Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  86 14229
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Hvordan funker det om man har resept på cannabis fra Nederland? Schengen osv...
Vis hele sitatet...
Helsedirektoratets “Førerkortveileder” sier at bruk av godkjente legemidler med cannabis (Sativex og Epidyolex) kan være forenlig med førerkort klasse 1, mens all annen bruk av cannabinoid-legemidler er uforenlig med føring av motorvogn

så er nok ganske lost case hvis man bruker Bedrocan/Bedica
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Psykologen min ville ta førerkortet mitt fordi jeg hadde røyka hasj for lenge sia. At jeg drakk 5-6 dager i uka var greit hun sa rett ut at "det er tross alt lovlig".
Vis hele sitatet...
Vist du drikker 5-6 dager i uken. Så skal egentlig fastlegen ta lappen ifra deg, vist du nevner det. Da er du ikke edruelig nok til og ha førerkort. Uansett om du aldri har kjørt med promille.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Vist du drikker 5-6 dager i uken. Så skal egentlig fastlegen ta lappen ifra deg, vist du nevner det. Da er du ikke edruelig nok til og ha førerkort. Uansett om du aldri har kjørt med promille.
Vis hele sitatet...
Det er sant men virker som om man slipper unna vanvittig mye billigere med alkoholmisbruk.
Fastlegen min tok aldri førerkortet mitt selv om han viste jeg ton det meste av droger.
Sist endret av NokErNok; 17. juli 2023 kl. 01:03.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Vist du drikker 5-6 dager i uken. Så skal egentlig fastlegen ta lappen ifra deg, vist du nevner det. Da er du ikke edruelig nok til og ha førerkort. Uansett om du aldri har kjørt med promille.
Vis hele sitatet...
Hæ? Snakker vi da om en enhet alkohol 5-6 ganger i uka , eller sveiseblind dritings?

Hørtes unødvendig strengt ut :P
Mista selv i 2015 for thc, 20 måneder uten, men altså.. Førerkort er ikke en menneskerett, det er en gode du får. Lovverket er nå sånn som det er, så da får man velge. Drive med ulovlige substanser og ikke kunne kjøre bil, eller holde seg unna og kunne kjøre bil. Sier ikke at jeg syntes systemet er rettferdig som det er nå, men det er det vi må forholde oss til. Liker man det ikke så flytt til ett mer liberalt land, lettere enn å krangle med staten.
Sitat av 420master Vis innlegg
Hæ? Snakker vi da om en enhet alkohol 5-6 ganger i uka , eller sveiseblind dritings?

Hørtes unødvendig strengt ut :P
Vis hele sitatet...
Hos meg var det snakk om 12-14 pils per dag og gjerne litt sprit.
Kan vi diskutere enten kjøring i rusa tilstand eller kjøring uten å være rusa? Sporing av har brukt for 1 uke siden er ikke det samme som rusa nå.

Ja til miste førerkort som rusa er jeg helt enig i. Derimot å miste førerkort for å røyke forrige helg er jeg veldig uenig i.
Ahh blir nervøs av å lese dette.. Har røyka ca 1g om dagen i 2mnd, ble stoppa 10t etter jeg tok en J (kl. 12 på natta når jeg la meg, ble stoppa kl. 10 på formiddagen). Trenger lappen i jobb, ble bedt om å ta ut tidlig ferie i avente på svar på blodprøve.

Eneste kontakt jeg har hatt med politi før er en fartsbot i fjor, men forventer at lappen ryker en stund når jeg får svar på blodprøven som vil også si at jeg mister jobben.. Sjefen ansatte en advokat for meg, men antar de ikke kan gjøre så mye da det eneste de ser på er blodprøven :/
Sist endret av sisterfister; 19. juli 2023 kl. 20:08.
Sitat av sisterfister Vis innlegg
Ahh blir nervøs av å lese dette.. Har røyka ca 1g om dagen i 2mnd, ble stoppa 10t etter jeg tok en J (kl. 12 på natta når jeg la meg, ble stoppa kl. 10 på formiddagen). Trenger lappen i jobb, ble bedt om å ta ut tidlig ferie i avente på svar på blodprøve.

