Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 12663
Hei alle freaks!

Jeg har et spørsmål som sikkert mange andre sitter og lurer på..

Hvilken muligheter har man innenfor jobbmarkedet uten utdannelse? som man blir lønnet litt bedre en 18 til 20 etter skatt?

Jeg har fullført 3 år på videregående og har generell studiekompetanse men jeg har verken lysten eller orket til og starte på høyskole og høyere utdanning, jeg har lyst til og klatre stigen imellom jobb og arbeid..

Så hvis noen her har egene erfaringer om litt nichê jobber som man tjener godt på eller karrierer hvor man kan klatre stigen og havne på et greit lønnsnivå skrik ut!

God lørdag!
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Ta deg et jobbeår eller mer. Sikt deg inn på noe du interesserer deg for. Du har masse tid på deg.

Fesk litt fesk.
Du må nesten definere "greit lønnsnivå", for enkelte betyr det 400k, for andre betyr det 3 ganger så mye.
Du kan jo si at det er ganske mange sånne jobbmuligheter i samfunnet. Nesten alle bedrifter har en sjef, assisterende sjef, driftsjef eller hva det kalles, som går i en rangstige. Er det dette du tenker på? Er en grei tanke det, å jobbe seg igjennom et firma på den måten. Men du bør vurdere litt hvor lang tid det skal ta og som du skriver, lønna på veien. Du blir nesten nødt til å holde deg til ett firma, eller selskap. Om du slutter der, kan det være vanskelig å opprettholde den samme stillingen uten utdannelse, om du søker jobb i et annet firma.

Har mange ganger hørt om og tenkt på cruiceskip. Tømme spilleautomater for eksempel, og\eller vekter. Har ikke satt meg så mye inn i det, men der kan du tjene bra.

Ellers har du lagerjobber hvor du kan bli lagersjef, da tjener du greit, særlig hvis det blir litt overtid. Tollekspeditør på lagere har veldig bra betalt, og -tror- ikke det krever all verdens av utdanning.

Innenfor anleggsbransjen kan du bli sjåfør av forskjellige kjøretøy, som dumper, gravemaskin og alt det der. Leste en gang en som hevdet å tjene over 500 000 i året på dumpersjåfør før overtid. Han kjørte den samme lille strekningen hver dag. "Relativt" enkel jobb for en super lønn.

Det vil alltid innebære en del mer fysisk jobb når du ikke tar en skikkelig utdannelse. Men i mine øyne er det absolutt like greit, for da er du i gang med jobb fra starten av og slipper å vente i mange år på å få en skikkelig inntekt. Du får kanskje bedre råd når du først får jobb med en skikkelig utdanning, men når du allerede nå stiller spørsmål om lønn så vil du sikkert finne noe med en bra lønn selv uten utdanning. De jobbene finnes. Du må nok ut og lete litt selv.
Sist endret av Taurean; 23. juni 2013 kl. 03:57.
Trådstarter
54 5
Masse bra svar! målet er og ligge på 475-500 ikke noe mindre.. alt over er bonus!

Overtid og mye jobb er ikke et problem, jeg er et arbeidsjern når det kommer til jobb og jeg liker og fylle dagen med jobb og overtid er som julaften.. bare lykke!

Har hørt lønnen kan være bra i salgsbransjen hvis man bruker mye tid på og gjøre seg til en bra selger.. så kikker mye på dette men og kjøre dumper kunne også ha vært av interesse.. Jeg har et sinnsykt konkurangse instinkt og tror dette kunne ha vært bra i salgsyrket.. har heller ikke problemer med nye folk og smalltalk og jeg liker og lære meg nye ting så lenge det er relevant og hjelper meg på en eller annen måte..

