Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3685 741023
Sitat av Seimaren Vis innlegg
Då eg er for lat (og ikkje skjønner alt), velger eg å spørja her:

Tenkte å prøva å komma meg inn på markedet, men har eit par spørsmål:

Eg lure på kva alternativ til "lommebok" eg har...

Sånn som eg tenke: Eg har ein lommebok offline. altså, ein som ikkje kan bli hacka (dette går vell?)

Så har eg ein Online, for kjøp/salg.

Koster det noko å senda mellom disse, og kan nokon undervisa litt på dette med wallet?

Ellers kan eg klaga litt, og sei at eg er jysla skeptisk til å senda inn bilde av bankkortet mitt til mtgox, men antar at det er ein trygg side?

Edit: Tenkte eg skulle svara på eit par spørsmål: JA, eg har råd til å tapa, JA eg veit om risikoen
Vis hele sitatet...
Ja, du kan ha en lommebok offline slik at den ikke kan hackes. Å sende mellom dine to lommeboker kommer an på hvor hastverk du har. Det er gratis å sende i utgangspunktet, men med mindre du legger ved et lite tips til minerne kan det gå veldig tregt før noen av dem gidder å verifisere transaksjonen. Men hvis du legger med like 0.001 bitcoins så går det fint, og dette er jo så godt som null og niks egentlig.

Det er trygt å sende inn ID til MtGox, de er seriøse. Men hvis du ikke vil dette er det flere alternativer som ikke trenger ID, for eksempel sturles på #bitcoin-otc IRC kanalen.
min erfaring er at det går nesten like fort uten å legge ved fee. Pleier å komme med i den neste blokken selv da. Så virker som de fleste bare tar med alle transaksjoner de finner - noe som er forstålig da de fleste nok er enige i at det mest lønnsomme for BitCoin er at det er lett å bruke slik at verdiene på coinene øker, fremfor å satse på å tjene på fee's. Samt man klarer fortsatt å tjene penger på å mine. Men skal ikke se bort fra at i fremtiden så vil man ikke komme noen vei uten å legge ved en liten fee eller ha veldig god toldmodighet.
Kva ville deko sagt, er det minste sumen ein burde kjøpe BitCoins for ?

Eg har 5 000 kr, som eg uten problemer kan miste.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Seimaren Vis innlegg
Kva ville deko sagt, er det minste sumen ein burde kjøpe BitCoins for ?

Eg har 5 000 kr, som eg uten problemer kan miste.
Vis hele sitatet...
Den minste summen å kjøpe for er det meste man har råd til å tape.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Kjapt spørsmål; i følge denne chart-siden: https://btc-e.com/ er 1BTC=103.36 EURO?
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Kjapt spørsmål; i følge denne chart-siden: https://btc-e.com/ er 1BTC=103.36 EURO?
Vis hele sitatet...
Stemmer det, kursen kan imidlertid variere fra børs til børs.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Stemmer det, kursen kan imidlertid variere fra børs til børs.
Vis hele sitatet...
Det er helt insane!
Fant ut jeg har 4, 8755438 BTC i lommeboka mi på SR.
Det var verdt et par hundre bare for litt over et år siden.
Tror dere prisen blir å stige enda mer framover eller bør man kjøpe nå?
Dette er jo et par tusen i dag!
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Tror dere prisen blir å stige enda mer framover eller bør man kjøpe nå?
Vis hele sitatet...
Den som visste det, akkurat nå er de i fyr og flamme på bitcointalk og spår ny alltime high innen kort tid i spekulasjonsforumet, så hvis det stemmer bør du jo kjøpe inn nå. Personlig har jeg ikke peil, grabber til meg coins når jeg har råd og putter de langsiktig i cold wallet.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Det er helt insane!
Fant ut jeg har 4, 8755438 BTC i lommeboka mi på SR.
Det var verdt et par hundre bare for litt over et år siden.
Tror dere prisen blir å stige enda mer framover eller bør man kjøpe nå?
Dette er jo et par tusen i dag!
Vis hele sitatet...
Det spørs hva du mener med "framover". Innen de neste dagene, ukene og månedene kan prisen gjerne halvere seg, eller doble seg. Det er nok ingen som vet svaret på dette. Hvis vi har et perspektiv på flere år, så virker det naturlig at prisen vil fortsette til nye høyder. Jeg ser for meg at $1000 ligger i kortene innen de neste 3 årene.

