Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 10632
Jeg har fått jobbtilbud som aktmodell. Det er ikke første gangen, jeg jobbet lenge for en annen kunstner, men jeg droppet han da han ga mer lønn til gutta som sto for han enn til meg. Dessuten var det kalt og jeg ble forkjølet etter at kursene var ferdige.

Er det noen som vet hvor mye en aktmodell skal ha betalt? Det er tungt arbeide, og jeg eksponerer jo kroppen min til en hel haug med fremmede. Jeg har googlet litt, men eneste jeg fant var en artikkel som sa at man måtte regne med 150kr i timen. Det syns jeg var litt vel lite, da kan jeg ta en hvilken som helst jobb og slippe å kle av meg.
Da sier du 250,- i timen og hører om han fortsatt vil ha deg og forhandler derifra. Hvis du jobber for deg selv så står du også fritt til å forhandle lønnen selv.
Sist endret av Mith; 6. august 2010 kl. 11:51.
Miza's Avatar
Trådstarter
tja jo... jeg fikk 250 og gutta fikk 350-400.
Problemet er, overbetalte han gutta, eller underbetalte han meg?
Har hørt om folk som får 6-800kr timen. Jeg har ringt litt rundt til kunstskoler, men de har fremdeles sommerferie.
Da kan du jo slå i bordet med lik lønn for likt arbeid og forlange det samme som gutta.
Miza's Avatar
Trådstarter
dette er en helt ny kunstner, hun har da ingenting med hva han andre dusten gjorde
Hahaha. Du har folk som vasker dasser for 100,- i timen, mens du klager over å få det dobbelte for å sitte stille?
Sitat av bronsky Vis innlegg
Hahaha. Du har folk som vasker dasser for 100,- i timen, mens du klager over å få det dobbelte for å sitte stille?
Vis hele sitatet...
Sitte stille er da langt kjedeligere en å vaske dass. Dessuten eksponeres vedkommende for x(x) antall fremmede.
Sist endret av Spelly; 6. august 2010 kl. 12:37.
Miza's Avatar
Trådstarter
Sitat av bronsky Vis innlegg
Hahaha. Du har folk som vasker dasser for 100,- i timen, mens du klager over å få det dobbelte for å sitte stille?
Vis hele sitatet...
jeg klager ikke, jeg vil ha en rettferdig lønn.
Har gutta fått 800kr timen for å sitte naken på en krakk har jeg definitivt valgt feil yrke.

Det høres dog noe ekstremt ut for en jobb "hvem som helst" kan utføre. Jeg kan ikke skryte på meg noe som helst kjennskap til slikt aktmaling, men som i arbeidslivet generellt er det vel bare å si klart ifra til arbeidsgiver hva du har som krav/ønske om lønn og så akseptere eller takke nei til evt. tilbud.

Er vel kansje også litt forskjellige satser ut og går om man sitter foran en hel klasse på en kunstskole eller om man bare sitter foran en enkelt kunstner?
Miza's Avatar
Trådstarter
jeg fikk tak i en som kunne svare

200-250kr er vanlig betaling, aner ikke hvorfor gutta fikk mer. De som får skyhøye satser er veldig erfarne modeller som sitter time etter time etter time.
Spiller ingen rolle om hvor mange som tegner, du gjør jo samme arbeid om det er en eller 100 som tegner.

takk for innspill folkens!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Har gutta fått 800kr timen for å sitte naken på en krakk har jeg definitivt valgt feil yrke.

Det høres dog noe ekstremt ut for en jobb "hvem som helst" kan utføre. Jeg kan ikke skryte på meg noe som helst kjennskap til slikt aktmaling, men som i arbeidslivet generellt er det vel bare å si klart ifra til arbeidsgiver hva du har som krav/ønske om lønn og så akseptere eller takke nei til evt. tilbud.

Er vel kansje også litt forskjellige satser ut og går om man sitter foran en hel klasse på en kunstskole eller om man bare sitter foran en enkelt kunstner?
Vis hele sitatet...
Mtp at slike yrker ikke er 8 timer hver dag nødvendigvis så er såklart månedslønnen totalt ikke noe man kan måle med en vanlig jobb.

Akkurat som musikere og kunstnere av andre slag, deriblant en kompis av meg som lett hadde mellom 600-1000,- per time for noe studioarbeid, men når han bare hadde omtrent 20 timer i måneden blir det ikke en fantastisk lønn av det.
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Det høres dog noe ekstremt ut for en jobb "hvem som helst" kan utføre. Jeg kan ikke skryte på meg noe som helst kjennskap til slikt aktmaling, men som i arbeidslivet generellt er det vel bare å si klart ifra til arbeidsgiver hva du har som krav/ønske om lønn og så akseptere eller takke nei til evt. tilbud.
Vis hele sitatet...
Hvem som helst kan utføre? Alle kan ikke sitte stille på en krakk i flere timer, og det er litt krav til at kroppen din skal se slik og slik ut.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Hvem som helst kan utføre? Alle kan ikke sitte stille på en krakk i flere timer, og det er litt krav til at kroppen din skal se slik og slik ut.
Vis hele sitatet...
Hvem som helst kan ikke vaske toaletter og slikt heller. Det krever god fysisk helse, tålmodighet og blikk for detaljer, men det er fortsatt ikke ett godt betalt yrke på noe som helst vis. Jeg skrev "hvem som helst" med appostrofene fordi aktmaling kun krever at du kan sitte stille og se noenlunde bra nok ut. Ikke noe krav til utdanning eller spesielle kunnskaper utover det.

