Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4897
Har en stor forkjærlighet til hotte sauser, type tabasco, Blair's, Dave's og så videre.

Det virker som det er litt uenighet rundt oppbevaring av slike (etter åpning). Noen påstår de holder seg ikke i romtemperatur, noen sier de SKAL stå i romtemperatur.

Jeg har lest på flaskene, og på noen står det "keep refrigerated after opening", på noen står det ikke. Jeg mailet Blair's og fikk beskjed om at de skulle stå i romtemperatur utenfor sollys. Dette gir mening for meg, syns konsistensen blir tykkere i kjøleskap, og at de smaker bedre varm/tomtemperert.

Regner med at mat ikke er et mye diskutert tema her inne, men tenkte jeg skulle høre om det var flere pepperfreaker enn meg her, og om dere har en mening om dette.

BTW, vil nevne extremefoods.com hvis du ikke har vært der før...er fullstendig avhenging. Vurderte nesten å poste i rusforumet..
Har aldri prøvd noe annet enn tabasco men min erfaring med tabasco er litt forskjellig fra typene, den grønne (mild tror jeg) blir det noe annerledes smak på i rommtemperatur. ellers så oppbevarer jeg habbanero og brand i rommtemperatur
Sitat av Skille(D) Vis innlegg
Har aldri prøvd noe annet enn tabasco men min erfaring med tabasco er litt forskjellig fra typene, den grønne (mild tror jeg) blir det noe annerledes smak på i rommtemperatur. ellers så oppbevarer jeg habbanero og brand i rommtemperatur
Vis hele sitatet...
Ok. Greien med disse sausene (inkl. tabasco) er jo at de ikke har noen preservativer eller andre kunstige tilsetninger. Det er derfor jeg stusser. Men det sies av noen at pga at de er så hot, holder bakterier, sopp og andre uønskede ting seg unna. I så måte gir det mening det du sier at jalapenoversjonen av tabasco holder dårligere i romtemperatur, for den er den mildeste av de.
Sitat av danielodland Vis innlegg
Ok. Greien med disse sausene (inkl. tabasco) er jo at de ikke har noen preservativer eller andre kunstige tilsetninger. Det er derfor jeg stusser. Men det sies av noen at pga at de er så hot, holder bakterier, sopp og andre uønskede ting seg unna. I så måte gir det mening det du sier at jalapenoversjonen av tabasco holder dårligere i romtemperatur, for den er den mildeste av de.
Vis hele sitatet...
Når jeg snakket med butikken en gang for en stund siden, ikke at de i butikken er så kvalitetsstempel på informasjon, men det de sa er at så lenge det er lufttett så burde det kunne stå i romtemperatur. men så fort du åpner en beholder og det kommer luft til er det best å la den stå i kjøleskapet. Den største grunnen til at folk oftest vil ha de i romtemperatur er at man slipper å varme de opp før man tar sausen på maten. Når den har stått i kjøleskapet vil den være så kald at den kjøler ned maten, og man må derfor varme den opp før bruk. Utenom at den blir kald og grever ekstra oppvarming serj eg ingen grunn til å la være å putte den i kjøleskapet. Jeg har fortsatt ikke kommet over noen former for chilisauser som har blitt ødelagt av det.

Videre skal jeg si at min søt-sure chilisaus har stått på borde i 2 uker, med lokket på, og jeg smakte på den nettopp og den smakte fortsatt like godt. Så denne har i hvertfall holdt seg, men jeg ville kjørt safe og puttet den i kjøleskapet egentlig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av danielodland Vis innlegg
Ok. Greien med disse sausene (inkl. tabasco) er jo at de ikke har noen preservativer eller andre kunstige tilsetninger. Det er derfor jeg stusser. Men det sies av noen at pga at de er så hot, holder bakterier, sopp og andre uønskede ting seg unna. I så måte gir det mening det du sier at jalapenoversjonen av tabasco holder dårligere i romtemperatur, for den er den mildeste av de.
Vis hele sitatet...
Det er stortsett kun irriterande for pattedyr, så at det er sterkt har neppe spesielt avskrekkande effekt på bakterier og sopp. Det er vel heller at det er rimelig surt, og inneholder en del naturlige konserveringsmidler.
Pizza sjapper har jo sausene stående ute i "kurvene" sine i flere uker, disse blir da ikke dårlig.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Har selv Blair's Sudden Death og den har stått i romtemp. i en mnd eller to uten at det er noe usmak eller lukt på den.
Blair har noen helt brutale sauser skal sies, og det er alltid like gøy å få noen som skal være bråkjekke til å smake!
Sauser med mye chili og habanero kan fint stå i romtemperatur, men lar seg påvirke av lengre perioder med direkte sollys. Det som gjør at chili og habanero ikke tar skade av dette, er at de inneholder store mengder capsaicin, som ved siden av å være det vi føler at er sterkt i vår munn, også er en av de to delene som utgjør (immun-)forsvaret til plantene mot sopp, bakterier, andre sykdommer og plantespisende dyr og insekter.