Apraksin sin strategi er fornuftig, det gjelder å tålmodighet. Skulle det bli store crash, kjøp så mye du kan.
Sitat av Ingens gate Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Har du alt av godkjennelser for å drive et valutamarked fikset?
Sitat av ymgve Vis innlegg
Har du alt av godkjennelser for å drive et valutamarked fikset?
Vis hele sitatet...
Nei, det har de ikke. Jeg vil anta at finanstilsynet ser på dette som investeringstjeneste iht VPHL og et selskap med 50 000 i aksjekapital kan ikke godkjennes.
Med andre ord ikke putt pengene der da den kan bli stengt når som helst uten varsel. Og da er det ingen garantier for pengene dine.
Hvor stor er en bitcoin i megabyte? Hører folk snakker om at de spiser opp plassen på mobiltelefonen, er litt redd for høye overføringskostnader på databruk. Noen som vet?
Bruk Electrum. Den trenger ikke plass.
Bruker på mobil desverre
Electrum er en mobilklient også.
takk ymgve, men det ble for avansert for meg... "python android" og SL4A og greier...

Jeg prøvde å installere electrum men da jeg skulle opprette wallet kuttet programmet ut hver gang jeg hadde skrevet ned seed og trykket ok. Det dukket heller aldri opp noe ikon for appen electrum på telefonen min.

Jeg oppdaget akkurat at jeg mangler "home" knappen på min samsung galaxy nexus. Ikke har jeg den på min billigere HTC reservetelefon heller. Derfor kan jeg ikke opprette snarvei til e4a.py scriptet

og ja jeg hadde glemt å prøve å lage snarvei på hjem skjermen. Prøvde nå, funka ikke.

Instruksjoner her: http://electrum.org/android.html

edit igjen... : kanskje jeg ikke mangler home KNAPPEN men jeg mangler den funksjonen der det kommer opp en meny når man trykker på den. Mangler på begge telefonene.
Alle Android-klientene er lettvektsklienter, som betyr at de ikke tar mer plass enn en gjennomsnittlig app, og bruker ikke spesielt mye trafikk. Anbefaler "Bitcoin Wallet". Den finner du i Google Play og den er like lett å installere som en hvilken som helst annen app.
Sist endret av sqrl; 1. juni 2013 kl. 21:24.
sqrl: Det er den jeg lastet ned først, men mangelen på passord, kan ikke lage passord til wallet i den klienten, gjør også sitt til at jeg ikke tør bruke den.
Sist endret av GjestBaardsen; 2. juni 2013 kl. 12:25.
Sitat av ymgve Vis innlegg
Har du alt av godkjennelser for å drive et valutamarked fikset?
Vis hele sitatet...
Hei, jeg er teknisk ansvarlig i Justcoin. Vi har ikke kapasitet til å drive support på forum, men du kan spørre oss hva som helst på eller besøke oss på kontoret i Oslo sentrum. (Mail først om du vil komme på besøk)
Unlicensed Surgeon
Sitat av ymgve Vis innlegg
Har du alt av godkjennelser for å drive et valutamarked fikset?
Vis hele sitatet...
https://bitcointalk.org/index.php?to...122#msg1910122

Med andre ord så ser det ikke ut som man trenger tilatelse fra finanstilsynet for å "deale Bitcoins"

