Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 7768
Skolen vår har i skolereglementet en regel som sier ingen hotspot. (Vet ikke hvem de tror de er som kan si sånt :P)

Uansett var skolenettet nede nå nylig og jeg trengte internett (til skolearbeid) så jeg fyrte opp 4G ruteren fra NetCom. Da jeg koblet til fikk macen bare timeout, dedikerte ikke mer av tiden i klasserommet til dette, men ved senere anledning har jeg prøvd å skape ett nytt nettverk og snuse litt. Det er tydeligvis en form for jamming ettersom sån ca 10 - 20 sec etter at ruteren er oppe og går kommer ett nytt nettverk (med samme SSID) som overdøver og forstyrrer det andre. Enheten på andre siden rapporterer at den ikke har en mac addresse...

Kom meg da inn på nettet mitt ved å velge hvilket access punkt (på MAC addresse) jeg ville bruke, men lurte på om noen her vet hvor lovlig dette er fra skolens side. Så langt jeg vet er alle former for jamming ulovlig

Og kan du kreve at andre lar være å lage hotspot? Høres i grunn litt merkelig ut
Kan hende skolen har frekvenstillatelse...

Post og Teletilsynet - Forbud mot jammere

Bruk av jammere er forbudt uten frekvenstillatelse.
Vis hele sitatet...
men... hva betyr dette?

Vi gjør oppmerksom på at jammere for trådløst nett som for eksempel Bluetooth, trådløst nett og lignende kortdistanseutstyr, uansett utgangseffekt, ikke kan brukes i samsvar med vilkårene i forskrift 29.1.2012 nr. 77 om generelle tillatelser til bruk av frekvenser.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Turbolego; 21. mars 2013 kl. 22:59.
Trådstarter
21 1
Turbolego
Først og fremst, takk for svar.

Tror de tillatelsene er forbeholdt politiet etc.
Og det andre sitat ditt bekreftet vel bare at det skolen bedriver kan være ulovlig? :P

-Zimvir
Sitat av Zimvir Vis innlegg
Turbolego
Først og fremst, takk for svar.

Tror de tillatelsene er forbeholdt politiet etc.
Og det andre sitat ditt bekreftet vel bare at det skolen bedriver kan være ulovlig? :P

-Zimvir
Vis hele sitatet...
ser sånn ut, du... kontakt post og teletilsynet og meld ifra: http://www.npt.no/kontakt/telefonliste
Trådstarter
21 1
Forsåvidt lurer jeg også på om de har rett til å fordy HotSpot uansett...
Når det angår bruk til juks ser jeg (Ville aldri gjort det), men om de kan generelt er jeg usikker på

BTW: Ble nylig sendt til rektor (eller assisterenede rektor som han het) fordi jeg brukte dette på skolen ETTER skoletid når nettet var nede... Han truet med utvisning i en eller flere dager. Lurer på om han kan det i dette tilfellet :/
Sitat av Zimvir Vis innlegg
Forsåvidt lurer jeg også på om de har rett til å fordy HotSpot uansett...
Når det angår bruk til juks ser jeg (Ville aldri gjort det), men om de kan generelt er jeg usikker på

BTW: Ble nylig sendt til rektor (eller assisterenede rektor som han het) fordi jeg brukte dette på skolen ETTER skoletid når nettet var nede... Han truet med utvisning i en eller flere dager. Lurer på om han kan det i dette tilfellet :/
Vis hele sitatet...
Løsning: meld fra til post og teletilsynet (anonymt om du må), skolen slutter å blokkere hotspots.

Uansett tviler jeg på at skolen kan utvise en elev for å mekke et hotspot.

Dersom skolen har lagt opp til f.eks. prøver som er satt opp slik at man kan jukse om man har nett tilgjengelig, da baserer de seg samtidig på at man skal bruke jammere for å blokkere andre trådløse nett, noe de ikke har lov til.