Eneste kontakt jeg har hatt med politi før er en fartsbot i fjor, men forventer at lappen ryker en stund når jeg får svar på blodprøven som vil også si at jeg mister jobben.. Sjefen ansatte en advokat for meg, men antar de ikke kan gjøre så mye da det eneste de ser på er blodprøven :/
Vis hele sitatet...


Om du har fått spandert advokat hadde jeg kranglet til avsagt dom eller frikjennelse. Du sklir rett inn i kjernen av denne tråden da det er metoden demmes for utregning som er det man vil endre. Du kommer til å få en skyhøy promille og sikkert 2 år sperrefrist og det mener ihvertfall jeg er direkte feil.


Det at man skal straffes som ruskjører er selvsagt, men når man ikke er ruset er det direkte råttent å gå etter sporstoffer. Utregningen dems må endres men for at det skal skje må det utfordres, og noen må gå den løypa.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Om du har fått spandert advokat hadde jeg kranglet til avsagt dom eller frikjennelse. Du sklir rett inn i kjernen av denne tråden da det er metoden demmes for utregning som er det man vil endre. Du kommer til å få en skyhøy promille og sikkert 2 år sperrefrist og det mener ihvertfall jeg er direkte feil.


Det at man skal straffes som ruskjører er selvsagt, men når man ikke er ruset er det direkte råttent å gå etter sporstoffer. Utregningen dems må endres men for at det skal skje må det utfordres, og noen må gå den løypa.
Vis hele sitatet...
Sjefen legger ut for meg, men de kommer til å trekke meg i lønn for å betale det ned igjen så har ikke så veldig lysst til å dra det alt for langt ut da advokaten tar 2000kr timen
Da hadde jeg droppa den advokaten og heller kjøpt månedskort
Sitat av 420master Vis innlegg
Hæ? Snakker vi da om en enhet alkohol 5-6 ganger i uka , eller sveiseblind dritings?

Hørtes unødvendig strengt ut :P
Vis hele sitatet...
Vist legen mener du ikke er edruelig nok. Evt at du har høye peth prøver
Jeg har avruset meg fra Heroin. Jeg har brukt de siste 2årene på å avruse meg helt fra Heroin og piller. Jeg får subutex, men dette er det lov å innta mens man kjører bil (så lenge man har gått på det i et år) Det samme gjelder for Metadon, oxycontin og dolcontin, så lenge du har gått på det i et år og kan dokumentere rusfrihet utover dette får du lov til å kjøre opp. Det som er problemet mitt er at jeg røyker hasj 3-4 ganger i uken, men kun på kveldstid rett før jeg skal legge meg. På grunn av dette får jeg ikke kjøre opp, uten lappen er det vanskelig og få seg noe arbeid også. hvorfor kan de med tunge A-preparat få kjøre bil. mens de som røyka hasj for ei uke siden skal miste lappen. jeg kjenner mange som har mistet lappen pga "manglende edruelighet" men jeg kjenner også mange som drikker hver helg, noe som i seg selv klassifiserer som "manglende edruelighet"
Relevant artikkel fra https://www.adressa.no/midtnorskdeba...-rettsskandale.

Syntes selv at disse grenseverdiene er tåpelig selv om jeg aldri har hatt issues med det. Man burde ikke miste lappen om man blir tatt på mandag for å ha røyka på fredag og lørdag kveld. Det er helt uforholdsmessig ift. alkohol og grenseverdiene der.
Sitat av Sondre Vis innlegg
Jeg har avruset meg fra Heroin. Jeg har brukt de siste 2årene på å avruse meg helt fra Heroin og piller. Jeg får subutex, men dette er det lov å innta mens man kjører bil (så lenge man har gått på det i et år) Det samme gjelder for Metadon, oxycontin og dolcontin, så lenge du har gått på det i et år og kan dokumentere rusfrihet utover dette får du lov til å kjøre opp. Det som er problemet mitt er at jeg røyker hasj 3-4 ganger i uken, men kun på kveldstid rett før jeg skal legge meg. På grunn av dette får jeg ikke kjøre opp, uten lappen er det vanskelig og få seg noe arbeid også. hvorfor kan de med tunge A-preparat få kjøre bil. mens de som røyka hasj for ei uke siden skal miste lappen. jeg kjenner mange som har mistet lappen pga "manglende edruelighet" men jeg kjenner også mange som drikker hver helg, noe som i seg selv klassifiserer som "manglende edruelighet"
Vis hele sitatet...
Hvor mye subutex og metadon kan man bruke og fortsatt kjøre bil?
Er forresten helt tragisk at mn mister lappen om man bruker både sub/metadon/morfin og ADHD medisiner. Er det bedre at folk med ADHD kjører uten medisinene liksom?
Du får kjøre bil med adhd meds
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Du får kjøre bil med adhd meds
Vis hele sitatet...
Skulle bare mangle. Vil tippe de aller fleste kjører bil bedre med 10-20mg deksamfetamin i kroppen.