Derimot så er det faktisk fullt mulig man må betale 25% moms på samtlige transaksjoner.....
Noen som har anbefalinger angående anomym bruk av bitoins?
Sitat av Swifter Vis innlegg
Noen som har anbefalinger angående anomym bruk av bitoins?
Vis hele sitatet...
alt spørs hvor anonym du vil være. De fleste er anonyne nok ved vanlig bruk, da det er vanskelig å tracke handler.
Sitat av etse Vis innlegg
alt spørs hvor anonym du vil være. De fleste er anonyne nok ved vanlig bruk, da det er vanskelig å tracke handler.
Vis hele sitatet...
Har lyst å være 100% anonym, men ser jo at dette ikke er helt realistisk. Har lest på flere sider at bruk av bitcoins ikke er anonymt hvis den som leter kan sakene sine, men etter å ha lest flere forum/artikler om det er jeg fortsatt usikker på hvordan å gå frem.
Det finnes sider som hvitvasker bitcoinsa dine. De splitter opp beløpet du sender til dem, blander det med beløp fra dnre på masse forskjellige kontoer og sender det tilbake til deg mot en liten prosent.
Kjøp FTC nå, det bare fortsetter å stige!
Har tjent 200 bare fra i går kveld til nå ;-)
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Hvorfor kan jeg ikke være 18? :'(

Anbefaler alle til å kjøpe.
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
Hvorfor kan jeg ikke være 18? :'(

Anbefaler alle til å kjøpe.
Vis hele sitatet...
Kjøp deg Spendon. Man trenger ikke være 18år for og kjøpe Bitcoins.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Kjøp deg Spendon. Man trenger ikke være 18år for og kjøpe Bitcoins.
Vis hele sitatet...
Jeg kommer ikke til å få pengene som jeg har i banken før jeg blir 18, som er en god del.

Har heller ikke så mye penger på det bankkortet som jeg har tilgang til, kanskje 200kr.
Vanskelig å få kjøpt bitcoin med spendon uansett.
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Hva skjer med bitcoin nå egentlig? Verdien synker betraktelig! Burde man selge bitcoinsene sine, eller vente?
http://bitcoincharts.com/charts/chart.png?width=940&m=mtgoxUSD&SubmitButton=Draw&r=1&i=&c=0&s=&e=&Prev=&Next=&t=M&b=&a1=&m1=10&a2=&m2=25&x=0&i1=&i2=&i3=&i4=&v=1&cv=0&ps=0&l=0&p=0&

Har vært helt nede i $89
Sist endret av Osteper; 9. juni 2013 kl. 13:18.
Jeg venter i hvertfall.
enten så har du troa og benytter sjansen for å kjøpe mer bitcoins, eller så selger du alt asap for å minske tapet
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Hva tror dere kommer til å skje?
Hva er "API key" i Coinbase? Den står som deaktivert, bør jeg aktivere den?
Umulig å si hvor bitcoin tar veien, men man må jo regne med litt av hvert.
Den har vært over 260, deretter 60 eller noe.
Så opp igjen osv.
Store forskjeller må påregnes...
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Hva kommer dette av egentlig? At verdien synker så betraktelig så fort?
Noen som vet hva "API key" er?

Glem det, jeg fant det ut.
Sitat av Osteper Vis innlegg
Hva kommer dette av egentlig? At verdien synker så betraktelig så fort?
Vis hele sitatet...

Tilbud og etterspørsel, eventuelt kombinert med manipulasjon.
Sist endret av Zabbath; 9. juni 2013 kl. 15:42.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av GjestBaardsen Vis innlegg
Noen som vet hva "API key" er?

Glem det, jeg fant det ut.
Vis hele sitatet...
Bra du fant det ut, den bør _ikke_ aktiveres med mindre du trenger å bruke den.

Sitat av Osteper Vis innlegg
Hva kommer dette av egentlig? At verdien synker så betraktelig så fort?
Vis hele sitatet...
Verdien faller fort? Hehe... du må være ny her Hva kommer det av? Ikke godt å si, kan være folk som selger for å presse prisen ned slik at de kan kjøpe seg inn billigere og dermed få flere bitcoins. Eller det kan være folk som kjøpte på $200, nå har fått panikk, gir opp alt håp og selger. Eller det kan være folk som kjøpte på $10 og nå skal kjøpe seg hus. Fundamentalt har ingenting endret seg, bitcoin fungerer like bra som i går, og dagen før der.

