Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 6097
Hei!

Er noe jeg har lurt på lenge, men klarer ikke å finne noe klokt svar på og det er at:

Hvorfor ser man på rekalmeskilt o.l plakater for klokker og sånt at klokkeslette er ALLTID 10:10 eller 22:10 ?

Noen som har tenke over det ? Og hvor for har dem akkurat det klokkeslette på di fleste plakater o.l ..

Håper noen kan hjelpe meg med og få noe svar på dette

Thomas
jeg ser ikke det.
Klokken "smiler" når den er 10:10, andre funksjoner vil ofte da også ikke være dekket av en viser.
For da smiler klokka.
Sist endret av Daybreak; 4. august 2011 kl. 23:17.
Hm... interessant.... når jeg søker på "watch advertisement" i google images får jeg opp mange reklame-plakater med klokker som står på 10 over 10... symmetri kanskje?
Sykt hva folk legger merke til
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Kan også være en hommage.

10:10 in the Evening

July 1, 1941. The world's first television commercial was broadcast by WNBT in New York City. The screen showed a Bulova watch as an announcer extolled its virtues and ended by reading the time. The 20-second advertisement cost $9.
Vis hele sitatet...
hva mener dere med klokken smiler?
pleier ikke være så mye rare svar på en torsdag..
Sitat av TobNor Vis innlegg
hva mener dere med klokken smiler?
pleier ikke være så mye rare svar på en torsdag..
Vis hele sitatet...
Viserene former et smil.
oh,my bad.
kan ikke klokken..
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Det er sannsynligvis på grunn av at logoen skal være godt synlig, samtidig som detaljene i klokka (viserene inkludert) skal komme godt frem!
Du kam lese mer her:
http://answers.google.com/answers/threadview?id=600223
kjipt for de som tar reklamefoto av klokker da... må vente til klokken er 10:10/22:10 før de kan ta bildet...
Logoen på klokker er også ofte over sentrum, så det kan også være for at logoen ikke skal være dekket av viserne.
Sist endret av rivar; 4. august 2011 kl. 23:28. Grunn: ChS beat me
Sitat av Mandodiao Vis innlegg
kjipt for de som tar reklamefoto av klokker da... må vente til klokken er 10:10/22:10 før de kan ta bildet...
Vis hele sitatet...
Du kan stille klokka vettu'...
Jeg har faktisk svaret på dette! I vinter tok jeg produktbilder av en haug klokker hos en urmaker i Karl Johans gate og han kunne røpe at det er fordi forskning og undersøkelser har vist at 10:10 er det tidspunktet der klokka tar seg best ut, rett og slett! I tillegg (som nevnt her tidligere) at logoen kommer best fram. Vi snakker da om analoge klokker selvfølgelig
Sitat av knewt_ Vis innlegg
Jeg har faktisk svaret på dette! I vinter tok jeg produktbilder av en haug klokker hos en urmaker i Karl Johans gate og han kunne røpe at det er fordi forskning og undersøkelser har vist at 10:10 er det tidspunktet der klokka tar seg best ut, rett og slett! I tillegg (som nevnt her tidligere) at logoen kommer best fram. Vi snakker da om analoge klokker selvfølgelig
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig? Man vil vel heller ha en klokke som ser glad ut enn en som ser lei seg/sinna ut. Jeg kan prøve å illustrere med mine epic paintskills.

Sist endret av Daybreak; 4. august 2011 kl. 23:43.
I guess 10:10 er klokkenes gylne sitt
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Det er helt korrekt at klokkeslettet 22:10 blir brukt fordi symmetrien til urviserne tar seg best ut, og fordi logoen til klokkemerket er godt synlig. Husker jeg leste en artikkel for mange år siden der en fyr definerte 22:10 til å være verdens vakreste klokkeslett. Fra nå av kan du vie klokker i filmer og serier ekstra oppmerksomhet. Rett som det er opplever du at dem er stilt inn på 22:10. Det kommer gjerne av at de som har satt opp invetaret i scena bare henger opp klokka rett fra embalasjen uten på tenke noe særlig over tidspunktet.

