Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2941
Jeg leste nettopp en artikkel on at en ungdomskole nektet en x-narkomane Arild Knudsen å holde foredrag om rus og holdninger. Arild Knudsen er leder av Foreningen for en human narkotikapolitikk, og holder mange foredrag på skoler og for konfirmanter.

Skolen avslo foredraget hans fordi hans holdninger var "uheldige for samfunnet".

Utsnitt fra artikkelen:

"Hovedbudskapet når han snakker til ungdommer er at rusmisbrukere må behandles som medmennesker snarere enn å stemples som kriminelle."

"– Jeg pleier å si at «dere må ikke finne dere i at folk blir støtt ut fordi de har rusproblemer. Dere kan ta avstand fra handlingen, men dere må aldri ta avstand fra personen som ruser seg». Når det gjelder standpunktet om legalisering, "...", han mener snarere at det ville vært lettere for narkomane å få hjelp dersom de ikke var stigmatisert som forbrytere, og at lovlig narkotikaomsetning under streng statlig kontroll vil føre til nedgang i bruken. "

Jeg kjenner at jeg blir veldig irritert når dette er såkalte "uheldige holdninger"

Skolen sa også at politiet og Ungdom mot narkotika var invitert til å holde foredrag denne dagen, og at dette kunne komme i konflikt med Knutsens budskap.

Her læres jo elevene opp til at det er feil å se ting fra to sider.

Hva mener dere?

Link til artikkelen: http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5752425.ece
Sist endret av Membranplan; 28. september 2011 kl. 13:16.
Ahh, gode gamle norge.
Jeg kjenner jeg blir oppriktig forbannet, og skuffet over hvor trangsynte noen folk er...
En elev skal ikke lære å se ting fra flere sider. Eleven skal lære å se ting fra "riktig" side. En av skolens viktigste funksjoner er og har alltid vært indoktrinering. Elevene skal bli gode samfunnsborgere, og gode samfunnsborgere bryter ikke loven.
Sitat av Stratops Vis innlegg
En elev skal ikke lære å se ting fra flere sider. Eleven skal lære å se ting fra "riktig" side. En av skolens viktigste funksjoner er og har alltid vært indoktrinering. Elevene skal bli gode samfunnsborgere, og gode samfunnsborgere bryter ikke loven.
Vis hele sitatet...
Det er noe av det dummeste utsagnet jeg har hørt på en god tid. Selvfølgelig skal en elev lære å se ting fra andre sider! Vil du heller at alle elever i Norge skal bli hjernedøde zombier som følger staten til punkt å prikke? For et liv, sier jeg bare.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Ahh, gode gamle norge.
Vis hele sitatet...
Er det nå virkelig så forbanna mye bedre andre plasser?
Norge er vel strengt tatt det beste landet å vokse opp i, uansett hva staten måtte gjøre og si.
Sitat av Layzi Vis innlegg
Det er noe av det dummeste utsagnet jeg har hørt på en god tid. Selvfølgelig skal en elev lære å se ting fra andre sider! Vil du heller at alle elever i Norge skal bli hjernedøde zombier som følger staten til punkt å prikke? For et liv, sier jeg bare.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok Stratops prøvde å virke sarkastisk. Sånn som det er nå er det helt riktig at skolen ikke vil at man skal se ting fra flere sider, man skal følge loven.
Og i følge staten er et menneske som følger loven, et godt menneske.

Dette er selvsagt satt på spissen.

edit: jeg tror ikke folk som har tråder som "Rektal 2c-e" er mot det å tenke selv, og at vi skal følge staten som zombier
Sist endret av Membranplan; 28. september 2011 kl. 13:38.
Synes dette er svært uheldig. Samtidig kan jeg forstå reaksjonen når Arild Knudsen F.eks knyttes tett opp til legalisering. Man ser Knudsen holde taler på F.eks en viss marsj som foregår hvert år rundt om i landet. Jeg synes det er svært uheldig at budskapet knyttes til denne marsjen.