Capsaicin er forresten, som trådstarter skriver, avhengighetsskapende. Eller, det er antistoffene kroppen etter en stund lager i større og større mengder ved inntak av capsaicin som er vanedannende. Dette stoffer gir omtrent samme rus som kaffe, og det er derfor inntak av chili virker oppkvikkende på de som er vant til å spise det. Stoffet hindrer capsaicin å binde seg til smertereseptorene som vanligvis skal føle varme, og det er derfor man, selv om man tåler mye capsaicin, fint smaker kjøttkakene til mor alikevel. Capsaicin ødelegger ikke smakssansene i munnen, som f.eks. visse typer currypaster og pepperrot kan gjøre.

Hvis du virkelig har lyst på et capsaicin kick...test ut Naga Jolokia. Den får habaneros til å minne om en søt paprika....
Sitat av r0bin Vis innlegg
Har selv Blair's Sudden Death og den har stått i romtemp. i en mnd eller to uten at det er noe usmak eller lukt på den.
Blair har noen helt brutale sauser skal sies, og det er alltid like gøy å få noen som skal være bråkjekke til å smake!
Vis hele sitatet...
Hey=)

Fikk IDAG en pakke i posten med en haug nye sauseflasker, deriblant Blair's ULTRA DEATH, som visstnok scorer rundt millionen på scovilleskalaen. Såvidt jeg vet, er dette den sterkeste sausen i verden. Det finnes ekstrakter som er heitere, men såvidt jeg vet er dette den sterkeste hotsaucen.

Ja, det er en gjenganger det der. Folk som alltid bestiller sterkeste kebaben etter byturen og tror de er beinharde =)) Jalapenoene på kebaben er som honning i forhold til habaneroer og jolokia.

Som Carrier Return nevner, er det capsaicinen som gjør chilien hot, og som slashdot nevner, er det stort sett pattedyr som opplever heteeffekten av dette stoffet. Fugler og reptiler reagerer ikke, såvidt jeg vet.

Takk til Carrier Return for en bekreftelse. Grunnen til at jeg helst vil unngå kjøleskapet, er at jeg nå har 22 hotsauser i hyllen, og vil nødig ha alle i kjølen. Burde hatt et sånt kjølerom egentlig...
Hvordan klarer dere å spise det? Se på han fyren her! Han er helt sinnsyk!
http://www.youtube.com/watch?v=FW4lqbsGqXc
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Hvordan klarer dere å spise det? Se på han fyren her! Han er helt sinnsyk!
http://www.youtube.com/watch?v=FW4lqbsGqXc
Vis hele sitatet...
hehe...for det første; Jersey Death er LATTERLIG sterk. De lager den ikke lenger, men tror Mega Death er arvtageren. Hvis det ikke er Ultraen da...er ike sikker. Men vi snakker alvorlig sterke saker her, dette er ikke normalt å pøse på hauger av på hamburgern, for å si det sånn. De sterkeste er meningen å ha bittelitt i en kjele med suppe, saus, gryte eller lignende.

Når det er sagt, smaker jo disse tingene (de litt dyre kvalitetssakene) veldig godt. Brenningen er en bieffekt som mange setter pris på, noen ikke.