Det er vel ofte de sedative rusmidlene de er veldig strenge på, av åpenbar årsak.
Sist endret av Superspurv; 23. juli 2023 kl. 22:40.
https://www.advokatbladet.no/ankesil...skravet/198299

Nå skal høyesterett vurdere om thc-grensene er for lave.
Sist endret av Kikagaku; 27. juli 2023 kl. 08:18.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hadde vært litt mer meningsfylt hvis de også skulle vurdere om de måler riktige ting overhodet, men men. At noen gidder å "vurdere" noe som helst er vel en liten seier.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Du får kjøre bil med adhd meds
Vis hele sitatet...
Ikke hvis du går i LAR, dessverre. Da vil dem at du heller skal kjøre rundt å være ufokusert.

Du kan kjøre bil samtidig som det drypper metadon av svetten din og du sovner av i hvert lyskryss, men er du så uheldig at du bruker litt morfin(veldig mye svakere enn metadon og subutex) og samtidig har ADHD, da må du fint sette bilen fra deg om du ønsker å bli medisinert.

Jeg ville heller sett at LAR pasienter med god rusmestring(og adhd) fikk sette seg bak rattet(særlig de som bruker morfin som gir svært liten påvirkning), en at dem må velge bort adhd medisinen slik at dem kjører rundt, nedsausa i metadon.
Leste ikke alt men godt kjent med problemstillingen, å bare venter på at nøyaktig dette skjer med meg. Kjører ALDRI i påvirket tilstand. Er det noen måte jeg kan «være med» å hjelpe for saken? 😊
▼ ... over en uke senere ... ▼
jeg mistet lappen under 'mangel på edruelighet' da jeg ble strafet i en narkosak som gjalt oppbevaring av større mengder narkotika. jeg ble tatt med 1kg hasj i min egen leilighet ble i tilleg straffet for og ha hatt medvirkning til 700g amfetamin som en kompis ble tattt med. dette endte med en fengselstraff på 2år og 3måneder etter 3 runder i retten. i 2018 fikk ble det sendt et brev til meg i posten på en adresse jeg ikke bodde på lengre hvor det sto at jeg måtte melde meg på rusprøver for og beholde sertfikatet.
dette brevet nådde aldrig frem til meg og jeg nådde aldri den fristen.

jeg var yrkessjåfør og jobbet faktisk et helt år som både taxisjåfør og bilberger før jeg selv fant ut at jeg ikke hadde sertfikat. denne praksisen met kun ET BREV i postkassa som forteller at du ikke lengre har førerrett synest jeg er helt for jævlig, spesielt når jeg vet at jeg aldri har ført bil i ruset tillstand. fant først ut at jeg ikke hadde lappen da jeg skulle fornye sertfikatet mitt for vogntog.

sliter med depresjon både før og etter dette, men depresjonen ble mye værre etter.
det eneste som er morsomt med saken er at når jeg jobbet 1år uten og vite at jeg ikke hadde lappen så har jeg faktisk bistått politiet flere ganger med bergingsbil etter kolisjoner og trafikkuhell.
pr. i dag hater jeg politi og stat.
Sitat av sisterfister Vis innlegg
Ahh blir nervøs av å lese dette.. Har røyka ca 1g om dagen i 2mnd, ble stoppa 10t etter jeg tok en J (kl. 12 på natta når jeg la meg, ble stoppa kl. 10 på formiddagen). Trenger lappen i jobb, ble bedt om å ta ut tidlig ferie i avente på svar på blodprøve.