Når det er sagt så liker jeg Knudsen. Han virker som en oppegående kar. Men han blir satt i bås, og det kan han skylde på seg selv for. At han vil ha en mer humanpolitikk er helt supert, men at han ikke får tale på skoler har jeg som forklart en viss forståelse for.

Men dersom det er bare de såkalte "uheldige holdningene" som var begrunnelsen så mener jeg det er kritikkverdig.
Udødelig Trefisk
fy0phn's Avatar
Dette er det evigvarende problemet med narkotikainformasjon. Mye feilinformasjon og tilbakeholdelse av fakta gjør at narkotikapolitikken blir mye vanskeligere. Det er virkelig synd, men ingen overraskelse å se at skoler holder på som dette. Arild Knutsen er en person med mange gode meninger, flink er han også, og det er skammelig at norske skoler skal nekte en slik person å holde foredrag.
Sitat av fth Vis innlegg
Norge er vel strengt tatt det beste landet å vokse opp i, uansett hva staten måtte gjøre og si.
Vis hele sitatet...
Hvor er det bedre, og hvorfor? Norge er ikke perfekt men vi er helt klart et av de beste landene å vokse opp i.
Skolen må vel selv få velge hvem de ønsker å invitere til å holde foredrag?
For noe tull.
Syntes det er trist at mannen ikke får tale for sin sak, fritt, uten å bli tilbakeholdt av skolen.
Uansett om de har siste ord eller ikke.

Liker det han står for også. Ikke skyv rusmisbrukere vekk fra deg, men handlingene deres.


Hvem tror ikke det at om 20 år, så er ikke cannabisbrukere kriminelle lenger?
Sitat av etse Vis innlegg
Hvor er det bedre, og hvorfor? Norge er ikke perfekt men vi er helt klart et av de beste landene å vokse opp i.
Vis hele sitatet...
Mener du hvor i Norge det er "bedre" eller andre land? Jeg mener at Norge er det beste landet å vokse opp i, uten at jeg skal si så veldig mye om hvordan det er f.eks å vokse opp i Sverige, sikkert bra der også

EDIT: Ingen land er vel perfekte
Sist endret av fth; 28. september 2011 kl. 13:50.
Ikke overrasket.
Norge er ett av verdens beste land og bo i, men det kommer og helt an på hvordan man ser på det.
Ikke at jeg klager, men det har blitt en unnskyldning for og prelle av kritikk. Og unnskyldning for og ikke bli bedre, virker det som til tider...
I det jeg leste følgende utsagn fra Arild;

Sitat av Arild Knusen
Jeg pleier å si at «dere må ikke finne dere i at folk blir støtt ut fordi de har rusproblemer. Dere kan ta avstand fra handlingen, men dere må aldri ta avstand fra personen som ruser seg»
Vis hele sitatet...
Ble jeg nødt å sende en e-post til skolens ledelse. Selv om skolen har all rett til å nekte, så er avgjørelsen humant urimelig.

Hei Råholt,

Jeg antar deres valg om å nekte Arild Knudsen i å holde sitt rusmiddel-foredrag utelukkende er basert på preventive stigmatiserende holdninger. Som en norsk grunnskole burde dere være høyst inneforstått med det faktum at problemer ikke løses ved å feie de under et teppe, og at det valget dere har tatt bidrar til det motsatte av hva dere ønsker å oppnå.

Jeg oppfordrer den som står ansvarlig for denne avgjørelsen om å revurdere sin handling; skolens integritet svekkes.

Åpenhet bygger framtid, uvitenhet skaper frykt.