Vil påpeke at jeg syns ikke man skal føle seg mindre mann om man ikke liker denslags, det er bare en smakksak. Noen liker det, andre ikke. Man er ikke en pyse bare for at man ikke liker/tåler de mest beinharde sausene.
Sitat av danielodland Vis innlegg
Vil påpeke at jeg syns ikke man skal føle seg mindre mann om man ikke liker denslags, det er bare en smakksak. Noen liker det, andre ikke. Man er ikke en pyse bare for at man ikke liker/tåler de mest beinharde sausene.
Vis hele sitatet...
Dette er en selvfølge, det er ingen føler seg "pinglete" selv om de ikke liker slike ting. Fordi du sier det tror faktisk at du ikke har den oppfatningen som du prøver å fremstå som å ha, og at du faktisk føler deg litt "mandig" av å spise slike sterke sauser. Tror at du sitter som han mannen i videoen nevnt tidligere, og smatter høylytt, med et påtatt forskende uttrykk i ansiktet og beskriver smakene og luktene.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Dette er en selvfølge, det er ingen føler seg "pinglete" selv om de ikke liker slike ting. Fordi du sier det tror faktisk at du ikke har den oppfatningen som du prøver å fremstå som å ha, og at du faktisk føler deg litt "mandig" av å spise slike sterke sauser. Tror at du sitter som han mannen i videoen nevnt tidligere, og smatter høylytt, med et påtatt forskende uttrykk i ansiktet og beskriver smakene og luktene.
Vis hele sitatet...
Hehe setter pris på den gratis analysen av meg pr. foruminnlegg. Jeg sier det fordi det ble nevnt tidligere i tråden folk som slår seg på brøstet og skal være mann, for siden å skjelve med tårer i øynene når de får smake på greiene. Man blir ikke mer mann av å ta en teskje chilisaus.
er veldig glad i sterk mat. får man kjøpt blairs eller daves her i noreg?
Sist endret av laustaus; 13. november 2009 kl. 02:14.
Chillisauser skal kunne stå tåpelig lenge så lenge det ikke har kommet fremmedlegemer i glasset - av den typen hvor du bruker en skje i glasset som du har brukt andre plasser først...

Skal du ha ordentlig saus må du lage den selv. Fem habanero, 2ss eple edikk, en klype salt og pepper, kjør i hurtigmikser og oppbevar i kjøleskapet i sterile glass.
Men om du er lat så har Blue Dragon noe som heter Minced Hot Chili Paste.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er stortsett kun irriterande for pattedyr, så at det er sterkt har neppe spesielt avskrekkande effekt på bakterier og sopp. Det er vel heller at det er rimelig surt, og inneholder en del naturlige konserveringsmidler.
Vis hele sitatet...
Du har vel rett i at den brennende sensasjonen ikke har noe med capsaicinens beskyttende egenskaper å gjøre, men capsaicin er visst produsert for beskyttelse mot visse sopparter..
Sitat av wikipedia
It (Capsaicin) is an irritant for mammals, including humans, and produces a sensation of burning in any tissue with which it comes into contact. Capsaicin and several related compounds are called capsaicinoids and are produced as a secondary metabolite by chili peppers, probably as deterrents against certain herbivores and fungi.
Vis hele sitatet...
Er som regel eddik i slike sauser, som slashdot nesten skrev, og det konserverer også.
les på flaska/eska, det står alltid der. noen ting skal ikke i kjøleskapet, pga du stopper den naturlige prosessen, kalles stuck fermentation, og det er ikke bra.. ellers så skal mange produkter ikke i kjøleskap pga at det inneholder olje/mettet fett, og det stivner /får dårlig konsistens.
Sitat av ScoopeX Vis innlegg
les på flaska/eska, det står alltid der. noen ting skal ikke i kjøleskapet, pga du stopper den naturlige prosessen, kalles stuck fermentation, og det er ikke bra.. ellers så skal mange produkter ikke i kjøleskap pga at det inneholder olje/mettet fett, og det stivner /får dårlig konsistens.
Vis hele sitatet...

Ja, leser alltid på flasken, men greien er at produsentene av Blair's sa i en mail at man skulle ha de i romtemp utenfor sollys, og f. eks. Dave's Insanity saus inneholder så å si de samme ingrediensene (null tilsatt olje), og der står det flasken at den skal i kjøl.

Men ja, det tryggeste er vel å følge anvisningene. Men så lenge den inneholder capsaicin i store mengder, burde den vel kunne stå i hyllen like godt som en annen saus? Eller?

Sitat av laustaus Vis innlegg
er veldig glad i sterk mat. får man kjøpt blairs eller daves her i noreg?
Vis hele sitatet...
Desverre. Greieste er å bestille fra Storbritannia eller Tyskland. Sist bestilte jeg på www.pepper-king.com, og det gikk som en drøm. Bestiller du for under 200NOK, blir det ikke toll.

En god saus man KAN kjøpe i Norge er Tiger Sauce. Den er ikke veldig sterk, og har en ganske søt smak, men er ganske god. Tabasco er jo helt grei, og tabasco med chipotle er jo lovende, men den har jeg ikke smakt.