Beklager skrivefeil og rotete skriving.. tredje nattevakten på rad
Ikke forvent å start på det lønnsnivået.. Ville satset på en kioskjobb eller noe sånt, for å bli forfremmet til daglig leder og kanskje videre til Kjøpmann om den som sitter der slutter. En jeg kjenner hadde 500k i lønn når han jobbet som selger, han solgte til bedrifter og fikk bonus om han fikk avtaler for 40k (?) vær måned, og alt over der fikk han prosentandell
Sist endret av Vod0; 23. juni 2013 kl. 04:11.
Trådstarter
54 5
Sitat av Settoz Vis innlegg
Ikke forvent å start på det lønnsnivået.. Ville satset på en kioskjobb eller noe sånt, for å bli forfremmet til daglig leder og kanskje videre til Kjøpmann om den som sitter der slutter. En jeg kjenner hadde 500k i lønn når han jobbet som selger, han solgte til bedrifter og fikk bonus om han fikk avtaler for 40k (?) vær måned, og alt over der fikk han prosentandell
Vis hele sitatet...
Ser nå at det jeg skrev kunne mistolkes men jeg mente at det lønnsnivået jeg vil til slutt ligge på er minimum 500..

startlønn er selvfølgelig noe annet..
Bare for å gi mine tanker angående selgerjobb... Det ser jeg på som et vanskelig yrke. Du har alle andre selgere som konkurrenter. Du må forhandle fram en best mulig pris som skal slå konkurrentene, men som skal tjene lønn til deg og bedriften, OG som skal gjøre kunden fornøyd. Du har kunder som alltid har rett, du må strekke deg for dem. Mange vanskelige mennesker.

Jeg -forestiller- meg at i de fleste selgerjobber må du jobbe mange og lange timer uten lønn bare for å skaffe erfaring. Og hvis du ikke blir flink, er det ikke sikkert du får noe lønn for det. Da er det i mine øyne lettere å kjøre en truck eller lignende, og tjene noenlunde like bra...

Det er sånn jeg ser på det, kan hende jeg tar feil.
Sist endret av Taurean; 23. juni 2013 kl. 04:25.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Chicag0 Vis innlegg
Ser nå at det jeg skrev kunne mistolkes men jeg mente at det lønnsnivået jeg vil til slutt ligge på er minimum 500..

startlønn er selvfølgelig noe annet..
Vis hele sitatet...
Selv har jeg kun treårig vgs, har jobbet innenfor mye forskjellig siden jeg var barn (avisbud, distribusjon, support).
Når jeg var 20 jobbet jeg som budbilsjåfør med ca 25k ut i måneden (7 dagers uker) og som 23 åring begynte jeg innenfor it med 400k i året, nå 6 år etterpå har jeg 585k i grunnlønn og en mill ut i fjor, så utdannelse er absolutt ikke noe hinder.

Selgerjobb er det siste jeg ville jobbet med iallefall.
Sist endret av AtXbYeA; 23. juni 2013 kl. 04:27.
Trådstarter
54 5
Noen som vet ca timelønn til en dumpersjåfør?
21 år, og landet på 550k ifjor. Null utdannelse, men jobber veldig mye overtid. Er innenfor matfaget!
Sitat av Chicag0 Vis innlegg
Noen som vet ca timelønn til en dumpersjåfør?
Vis hele sitatet...
Jobber selv innen den bransjen, som dumpersjåfør vil du ligge rundt 170 - 180 kroner i timen ca, varierer litt fra bedrift til bedrift...
Prøv å skaff deg jobb i ett stort firma om du bare vil kjøre dumper.
Dersom du får deg jobb i et mindre firma må du gjøre diverse grøftearbeid og håndarbeid i tillegg..
Hei:-)
Er fullt mulig å tjene bra uten å ha noe mer enn vgs. Ser det er mange her som ikke anbefaler Selger jobb, kommer velt helt ann på hva slags salgsjobb det er snakk om. Jeg startet som butikkselger i telekommunikasjon når jeg har 16 år, som ekstrahjelp i tillegg til vgs. Etter at jeg var ferdig med tredje året, jobbet jeg fortsatt som butikkselger i telekommunikasjon feltet, og avanserte til nestsjef med en lønn på 320 000 + bonus. Jeg strøyk i flere fag i vgs, så jeg har enda ikke generell studiekompetanse. Etter å ha jobbet 1 år som nestsjef søkte jeg helt tilfeldig på it salg jobb også innen for telekommunikasjon for et annet firma, rettet mot bedrift. Jeg fikk jobben og sitter idag med en lønn på 450 000 pluss bonus som bare er startlønnen, og er 21 år :-) uten fullført VGS. Har tenkt å ta noe markedsføring og slikt senere, men vi får se.
Jobber 08-16:-)