Når skolen blir fratatt muligheten til jammere, forsvinner også forbudet mot hotspots da det ikke truer prøver etc.
Sist endret av Turbolego; 21. mars 2013 kl. 23:14.
Nei.
De bruker ikke jammere.
Har tidligere jobbet på IKT-avdelingen på en skole i Trøndelag.
Her brukte vi Cisco AP-er (Aironet 1130AG).
WCS (Wireless Control Center for Cisco) har en funksjon som sender ut signaler som oversvømmer det trådløse nettverket. (Tror det er beacon det er snakk om.)
Trådstarter
21 1
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Løsning: meld fra til post og teletilsynet (anonymt om du må), skolen slutter å blokkere hotspots.

Uansett tviler jeg på at skolen kan utvise en elev for å mekke et hotspot.

Dersom skolen har lagt opp til f.eks. prøver som er satt opp slik at man kan jukse om man har nett tilgjengelig, da baserer de seg samtidig på at man skal bruke jammere for å blokkere andre trådløse nett, noe de ikke har lov til.

Når skolen blir fratatt muligheten til jammere, forsvinner også forbudet mot hotspots da det ikke truer prøver etc.
Vis hele sitatet...
De vil vel ikke fjerne forbudet av den grunn?
Tenker uansett jeg tar og sier fra til rektor på en hyggelig måte først, uten å "anmelde" dem til post- og teletilsynet
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Nei.
De bruker ikke jammere.
Har tidligere jobbet på IKT-avdelingen på en skole i Trøndelag.
Her brukte vi Cisco AP-er (Aironet 1130AG).
WCS (Wireless Control Center for Cisco) har en funksjon som sender ut signaler som oversvømmer det trådløse nettverket. (Tror det er beacon det er snakk om.)
Vis hele sitatet...
hva skiller det fra en jammer?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Turbolego Vis innlegg
hva skiller det fra en jammer?
Vis hele sitatet...
En jammer blokkerer alle signaler, denne funksjonen bare går etter nubnettene.
Trådstarter
21 1
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
En jammer blokkerer alle signaler, denne funksjonen bare går etter nubnettene.
Vis hele sitatet...
Blir det lovlig av den grunn?
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
En jammer blokkerer alle signaler, denne funksjonen bare går etter nubnettene.
Vis hele sitatet...
Så om Zimvir oppretter et hotspot som ikke er et "nubnett", må skolen sette opp jammer for å stoppe det?

Tips til hotspot som ikke er "nubnett"
Trådstarter
21 1
Har noen mulighet til å forklare kjapt hva et såkalt "nubnett" er?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Så om Zimvir oppretter et hotspot som ikke er et "nubnett", må skolen sette opp jammer for å stoppe det?

Tips til hotspot som ikke er "nubnett"
Vis hele sitatet...
Alle nett han setter opp er nubnett fordi de ikke er styrt av WLAN kontrolleren.
Trådstarter
21 1
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Alle nett han setter opp er nubnett fordi de ikke er styrt av WLAN kontrolleren.
Vis hele sitatet...
Er ikke dette da praktisk talt jamming, og derfor også ulovlig? Eller ville hvem som helst kunne gjøre det hvor som helst? :P
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Zimvir Vis innlegg
Er ikke dette da praktisk talt jamming, og derfor også ulovlig? Eller ville hvem som helst kunne gjøre det hvor som helst? :P
Vis hele sitatet...
Dette er helt vanlig praksis hos de aller fleste som har et visst område de skal dekke.

Grunnen er enkelt, lattisnettet som Knut Hacker Hansen setter opp aner ingenting om hvilke frekvenser omliggende aksesspunkter bruker og vil bli sett på som et rouge AP.
Zimvir: åssen fant rektor ut at du satte opp hotspot?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Zimvir: åssen fant rektor ut at du satte opp hotspot?
Vis hele sitatet...
Han dro fram en 4g-router i klasserommet ? Og eventuelt hadde deler av navnet sitt som SSID ?
Trådstarter
21 1
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Zimvir: åssen fant rektor ut at du satte opp hotspot?
Vis hele sitatet...
SSID: Var "Victor 4G"

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Dette er helt vanlig praksis hos de aller fleste som har et visst område de skal dekke.