Sitat av GothQueen Vis innlegg

Skal du ha ordentlig saus må du lage den selv. Fem habanero, 2ss eple edikk, en klype salt og pepper, kjør i hurtigmikser og oppbevar i kjøleskapet i sterile glass.
Men om du er lat så har Blue Dragon noe som heter Minced Hot Chili Paste.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke riktig, man får kjøpt gode chilisauser, men veldig få i Norge. Men å lage selv er helt mulig, ja. En ting man MÅ lage selv for å få til å bli godt er chilisauser med tomat i. En god grunnoppskrift der er en halv kilo tomater som man flår. Kutt de opp i hurtigmixer sammen med 4-5 vanlige chilier eller en-to habaneroer, litt eddik, salt smadret hvitløk og ellers smake til med eventuelt andre ting. Liker å ha soltørkede tomater, selleri og litt oregano eller timian i.
Dette slenger du over i en gryte og lar det koke på så svak varme som muligfor å unngå sprut) helt til konsistensen er riktig (litt ketchupaktig). Selv siler jeg dette i en stormasket dørslag til slutt, men det er ikke nødvendig hvis man vil ha bitene.

Dette skal bli ca nok til å fylle en halvliterflaske.
Sitat av danielodland Vis innlegg
Dette er ikke riktig, man får kjøpt gode chilisauser, men veldig få i Norge. Men å lage selv er helt mulig, ja. En ting man MÅ lage selv for å få til å bli godt er chilisauser med tomat i. En god grunnoppskrift der er en halv kilo tomater som man flår. Kutt de opp i hurtigmixer sammen med 4-5 vanlige chilier eller en-to habaneroer, litt eddik, salt smadret hvitløk og ellers smake til med eventuelt andre ting. Liker å ha soltørkede tomater, selleri og litt oregano eller timian i.
Dette slenger du over i en gryte og lar det koke på så svak varme som muligfor å unngå sprut) helt til konsistensen er riktig (litt ketchupaktig). Selv siler jeg dette i en stormasket dørslag til slutt, men det er ikke nødvendig hvis man vil ha bitene.

Dette skal bli ca nok til å fylle en halvliterflaske.
Vis hele sitatet...
At de er gode er én ting, men når man foretrekker å lage noe hjemme over det å kjøpe ferdigsauser så går det ofte dypere enn "smaker godt". Det ligger litt mer i at du kan perfektere smaken og fjerne alle de ikke fullt så nødvendige konserveringsmiddlene man bruker i fabrikker.
Sitat av GothQueen Vis innlegg
At de er gode er én ting, men når man foretrekker å lage noe hjemme over det å kjøpe ferdigsauser så går det ofte dypere enn "smaker godt". Det ligger litt mer i at du kan perfektere smaken og fjerne alle de ikke fullt så nødvendige konserveringsmiddlene man bruker i fabrikker.
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i, det er godt å vite hva man spiser, men du skal vite at kvalitetssausene ikke har konserveringsmidler utenom de naturlige som vi har snakket om her i tråden. Blair's, for eksempel, inneholder ingen kunstige stoffer. Til og med Tabasco er fri for den slags. Den inneholder såvidt jeg husker kun tabascopepper, eddik og salt.


Det er nok muligens til og med mere dritt i sausene vi lager selv pga sprøytemidler i landbruket (Blair's ingredienser blir dyrket på deres egne steder uten sprøyting). Nå er jeg usikker på hvor mye de sprøyter varene vi kjøper i butikk her i landet, så er ikke bombesikker på dette utsagnet.
scorchio.co.uk er også anbefalt og bestille fra, god service osv

Er alltid gøy med folk som elsker sterk mat, og tar en god slump Blair's Sudden Death Sauce eller magnum 44 på fingeren fordi de elsker sterke sauser/tåler alt hahaha perfekt vorspiel eller nachpiel underholdning
bare tenk på når du handler sausene - ligger de åpent (ikke i kjøl) i butikken?

"Det som åpent ligger, åpent ligge skal"
Sitat av galningen Vis innlegg
bare tenk på når du handler sausene - ligger de åpent (ikke i kjøl) i butikken?

"Det som åpent ligger, åpent ligge skal"
Vis hele sitatet...
Hey! Takk for svar. Nei, funker ikke helt det heller, for det er her snakk om etter at flasken er åpnet.

Disse tingene fraktes jo fra statene til norge, så de kan nok ligge i romtemp uåpnet.