Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1594
Jeg har et Nikon D40 kamera og jeg er ute etter en linse for å ta panoramabilder. Jeg tenker oversiktsbilder fra fjell, skyline osv. osv.
Ja jeg er lat orker ikke lete så lenge rundt for å finne noe svar på det.
Noen som kan hjelpe meg?

Takk!
Sigma 10-20 f/4-5.6 til 4000,- eller Tokina 12-24 f/4 til ca 5500,-
Godt mulig. Vet du om en grei side for å finne linser til det kameraet jeg har? Helst fra usa.
Selve panoramaeffekten er det enkelt å få til med standar obj.,stativ og litt knowhow i photoshop
vidvinkel/fisheye er mer til snowboard/skate/action bilder o.l

ellers så finnes det jo panorama kameraer da
For å gjøre en ting klart. En linse er en "glassskive" som er konkav eller konveks formet. Å sette en linse på et fotoapperat vil stort sett være "no use".

Den sylinderformede gjenstanden som settes på kameraets forside, og som bestemmer bl.a. blenderåpning, brennvidde og fokus. Den kalles et objektv. Objektiver kategoriseres stort sett etter brennvidde: Tele, normal eller vidvinkel.

Har aldri hør om en "panoramalinse" noen gang...

(Bare sånn for å være litt pedant)
Sist endret av eXpergefacio; 15. februar 2008 kl. 16:40.
Sitat av Boogyman
Selve panoramaeffekten er det enkelt å få til med standar obj.,stativ og litt knowhow i photoshop
vidvinkel/fisheye er mer til snowboard/skate/action bilder o.l

ellers så finnes det jo panorama kameraer da
Vis hele sitatet...
rettelse:

vidvinkelobjektiver er til landskap.
fisheye er til actionport.
Det vanligste til panoramabilder er vidvinkel, så:

Sitat av moridin
Sigma 10-20 f/4-5.6 til 4000,- eller Tokina 12-24 f/4 til ca 5500,-
Vis hele sitatet...
I second that, og legger til at jeg personlig liker sigmaen best.
Sist endret av patches; 15. februar 2008 kl. 18:26.
Sitat av samsa_brus
Godt mulig. Vet du om en grei side for å finne linser til det kameraet jeg har? Helst fra usa.
Vis hele sitatet...

du kan sjekke ut B&H Video eller Adorama.
Sitat av galningen
rettelse:

vidvinkelobjektiver er til landskap.
fisheye er til actionport.
Vis hele sitatet...
Så spesifikk går det ikke an å være, blir for dumt å si det på den måten.

Støtter tips om Sigma 10-20 her, den er fin og veldig enkel i bruk.
Men som du sier vil bestille fra usa må du være klar over at du må betale ganske mye i toll og moms.Nesten like mye så det "nesten" er vært det og kjøpe linsen i norge. HVIS pakken blir stoppet da med andre ord.

Sigma 10-20 på ebay til ca 3000 + moms og toll 800-900 kr? ca

Sigma 10-20 på Fotovideo 3900

bare en tanke
Sist endret av frgz; 15. februar 2008 kl. 19:17.
Dersom du mener panorama, som i skikkelig lange oversiktsbilder, så anbefales det at du tar mange eksponeringer med noen graders vinkel mellom seg, ved bruk av stativ, for så å sy de sammen i photoshop. Dette lar seg fint gjøre med et "standard" objektiv.
Dersom du ikke vil gjøre dette for hånd, så kan du jo prøve Photomerge funksjonen i photoshop. Resultater blir da i de fleste tilfeller ikke like bra som de blir når dette gjøres manuelt.
Ellers så finnes det mange programmer som er laget spesifikt til dette formålet. Er bare å begynne å lete.

Hvis ikke; Fisheye eller vidvinkel.

Sitat av galningen
rettelse:

vidvinkelobjektiver er til landskap.
fisheye er til actionport.
Vis hele sitatet...
Rettelse:
Fisheye er til astrofotografering. Bare sånn hvis du VIRKELIG vil spikke flis.