Grunnen er enkelt, lattisnettet som Knut Hacker Hansen setter opp aner ingenting om hvilke frekvenser omliggende aksesspunkter bruker og vil bli sett på som et rouge AP.
Vis hele sitatet...
Blir ikke lovlig ved å være vanlig, og når skolen reagerer som de gjør hadde det vel vært flott om det faktisk var ulovlig?
Hvor kan jeg kjøpe en slik? Galskap om det er lovlig..
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Hvor kan jeg kjøpe en slik? Galskap om det er lovlig..
Vis hele sitatet...
Kjøp cisco AP med Beacon funksjon.
Selv ruteren min har det.
Eller du kan kjøpe et nettverkskort som støtter packet injection.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Zimvir Vis innlegg
Blir ikke lovlig ved å være vanlig, og når skolen reagerer som de gjør hadde det vel vært flott om det faktisk var ulovlig?
Vis hele sitatet...
Du skjønner ikke lovteksten. Å jamme er å forstyrre eller blokkere bestemte frekvenser. Dette er ikke lov bla. fordi det kan sperre for nødtelefoner, forstyrre TV og radio, alarmsystemer, nødetatenes trådløse kommunikasjon osv osv.
Det er altså en helt spesifikk måte å blokkere signaler på.
Det skolen din gjør er ikke sammenlignbart siden de faktisk ikke jammer en eneste frekvens, de bare sørger for at sitt utstyr ikke blir forstyrret feks. hackere eller andre som ikke har noe der å gjøre. Skolen er avhengig av at disse frekvensene er oppe og tilgjengelig og hadde de jammet området hadde heller ikke de kunne tilbudt trådløst nett.
Sist endret av Mith; 22. mars 2013 kl. 12:40.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Kjøp cisco AP med Beacon funksjon.
Selv ruteren min har det.
Vis hele sitatet...
Nesten så jeg synes litt synd på naboene mine.. nå blir jeg den eneste i blokka som har WiFi...
Mekk din egen jammer, som tar strøm fra stikk-kontakta, og jam til helvete alt på hele skolen. Oscillatorer kan fåes kjøpt online. En fungerende forsterker kan ofte finnes på dynga.
Trådstarter
21 1
Sitat av Mith Vis innlegg
Du skjønner ikke lovteksten. Å jamme er å forstyrre eller blokkere bestemte frekvenser. Dette er ikke lov bla. fordi det kan sperre for nødtelefoner, forstyrre TV og radio, alarmsystemer, nødetatenes trådløse kommunikasjon osv osv.
Det er altså en helt spesifikk måte å blokkere signaler på.
Det skolen din gjør er ikke sammenlignbart siden de faktisk ikke jammer en eneste frekvens, de bare sørger for at sitt utstyr ikke blir forstyrret feks. hackere eller andre som ikke har noe der å gjøre. Skolen er avhengig av at disse frekvensene er oppe og tilgjengelig og hadde de jammet området hadde heller ikke de kunne tilbudt trådløst nett.
Vis hele sitatet...
Så det vil si at det er lovlig? I det tilfellet skal jeg ha en slik jeg også... Trenger vel en slik på skolen slik at de ikke lager sånne rare nettverk? :P Nei, en skal ikke ødelegge for andre på slik en måte. Enig med han som sa at det ville være galskap at slikt kan være lovlig.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Zimvir Vis innlegg
Så det vil si at det er lovlig? I det tilfellet skal jeg ha en slik jeg også... Trenger vel en slik på skolen slik at de ikke lager sånne rare nettverk? :P Nei, en skal ikke ødelegge for andre på slik en måte. Enig med han som sa at det ville være galskap at slikt kan være lovlig.
Vis hele sitatet...
Det er ingen ulovlighet i å holde sitt eget nettverk oppe innenfor sitt eget område, som nevnt flere ganger, dette er helt normal praksis på moderne nettverk.
Trådstarter
21 1
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det er ingen ulovlighet i å holde sitt eget nettverk oppe innenfor sitt eget område, som nevnt flere ganger, dette er helt normal praksis på moderne nettverk.
Vis hele sitatet...
De holder det vel ikke bare oppe? De blokkerer jo andre nett også, helt bevisst!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Zimvir Vis innlegg
De holder det vel ikke bare oppe? De blokkerer jo andre nett også, helt bevisst!
Vis hele sitatet...
De blokkerer andre nett for å holde sitt eget nett oppe.