Sitat av Miza
jeg fikk tak i en som kunne svare

200-250kr er vanlig betaling, aner ikke hvorfor gutta fikk mer. De som får skyhøye satser er veldig erfarne modeller som sitter time etter time etter time.
Spiller ingen rolle om hvor mange som tegner, du gjør jo samme arbeid om det er en eller 100 som tegner.

takk for innspill folkens!
Vis hele sitatet...
Sitat av AtXbYeA
Mtp at slike yrker ikke er 8 timer hver dag nødvendigvis så er såklart månedslønnen totalt ikke noe man kan måle med en vanlig jobb.

Akkurat som musikere og kunstnere av andre slag, deriblant en kompis av meg som lett hadde mellom 600-1000,- per time for noe studioarbeid, men når han bare hadde omtrent 20 timer i måneden blir det ikke en fantastisk lønn av det.
Vis hele sitatet...
Høres logisk ut begge to. Hadde selv sett for meg at dette var noe man drev med som deltid for å få noen raske penger og ikke noe folk faktisk drev på med som yrke.

Har tjenestegjort i HMKG så har selv erfart hvor ille det kan være å stå helt stille i timesvis, man fortjener absolutt noen kroner om man attpåtil skal gjøre det naken.
Miza's Avatar
Trådstarter
trenger ikke se bra ut for å være aktmodell, Tjodleif
De fleste vil gjerne ha folk som er litt eldre, kvinner som har fått noen barn, overvektige og syltynne. Fordi det er ingen utfordring å tegne en perfekt kropp. Da kan du bare slå opp i anatomiboka.
løsning på rynker, celulitter, plassering av fett og strekkmerker er hos enkeltindivider, ikke i boka.
Eneste som kreves er at du er i litt form, så du holder ut å stå med hendene over hodet i 20min. f.eks.
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Jeg skrev "hvem som helst" med appostrofene fordi aktmaling kun krever at du kan sitte stille og se noenlunde bra nok ut. Ikke noe krav til utdanning eller spesielle kunnskaper utover det.
Vis hele sitatet...
Å stå aktmodell er veldig slitsomt. Man skal ikke bare "sitte stille", men stå i ulike posisjoner helt stille i lengere eller kortere tid.

Da jeg hadde tegneundervisning mener jeg ho dama fikk 1500 DKK ca. per gang (3-4 timer?).

Dessuten sørga de for et varmt teppe å stå/ligge på, og no stråleovn (heter det det?). Det kan man jo be pent om.
Sitat av randoom Vis innlegg
Å stå aktmodell er veldig slitsomt. Man skal ikke bare "sitte stille", men stå i ulike posisjoner helt stille i lengere eller kortere tid.

Da jeg hadde tegneundervisning mener jeg ho dama fikk 1500 DKK ca. per gang (3-4 timer?).

Dessuten sørga de for et varmt teppe å stå/ligge på, og no stråleovn (heter det det?). Det kan man jo be pent om.
Vis hele sitatet...
det er da ikke alltid de bare sitter da
Den ene gangen jeg har vært modell slapp jeg å ta av klærne og fikk 1000,- for 20-30 min.

Jeg ville hatt minst 500 i timen for å stå aktmodell. Minst! Ellers kan man like godt finne noe annet.
- Gjennomsnittlig antall ereksjoner per dag for en mann er 11.
Vis hele sitatet...
Kan tenkte meg at noen av de kanskje kan komme i løpet av et sånt kurs om det varer en stund? Skulle hatt godt betalt selv tror jeg.

Nei, vops. Der var det 1.000 innlegg postet.
Sist endret av Maol33t; 6. august 2010 kl. 18:40.
▼ ... over et år senere ... ▼
får man cash rett i handa etter endt økt?
Nå kjenner jeg ikke spesielt godt til aktmodellmarkedet. Men er det slik at det generelt er flere kvinner enn menn som jobber som aktmodeller? Isåfall vil jo de "få" mennene som faktisk er aktmodeller være med ettertraktet, og derfor kan kreve høyere lønn.
Sitat av Miza Vis innlegg
Det syns jeg var litt vel lite, da kan jeg ta en hvilken som helst jobb og slippe å kle av meg.
Vis hele sitatet...
Hvis du ser på det å kle av deg som noe du helst vil "slippe", så bør du vel vurdere sterkt å finne deg en annen jobb uansett.
Når jeg studerte kunst fikk aktmodellene 500 kroner +, uavhengig av kjønn. I timen, altså

Edit: Tillegg.
Sist endret av Nekran; 27. mars 2013 kl. 19:41.