye piratmusikk har å si på platesalget.

Det morsomste er å legge merke til hvor mye dårligere de blir fremstilt de som lager musikk uten plateselskapenes velsignelse. Det er også direkte feil fasiten til plateselskapene. Det kommer selvsagt ann på hvem som har rettighentene til musikken og hvordan musikken ble utgitt om musikken kan spres på nettet.
Mulig jeg har misforstått. Men mener motstanderne av denne kampanjen at musikk skal være gratis?

Jeg er helt enig i at piracykillsmusic.no kunne vært bedre utformet, og man sikkert kan diskutere i hvilken piratkopiering påvirker platesalget. Men jeg har ennå tilgode å høre et godt argument for at nedlasting av musikk skal være en "menneskerett".
Sitat av SergeGainsbourg
Mulig jeg har misforstått. Men mener motstanderne av denne kampanjen at musikk skal være gratis?

Jeg er helt enig i at piracykillsmusic.no kunne vært bedre utformet, og man sikkert kan diskutere i hvilken piratkopiering påvirker platesalget. Men jeg har ennå tilgode å høre et godt argument for at nedlasting av musikk skal være en "menneskerett".
Vis hele sitatet...
Dette er det ingen som har sagt noe om. Det vi reagerer på er reklamekampanjen deres - deres fremstillinger av en uvirkelig verden - samt at de kommer med løgn for å virke såret av piratene. Internett og nedlasting er til for å bli - det er platekompaniene som henger etter.
Jeg kjøper da plater på itunes jeg.. brenner ut, ripper til mp3, voila.
Et 100% lovlig album, og jeg har fortsatt 4 lisenser igjen ;p

Må da innrømme at jeg ikke kjøper musikken til store artister, da de tjener ett fett uansett. Støtter da heller underground musikere.
Sist endret av Ranna; 16. februar 2007 kl. 03:27.
Sitat av Ranna
Jeg kjøper da plater på itunes jeg.. brenner ut, ripper til mp3, voila.
Et 100% lovlig album, og jeg har fortsatt 4 lisenser igjen ;p
Vis hele sitatet...
Og akkurat det er jo en jævlig intelligent måte å gjøre det på...du laster ned musikk i ett lossy format bare for å konvertere det til et annet og dermed få enda dårligere lyd...
Artig de fordelene vi får. "Bedre kvalitet"
Kryr det ikke av FLAC på oink? Nå har ikke jeg prøvd itunes eller lignende, men tipper de skyr filformat som bidrar til at en plate kommer på 500 megabytes. Dårlig business når man betaler for båndbredden.
Jeg bryr meg ikke så stort Hører så lite forskjell jeg så...
Sitat av Mantus
Nå har ikke jeg prøvd itunes eller lignende, men tipper de skyr filformat som bidrar til at en plate kommer på 500 megabytes.
Vis hele sitatet...
Mener kvaliteten fra ITMS er ACC 128 kbps.
120 days sier nå at "- Var så sløve at vi ikke rakk å si nei" http://www.dagbladet.no/kultur/2007/02/16/492279.html
jeg synnest at det er litt morsomt at plateselskapene(de som vanligvis står for antipiracy kampaniene) aldri nevner noe om hvor lite en artist faktisk får av platesalg.

missforstå ikke, jeg er fult for at artister skal få tjene inn penger på musikken, det er tross alt ett slit... men jeg IMO, så får de det til å høres ut som at artister dør helt ut pga. sviktende platesalg.
hell, det er ikke noen secret at artister faktisk nest tjener alt på livespilling!

av en plate som koster 200 kr, så kan du regne med at artisten(kommer helt ann på hvordan kontrakten er... men en standard artist) får rundt 15-20 kr. resten går oftest til selskapet.

syns folket kan få litt mer INFO..
Ler så jeg gråter av den filmen..
Skal inrømme at å laste ned kan være litt kultent, men i mine øyne en rett. Dette er min personlige mening, og dere trenger overhodet ikke å være enige. Flaming trengs heller ikke. Som sagt før i tråden,
Så overdriver de noe så sykt .. Akkurat som anti-rus kampanjer, For store overdrivelser, for lite / fake facts. Selv en person med såvidt tilstrekkelig I.Q. til å stå, skjønner at det meste av dette er humbugh ut av en annen verden.