Hvor langt ned kan vi gå denne gang? Umulig å si. Prisen var riktignok på rundt $15 i januar. Hvis vi husker 2011 rallyet til $32 som så falt ned til $2 viser dette at prisen kan falle mye. Er ikke lenge siden vi var på $50 så ikke utenkelig at vi går ned ditt igjen.

I slike perioder gjelder det å ikke få panikk, men heller benytte muligheten til å kjøpe mer.
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Sitat av Warz Vis innlegg
Bra du fant det ut, den bør _ikke_ aktiveres med mindre du trenger å bruke den.

Verdien faller fort? Hehe... du må være ny her Hva kommer det av? Ikke godt å si, kan være folk som selger for å presse prisen ned slik at de kan kjøpe seg inn billigere og dermed få flere bitcoins. Eller det kan være folk som kjøpte på $200, nå har fått panikk, gir opp alt håp og selger. Eller det kan være folk som kjøpte på $10 og nå skal kjøpe seg hus. Fundamentalt har ingenting endret seg, bitcoin fungerer like bra som i går, og dagen før der.

Hvor langt ned kan vi gå denne gang? Umulig å si. Prisen var riktignok på rundt $15 i januar. Hvis vi husker 2011 rallyet til $32 som så falt ned til $2 viser dette at prisen kan falle mye. Er ikke lenge siden vi var på $50 så ikke utenkelig at vi går ned ditt igjen.

I slike perioder gjelder det å ikke få panikk, men heller benytte muligheten til å kjøpe mer.
Vis hele sitatet...
Aha, takk for et forklarende innlegg!

Kjøpte 1BTC når verdien var rundt $110 i går. Lurer nesten på om jeg ikke skal kjøpe mer nå.
Spennende fall, kjøpte 40 nye BTC selv.
Sist endret av prenix; 9. juni 2013 kl. 19:18.
Ok prenix Skal bruke dollar cost averaging selv ved kjøp. Kjøpe for en fast sum hver måned og slik spre risikoen for å kjøpe for dyrt.
Sitat av GjestBaardsen Vis innlegg
Ok prenix Skal bruke dollar cost averaging selv ved kjøp. Kjøpe for en fast sum hver måned og slik spre risikoen for å kjøpe for dyrt.
Vis hele sitatet...
Lurt, selv fordeler jeg en bestemt sum utover et varierende portofølje av aksjer.
Warz's Avatar
Trådstarter
Lyst til å treffe andre nordmenn for å snakke om frihet samt kjøpe/selge bitcoin?

Kanskje dette kunne være noe:
http://freak.no/forum/showthread.php...14#post2932914
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Osteper Vis innlegg
Burde man selge bitcoinsene sine, eller vente?
Vis hele sitatet...
1. Aldri selg Bitcoin med mindre du har en annen plan som er klart bedre enn fiat (vanlig valuta).
2. Hvis du kjøper Bitcoin for så å selge det med profitt så er du skyldig skatt for det. Og når du om du overfører pengene til en eller annen bankkonto så er det fryktelig lett å finne deg. Altså må du være beredt til å betale skatt på fortjenesten (kjøper du en øl på en pub som aksepterer Bitcoin (foreløpig finnes dette i hvertfall i Storbritannia og Tyskland) etter å ha brukt "send anonymously"-knappen og tor et par ganger på blockchain.info kan du ganske lett gjøre det vanskelig for skatteetaten å finne ut at du kjøper en haug med øl for Bitcoin du opprinnelig kjøpte for en slikk og ingenting, akkurat på samme måte som det ville vært med cash.).

Edit: Bare vent til en Norsk pub begynner å akseptere Bitcoin
Sist endret av Fasett; 20. juni 2013 kl. 23:34.
kjedelig streiting
Sitat av Fasett Vis innlegg
1. Aldri selg Bitcoin med mindre du har en annen plan som er klart bedre enn fiat (vanlig valuta).
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle han ikke selge coinsa sine sa du? Er det mange steder en kan investere bitcoinsa så han får flere i fremtiden, slik som med vanlig valuta? Er det hvite penger det er snakk om så bør han være garantert en viss avkastning mot så si ingen risiko slik som i norske banker for at det skal være en grunn til at han bør beholde bitcoinsa.