Det fins ingen spsifike bruksområder som er satt i stein til objektiver. Det må da virkelig få være opp til den enkelte hvilken brennvidde han vil bruke.
Sist endret av grudgE; 15. februar 2008 kl. 19:23.
Er ikke toll på optikk.

Bestiller man f.eks. fra Hong Kong baserte butikker så er disse ofte greie med å "justere" verdien på pakka. Men dette blir litt OT siden du skal ha fra Usa.

Sigmaen koster 499$ på B&H, litt i overkant av 2700,- NOK og så 25% .mva i tillegg.

Enkelte objektiver lønner seg å kjøpe i utlandet, enkelte ikke.
Sitat av mongeland
Så spesifikk går det ikke an å være, blir for dumt å si det på den måten.

Støtter tips om Sigma 10-20 her, den er fin og veldig enkel i bruk.
Vis hele sitatet...
poenget var mer at ekstremvidvinkler ser jævlig stygt ut på skate/snow/bmx-bilder, mens fisheye er mer brukt og ser bedre ut.
Men gutter, han har et D40. Det betyr ingen autofokus om han velger Sigma/Tamron/Tokina.

Vil du ha autofokus på dine objektiver, er du nødt til å velge Nikkor AF-S, eller Sigma HSM (objektiver med fokusmotor).
Sitat av galningen
rettelse:

vidvinkelobjektiver er til landskap.
fisheye er til actionport.
Vis hele sitatet...
sorry, litt kjapp der ja


har selv sigma 12-24, er storfornøyd med den!
fantastisk obj.!
http://img167.imageshack.us/my.php?image=molenstortcopyrightrb8.jpg
er tatt med 12-24mm sigma EX
Sitat av frgz
Men som du sier vil bestille fra usa må du være klar over at du må betale ganske mye i toll og moms.Nesten like mye så det "nesten" er vært det og kjøpe linsen i norge. HVIS pakken blir stoppet da med andre ord.

Sigma 10-20 på ebay til ca 3000 + moms og toll 800-900 kr? ca

Sigma 10-20 på Fotovideo 3900

bare en tanke
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg vil kjøpe det fra USA er at jeg er utvekslingstudent her i år.


Og ja, jeg vil ha et objektiv som har autofokus innebygget.
Sist endret av samsa_brus; 16. februar 2008 kl. 01:13.
Kjøp Sigma 10-20mm F4-5.6. Jeg har et selv (men til Canon) og er fornøyd. Fin byggekvalitet og mye lekepotensiale. Objektivtypen kalles vidvinkel/supervidvinkel, ikke panorama. Dette får du for 3400,- i Norge.

Skal du ha et reelt panoramabilde anbefaler jeg heller å knipse flere bilder på rad horisontalt med kameraet på stativ. Deretter syr du det sammen i Photoshop, enten ved hjelp av Photomerge, eller manuelt.
Sitat av galningen
rettelse:

vidvinkelobjektiver er til landskap.
fisheye er til actionport.
Vis hele sitatet...
Fisheye har flere bruksområder enn actionsports, bare så det er sagt.

Til OP: Du trenger ikke noen spesiell linse for å ta ett panorama bilde, linsen som følger med D40 er helt fin til å ta panorama bilder med hvis du vet hvordan man bruker photoshop, dessuten er det ingen linse såvidt jeg vet som tar ett "panorama" bilde av seg selv.
Sigma har lansert sitt 10-20mm-objektiv med HSM (autofokus) til 4000,- - absolutt et objektiv å se på om du vil ha ekstrem vidvinkel. Men jeg henger meg allikevel på Lundern: 18-55-objektivet som følger med funker godt. Kjører du så lavt som 10mm vil du få kraftige fortegninger i forhold til et 16mm på et fullformatskamera. Det blir skjeldent pent å se på.
Et bilde tatt med Sigma 10-22mm (til Canon):
http://photos-d.ak.facebook.com/photos-ak-sf2p/v194/5/92/529475654/n529475654_2277135_1176.jpg
Sist endret av vaskemask; 20. februar 2008 kl. 14:21.