Med vennlig hilsen
<fullt navn>
Vis hele sitatet...
Sitat av fth Vis innlegg
Mener du hvor i Norge det er "bedre" eller andre land? Jeg mener at Norge er det beste landet å vokse opp i, uten at jeg skal si så veldig mye om hvordan det er f.eks å vokse opp i Sverige, sikkert bra der også

EDIT: Ingen land er vel perfekte
Vis hele sitatet...
Leste feil. puttet et ikke inn i det du sa. så leste helt feil.
Jeg er veldig sikker på at dette er en kristen u.skole, noen andre?
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Skolen må vel selv få velge hvem de ønsker å invitere til å holde foredrag?
Vis hele sitatet...
hva slags holdning er det her? Skal en skole la vær å opplære barn i kritisk tenkning og oppfordre dem til å ALDRI utfordre tradisjonelle holdninger, eller bare hva de vil?

EDIT: De burdte få velge selv hvem de ønsker å invitere til å holde foredrag så lenge det er balansert informasjon om emnet, noe du ikke får fra politiet og UMN
Sist endret av Mr.Jack; 28. september 2011 kl. 14:26.
Sitat av murloc Vis innlegg
Synes dette er svært uheldig. Samtidig kan jeg forstå reaksjonen når Arild Knudsen F.eks knyttes tett opp til legalisering. Man ser Knudsen holde taler på F.eks en viss marsj som foregår hvert år rundt om i landet. Jeg synes det er svært uheldig at budskapet knyttes til denne marsjen.

Når det er sagt så liker jeg Knudsen. Han virker som en oppegående kar. Men han blir satt i bås, og det kan han skylde på seg selv for. At han vil ha en mer humanpolitikk er helt supert, men at han ikke får tale på skoler har jeg som forklart en viss forståelse for.

Men dersom det er bare de såkalte "uheldige holdningene" som var begrunnelsen så mener jeg det er kritikkverdig.
Vis hele sitatet...
Han er for legalisering. Skolens ledelse er imot. Så enkelt er det. Han hadde ikke oppfordra kidsa til å begynne å paffe, heller.
Sitat av EoT Vis innlegg
Han er for legalisering. Skolens ledelse er imot. Så enkelt er det. Han hadde ikke oppfordra kidsa til å begynne å paffe, heller.
Vis hele sitatet...
Foredraget var vel ikke en av marsj-appellene hans heller, da!
Sitat av Mr.Jack Vis innlegg
Foredraget var vel ikke en av marsj-appellene hans heller, da!
Vis hele sitatet...
Marsj-appellen hans, så vidt jeg kan huske, handla heller ikke om å glorifisere cannabis, men heller saklig argumentasjon for hvorfor det bør legaliseres.
Gjerdingen forteller at Råholt ungdomsskole gjerne diskuterer temaene Knutsen tar opp, men at dette er nødt til å skje på en objektiv måte.
Vis hele sitatet...
Ja for politiet og Ungdom mot narkotika de er objektive de! Helt fantastisk hvor mange hjerneceller en kan mangle og fortsatt klare å snakke.

Arild Knutsen skriver meget bra om denne saken her: http://www.abcnyheter.no/meninger/bo...kaproblematikk
Husker en episode med en fyr som leide ut leiligheter, og nektet å leie ut til en mørkhudet, grunnet at herr utleier hadde rasistiske holdninger.

Han fikk straff fordi han hadde sa
rett ut at han var rasist. Han hadde ikke blitt straffet hvis han enkelt og greit hadde sagt at han ikke ville det.

Skoleledelsen får ris her fordi de begrunnet det med at de ikke likte holdningen hans angående narkotika.

Hvis de hadde sagt at de skulle ha andre foredragsholdere, og ikke hadde tid til at han skulle holde sitt, hadde det vært så sin sak. Men at de begrunner det med at de ikke liker holdningene hans, synes jeg er helt på trynet...
Sist endret av Bl4derunner; 28. september 2011 kl. 15:11.
Sitat av EoT Vis innlegg
Marsj-appellen hans, så vidt jeg kan huske, handla heller ikke om å glorifisere cannabis, men heller saklig argumentasjon for hvorfor det bør legaliseres.
Vis hele sitatet...
leste feil