Forstår du ikke dette kan du bare ta deg en bolle og fortsette å følge med i timen til du forstår det.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
De blokkerer andre nett for å holde sitt eget nett oppe.
Vis hele sitatet...
Kan et lite ad-hoc nettverk forstyrre skolens nettverk? Jeg kan ingenting om dette, men syntes det hørtes litt rart ut.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Vittigper Vis innlegg
Kan et lite ad-hoc nettverk forstyrre skolens nettverk? Jeg kan ingenting om dette, men syntes det hørtes litt rart ut.
Vis hele sitatet...
Ja, det kan det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rogue_access_point
http://en.wikipedia.org/wiki/Evil_tw...ss_networks%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Wireles...vention_system
Trådstarter
21 1
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
De blokkerer andre nett for å holde sitt eget nett oppe.

Forstår du ikke dette kan du bare ta deg en bolle og fortsette å følge med i timen til du forstår det.
Vis hele sitatet...
Hvordan vil det hjelpe dem å bruke mer kapasitet på å lage et nytt nettverk? Og flere nett kan fint eksistere på samme sted

Er forresten langt over gjennomsnittet teknisk kompetent, og forstår mye av hva som skjer.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Zimvir Vis innlegg
Hvordan vil det hjelpe dem å bruke mer kapasitet på å lage et nytt nettverk? Og flere nett kan fint eksistere på samme sted

Er forresten langt over gjennomsnittet teknisk kompetent, og forstår mye av hva som skjer.
Vis hele sitatet...
Sistnevnte kommentar motstrided av førstnevnte.

Du har ikke peiling og ingenting å klage over.
Det er vel egentlig ikke lovlig, siden GHz 2,4 frekvensen (som jeg antar skolen bruker) er en offentlig kanal.
Det beste TS kan gjøre, er vel å forhøre seg med post og teletilsynet om lovligheten.

Og uansett, tviler på at å sette opp en hotspot gir deg utvisning ;P
Ellers er rektoren veldig teknisk inkompetent. Skolen har ikke enerett på nettverk pga, the fact, at GHz 2,4 (og 5, tror jeg) er OFFENTLIGE kanaler

Fin lesing: http://sealedabstract.com/rants/your-wi-fi-rights-faq/ (gjelder vel innlands her òg)
Sist endret av random76205; 22. mars 2013 kl. 18:13.
Sitat av Mith Vis innlegg
Du skjønner ikke lovteksten. Å jamme er å forstyrre eller blokkere bestemte frekvenser. Dette er ikke lov bla. fordi det kan sperre for nødtelefoner, forstyrre TV og radio, alarmsystemer, nødetatenes trådløse kommunikasjon osv osv.
Det er altså en helt spesifikk måte å blokkere signaler på.
Det skolen din gjør er ikke sammenlignbart siden de faktisk ikke jammer en eneste frekvens, de bare sørger for at sitt utstyr ikke blir forstyrret feks. hackere eller andre som ikke har noe der å gjøre. Skolen er avhengig av at disse frekvensene er oppe og tilgjengelig og hadde de jammet området hadde heller ikke de kunne tilbudt trådløst nett.
Vis hele sitatet...
En jammer forstyrrer frekvensene ved å sende ut mye drit. Kan ikke dette tolkes som jamming når de lager et nettverk kun for å sende ut drit for å blokkere din kanal? Ville dette vært lovlig om jeg hadde hatt det hjemme og blokkert alle naboene sitt trådløse nettverk? Jeg er jo helt avhengig av at min frekvens fungerer slik at jeg har internett så da må jeg blokkere alle andre nett.