Har i tillegg mulighet for hjemmekontor om jeg vil :-) jobber ingen overtid.
Det er stor forskjell på telefon selger jobb som det taurean beskriver med provisjonsbasert lønn, og det å jobbe med salg i butikk. I den nye jobben har jeg ansvaret for bedrifter med mer enn 500 ansatte og finner nye løsninger til de, samtidig som jeg inngår nye kundeavtaler med andre bedrifter.
25 år, hittil i år (ifølge juni-lønnslippen) er det 375k (750k brutto hvis året fortsetter i samme tempo), har kun fagbrev, teknisk fagskole og litt teknisk kundeservice som tidligere erfaring.
Utdanning er greit å ha, men trenger ikke være alfa og omega lønnsmessig.
Sørg for å bli valgt inn på stortinget. Brorparten av de som sitter der har ikke noe utdannelse heller.

De tjener litt over 800 000 i året. Så kan du etterhvert avansere til Statsminister og tjene en og en halv mill i året.
Utdanning er en inngangsbillett. Politikk er for de med lite utdannelse og lite moral. Selv selgere har mer moral! Gode selgere runder lett millionen hos et seriøst firma med en del selgere, i en seriøs bransje. Det er flere forsikringsselgere som runder millionen. Men også innen salg av abonnementer er dette ikke uvanlig. Eller innen it og finans. Men det er risiko involvert: Jo mer av lønnen som er provisjon, desto mer kan du klare å tjene. Men er fastlønnen høy, er gjerne bonus og provisjoner lavere.

Det er en ting som slår politikere, og det er fagforeningsledere! Der kan en lavtlønnet uten utdannelse og talent klare å tjene godt over millionen bare på å skrike etter mer lønn og flere goder. Men du må kunne brumle og slå neven i bordet, og si "fagforening" med lang "aaaa".
Bare sånn en ting, hvis du jobber deg opp i en bedrift og ikke har utdannelse, så kommer du nok til slutt å bli "tvunget" til å bli i jobben, siden hvis du slutter må du starte på nytt av igjen og da kan arbeidsgiver gjøre mye uten at du har så mye å komme tilbake med...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av zlagther Vis innlegg
Bare sånn en ting, hvis du jobber deg opp i en bedrift og ikke har utdannelse, så kommer du nok til slutt å bli "tvunget" til å bli i jobben, siden hvis du slutter må du starte på nytt av igjen og da kan arbeidsgiver gjøre mye uten at du har så mye å komme tilbake med...
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke, man kan fint ta både relevante kurs og sertifiseringer hos nåværende arbeidsgiver, og ikke minst får man vanligvis både erfaring på cv og som oftest attest fra sjef.
Dei aller fleste som får seg noe arbeid ser ut til å få det gjennom noen dem kjenner uansett om dem har giddet å søke på den ledige stillingen eller ikke, og selv om de har elendige karakterer, høyt fravær og veldig mange anmerkninger . Hvis du kjenner noen som kjenner noen som leiter etter arbeidskraft så trenger du ikke å slite for å skaffe deg en jobb.