Eneste kontakt jeg har hatt med politi før er en fartsbot i fjor, men forventer at lappen ryker en stund når jeg får svar på blodprøven som vil også si at jeg mister jobben.. Sjefen ansatte en advokat for meg, men antar de ikke kan gjøre så mye da det eneste de ser på er blodprøven :/
Vis hele sitatet...

Update på denne: Fikk svar på blodprøve, slo ut med 0.0027 THC i blodet som er 0.0013 under grensa for førerkortbeslag. Så har fått lappen tilbake og saken henlangt. Ingen aning hvordan dette skjedde men må ha sykt høy forbrenning eller noe da jeg røyka 10t før stopp. Har ikke røyka siden, og kommer sikkert ikke til å røyke igjen da jeg har hørt politiet her liker å plage deg om de finner ut at du har vært i nærheten av weed
▼ ... over en måned senere ... ▼
Selvmedisnerte med cannabis lenge , ble tatt i fart kontroll + spyttprøve 0.044 thc hadde ikke respt på dette idspunktet men har fått det nå , vil det hjelpe meg noe ? Har ikke informert politiet om dette siden jeg ble rådet å velge tilståelsesdom. Hva synes dere ?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Teknisk
Lyd-Same's Avatar
Trådstarter
Kom på at jeg hadde startet denne.
Ser også at det har vært aktivitet her
Saken min går så sakte at jeg har egentlig ikke noe fornuftig å oppdatere fra min front.
Kan oppdatere at jeg har anket til lagmannsretten og fått med et juicy støtteskriv fra advokaten min.
Venter svar.

Har i mellomtiden engasjert politikere og journalister for å få mer lys rundt dette.
Hva som kommer av det får vi se, dere må gjerne hjelpe.

Da kan vi i det minste late som om vi bor i et demokrati.
Skriv eller ta direkte kontakt med ditt politiske parti, ta kontakt med journalister i media.
Snakk høyt om dette.
Vær med å påvirke landet du bor i.

Anken er fire sider lang så den gidder jeg ikke anonymisere for å legge ut her.
Støtteskrivet oppsummerer saken greit nok.

STØTTESKRIV TIL ANKE
Sitat av 1. INNLEDNING
Finnmark tingrett avsa den xx.xx.2023 dom med følgende domsslutning:
1. Navn Naversen , født xxxx, dømmes forovertredelse av:
-vegtrafikkloven § 31 første ledd , jf. § 22 første ledd Sammenholdt med straffeloven § 79 bokstav b til:
Fengsel i 24 dager , samt til å betale en bot stor X – kroner, subsidiært fengsel i X dager.
2. Navn Naversen, født xxxx, fradømmes retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for alltid,
regnet fra xx.xx.2023 i medhold av vegtrafikkloven § 33 nr 1, jf forskrift om tap av retten til å føre motorvogn § 3-3.
3. Saksomkostninger idømmes ikke.

Tiltalte anket dommen den 21.11.2023. anken gjelder bevisbedømmelsen under skyldspørsmålet, lovanvendelsen, saksbehandlingen og straffutmålingen.
Påtalemyndigheten har i påtegning til statsadvokaten den 24.11.2023 opplyst at man ikke fant grunn til å innhente noe støtteskriv fra forsvarer, til tross for at det ved inngivelse av anken ble opplyst at tiltalte ønsker å benytte seg av undertegnede som forsvarer.
Begrunnelsen for dette var noe påfallende idet det ble vist til at domfelte har begrunnet anken selv.
Påtalemyndigheten har likevel i epost til meg den 30.11.2023 gitt frist til å inngi støtteskriv til den 14.12.2023, jf strprl § 310 siste ledd.
Støtteskriv er rettidig inngitt.
Vis hele sitatet...
Sitat av 2. LOVANVENDELSEN
Forskriften om faste rusgrenser i trafikk strider mot vitterligere kjensgjerninger og er i strid med Grunnlovens § 96,
Den Europeiske menneskerettskonvensjon Artikkel 7 og 6 nr 1 og 2 om retten til rettferdig rettergang samt veitrafikkloven § 22 første ledd.

