Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 2191
Hei!

Har akkurat kjøpt inn gaming data Og venter på og få den hjem, den er bestilt.

Og så begynner jeg i 10'ende klasse nå etter sommeren, og hadde vært ganske bra med en liten bærbar!

Mye letter og holde orden på alt av lekser og innføringer og slikt!

Specs.

10,1" Skjerm
Høyeste mulig batterilevetid
Helst 2 GB RAM
Helst Windows 7
Design teller en del!

Ting som ikke er så nøye.

Trenger ikke stor hardisk, da jeg bare skal ha dokumenter og presentasjoner lagret på dataen.
Trenger ikke noe veldig bra skjermkort. Da jeg bare skal gjøre lekser og slikt.

Har jeg sjangs til og finne en bærbar som passer til mitt behov i min prisklasse?

Takk på forhand!
Har jeg
Sitat av Prfction Vis innlegg
Hei!

Har akkurat kjøpt inn gaming data Og venter på og få den hjem, den er bestilt.

Og så begynner jeg i 10'ende klasse nå etter sommeren, og hadde vært ganske bra med en liten bærbar!

Mye letter og holde orden på alt av lekser og innføringer og slikt!

Specs.

10,1" Skjerm
Høyeste mulig batterilevetid
Helst 2 GB RAM
Helst Windows 7
Design teller en del!

Ting som ikke er så nøye.

Trenger ikke stor hardisk, da jeg bare skal ha dokumenter og presentasjoner lagret på dataen.
Trenger ikke noe veldig bra skjermkort. Da jeg bare skal gjøre lekser og slikt.

Har jeg sjangs til og finne en bærbar som passer til mitt behov i min prisklasse?

Takk på forhand!
Har jeg
Vis hele sitatet...
Får vel ikke så mye for 2k tror jeg. Men fant denne.
En PC med flott design og Windows 7 til MAX 2k? Glem det. Bare Windows 7 koster jo et laken.
Trådstarter
14 0
Den var ganske flott og se på og hadde helt greie specs også
Hvor mye bedre kan jeg få hvis jeg strekker meg til 3?

Leste at den var litt problematisk ang kjøling :/
Sitat av Prfction Vis innlegg
Den var ganske flott og se på og hadde helt greie specs også
Hvor mye bedre kan jeg få hvis jeg strekker meg til 3?

Leste at den var litt problematisk ang kjøling :/
Vis hele sitatet...
Han sa vel heller at den kunne hatt litt bedre kjøling, men tror ikke det er noe problem. Hvis ikke du sitter med den i fanget hele tiden så viftene ikke får luftet seg da.
Sist endret av affemelon; 16. juni 2010 kl. 20:17.
Jeg hijacker tråden. Søker lommepc, noen gode der ute? Som faktisk har god ytelse og helt greit tastatur? Til word og enkle excel ark?
Trådstarter
14 0
Sitat av staM Vis innlegg
En PC med flott design og Windows 7 til MAX 2k? Glem det. Bare Windows 7 koster jo et laken.
Vis hele sitatet...
3k.

Har jeg mye større muligheter da?
Kan du linke til noe hvis du har noen ideer?


Takk Takk!
Sitat av Prfction Vis innlegg
3k.

Har jeg mye større muligheter da?
Kan du linke til noe hvis du har noen ideer?
Vis hele sitatet...

Jolicloud. Har ikke så mange erfaringer selv med det, men har hørt av mange at det er ganske bra. Hvis jeg skulle kjøpt mini pc skulle jeg hatt ubuntu notebook eller jolicloud.
PCene som SemiColon linket til er gode valg til det budsjettet, men de har ikke 2 GB ram som du skrev i første posten Prfction. Bare så du er klar over det
Trådstarter
14 0
Sitat av staM Vis innlegg
PCene som SemiColon linket til er gode valg til det budsjettet, men de har ikke 2 GB ram som du skrev i første posten Prfction. Bare så du er klar over det
Vis hele sitatet...
I know

Men 1 gb funker vell ok?