Får så vondt inni meg når jeg ser sånnt ... vondt i lattermuskelen, altså.
Sist endret av Lille Nikotin; 17. februar 2007 kl. 02:43.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Det beste er at det er en del artister som er mot denne kampanjen. Heia de som ikke støtter faenskapet!
Heia pirat/warez and shit!
Jeg laster ikke norsk musikk, så det med at norske artister taper så mye bryr meg midt i. De skal bare leke så mye de klarer. Dubbe en amerikansk reklamefilm over til norsk er lavmål, men så er jo norsk musikk også da.
Sitat av Skyfex
De gjør akkurat samme feil som har blitt gjort med narkotika-propagandaen.. overdriver så fullstendig at ingen ungdommer tar dem seriøst.

Fjern DRM fra musikk på nett, sett ned prisen.. poof! "Problem" løst.
Vis hele sitatet...
disagreed.
Informasjonsteknologi har innført et system hvor man kjøper musikk av andre grunner enn å skaffe musikken. billige priser og uten DRM endrer ikke det.
Vi kan ikke dumpe prisen til allofmp3 nivå heller, hvis artistene skal få penger. Men DRM kunne de spart seg. Det er noe vitalt galt med forrettningsmodellen. creative commons ftw. på den måten vil det bli "god skole" å laste ned et album for å prøve det ut.
Hele saken er veldig enkel, markedet har forandret seg og de store selskapene nekter rett å slett å tilpasse seg. Enhver IDIOT skjønner at man _KAN IKKE_ endre markedet, man må tilpasse seg det.
Den dagen musikktilbudet direkte fra plateselskapene/artistene (les: å kjøpe) er BEDRE enn å laste ned vil jeg begynne å kjøpe. Har ingenting imot å betale for musikk, jeg har noe imot å få begrensninger både her og der trykket ned i halsen. Jeg vil ha lossless!, gjerne i enda høyere kvalitet en standard cd/44khz (sacd). Deretter er det masse selskapene kan tilby, f.eks høykvalitetes media (cover, tekster,video!). Hvis jeg kunne høre 60 sek av alle sanger på et album(i høy kvalitet) og deretter kunne kjøpe albumet(og tilleggseffekter) for en 20/30-kroner så ville jeg uten tvil gjøre nettopp det.
Sist endret av TheGEEK; 17. februar 2007 kl. 04:09.
Holdt på å le meg ihjel når jeg leste de påstandene, og de svarene. Svarene er det største tullet jeg har hørt... "Undersøkelser viser tvert imot at gratis nedlastning på nett ødelegger for salget, enn å fremme det". Jessda.
Sitat av nso
Jeg mener dette.
Jeg mener også alt annet som "piratforkjemperene" kommer med. Det vitner ofte om liten forståelse på hvordan musikkbransjen og det generelle samfunn fungerer, og det er ikke nødvendig å gjøre mer enn å besøke piratgruppen.no eller lignende for å oppdage det.
Vis hele sitatet...
Denne artikkelen er skrevet av Daniel Vrangsinn, ex-bassist i det norske Black Metal bandet Carpathian Forest. Fint å se at noen profilerte artister viser hva de mener. http://piratgruppen.no/?q=node/225

Vrangsinn lagde sin egen side der han deler sin musikk, da han ikke tjener stort på platene sine. Her kan dere forøvrig høre musikken hans, tviler dog på at det faller i smak men. Følte bare at det kunne være relevant på en eller annen måte. http://www.misantrof.net/
Når eksemplaret ikke lenger har egen verdi, er det heller ikke knapphet. Når det ikke er knapphet på noe går prisen ned.

Selve eksemplaret av musikk har ikke dermed noen egen verdi. Det skjønner ikke platebransjen.

Selg musikk, uten DRM til 4-5kr pr kutt, 50-60kr pr album. Distribusjonen vil være betraktelig billigere. Piratkopiering vil man alltid ha uansett. Per i dag er det enklere å få musikken via piratkopiering enn det er med lovlig kjøp, det er utfordringen.
Bra artikkel syns jeg!
La merke til noe moro noe på den siden også, under linker finner man b.l.a:
" Freakforum
Norsk fildelingsforum. "
Herregud så latterlig.