Men hva med alle dem som ikke har noe slikt nettverk å lene seg tilbake på? f.eks. unge folk som akkurat er ferdige med den videregående skolen, og som ikke har rukket å skaffe seg så veldig mye arbeidserfaring, har ikke nødvendigvis noe stort nettverk å skryte av...
Sist endret av Fishface; 27. juni 2013 kl. 21:15.
Da jeg skulle ha mine første jobber gikk jeg rundt og spurte. Snakket med daglig leder og spurte om de hadde jobb til meg, la igjen cv hvis det virket som om det var litt interesse. Arbeidsledigheten var høy da, men jeg måtte ikke innom så veldig mange steder før jeg fikk jobb. Når man først har en jobb er det lettere å få en annen jobb ved å søke på vanlig måte.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Fishface Vis innlegg
Dei aller fleste som får seg noe arbeid ser ut til å få det gjennom noen dem kjenner uansett om dem har giddet å søke på den ledige stillingen eller ikke, og selv om de har elendige karakterer, høyt fravær og veldig mange anmerkninger . Hvis du kjenner noen som kjenner noen som leiter etter arbeidskraft så trenger du ikke å slite for å skaffe deg en jobb.

Men hva med alle dem som ikke har noe slikt nettverk å lene seg tilbake på? f.eks. unge folk som akkurat er ferdige med den videregående skolen, og som ikke har rukket å skaffe seg så veldig mye arbeidserfaring, har ikke nødvendigvis noe stort nettverk å skryte av...
Vis hele sitatet...
Eneste jobben jeg har hatt via nettverk var lærlingeplassen min, alle foregående og jobber etter har vært skaffet på egenhånd så jeg har aldri sett verdien av nettverk i jobbsammenheng.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Eneste jobben jeg har hatt via nettverk var lærlingeplassen min, alle foregående og jobber etter har vært skaffet på egenhånd så jeg har aldri sett verdien av nettverk i jobbsammenheng.
Vis hele sitatet...
Men det er unntaket. Nettverk er alfa omega om du ikke har utdannelse. Har selv ingen (relevant) utdanning, men jobber i Nordsjøen med god lønn takket være nettverk. Det er en jobb ingen får uten å kjenne noen, eller å ha jobbet seg opp til i åresvis.

Når det kommer til selgerjobb, så er det som regel de som har blitt lurt av en annonse på finn og jobber som telefonselger som mener at "de fleste" innen salg tjener "dødsfett". Det gjør de ikke. De aller, aller fleste selgere tjener fra crap til ingenting, og må slutte i jobben etter forholdsvis kort tid. Noen klarer riktig nok å ordne seg en grei selgerjobb fra starten av med ok lønn og gode muligheter for å stige i gradene, men også her snakker vi om unntakene.
True phreak.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Eneste jobben jeg har hatt via nettverk var lærlingeplassen min, alle foregående og jobber etter har vært skaffet på egenhånd så jeg har aldri sett verdien av nettverk i jobbsammenheng.
Vis hele sitatet...
Nettverk er alfa og omega om man har litt utdanning, hvertfall, og garantert utover det og. Jeg har fått en dritsweet deal hos et av verdens største serviceselskap i oljeindustrien, med sommerjobb og garantert jobb om ett år når jeg har skrevet masteren min (+masse goder som kommer til å tjene meg veldig bra om noen år), og det er kun fordi jeg kjenner en som jobber i firmaet. Jeg hadde fått meg jobb uten nettverket og, men jeg tviler på at pakken hadde blitt i nærheten av så bra.

