Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2491
Hei
Skal kjøpe meg Canon 550D snart for å bruke med magic lantern firmware . Men det jeg lurer på er hva folka her bruker av utstyr.
F.eks røde mikrofon , steadicam, viewfinder osv ?
Hadde vært kult å sett utstyret deres(ikke sånn ment)
For har bestemt meg for å ta steget mot dslr filming og drive med video i fremtiden.
Mitt utstyr:
Canon eos 60D - kit lense og 50 mm
Røde vieomic
Walkam easypro (steadycam)

Neste blir vel å kjøpe viewfinder, ny linse e.l.

Vil forresten anbefale 60D fremfor 550D. Lyd-innstillinger(vet du får det med lanertn) og vri-bar Lcd-skjerm er store fordeler ved filming
Sist endret av Eiol; 15. februar 2012 kl. 00:15.
Sant nok det, men føler at flipout skjerm ikke er så stor steg iogmed at jeg har tenkt å bruke ekstern skjerm for skal prøve å mekke meg ghetto steadicam på et eller annet mulig vis, kanskje mestsannsynelig shoulder rig med follow fokus vi får se hva som blir lettest og hvilket materialer som blir lettets å jobbe med.
Har sett et par designs på youtube som jeg vurderer å slå til Får jo uansett så mange muligheter med magic lantern. Follow focus, zebra striper, over/undereksponering osv osv
Vi får laste opp en worklog her etterhvert, regner med jeg blir å hjelpe deg
Har en Canon 550D med Magic Lantern, men har planer om å selge det og oppgradere til fullformat før påske, så jeg må nok gjøre endringer med tanke på EF-S-objektiver og brennvidde. Ettersom autofokusen ikke er noe særlig i videomodus, kan man like godt bruke helt manuelle objektiver. Bruker følgende til filming:
Olympus OM 50mm f/1.8
Olympus OM 28mm f/2.8
Helios 44m-6 (58mm f/2)
Helios 77m-4 (50mm f/1.8)
Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6
Canon EF 85mm f/1.8

Samt ND-filtre og CPL-filtre for å ha kontroll på eksponeringen, med tanke på at man ikke kan være like fleksibel med lukkertiden når man filmer.

Til stabilisering har jeg dessverre bare diverse tripods, men det blir nok en oppgradering der i fremtiden også.

Anbefaler deg objektiver med IS til filming, men tror det er stort sett EF-S - objektiver som har dette, av dem med fast brennvidde under 100mm, med mindre man teller de to nye som Canon har annonsert. 24mm og 28mm.
550D er ett veldig bra valg. Magic lantern er topp også!

For filmproduksjon med DSLR anbefaler jeg dette til utstyr:

Slider / dolly : Indieslider mini
- Veldig billig og bra, finnes oppgraderinger hvis en ønsker.

Kran: Glideshot portable 4' crane/GSCE48 4’ Jib.
- De har lengere enn 4', men de er da dyrere. De har ingen nettside som funker for øyeblikket, men send en mail til dem og spør om du kan kjøpe en. De sender international via paypal tror jeg. Mailen er "infoÆTTglideshot.com

Steadycam: Glidecam HD-2000
- For filming med DSLR er HD-2000 veldig fin. For større kameraer vil jeg gått for HD-4000.

Noen bruker skuldrerig /shoulder rig istedet for steadycam. Men jeg syntes personlig at Glidecamen gir mye bedre resultater enn noen som helst shoulder rig.

Opptak: Zoom H4n
- Veldig fin external device med inngang for XLR mikrofoner, da dslr er generelt dårlige til å ta opp lyd.

Mikrofon: Sony ECM-647 Shotgun mic Denne er litt dyr, Men gir super lyd!

Ellers til linser, så har noen allerede nevnt IS (Image Stabilizator). Dette er veldig kjekt når det gjelder filming. Finner mye testvideoer på vimeo.

Ellers er linser som

Sigma 1.4f 30mm
Tokina 11-16mm 2.8f
Canon 24-105mm

veldige fine lyssterke linser alle sammen. Særlig når det kommer til filming.

Lykke til!!!
Canon 60D
Canon 50mm 1.4
Sigma 18-50mm 2.8 EX DC
Stativ
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Selv bruker jeg hovedsakelig:
Canon EOS 550D
Tamron's SP AF17-50mm F/2.8 XR Di II VC LD (som har stabilisator)
Røde Videomic

Har jobbet mest med å bare holde DSLRkameraet i hendene, og det har faktisk fungert bra, til og med når vi har vist film fra kamera på kinolerret her i Oslo.
Her kan du se resultatet av hånd-håndteringen av akkurat det utstyret jeg listet ovenfor: http://www.youtube.com/watch?v=vQ3JQhC2BvI
Slikt holdt jeg kameraet de fleste gangene:
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/62898_10150265430270076_797920075_15044621_4747898_n.jpg


Tripod, og noen ganger kan en dolly være ganske kult og kjekt å bruke:
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/59177_10150246167775076_797920075_14610074_905721_n.jpg

Driver å filmer en dokumentarserie nå, og har i den anledning også gått i anskaffelse av en skulderrigg (som er Pyromanic sin) + et videolys med 160 LED som lyser opp bra.
Snapshot fra en dag vi filmet, sent i fjor:

Der bruker vi også ekstern lydopptak + enda et kamera (Canon EOS 7D, med litt div. linser)
(Pyromanic bak kamera på bildet)
Canon 5d mk2, sånn en liten zoom mic jeg har glemt navnet på, og et stativ.

Bruker også et par forskjellige filtrer.
Bruker det samme utstyret som er 2 poster opp Bare med en 60D og 10-22mm sigma. Har også noen andre linser, men 22mm blir brukt mest. Har også et stativ som jeg sjeldent bruker da jeg liker og håndholde kameraet. 7Den som blir brukt på dokumentaren gir forøverig super bilde-kvalitet, men 60D leverer også veldig godt. Har ikke skaffet meg egen mikrofon enda, da det alltid har vert lett tilgjengelig fra både skole, og venner.
Konge med mange svar her !
Har nå vurdert åssen ghetto steadicammet mitt hadde sett ut og sett litt på deler.
Da har jeg kommet til 2 ting som kan bli brukt som jeg har bestilt
Som da kan ligne på noe som dette her
http://bildr.no/thumb/1107894.jpeg
bare et skisse (lol=

Skruen og mounten http://www.ebay.com/itm/120813719493...84.m1497.l2649

og bevegelige håndtaket som er billig tripod
http://www.ebay.com/itm/220817300359...84.m1497.l2649

Tror dere dette vil funke ? Jeg håper det
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det kan funke, men likevel finnes det veldig mange indi steadycams for tiden som kan kjøpes for billig penge. Som feks steadycam merlin, steadycam junior, steadycam hauge. Vil tippe at du ikke vil spare så veldig mye penger på å bygge selv. Uansett. Nå burde du slå til angående kjøp av 550D! 3.999kr på komplett

løp å kjøp!