Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 992
Hvordan finner jeg ut hvilke etternavn jeg kan bytte til? Er det egentlig noen regler?
Du kan ta hvilket som helst ubeskyttet etternavn, dvs med 200 el fler personer som har det.

Du kan og ta mye andre ord som etternavn, men det er en del regler, merkevare, forvekslingsfare osv..

Les her:
https://snl.no/navneloven
Sist endret av trilobites; 1. august 2023 kl. 03:31.
Ja, men tenk deg godt om. For hvis reglene er nå, slik de var før kan du bare gjøre èn endring i navnet ditt.
Jeg og onkelen min ville forandre etternavnet vårt noen år siden. Jeg fikk beskjed fra fylkesmannen (som det het den gangen) at jeg kunne ikke endre navnet mitt fordi jeg hadde gjort en navneendring da jeg var 11 år gammel.
(Min mor forlangte da jeg var 11 at jeg skulle finne meg et mellomnavn. Jeg ville egentlig ikke. Men jeg måtte. Så , ja slik ble det.)
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Ja, men tenk deg godt om. For hvis reglene er nå, slik de var før kan du bare gjøre èn endring i navnet ditt.
Jeg og onkelen min ville forandre etternavnet vårt noen år siden. Jeg fikk beskjed fra fylkesmannen (som det het den gangen) at jeg kunne ikke endre navnet mitt fordi jeg hadde gjort en navneendring da jeg var 11 år gammel.
(Min mor forlangte da jeg var 11 at jeg skulle finne meg et mellomnavn. Jeg ville egentlig ikke. Men jeg måtte. Så , ja slik ble det.)
Vis hele sitatet...
Man kan bytte navn hvert tiende år. Begrensningen gjelder ikke hvis man skal ta navn til ektefelle, eller samboer man har barn med eller har bodd minst to år med.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Man kan bytte navn hvert tiende år. Begrensningen gjelder ikke hvis man skal ta navn til ektefelle, eller samboer man har barn med eller har bodd minst to år med.
Vis hele sitatet...
Husker en kar på VGs som tok mellomnavnet ludolph.

Han lo ikke like mye når han fant ut han måtte ha navnet i 10 år
Feriemodus
Trådstarter
Så ehm. Dersom etternavnet til min mor er beskyttet, må jeg ha godkjenning fra hele slekta?
Sitat av Bønnemann1 Vis innlegg
Så ehm. Dersom etternavnet til min mor er beskyttet, må jeg ha godkjenning fra hele slekta?
Vis hele sitatet...
Nei, slik jeg leser det kan du ta etternavnet til din mor siden dere er i slekt uten å måtte ha noen godkjenning.

§ 4.Avledede etternavn

Uavhengig av begrensningene i § 3 kan følgende navn tas som etternavn:
1. navn som er eller har vært en av tippoldeforeldrenes, oldeforeldrenes, besteforeldrenes eller foreldrenes etternavn eller mellomnavn. Dette gjelder ikke tidligere navn som er ervervet ved ekteskap eller samboerskap.
Vis hele sitatet...
Du kan ALLTID bytte tilbake til det gamle navnet. 10års regelen gjelder for nytt navn. Så du kan i teorien ha et nytt navn hvert 10. År.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Man kan bytte navn hvert tiende år. Begrensningen gjelder ikke hvis man skal ta navn til ektefelle, eller samboer man har barn med eller har bodd minst to år med.
Vis hele sitatet...
Begrensingen gjelder heller ikke ved skillsmisse, skifte av kjønn, etc etc..
Jeg byttet navn til min samboers navn nå, og måtte ha godkjenning fordi det er få som heter det i Norge, men trengte kun godkjenning av han.

I brevet står det at man kan bytte etternavn hvert 10ende år, men at jeg kan bytte tilbake til mitt «pikenavn» når som helst.