Det funker begge veier; Via nettverk får man vite om steder som er verdt å ta arbeid hos, det finnes nok av søppelfirmaer der ute.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Men det er unntaket. Nettverk er alfa omega om du ikke har utdannelse. Har selv ingen (relevant) utdanning, men jobber i Nordsjøen med god lønn takket være nettverk. Det er en jobb ingen får uten å kjenne noen, eller å ha jobbet seg opp til i åresvis.
Vis hele sitatet...
Mener du at hvis jeg tar alle kurs nødvendig for å få jobb i nordsjøen, eller all jobb forøvrig som du nevner med nettverk, så er det bare å glemme det med mindre jeg kjenner noen som kan smiske for meg? Det var en oppløftende tanke. Ikke rart folk misbruker trygdesystemet.
Sist endret av Taurean; 27. juni 2013 kl. 23:29.
Statoil var sånn før i tiden, at foreldre og bekjente la inn "gode" ord, for å få deg inn i systemet. Men sånn foregår det ikke lenger nå. Alle søker på lik linje (bortsett fra internstillingene som bare de som jobber der allerede kan søke på) , men du må nok ha en utdanning å vise til.

Men nå er ikke statoil de eneste i nordsjøen, det er masse andre aktører.
Sist endret av Hvalross; 27. juni 2013 kl. 23:53.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Eneste jobben jeg har hatt via nettverk var lærlingeplassen min, alle foregående og jobber etter har vært skaffet på egenhånd så jeg har aldri sett verdien av nettverk i jobbsammenheng.
Vis hele sitatet...
Sier meg 200% enig med Orph. Vi går på samme skole og her blir man (litt kvalmende)indoktrinert i at man bør ha et best mulig nettverk.

Dette med at man kan skaffe seg jobb på egenhånd lett som bare det, - vel jeg mener det fungerer sikkert godt lokalt og der bedriftene ikke har stor pågang av arbeidssøkere/takere. I mer regionale/internasjonale bedrifter som Orph nevner er nettverk essensielt...

...Men med f.eks en perverst fin profil på LinkedIn, og hvis du er ifra det rette miljøet og har de rette egenskapene, så kommer du langt selv om bedriftene ikke kjenner deg fra før. Man må liksom "passe inn". Det hele er litt kvalmende, ..men sånn er den kommersialiserte verdenen vi lever i.

(verdt å nevne i sammenhengen at indøkere herfra er ekstreme eksperter på LinkedIn. Hvis dere lurte, så er Indøk => homo )

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Eneste jobben jeg har hatt via nettverk var lærlingeplassen min, alle foregående og jobber etter har vært skaffet på egenhånd så jeg har aldri sett verdien av nettverk i jobbsammenheng.
Vis hele sitatet...
Kort oppsummert; Jeg mener at man _bør_ ha nettverk i jobbsammenheng, rart nok er kanskje det mest betydningsfullt for lokale bedrifter og nasjonale/internasjonale bedrifter som det er svært vanskelig å få jobb hos.. Hos de fleste innimellom de to ekstremene, så funker det vanlige opplegget med CV, søknad og en god presentasjon av seg selv.
Sist endret av aeon_illuminate; 28. juni 2013 kl. 00:23.
Jeg har ikke benyttet meg av noe nettverk til jobben jeg fikk nå.
Jeg startet å jobbe som butikkselger for et teleselskap når jeg var 16, og den fikk jeg med å bare søke og være kjempe interessert i jobben. Gjorde en god jobb der, og søkte videre til en annen butikk som butikkselger i samme felt, og fikk jobb der. Nestsjef jobben i samme selskap fikk jeg nok fordi jeg allerede var i selskapet, men jobben jeg har per i dag som bedriftsrådgiver skaffet jeg bare ved å søke på stillingen og vise til hva slags erfaring jeg har fra før samt salgsresultater oppnådd i den gamle jobben. De andre som jobber her i samme stilling som meg, har bachelor i markedsføring, markedskommunikasjon og økonomi & ledelse.

Man MÅ ikke ha nettverk, men så må man også tenke seg litt om da.
Du er ferdig på VGS, du kan ikke forvente deg og for eksempel få jobb som salgssjef i en bedrift uten noe erfaring, du må starte på bunn om du ikke har noe annet, altså en kassejobb på ica, butikkselger eller noe slikt.