Jeg måtte nesten søke opp digitale klokker for å se om det var liknende tidspunkter på det markedet også. Klokkeslettene er mer tilfeldig, men det ser ut til at hver produsent har en tendens til å favorisere visse klokkeslett på merkene sine.
Sist endret av Cappy; 5. august 2011 kl. 00:23.
Sitat av Skateward Vis innlegg
Selvfølgelig?
Vis hele sitatet...
Med "selvfølgelig" mente jeg at det ikke gjelder digitale klokker
Sist endret av knewt_; 5. august 2011 kl. 00:42.
Sitat av knewt_ Vis innlegg
Med "selvfølgelig" mente jeg at det ikke gjelder digitale klokker
Vis hele sitatet...
Kom kanskje litt feil ut. Jeg motsa deg ikke, men backet opp poenget ditt.
Takk for mye kloke og spennden svar
På jobb har vi samme greia.. Pølsene skal ligge en bestemt vei, fordi vi da får "glade pølser" som visst skal selge bedre. Jeg kan ikke forstå at sånne ting kan ha noe å si?
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
På jobb har vi samme greia.. Pølsene skal ligge en bestemt vei, fordi vi da får "glade pølser" som visst skal selge bedre. Jeg kan ikke forstå at sånne ting kan ha noe å si?
Vis hele sitatet...
Ikke for meg ihvertfall, jeg legger ikke merke til slikt.
Eller kanskje underbevisstheten min "ser" det? Hvem vet..
Sitat av Xernox Vis innlegg
Ikke for meg ihvertfall, jeg legger ikke merke til slikt.
Eller kanskje underbevisstheten min "ser" det? Hvem vet..
Vis hele sitatet...
Du legger merke til det fra nå av. Jeg synes det ser veldig usymmetrisk ut hvis jeg står på Shell og skal kjøpe pølser og de smiler forskjellig vei. Det er ikke sånn at jeg blir deppa og går ut uten å kjøpe noe, men jeg legger merke til det.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg tenkte med en gang på kjørelærere og "ti på to"-grepet på rattet. Usikker på hvorfor man der har valgt ti på to fremfor ti over ti
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
På jobb har vi samme greia.. Pølsene skal ligge en bestemt vei, fordi vi da får "glade pølser" som visst skal selge bedre. Jeg kan ikke forstå at sånne ting kan ha noe å si?
Vis hele sitatet...
Sånn hadde vi det på Mix også! Var ei kjerring som konstant snudde dem riktig vei om noen la dem motsatt. Good fun!
Sitat av Mandodiao Vis innlegg
kjipt for de som tar reklamefoto av klokker da... må vente til klokken er 10:10/22:10 før de kan ta bildet...
Vis hele sitatet...
Hahahhaha, hørt om og stille klokke ? :P
It's all in the details.

Det er overraskende hvor mye småting som smilende pølser osv har å si for salg og reklame. Påvirkning av underbevisstheten og tilpassning til forventninger betyr mye.

Noen få eksempler fra dagligvarebutikker:
- Brød og melk er varer man handler mye av, og er ofte langt inne i butikken, og et stykke fra hverandre. De er plassert slik at du passerer flest mulig hyller på veien.
- Impulsvarer som snop, is ol. er plassert ved kassen der man står i kø, småting over båndet slik at man slenger det oppi.
- Basisvarer, for eksempel mel og sukker, står på gulvet. Dette er varer folk uansett skal ha. I øyehøyde står de mest lønnsomme varene (evt. de varene leverandøren betaler mest reklamepenger for), og varer som skal ut på impulskjøp. I bakehylla står gjerne de litt eksotiske, halvfabrikata kakene her.
- På enden av hyllene står det noen salgsvarer, men også mange fullprisvarer. Siden de står på pall utenfor hyller ser ikke folk så nøye på prisen, men tror det er noe spesielt og at de da er på salg.
Sitat av Mandodiao Vis innlegg
kjipt for de som tar reklamefoto av klokker da... må vente til klokken er 10:10/22:10 før de kan ta bildet...
Vis hele sitatet...
eller bare stille klokka.

ser jeg var litt sein der ja.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
På jobb har vi samme greia.. Pølsene skal ligge en bestemt vei, fordi vi da får "glade pølser" som visst skal selge bedre. Jeg kan ikke forstå at sånne ting kan ha noe å si?
Vis hele sitatet...
Sitat av Xernox Vis innlegg
Ikke for meg ihvertfall, jeg legger ikke merke til slikt.
Eller kanskje underbevisstheten min "ser" det? Hvem vet..
Vis hele sitatet...
Velkommen til reklamebransjen! (Den mest kyniske og manipulerende du finner)