Har 1 gb på den stasjonære jeg sitter på nå
Sitat av Prfction Vis innlegg
I know

Men 1 gb funker vell ok?

Har 1 gb på den stasjonære jeg sitter på nå
Vis hele sitatet...
Er i minste laget, men koster ikke mange kronene for 2GB RAM, og det er enkelt å sette inn selv.
Sitat av Prfction Vis innlegg
I know

Men 1 gb funker vell ok?

Har 1 gb på den stasjonære jeg sitter på nå
Vis hele sitatet...
Det funker helt greit ja, den greier ikke dra noe særlig med den prosessoren heller. Og vil ikke tro du driver å rendrer hd filmer samtidig som du spiller. Til ditt formål er den fin
Sist endret av affemelon; 16. juni 2010 kl. 21:23.
Trådstarter
14 0
Sitat av affemelon Vis innlegg
Det funker helt greit ja, den greier ikke dra noe særlig med den prosessoren heller. Og vil ikke tro du driver å rendrer hd filmer samtidig som du spiller. Til ditt formål er den fin
Vis hele sitatet...


Hehe, nei! Har en heftig stasjoner til det formålet !

Og den skal somsakt bare brukes til skolearbeid. Office Word og powerpoint

hva hadde det ksotet og kjøpe 1gb av samme RAM type til da? og er det lett og fikle inni selv?

Edit: Har SNART en heftig data
Sist endret av Prfction; 16. juni 2010 kl. 21:36.
Sitat av Prfction Vis innlegg
Hehe, nei! Har en heftig stasjoner til det formålet !

Og den skal somsakt bare brukes til skolearbeid. Office Word og powerpoint

hva hadde det ksotet og kjøpe 1gb av samme RAM type til da? og er det lett og fikle inni selv?

Edit: Har SNART en heftig data
Vis hele sitatet...
200-300 kr må du regne med, skal ikke være stress å finne noe som passer. SemiColon sa nettopp at det ikke var noe problem å sette inn for et par poster siden.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=318078

Evt: http://www.komplett.no/k/kl.aspx?mfr....A00061.K56193.

Vet ikke hvilke timings minnet den har fra før av, så ville kjøpt den siste RAMen.
Sitat av Prfction Vis innlegg
I know

Men 1 gb funker vell ok?

Har 1 gb på den stasjonære jeg sitter på nå
Vis hele sitatet...
Eee 1008P bruker rundt 400MB ram idle uten å ha avinstallert noe av bloatware. Fungerer fint til det meste av det disse maskinene egner seg til, men 2GB er en fordel om man vil prøve seg på multitasking.

Modeller som er å anbefale etter mine erfaringer:
Eee 1005P/PE
HP Mini 210

Edit: dere som tipser om RAM: netbooks har kun én RAM-slot, ergo trenger man en 2GB-brikke å bytte med. Gigabyten som følger med må man uansett ta ut. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331116
Sist endret av Kråketær; 16. juni 2010 kl. 23:05.
Trådstarter
14 0
Takker for mye svar!

Men er det slikt at jeg hadde klart meg med 1 GB ram, når jeg bare bruker til word og powerpoint?(ingen multitasking..)
Den klarer word og powerpoint, rigth? Likte dem SemiColon linket til. Og er det da mulig og bestille en slikt uten windows 7 , for og så instalere Jolicloud?

Har rundt maks 3 k og bruke, helst mindre!
herregud, det er ikke mer enn 3-4 år siden 512 ram var mye. Å på den tiden var det heller ikke noe problem å kjøre winamp, microsoft word og minesveiper samtidig.
Prfction, jeg ser jo på nicket ditt at du streber etter perfeksjon, men faen... Du har spurt 10 ganger "Men tror du den klarer det, kan den kjøre det, går det" ? og 10-15 personer har svart at, ja, dette blir bra...
Du presiserer hele tiden at du bare skal bruke den til skole, og du skal kun bruke microsoft word, excell, powerpoint og sikkert litt surfing.
SELVFØLGELIG GÅR DET MED TUSEN RAM OG OVER 2 GHz Prosessor! En windows 3.11 pc med 4 ram kunne kjøre datidens microsoft word program..
Jeg har aldri opplevd en mini bærbar som var på noen som helst måte funksjonell.
Bittesmå taster og dårlige specs all over.
Kjøp heller en god og pent brukt bærbar!
Sitat av Prfction Vis innlegg
Takker for mye svar!