Men provisjonsbasert lønn er ABSOLUTT ikke å anbefale, er du ikke god sliter du.
Om du forøvrig vil bygge nettverk er Linkedin ett kjempe sted å anbefale.

Gjerne ta kontakt på PM for tips etc=)

edit: bare for å legge til, jeg jobber i ett stort internasjonalt selskap uten å ha fått jobben via noe nettverk=)
Sist endret av Poppee; 28. juni 2013 kl. 00:43.
married to google
Xmalix's Avatar
Jeg vil anbefale deg å satse alt på utdanning. Du virker som en ambisiøs type? Hva med å heller kjøre på med studier? Du vil få mye mer igjen for det! Selvfølgelig kan du gjøre det bra uten utdanning men det er mye slit med å bygge seg opp i systemet og det tar lang tid. Hva skal du gjøre dersom du finner ut at det ikke var det? Nei du vil ha mye mer økonomisk trygghet om du velger å satse på utdanning. Da vil du alltid kunne ha en god kompetanse i bunn. Og jenter liker gutter som er flinke på skolen
Havnet på 400 i fjor, uten utdannelse på 80% lønn innenfor automatikeryrket. Med minimalt overtid / reisejobb.
Skal vell å merke gå opp til fagprøven om ikke så alt for lenge.

Skal du tjene fett, så fiks deg en jobb med mye overtid og mye reise. Da ligger man fort på millionen i året =)
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Absolutt ikke, man kan fint ta både relevante kurs og sertifiseringer hos nåværende arbeidsgiver, og ikke minst får man vanligvis både erfaring på cv og som oftest attest fra sjef.
Vis hele sitatet...
Riktig. Arbeidsgiver er også lovpålagt å skrive attest. Relevant arbeidserfaring vekter i veldig mange bransjer tyngre enn høyere irrelevant utdanning.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Som nevnt tidligere er et godt tips hvis du er intressert i slikt, anleggsbransjen. Er vel få av de gamle kara som jobber i anleggsbransjen som har mer enn grunnskolen, men trur de fleste av dem har levd et godt liv for det.

Anleggsbransjen er også et ganske vidt begrep, du trenger ikke å kjøre dumper (som er det kjedligste som tenkes kan) eller jobbe som grøfteslusk.
Du har jo også andre yrker som går innenfor begrepet som betongskjærer, kjerneborring, riving, kabelgraving etc.
Beste er å få beinet innenfor i et firma du ser driver med noe du kunne tenkt deg.

Og et litet tips til deg hvis du velger anleggsbransjen så er det å arbeide knall hardt fra dag 1. Karene du kommer til å jobbe med bryr seg null om cv'en eller eventuelle utdannelse du har, alt de bryr seg om er at du er flink til å jobbe.
Tviler det finnes yrker med mer sladring enn anleggsbransjen, så hvis du får på deg et dårlig rykte skal det litt for å bli kvitt det igjen.
Mange tradere og aksjemeglere tjener godt opp imot 10-20 millioner i året på å trade aksjer aktivt....
Dette krever ikke nødvendigvis utdannelse og dersom du gjør det bra kan du i ettertid ha en rikelig ønsket erfaring...
Du kan nå langt uten utdannelse, men husk at du må fremdeles lære deg å bli god i noe...
Sitat av Taurean Vis innlegg
Mener du at hvis jeg tar alle kurs nødvendig for å få jobb i nordsjøen, eller all jobb forøvrig som du nevner med nettverk, så er det bare å glemme det med mindre jeg kjenner noen som kan smiske for meg? Det var en oppløftende tanke. Ikke rart folk misbruker trygdesystemet.
Vis hele sitatet...
Nå er det ingen menneskerett å jobbe i Nordsjøen da. Man kan sikkert være heldig og få seg en jobb som vaskehjelp/catering i Nordsjøen, men normalen er at det er svært, svært vanskelig uten relevant fagbrev.