Avgjørelsen strider også mot EMK artikkel 8 om retten til respekt for familielivet idet det fremgår av anmeldelsen i saken at tiltalte ble stoppet da han ble gjenkjent som en med tidligere domfellelser for ruspåvirket kjøring.
Det fremkommer hverken av straffesakens dokumenter eller dommen at det fremsto som noe påfallende ved tiltaltes kjøring.
Man kan ikke straffeforfølge mennesker ut fra den enkelte tjenestemanns kjennskap til tiltalte.
Dette er det ikke adgang til etter veitrafikkloven § 22a.
Det må foreligge slike konkrete forhold som fremkommer av bestemmelsen.

Når det gjelder anførselen om at forskriften strider mot legalitetsprinsippet og ikke har hjemmel i lov vises det til i forarbeidene til forskriften.
Tingrettsdommen medfører at man i realiteten straffer mennesker som klinisk sett er edru.

Dette er noe lovgiver advarte mot i Prop .9 L (2010-2011) under sammendrag side 4, der følgende siteres:
«Samstundes som at lovendringsforslaget har en klar nulltoleranseprofil, har lova primært til formål å ramme førarar med slike stoffkonsentrasjonar i blodet at det kan ligge føre ein moglegheit for reduserte prestasjonsevne. Ein ynskjer i størst mogleg grad å utelukke at førarar vert straffa etter vegtrafikkloven på grunnlag av gamle restkonsentrasjonar av stoff i blodet der desse er så låge at det ikkje på nokon måte kan ha innverknad på vedkommande si evne til å føre køyretyet.
Slike svært små konsentrasjonar av narkotisk stoff vil likevel bli ramma av narkotikalovgivninga (legemiddelloven)»

Vedlegg : Pop 9L
Videre vises til avgjørelse avsagt av HR i sak nr 23-081221STR-HRET fremgår det av punkt 20 i dommen, der følgende fremgår:
« Det går frem av de sakkyndiges uttalelse at for sporadiske brukere vil konsentrasjonen av THC i blodet være en indikator for nedsatt kjøreevne.
Dette gjelder selv om sammenhengen er svakere enn for alkohol ( etanol), og påvirkningen av kjøreevnen ikke er like sterk.
For jevnlige brukere stiller dette seg annerledes.
Den akkumuleringen av THC i fettvevet som skjer ved jevnlig bruk, innebærer at det ikke er noen nødvendig sammenheng mellom konsentrasjonen av THC i blodet og konsentrasjonen som foreligger i hjernen.
Det er dessuten ikke mulig å fastlå om en konsentrasjon over straffbarhetsgrensa utgjør en restkonsentrasjon etter tidligere inntak eller stammer fra et nylig inntak, da en målt konsentrasjon ikke er egnet til å si noe om når inntaket skjedde. Slik de sakkyndige bruker begrepene, menes sporadisk bruk inntak av cannabis opp til noen få ganger i uka, mens jevnlig bruk er tilnærmet daglig bruk.»

I punkt 18 i nevnte dom fremgår at hovedeffekten av cannabis skjer i hjernen.
Tiltalte har opplyst at han røkte cannabis 19 timer før kjøringen fant sted, og var således ikke påvirket.
Se nedenfor under punkt tre der det fremgår at kjøreevnen er svekket i inntil åtte timer etter inntak.
Det foreligger ingen studier som viser at man kan være påvirket opp mot 1,2 i promille i saker med inntak av THC.
De fakta som fremgår av doms resultatet er ikke forankret i virkeligheten.
Man kan ikke dømme mennesker etter et faktum som rent faktisk ikke eksisterer.
Foreliggende studier har ikke vist at man engang oppnår en grense på 1 i promille ved inntak av cannabis.
De sakkyndige i saken for Høyesterett der retten vurderte om de laveste grensene i forskriften var i strid med lov - hhv ass avdelingsleder Lilijana Bach og overlegge Arne Helland - opplyste under forhandlingene i Høyesterett at akutt påvirkning av cannabis ( nylig inntak) representerer en promille på mellom 0,5 og 0,8.
De sakkyndige utarbeidet en sakkyndig erklæring for Høyesterett som bes innhentet i anonymisert for samband med saken.
Forhandlingene i Høyesterett ble strømmet slik at det er mulig for retten å sjekke forklaringene fra de sakkyndige.