Men er det slikt at jeg hadde klart meg med 1 GB ram, når jeg bare bruker til word og powerpoint?(ingen multitasking..)
Den klarer word og powerpoint, rigth? Likte dem SemiColon linket til. Og er det da mulig og bestille en slikt uten windows 7 , for og så instalere Jolicloud?

Har rundt maks 3 k og bruke, helst mindre!
Vis hele sitatet...
Ja, den vil klare det.
MEN, JoliCloud er linuxbasert og vil derfor ikke kunne kjøre word & powerpoint by default
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
herregud, det er ikke mer enn 3-4 år siden 512 ram var mye. Å på den tiden var det heller ikke noe problem å kjøre winamp, microsoft word og minesveiper samtidig.
Prfction, jeg ser jo på nicket ditt at du streber etter perfeksjon, men faen... Du har spurt 10 ganger "Men tror du den klarer det, kan den kjøre det, går det" ? og 10-15 personer har svart at, ja, dette blir bra...
Du presiserer hele tiden at du bare skal bruke den til skole, og du skal kun bruke microsoft word, excell, powerpoint og sikkert litt surfing.
SELVFØLGELIG GÅR DET MED TUSEN RAM OG OVER 2 GHz Prosessor! En windows 3.11 pc med 4 ram kunne kjøre datidens microsoft word program..
Vis hele sitatet...
Ingen netbooks har over 2GHz prosessor.
Word i 1994 krevde en liten smule mindre systemressursser enn Word 2007.

Netbooks klarer enkel bruk - nettsurfing (noen tabs, ikke mange), musikk, tekstbehandling, opplasting av bilder til picasa/flickr/facebook - men ikke mye på en gang. De er billige, lette, "greit" brukbare og har (stort sett) god batteritid. Har man tusen kroner mer å bruke får man mye mer for pengene i en ULV-basert 11.6", men har man ikke det så er de det beste man får.

Nei, svært få netbooks selges uten windows, da de Linux-distroene som har vært brukt (Acers Xandros er et skrekkeksempel) stort sett har vært latterlig dårlige og forbrukerne har fått avsmak for det. Når MeeGo/Easy Peasy/Jolicloud begynner å dukke opp vil dette kanskje endre seg. Og å spesialbestille en maskin uten windows vil koste langt mer enn å kjøpe en og dualboote/slette det.
Sist endret av Kråketær; 21. juni 2010 kl. 17:53.
Sitat av Scabby_Gabby Vis innlegg
Jeg har aldri opplevd en mini bærbar som var på noen som helst måte funksjonell.
Bittesmå taster og dårlige specs all over.
Kjøp heller en god og pent brukt bærbar!
Vis hele sitatet...
Bittesmå taster løses ved at trådstarter tar tastaturet fra sin gamer og plugger i den lille PC-en.

Hva skal man med gode specs til skolearbeid?
Zub Zer0.

Kansje for jeg har fått bade ja og nei svar? Har fått svar at 2gb er lurt, og er litt usikker! Da jeg ikke har så mye peiling på data, og heller ikke har så mye penger nå, siden jeg nettopp har kjøpt stasjonær. Og ny mobil skal jeg faktisk også ha snart! Så vil faktisk være 120 % sikkert på at jeg ikke gjør ett bomkjøp! Da 3000 kr er en del for meg!

