Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1667
Hey,

1st grow er påvei opp i full fart. Har masse spørsmål, men foreløpig ser det bra ut så jeg tar det som bekymrer meg mest først.

Har fått en del fluer i teltet mitt, type små bananflue lignende vesner som virrer rundt. Mange henger i telttaket og rundt lampene, men er en del som henger på bladene.

Noe tips mot dette, eller er det vanlig og noe jeg ikke skal bry meg mye med?
Insektspray fra Plantasjen funker fint. Spray når lyset skrur seg av.
Det er "fungus gnats", du overvanner plantene dine muligens.

Du kan henge opp sånn fluepapir for å bli kvitt de eller prøve å ta de med fingrene selv. Tar litt lengre tid da.
Har ingen kunnskap om dyrking, men slik kan du bli kvitt bananfluer
Fyll litt eddik i en kopp med litt oppvaskmiddel oppi og sett det inn der de er så tiltrekkes de av dette men drukner i blandingen da såpen fjerner overflatespenningen.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Gule remser med fluepapir vil ta mange av de i luften, men de respawner fra larver i jorden

Det er ingen måte å ende invasjonen på uten å håndtere larvene
har hatt dette problemet, du blir ikke kvitt de så lett, men du burde kjøpe sånne gule fluepapir.
for å hålle antallet nede gjennom growen. åsså bare vasker du helt rent når growen er fullført før du setter en ny.
eller kjøpe marihøner som nevnt over. men har ingen erfaring med det selv.
Fluepapir er smart tenker jeg, takk for det.

Noe råd mot larvene da meaculpaUIO?

Inskektspray er jeg litt forsiktig med.. vil ikke tippe balansen i ett allerede svakt oppsett.
Har du nok vifter, luftgjennomstrømning?
Vifter rettet mot jorda, sand 1 cm over jorda tar også knekken på de
Kan også være hærmygg, har hatt noen episke kriger med dem, de er seige som faen og det krever systemisk arbeid å bli kvitt dem. Det skal sies at det er viktig å faktisk bli kvitt dem, larvene spiser røttene til planten og planten kan dø . Etter min erfaring må man rett og slett skifte jord (ikke den samme som sist da det er her eggene kan komme fra).

Planten tåler dette godt.
Vifter for gjennomstrømning har jeg ikke fått påplass ennå og det er tydeligvis ikke så lett å få tak i på røde rappen ser jeg.. men det kommer!

Har noen småvifter jeg kan organisere til å blåse ned i potta, og jeg kan godt dekke over jordtoppen med 1-2cm sand.
Fuck Mr. Plod!
Sitat av Cheese Vis innlegg
Kan også være hærmygg, har hatt noen episke kriger med dem, de er seige som faen og det krever systemisk arbeid å bli kvitt dem.
Vis hele sitatet...
"Ikke faen om dere skal få snylte av min gall"

*pssssttt*

"hell yeahhh..."

*Spawner nye larver*

"I heeelvette skal jeg gjøre nå, 500 gram Bananflue OG?!"

Du kan bruke Nyttedyr som fåes kjøpt hos SERIØSE forhandlere som gartneri, IKKE plantasjen. Plantasjen har masse skadedyr, ikke bare på planter men også i jorda. hvis du vil ha milde stoffer finnes Neemolje. ellers er det Permentin innsekts-spray som funker. spray helt stinnt av tåke med permentin. la det stå i 15-30min og luft godt etterpå. anbefaler også og kjøpe en haug med gule limfeller på Biltema. de er billige så ingenting å spare på.
Sist endret av Sondre; 20. juli 2023 kl. 14:28.
Må si, fluepapir gjorde en sabla bra jobb! Veldig effektivt for hurtig effekt, men jeg skjønner jo at det kan være noe annet i gjæret som kanskje må håndteres på sikt.
Endel slike fluer har noe av sin livssyklus i fuktig jord. Jeg var plaget av dette på mine stueplanter, og løsningen ble å vanne nedenfra slik at toppjorda i potta ikke blir fuktig. Ikke sikkert det er mulig med ditt oppsett men det er nå et tips.
Kjøp noen frø og dyrk en tobakksplante. Det fjerner alt av insekter
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Må si, fluepapir gjorde en sabla bra jobb! Veldig effektivt for hurtig effekt, men jeg skjønner jo at det kan være noe annet i gjæret som kanskje må håndteres på sikt.
Vis hele sitatet...
Gjæret ? Har du brukt gjær ?
Sitat av Jerna Vis innlegg
Gjæret ? Har du brukt gjær ?
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du troller eller ei, men dette er ett veldig vanlig utrykk.