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det er ingen ulovlighet i å holde sitt eget nettverk oppe innenfor sitt eget område, som nevnt flere ganger, dette er helt normal praksis på moderne nettverk.
Vis hele sitatet...
At det er normal praksis betyr ikke nødvendigvis at det er lov
Trådstarter
21 1
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Sistnevnte kommentar motstrided av førstnevnte.

Du har ikke peiling og ingenting å klage over.
Vis hele sitatet...
Vel... Satt opp en HotSpot med samme navn som skolenettet. Nettet var borte hele dagen og ingenting virket :P WiFi scan viste sanne prosess, en ukjent enhet overdøver alle andre.

Forresten, det vil ikke hjelpe dem ettersom problemet med andre nett er signalforstyrrelser og ruteren min sender akkurat det samme og bryr seg fint lite om en ukjent cisco device. Det er bare klientene som får forstyrrelser når det blir for mange nett på 2.4 GHz båndet. Det de gjør er å sørge for at nettet mitt er over hele skolen istedet for ~15 meter rundt meg.
Bygdetulling
varg300's Avatar
En tanke: KAn det fungere og seette og 4G-ruteren til og sende på en helt annen kanal en skolenettet, og i tilleg sette den til non-beaconing mon tro? Slik at den da ikke sier "Her er jeg, kom og koble deg til!"
Eller kjører dette nettverksutstyret i såkalt promicous-mode slik at det tar i mot og analyserer all data, selv data som ikke hører til det nettet i det heletatt?

En ting til: Det er da man -bare på faen- kommer valsende inn med en PC med back-track eller lignende og sender en strøm av de-auth pakker til alle klientene på nettverket hele dagen
Trådstarter
21 1
Sitat av varg300 Vis innlegg
En tanke: KAn det fungere og seette og 4G-ruteren til og sende på en helt annen kanal en skolenettet, og i tilleg sette den til non-beaconing mon tro? Slik at den da ikke sier "Her er jeg, kom og koble deg til!"
Eller kjører dette nettverksutstyret i såkalt promicous-mode slik at det tar i mot og analyserer all data, selv data som ikke hører til det nettet i det heletatt?

En ting til: Det er da man -bare på faen- kommer valsende inn med en PC med back-track eller lignende og sender en strøm av de-auth pakker til alle klientene på nettverket hele dagen
Vis hele sitatet...
Trenger ikke Backtracl for det... Mac OS X med UNIX i grunn klarte det helt fint
Har såklart prøvd uten SSID BROADCAST til ingen nytte ;(
Sitat av Legitz Vis innlegg
Det er vel egentlig ikke lovlig, siden GHz 2,4 frekvensen (som jeg antar skolen bruker) er en offentlig kanal.
Det beste TS kan gjøre, er vel å forhøre seg med post og teletilsynet om lovligheten.

Og uansett, tviler på at å sette opp en hotspot gir deg utvisning ;P
Ellers er rektoren veldig teknisk inkompetent. Skolen har ikke enerett på nettverk pga, the fact, at GHz 2,4 (og 5, tror jeg) er OFFENTLIGE kanaler