Edit:

Er enig Kimer28. Blir små taster ett problem, hiver jeg enkelt og greit tastaturet i sekken, eller kjøper meg ett fancy sammenleggbart
Takk for svar Kråketær!
Sist endret av AndersenA; 21. juni 2010 kl. 20:28.
Trådstarter
14 0
Hm, jeg må begynne og se mer etter hvem sin bruker jeg er pålogget. Det er altså fra meg det svaret over
Standard medlem
Bombasa's Avatar
en kamerat av meg solgte nettopp sin laptop på finn.no for en tusenlapp. En pc som hadde kostet 3.5 - 4k ny.

Sjekk litt ut på finn.no o.l sider der finner du pcer til under 2 tusen
Sitat av AndersenA Vis innlegg
Zub Zer0.

Kansje for jeg har fått bade ja og nei svar? Har fått svar at 2gb er lurt, og er litt usikker! Da jeg ikke har så mye peiling på data, og heller ikke har så mye penger nå, siden jeg nettopp har kjøpt stasjonær. Og ny mobil skal jeg faktisk også ha snart! Så vil faktisk være 120 % sikkert på at jeg ikke gjør ett bomkjøp! Da 3000 kr er en del for meg!

Edit:

Er enig Kimer28. Blir små taster ett problem, hiver jeg enkelt og greit tastaturet i sekken, eller kjøper meg ett fancy sammenleggbart
Takk for svar Kråketær!
Vis hele sitatet...
2GB minne er alltid lurt, og koster ikke mange kronene mer.
Da kan du multitaske MSN, Word og Spotify

Her har du det du burde kjøpe, som også er anbefalt av flere i tråden.
Sist endret av Kimer28; 21. juni 2010 kl. 21:18.
Trådstarter
14 0
Sitat av Kimer28 Vis innlegg
2GB minne er alltid lurt, og koster ikke mange kronene mer.
Da kan du multitaske MSN, Word og Spotify

Her har du det du burde kjøpe, som også er anbefalt av flere i tråden.
Vis hele sitatet...
Er bare ett RAM slot. Og da må je kjøpe 2 gb ram. Og det koster 450.. Og har ikke noe stort behov for multitasking!
Har ein standard eee 1008ha, kjørte windows i 3/4år, (1,66 cpu o 1gb ram, ingen problem med mulittaskig type musikk, skulearbeid word/powerpoint og branrev) har kjørt ubuntu 10.4 ei stund no, funerer knirkefritt, 1gb ram er kansje lite, men det g\år, ikkje kjøp mindre skjerm enn 10-11" då blir tastane små. dette er faktisk primærmaskinen min. Har og ein liten netbook, som har 8" sjerm, (bommkjøp, full av røykelukt, 1000 kr (send pm viss du har ein måte og fjerne lukta på holder på og spy når den er på) ) den kjører jollicecloud, men det blir snart linux ice på den (til bilen). Men ein eee er eit bra valg, ikkje kjøp 1008ha viss du vil oppgradere ramen enkelt, den ligg rett bak tastaturet og da må hk ut. Men 1gb ram er nok til ditt bruk, glossy skjerm er vel heller ikkje til og annbefale, noko dritt i sollys.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Vil ikke disse to være like gode som de to komplett-maskinene på side 1? Disse ligger rett under 2400,-

http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:2837398;gr:0
http://www.amentio.no/Avdelinger/PCo...E-1023788.aspx
Sitat av Kimer28 Vis innlegg
Bittesmå taster løses ved at trådstarter tar tastaturet fra sin gamer og plugger i den lille PC-en.

Hva skal man med gode specs til skolearbeid?
Vis hele sitatet...
Skal du bære rundt på et tastatur i tillegg til din bærbare datamaskin er jo stor deler av poenget borte!

Det blir som å si. Hvis maskinen har dårlig batteri tid er jo det bare å plugge maskinen i veggen.

Det er en bærbar datamaskin han er ute etter, og ikke mindre, en mini bærbar.
Sist endret av Scabby_Gabby; 22. juli 2010 kl. 21:53.