Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 772
Hei! Hadde min gamle datamaskin ståande som "server" for ei stund siden, men den bråkte og tok masse plass.

Derfor tenkte eg å kjøpe en slik liten boks. Eg kan det grunnleggande om maskinvare, men bare når det kjem til å bygge. Når det kjem til "hva takler denne CPU'en?" heng eg litt tilbake. Derfor har eg to spørsmål eg har et håp om att freaks kan besvare, det er -

1) Eg veit att serveren kan drive apache og slikt lett stoff, men kan den holde oppe en spel server? Minecraft og slikt?
Det er ikkje krise om eg ikkje kan køyre minecraft på den, forresten!

Specs hvis du ikkje er glad i links:
SPOILER ALERT! Vis spoiler

CPU AMD Turion II Neo N54L / 2.2 GHz
-
Installert størrelse (RAM) 2 GB / 8 GB (maks.)

~~~~~~~~

2) Serveren brukar en 1x250GB Non Hot Plug LFF harddisk, og til "tilbehør" står det att det går å få kjøpt en ekstra 'HP 250GB 3,5" SATA NHP' harddisk. Eg googla "LFF hard drives" og eg forstår att det er en beskrivelse for att harddisken er "Large Form Factor", men det betyr vel ikkje att eg ikkje kan bruke hvilken som helst 3.5" harddisk i den vel?


Og hvis du vil vite kva eg skal bruke maskina til, så er tanken å køyre ei nettside og diverse tilfeldige kodesnutta eg finn på i farta. Held på å lage noke litt likt en søkemotor, og eg vil att den skal køyre 24/7 og ikkje bli regulert av når eg har min egen data og apache på!
Har selv en slik liten sak, riktig nok lillebroren til den der, jeg er kjempefornøyd med min, så godt som lydløs det eneste jeg hører er knitringa fra 4 harddisker.

og du kan montere hvilken som helst 3.5" disk i maskina, om du flasher til en hacka bios kan du tilogmed benytte sataporten dedikert til CD/DVD rom til en ekstra ssd.

Maskina har også en helt standard USB port innvendig som du kan ha en pendrive du kjører OS på.

Jeg oppgraderte min maskin til 8gb ram og har 4*3tb disker i et ZFS raidz1 (raid5) pool samt at jeg kjører OS swap på en liten SSD som er stripset fast i 5 1/4" brønnen.

Maskina mi har duret å gått i et år uten stopp nå og det eneste jeg har hatt av problemer er at en disk døde av alderdom.
Er ikkje min intensjon å bumpe, sorry, men elkjip over meg må få closure.

Microserveren skal bli bestilt når eg har råd, takk for svar, elkjip! Men nå er jeg ihvertfall mer sikker på det styret med "LFF" og slikt. Skal også kanskje kjøpe en "større" utgave der jeg har mulighet for å bytte prosessor hvis det skal bli nødvendig.
Hvis du skal bruke den i det hele tatt som spillserver burde du oppgradere ram som Elkjip har gjort.
Hm, ja. Og eg må sikkert til å gjere noke med prosessoren også. Kanskje eg burde vente til eg har råd til å kjøpe en server som eg er heilt sikker på blir å kunne køyre mesteparten av ting? Haha. Trur eg skal gjere det.
Tror den prosessoren vil holde koken. Det meste av rendering o.l foregår jo på klient siden hvis jeg ikke tar feil. Så det er bare å oppgradere ram så er du good to go. Bare å rette på meg hvis jeg tar feil. Har jo hørt om folk som har kjørt Minecraft på Raspberry pi, riktignok med litt lag.