Ja, for hver fil som blir delt blir delt blir lastet ned 20000 ganger, og påfører tap på 200 000 kr. riiight

Jeg fant denne linken en gang i forrige uke i en lignende tråd, husker ikke om det var her eller et annet sted: http://negativland.com/albini.html verdt å lese hvertfall, er ikke no synd på platebransjen hvertfall.
Sist endret av Tobb; 20. februar 2007 kl. 00:08.
Likte hvordan de sammenlignet albumer med en kjøttbit, og sanger med bananer rent prismessig. Ser platebransjen på artistene som 'mat'?
CD salget har jo ikke akkurat sunket på de årene som piratkopiering har vært ett tema da. Ifølge bransjens egne tall så har faktisk CD salget hatt en sterkt økning de siste årene. Tallene på 2006 viste ett salg på over 4,2 millioner Norske album. Det er en liten nedgang fra rekordåret 2005. Men inntektene var på over 278 millioner kroner.

På denne grafen kan du selv se antall solgte norske album. Og som du klart klarer å se, så har det ikke akkurat vært det store nedgangen i salget som antipiratforkjemperene hevder...

http://www.ifpi.no/statistikk/2006/kategorier.htm

Sådetså!
Takk for den sstorebo
Venter fortsatt på noen gode argumenter mot fildeling

Jeg mener det seriøst, kan noen gi noen skikkelige bra argumenter for, lettere hvis man ser saken fra flere sider da det og lese denne tråden nesten blir som propaganda for fildeling, kanskje en grunn til det, jeg vet ikke.

Selv er jeg for fildeling, jeg mener ikke at det burde lovlig-gjøres, fordi da hadde tjenester som itunes gått fra og være utrydningstruet til utryddet, og artister hadde bare tjent penger gjennom salg av fysiske plater hvilket jeg ikke tror hadde gått så bra.

Men jeg er villig til og bryte loven til platebransjen slutter og kjempe mot evolusjonen og heller ta til seg internett, fjerne drm, gi os sanger med god kvalitet.
Og til slutt fjerne 18års grensen, hvilket kanskje ikke er opp til platebransjen\itunes\msn osv.

Det er min mening, men nå går ikke jeg rundt og fremmer den da jeg ikke har så mye peiling på området, hvilket er en av grunnene til at jeg gjerne ville hørt noen gode argumenter mot.

Cheers
Sist endret av torsken; 26. februar 2007 kl. 23:28.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ei sak har somregel tre sider. Den nøytrale (objektive) og dei to subjektive sidene. Minst.

Eg er på ingen måte for fri fildeling, men eg er imot platebransjen sin forretniingsstrategi, som ser ut til å vere sentrert mot å saksøke dei (antakeleg) beste kundane sine. Det funker enkelt og greit ikkje, trur eg.

Eg er rimelig sikker på at om platebransjen gjorde det enkelt og billig å laste ned, så ville fleire gjere det. Dersom eg kunne få siste rammstein-skiva i FLAC-format, uten DRM som begrensa friheta mi, og til *vesentleg* billegare pris enn cden, så ville eg kjøpe den uten å nøle.

Dersom eg vil ha FLAC av musikken i dag, er eg tvinga til ett av to valg:
*Kjøpe CDen for 179,- og deretter RIP'e den sjølv.
*Laste ned.

Prisforskjellen mellom dei to er *enorm*, men det er bry å laste ned fra ulovlige kilder.

Dersom eg velger å kjøpe cden, så går mesteparten av pengane til alle andre enn artisten, som studio, plateselskap o.l. Det synst ikkje eg er rett. Klart en kan ikkje drive business med underskot, men platebransjen bør kanskje innsjå at bisniss-modellen deira, med å selge ei fysisk skive, er utgått på dato. Så langt har dei ikkje virka villige til å innsjå det. Dei *må* etter mi meining kutte prisane, og dermed *sin* profitt.

For om eg hadde valet, ville eg gjerne betalt artisten *meir* enn dei får av plateselskapet i dag, det er berre det at eg har inga mogelegheit til det, og eg er ikkje sikker på om eg har så veldig lyst til å støtte opp om en monopolistisk bransje, som driver det som kan kallast kartellverksemd.

Og eg tipper det var ~ det nso meinte også eg, uten å legge ord i munnen på han.