edit: den nest mest kyniske, jeg tenkte ikke på politikere.
Sist endret av Exmagician; 5. august 2011 kl. 10:54.
Sitat av Mohammedlarsen Vis innlegg
Hahahhaha, hørt om og stille klokke ? :P
Vis hele sitatet...
Hørt om ironi?
Vi har deler av hjernen som fokuserer på ansiktsgjennkjenning og den fungerer ikke bare på folk, men på hvilke som helst former som ligner ansikt. Reklamebransjen digger å kødde med underbevistheta vår, så hvorfor ikke plugge rett inn i en sånn spesialfunksjon. http://images.icanhascheezburger.com...1204868692.jpg
http://global.oneighturbo.netdna-cdn...tle-110509.jpg
Sist endret av Bothrops; 6. august 2011 kl. 02:05.
Sitat av z0p Vis innlegg
Jeg tenkte med en gang på kjørelærere og "ti på to"-grepet på rattet. Usikker på hvorfor man der har valgt ti på to fremfor ti over ti
Vis hele sitatet...
Ti over ti, ikke ti på to.

Sorry, måtte skrive det ellers hadde jeg ikke fått sove i natt.
Etter et kjapt google søk.

"The consensus of opinion (confirmed by Timex) is that clock and watch hands in advertisements are typically set at 10:10 so that the company's logo will be well-displayed. In addition, this position of the hands resembles a smile."
Sist endret av Fusjon; 6. august 2011 kl. 03:18.
Jeg får alltid et lite "yey" når jeg ser på klokken og den er 13:37
Sitat av mo3 Vis innlegg
Jeg får alltid et lite "yey" når jeg ser på klokken og den er 13:37
Vis hele sitatet...
Fordi 1+3+3 = 7 ??

Skremmende ofte, når jeg kikker på klokka, viser den 22:22 (digital).
Sitat av Ben_Dover Vis innlegg
Fordi 1+3+3 = 7 ??

Skremmende ofte, når jeg kikker på klokka, viser den 22:22 (digital).
Vis hele sitatet...
"leet speak", 1337 = leet
Sitat av Kruppy Vis innlegg
"leet speak", 1337 = leet
Vis hele sitatet...
???? huh??
Det er en konspirasjon! Wake up people!!
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av Ben_Dover Vis innlegg
Fordi 1+3+3 = 7 ??
Vis hele sitatet...
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av Ben_Dover Vis innlegg

Skremmende ofte, når jeg kikker på klokka, viser den 22:22 (digital).
Vis hele sitatet...
Dama har og lagt merke til dette.
Det har vert diskutert på andre forum, og det er fler som synes att klokkeslettet 22:22 er en gjennganger. (på digitale klokker)

det er såklart tillfeldig, men når man har begynt å tenke på det, så bare blir det regelen lissom.

Blir på samme måte som att alle sier det er så typisk att det er dårle ver på 17. Mai.
Det er ikke typisk, men det er det man husker...
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
???? huh??
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Leet

Ikke så mye på internett? :P
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
http://en.wikipedia.org/wiki/Leet

Ikke så mye på internett? :P
Vis hele sitatet...
Jeg brukt dette internettet i, vel, mange år nå, men jeg viste ikke hva "leet" er. Ikke akke som er nerder skjønner du!
Sitat av minimastros Vis innlegg
Hei!
Hvorfor ser man på rekalmeskilt o.l plakater for klokker og sånt at klokkeslette er ALLTID 10:10 eller 22:10 ?
Vis hele sitatet...
Nuvel, det er faktisk 10:08 som gir riktig symmetri

Og litt sånn på siden: http://www.htc.com/no/product.aspx
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Jeg brukt dette internettet i, vel, mange år nå, men jeg viste ikke hva "leet" er. Ikke akke som er nerder skjønner du!
Vis hele sitatet...
At du har brukt nettet lenge betyr vel ikke at du er "mye" på nettet? Det var vel det jeg spurte om?

Og ordet "nerd" er du på feil forum til å bruke.
Sist endret av bamsegutt; 6. august 2011 kl. 19:13.
Ikke helt normal
hallooghei's Avatar
Klokka danner nesten et "V" tegn 10 over 10.....
Kanskje det er derfor?
Apple vil ikke være mainstream. Derfor er klokkeappen 10:15 ^^
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Haha! Det var vel egentlig bare for å få frem hva dette klokkeslettet betydde for personen. Så ingen annen sammenheng i 13.37, da jeg aldri før har hørt om "Leet Speak". Men nå har jeg fått utvidet horisonten min en liten anelse, og vet hva det er