Nærværende sak kan ikke bli avvist av lagmannsretten med en begrunnelse om at Høyesterett nylig har vurdert om de faste rusgrenser i trafikk gjeldene cannabis er i strid med loven.
Retten vurderte her de laveste grensene på mellom 0,2 og 0,5 i promille.
Ellers ble ikke forskriften vurdert.
Det vises også til tingrettsdommer på side tre nederst der retten ikke fant å vente med å avgjøre saken i påvente av avgjørelsen i Høyesterett idet dette ble vurdert til å være et annet forhold.
Vis hele sitatet...
Sitat av 2. SKYLDSPØRSMÅLET
Tiltalte fremsto ved den kliniske undersøkelsen som edru. Det vises til dok 09.02 som følger vedlagt
Tiltalte forklarte selv at han røkte 19 timer før han kjørte.
I den nevnte avgjørelsen fra Høyesterett datert 6.12.2023 fremgår det i punkt 18 refererer Høyesterett den sakkyndige, der det fremgår at hovedeffekten etter inntak skjer i hjernen og at kjøreevnen svekkes de første timene etter inntak og »i følge de sakkyndige viser studier at kjøreevnen kan være svekket inntil fem timer etter røyking/innhalering og i inntil åtte timer etter spising av cannabisprodukter.»
Det er et respektert prinsipp i strafferetten at det er bedre at 10 skyldige går fri enn at en uskyldig blir dømt.
En domfellelse i denne saken innebærer at dette prinsippet er satt på hodet.
Man kan ikke dømme noen for sikkerhets skyld idet det ikke foreligger noe faktisk grunnlag som tilsier at min klient var påvirket den aktuelle dagen.
Når det gjelder forskriften må denne vike idet jeg viser til det jeg har anført under punkt 1.
Vis hele sitatet...
Sitat av 3. SUBSIDIÆRT STRAFFUTMÅLING
Subsidiært ankes det over straffutmålingen da den fremstår som uforholdsmessig.
Tiltalte er dømt til en fengselsstraff og tap av førerretten for alltid, til tross for at han ikke var påvirket under kjøringen og at det dessuten ikke er mulig i virkelighetens verden å ha en så høycannabispromille som forskriften bestemmer.
Det forelå som nevnt ingen andre forhold i saken som tilsa at min klient kjørte uansvarlig eller påfallende.
Forholdsmessighetsprinsippet innebærer at et tvangsmiddel bare kan brukes når det er tilstrekkelig grunn til det.
Tvangsmiddelet kan ikke brukes når det etter sakens art og forholdene ellers ville vær et forholdsmessig inngrep ( sitat fra Fredriksen (2013) kapitel 1.3.1 side 20). Tilsvarende må gjelde for dommer.
Et straffutmålingsfrafall kunne alene være aktuelt i saken.
Inndragning av førerrett for alltid er klart uforholdsmessig.
Vis hele sitatet...
Sitat av 4. PÅSTAND
Jeg støtter tiltaltes anke og ber om at anken henvises til anke-forhandling for lagmannsrett, og at undertegnede oppnevnes som tiltaltes forsvarer.
Det nedlegges slik ærbødig
Påstand:
1. Tiltalte frifinnes. Subsidiært behandles på mildeste måte.
Subsidiært:
1. Tingrettens dom oppheves .
Vis hele sitatet...
Sist endret av Lyd-Same; 15. januar 2024 kl. 06:30.
Har ikke høyesterett nylig tatt stilling til grenseverdier?