Når det gjelder jobber ellers stiller det seg naturligvis litt annerledes. Men du kan jo tenke deg til det selv. Om en arbeidsgiver kan velge mellom en med utdannelse, og en uten så velger arbeidsgiveren personen med utdannelse. Om den som skal ansette folk har fått en telefon fra en kompis om at sønnen, datteren eller bestekompisen som er på utkikk er en jævla bra fyr og at man går god for denne personen, så er sannsynligheten langt større for å få jobb enn om arbeidsgiver aldri har hørt om deg. Sånn funker desverre samfunnet.

Når det er sagt, så er det ikke slik at alle med "fete" jobber har fått de fordi de kjenner noen, men det gjør saken langt enklere.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Exmagician Vis innlegg
Riktig. Arbeidsgiver er også lovpålagt å skrive attest. Relevant arbeidserfaring vekter i veldig mange bransjer tyngre enn høyere irrelevant utdanning.
Vis hele sitatet...
Men derimot i journalist-yrket, i læreryrket(litt), for skribenter, for div synsere, for profesjonelle politikere (Eskil Pedersen og Henrik Asheim f.eks), for historikere og kvasi-historikere, pluss for mange andre samfunnsvitenskaplige "eksperter" - - så kreves det ikke mer enn bachelor i etellerannet-føkkings-samfunnsvitenskaplig/humanistisk før du plutselig er kvalifisert...

...Særlig også om du i tillegg går i rutete skjorter, har hipster-briller, og _ser_ "intellektuell ut" - og ikke minst har rett politisk holdning og synspunkter. Dere vet sikkert hva jeg mener, menn i 20-40 års-alderen med trimmet skjegg, briller, skjorte og en viss type umaskulin oppførsel og fremtoning.

Disse holder til i større byer, for det meste disse stedene; Blindern og Grünerløkka i Oslo, Dragvoll og Bakklandet + Ila i Trondheim, Bergen sentrum (og UiB??, hvertfall ikke nhh!), og litt i andre byer, kanskje spes Stavanger og Tromsø av de mindre. Lite av dem i Drammen f.eks.
Sist endret av aeon_illuminate; 29. juni 2013 kl. 20:28.
▼ ... over et år senere ... ▼
Veit det er ein gammel tråd, men min blei bare slettet av ein eller annen grunn, så prøver her...

Eg har jobbet som tømrer i 3år no, men blitt oppsagt på grunn av mangel på jobb får firmaet. Men er usikker på om ønsker og fortsette som tømrer, ettersom eg begynner og angre på att ikkje valgte annleigsarbeider på skulen, som var det andre eg vurderte der. Så lurer på hvilke mulighetet eg har til å bli gravemaskinfører no uten mer skule? Skuler er ikkje aktuelt etter som har boliglån, billån, må ta ferje til skulen kvar dag eller skaffe hybel elns der, så har jo aldri råd til det.. Så lurte på noen ting.
1: Er det muligt og ta kompetansebevis får gravemaskin, så søke jobb som ekstrahjelp eller noe?
2: Vist det går, hvordan er det og leve 5år på hjelpearbeider lønn når du har billån+boliglån+skal leve noke bra etter som er 5år...
3: Kan NAV dekke kompetansebevis?
Sist endret av Gutt1993; 30. september 2014 kl. 19:19.
Sitat av Gutt1993 Vis innlegg
1: Er det muligt og ta kompetansebevis får gravemaskin, så søke jobb som ekstrahjelp eller noe?
Vis hele sitatet...
Ingen som kommer til å la deg kjøre gravemaskin med bare et kompetansebevis. Men det hjelper sikkert. Det du skal bli i første omgang vil være "grøvegraver", så er nederste trinn på rangstigen i et slikt firma.
Jeg for min del er linefisker, og hadde i fjor en årslønn på nesten 650 000kr. 19 år gammel.