Sitat av Fasett Vis innlegg
Edit: Bare vent til en Norsk pub begynner å akseptere Bitcoin
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig ikke at myndighetene vil sette en stopper for det? Evt. innføre strenger reguleringer så en må dokumentere at bitcoinsa ikke stammer fra ulovlig aktivitet?
Sist endret av legalize_it; 21. juni 2013 kl. 01:21.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fasett Vis innlegg
1. Aldri selg Bitcoin med mindre du har en annen plan som er klart bedre enn fiat (vanlig valuta).
2. Hvis du kjøper Bitcoin for så å selge det med profitt så er du skyldig skatt for det. Og når du om du overfører pengene til en eller annen bankkonto så er det fryktelig lett å finne deg. Altså må du være beredt til å betale skatt på fortjenesten (kjøper du en øl på en pub som aksepterer Bitcoin (foreløpig finnes dette i hvertfall i Storbritannia og Tyskland) etter å ha brukt "send anonymously"-knappen og tor et par ganger på blockchain.info kan du ganske lett gjøre det vanskelig for skatteetaten å finne ut at du kjøper en haug med øl for Bitcoin du opprinnelig kjøpte for en slikk og ingenting, akkurat på samme måte som det ville vært med cash.).

Edit: Bare vent til en Norsk pub begynner å akseptere Bitcoin
Vis hele sitatet...
Mmmmm.... jeg begynner å glede meg.... Misunner de som kan gå ut å spise / på pub å betale med bitcoin. Vi får håpe det sprer seg til norge... og at kjeder som f.eks komplett begynner å akseptere bitcoin. Hver gang vi skal kjøpe noe bør vi spørre "aksepterer dere bitcoin?" ... hvis mange nok viser interesse er det ikke utenkelig at de hiver seg på bølgen til slutt..

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Tror du virkelig ikke at myndighetene vil sette en stopper for det? Evt. innføre strenger reguleringer så en må dokumentere at bitcoinsa ikke stammer fra ulovlig aktivitet?
Vis hele sitatet...
fuck the police!

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hvorfor skulle han ikke selge coinsa sine sa du? Er det mange steder en kan investere bitcoinsa så han får flere i fremtiden, slik som med vanlig valuta?
Vis hele sitatet...
Begynner faktisk å bli en del investeringer, ASICMINER f.eks har vært en gullgruve av annen verden.

Er det hvite penger det er snakk om så bør han være garantert en viss avkastning mot så si ingen risiko slik som i norske banker for at det skal være en grunn til at han bør beholde bitcoinsa.
Vis hele sitatet...
Lol nei. Bitcoin har da mye bedre avkastning, bare siden jeg startet denne topicen har kursen langt over hundre doblet seg, og det på bare et par års tid!
kjedelig streiting
Sitat av Warz Vis innlegg
fuck the police!
Vis hele sitatet...
Det må du gjerne si. Men det endrer ikke det faktumet at ethvert selskap som vil drive her i landet må følge lover og regler.

Begynner faktisk å bli en del investeringer, ASICMINER f.eks har vært en gullgruve av annen verden.

Lol nei. Bitcoin har da mye bedre avkastning, bare siden jeg startet denne topicen har kursen langt over hundre doblet seg, og det på bare et par års tid!
Vis hele sitatet...
Har Bitcoin bedre avkastning, eller hatt den hatt det for deg? For alle de som kjøpte Bitcoins når de var oppe i over 200, så har bitcoins hatt en skikkelig dårlig avkastning, og en kan likegodt legge den negative avkastningen til grunne for om man bør selge eller ikke, som din positive avkastning.

At kursen har mangedoblet seg tidligere har ikke så veldig mye å si for hva en kan forvente idag heller.

Men for all del, det kan godt hende det er lurt å legge penga i dette, men skal man råde folk til det bør en komme med litt bedre argumenter enn at en selv har tjent på det.
Sist endret av legalize_it; 21. juni 2013 kl. 16:10.