Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 11316
hoppeavisvingenbitch
27 1
Hei Freaks!

Etter mye om og men har jeg og en kompis satt vår første sats noen sinne. Vi brukte:

8kg sukker
1 pakke turbogjær
25 liter vann

Vi rørte det sammen i lunkent vann og satt på lokk med gjærlås. Den står for øyeblikket på et temperert baderom, og gjærlåsen bobler som bare det.

Noen som vet om dette er en god oppskrift?
Noen som vet av bedre oppskrifter?
Hva kan man bruke som tillegg i satsen for smak (rosiner, honning etc)?

På forhånd takk!
What...? Jeg har aldri hørt om dette engang. Care to explain?
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
What...? Jeg har aldri hørt om dette engang. Care to explain?
Vis hele sitatet...
"Tradisjonelt lages hjemmebrent av sats: råstoff som er blandet og satt til gjæring. Mange slags råvarer kan brukes i satsen, men ofte en blanding av vann, sukker og gjær. Det finnes flere spesialproduserte gjærtyper til dette formålet. Ved å bruke spesialgjær vil man kunne få sats av høyere kvalitet, og dermed også mer destillat per liter sats. Satsen destilleres, men ofte med en kvalitet som gir for store mengder fusel og brennevinet renses derfor omhyggelig med kullfilter. Ferdig korrekt hjemmebrent er nesten ren alkohol (95,6 % og lavere). Rester av fusel er forøvrig det som gir karakteristisk smak til forskjellige typer brennevin, og det å kontrollere hva som blir igjen av rester er en omfattende vitenskap."
Her blir dette diskutert i en anna tråd. han/hun brukte 9kg sukker og 20 liter vann. så du er nok innafor tipper jeg.
Kommer jo litt ann på gjæren, men sånn ca 6-8 kilo sukker, en pakke gjær og fyll opp med vann til det er til sammen 25 liter er en grei pekepinne.

jeg bruker å koke opp de 6 første litrene, så blander jeg i sukkeret, og fyller opp til 25 liters merket med vann, og har i gjær.
hoppeavisvingenbitch
Trådstarter
27 1
Takker for svar!

ztaale: Skal prøve metoden din

Boo-Boo: Har hørt at smaken på det ferdige produktet skal være bedre enn vanlig hjemmebrent hvis man har rosiner i satsen, men har ikke fått bekreftet dette noen steder
Sist endret av henrikpenrik; 1. mars 2014 kl. 14:28. Grunn: Glemte å legge inn navnet til brukeren jeg svarte.
Vist du har sats bøtten stående på badegulvet må du passe på at du ikke har varmekabler i gulvet. Da dreper du gjæren.
Kan ingenting om hjemmebrent, men prøv nellikspiker? Det gir ihvertfall julestemning!
Tror nok oppskriften din funker som bare det. Jeg har også en kompis som pleier å bruke rosiner i satsen, det blir bra det. Du får et litt druepreg over det ferdige produktet.
Sitat av j0n Vis innlegg
Tror nok oppskriften din funker som bare det. Jeg har også en kompis som pleier å bruke rosiner i satsen, det blir bra det. Du får et litt druepreg over det ferdige produktet.
Vis hele sitatet...

Det har jeg vanskelig for å tro på, du får like mye druesmak på hjembrenten etter destilering av å tilsette rosiner til satsen som du får bedre motor og trykk i bilen din av å skrive "ferrari" i frontruta

Destileringsprossessen og deretter aktivt kull fjerner hva som måtte finnes av druesmak etter å ha tilsatt rosiner :P
Enkelt og greit, KUN sukker,vann og atomic turbogjær (europris) alt annet du tilsetter vil du bare havne i søppla blir ikke smak eller raskere gjæring om du tilsetter erter, rosiner appelsinskrall eller hva det må være. Følger du oppskriften bak på pakke blir det 100% kok opp antal liter vann til hvor mange kilo sukker jeg bruker 7 liter vann 7kg sukker. Sukker løser seg ikke opp i kalt vann. Tilsett så resterende liter vann som skal i (kaldt) og rør godt. Nå skal det ha romtempratur ca da tilsetter du gjæren rører godt og på med lokk og gjærlås. Husk satsen må stå på temp 20-24 grader. La stå minst en uke så settes det kaldt til satsen er klar og et par cm med bunnguffe ligger igjen. Du er nå klar til videre prosses hva nå en det må være Lurer du på mer gå til www.brygging.com for mer info. Mulig mye feilskriving sitter ikke på en datamaskin og skriver