Fin lesing: http://sealedabstract.com/rants/your-wi-fi-rights-faq/ (gjelder vel innlands her òg)
Vis hele sitatet...
Det beste TS kan gjøre er å bare og F. Hvorfor plage post og teletilsynet med dette? Selvfølgelig er det lovlig. Folk må slutte å sutre og klage så fort de ikke får det som de vil.
Bygdetulling
varg300's Avatar
Ja, var derfor jeg sa "back-track eller lignende" hehe. Går jo for såvidt på alle Linux'er så lnge man har drivere som støtter monitor-mode, som jo er ferdig satt opp på back-track.
Har bare prøvd Kismet på Mac -Der heter det vel KisMac- , men ettersom du sier, så funker tydligvis aireplay der også.
Selv om Mac er veldig... eeeh... Apple, så har de jo (Som de fleste ikke vet) et fullblods og kraftfult Unix-system på innsiden -slik du sier- bare man "graver litt", så det kan jo brukes til noe
Sist endret av varg300; 22. mars 2013 kl. 21:49.
Trådstarter
21 1
Sitat av varg300 Vis innlegg
Ja, var derfor jeg sa "back-track eller lignende" hehe. Går jo for såvidt på alle Linux'er så lnge man har drivere som støtter monitor-mode, som jo er ferdig satt opp på back-track.
Har bare prøvd Kismet på Mac -Der heter det vel KisMac- , men ettersom du sier, så funker tydligvis aireplay der også.
Selv om Mac er veldig... eeeh... Apple, så har de jo (Som de fleste ikke vet) et fullblods og kraftfult Unix-system på innsiden -slik du sier- bare man "graver litt", så det kan jo brukes til noe
Vis hele sitatet...
Elsker mac, mest av den grunnen at når jeg ønsker å gjøre skolearbeid, fritidsting, etc har jeg et elegant OS, om jeg programmerer, hacker, etc har jeg et kraftig UNIX OS, og siden jeg ikke er en virkelig gamer holder CrossOver for alle spill ^^ (Please, don't hate me for lovin' fruits)

Brukte forresten en hjemmelaget GUI wrapper (Elendig xD) som tok ca 2 timer. Den wrapper aireplay slik at jeg fort kan kaste ut alle i nød ... Neida :P
Sist endret av Zimvir; 22. mars 2013 kl. 21:58. Grunn: La til noe ;)
Trådstarter
21 1
Noen som har en offisiell definisjon av en jammer? Har forresten tatt kontakt med post- og teletilsynet og venter på svar.
Testet med å skru av automatisk connection så vil du ikke koble deg mot det andre ap selv om det gir sterkere signaler og har samme ssid.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Zimvir Vis innlegg
Noen som har en offisiell definisjon av en jammer? Har forresten tatt kontakt med post- og teletilsynet og venter på svar.
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Jamming

Lett tilgjengelig via googling.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Zimvir Vis innlegg
Noen som har en offisiell definisjon av en jammer? Har forresten tatt kontakt med post- og teletilsynet og venter på svar.
Vis hele sitatet...
Selv om du tror det er dette ikke jamming.

Google er forresten utrolig

Http://no.wikipedia.org/wiki/Jamming
Trådstarter
21 1
Til dere som svarte med Wikipedia... Den har ikke en kilde på det og det er ikke slik at Wikipedia er offisielt. Lette i ordlisten til post og teletilsynet men fant ingenting.
Aksesspunktene inneholder heller ikke komponenter som er dedikert til jamming.
Se det slik at aksesspunktet er verdens kraftigste høyttaler, og hotspotet ditt er en ipod. Du slår på ipoden, så høyttaleren spiller så høyt at du ikke hører NOE som helst fra ipoden.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Zimvir Vis innlegg
Til dere som svarte med Wikipedia... Den har ikke en kilde på det og det er ikke slik at Wikipedia er offisielt. Lette i ordlisten til post og teletilsynet men fant ingenting.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Radio_jamming#References

Bruk google selv.

En jammer er en enhet som har i formål og ødelegge kommunikasjon mellom andre enheter.

Og siden du kommer til å krangle, så brukte jeg to sekunder på NPT.no og fant dette.
Trådstarter
21 1
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
http://en.wikipedia.org/wiki/Radio_jamming#References

Bruk google selv.

En jammer er en enhet som har i formål og ødelegge kommunikasjon mellom andre enheter.

Og siden du kommer til å krangle, så brukte jeg to sekunder på NPT.no og fant dette.
Vis hele sitatet...
Takk!
Overså den definisjonen hos NPT (Sorry )