https://rett24.no/articles/hoyestere...skriften-er-ok
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Tatt i betraktning legemidler man kan kjøre på er cannabis og bilkjøring jævlig strengt. Bare ett eksempel men du kan ta 40mg valium og kjøre 8t etterpå, og da er du langt mere påvirka enn om du har røyka for 8t siden for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Førerkortveileder tillater maks døgndose på 10mg diazepam og krav om stabil dosering over minst 1 uke før kravene til førerkort klasse 1 er oppfylt. Således er det ikke greit i følge lovverket å ta 40mg valium og kjøre 8 timer etterpå.
Sitat av Thror Vis innlegg
Førerkortveileder tillater maks døgndose på 10mg diazepam og krav om stabil dosering over minst 1 uke før kravene til førerkort klasse 1 er oppfylt. Således er det ikke greit i følge lovverket å ta 40mg valium og kjøre 8 timer etterpå.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk beskjed om at det var innafor da jeg spurte.
Finner du det lovverket? Det vil jeg gjerne vise legen som sa det var greit.

Tror ikke man må vente 1 uke med å kjøre på vival, det var sånn før men står at det ikke er noen minimumstid på medisintabellen lengre.
Sist endret av NokErNok; 15. januar 2024 kl. 19:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Teknisk
Lyd-Same's Avatar
Trådstarter
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Har ikke høyesterett nylig tatt stilling til grenseverdier?

https://rett24.no/articles/hoyestere...skriften-er-ok
Vis hele sitatet...
Hadde du lest så kunne du sett at advokaten min tok stilling til det her.

ærværende sak kan ikke bli avvist av lagmannsretten med en begrunnelse om at Høyesterett nylig har vurdert om de faste rusgrenser i trafikk gjeldene cannabis er i strid med loven.
Retten vurderte her de laveste grensene på mellom 0,2 og 0,5 i promille.
Ellers ble ikke forskriften vurdert.
Vis hele sitatet...
Høyesterett har ikke tatt veldig mye stilling til den.
Det kom ikke noe ut av det da det ble vurdert til å være utenfor rettens ansvar, det var et politisk ansvar.
Sist endret av Lyd-Same; 15. januar 2024 kl. 22:15. Grunn: ninjaedit
Grovt regnet så kan jeg kjøre nesten 7år uten førerkort og bli tatt gjentatte ganger før bøtene overstiger det jeg allerede har brukt på førerkort.
Nei, det er ikke noe jeg har lyst å gjøre, men jeg ser ikke poenget i å gjøre noe annet.

Jeg har brukt 120k på nye førerkort og like mye i bøter, nærmere 250k har det kostet meg å ha førerkort.
12år på veien uten ulykker, det er ingenting som tilsier at jeg er farlig i trafikken.
Vis hele sitatet...
Husk at du ikke har gyldig ansvarsforsikring når du kjører uten førerkort. Da er du fort pliktig til å betale hvert eneste øre i en ulykke, inkludert enorme summer om den andre parten skader seg. Du kan bli økonomisk ruinert resten av livet ditt med litt uflaks, selv i en realtivt liten ulykke.
Den advokaten til lyd-same altsa!!
Me like very much! <3
Well worth the read', approved!
Veldig bra! Stå på mann, vi heier på deg.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Hvor mye subutex og metadon kan man bruke og fortsatt kjøre bil?
Er forresten helt tragisk at mn mister lappen om man bruker både sub/metadon/morfin og ADHD medisiner. Er det bedre at folk med ADHD kjører uten medisinene liksom?
Vis hele sitatet...
Det er faktisk du som selv skal avgjøre om du er edruelig nokk til og kjøre bil på medesiner med rød trekant, når det kommer til heroinerstatning så vet jeg dog ikke helt.
Har selv mistet førerkortet 2 ganger pga edruelighet, ingen av gangene kjørte jeg bil..
Sitat av puppetwar Vis innlegg
Det er faktisk du som selv skal avgjøre om du er edruelig nokk til og kjøre bil på medesiner med rød trekant, når det kommer til heroinerstatning så vet jeg dog ikke helt.
Har selv mistet førerkortet 2 ganger pga edruelighet, ingen av gangene kjørte jeg bil..
Vis hele sitatet...
Når det kommer til rød trekant er det noen du ikke har lov til å kjøre på uansett om du føler deg edru f. eks alprazolam og clonazepam.
Lurer veldig på hvordan dette er i USA hvor det er lovlig å røke.
Og hvordan blir dette når det blir lovlig i Norge?