Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 5276
Heisann!

Jeg har min pc liggende på Finn.no, og blitt kontaktet av en "Peter Smith". Det begynte idag med at rundt kl. 9 sendte han en melding fra han på mobilen. Der skrev "peter.smith" følgende (Ikke noe nummer ?):

Am very interested in the purchase of your merchandise on finn,let me know its present condition and reason for sale,kindly send me an email at ......@gmail.com

Dette ser jo veldig ut som en slags mal da, men jeg har jo veldig lyst til å selge pc'n min, så jeg svarte han og vi startet en samtale på mail.

Jeg skrev:

Hello!

The computer is treated nicely and its really quiet. I'm selling it because of a new series of processors and graphics cards coming soon, and because its easier to sell a whole computer rather than computer components, I'm selling the whole thing. Also I've managed to break my arm and can't play games etc. that I used to do with it for up to a month or two. I have regularly dusted and cleaned the chassis and I've updated the components many times and it has good, up to date components. In addition, please make sure you're able to pick it up at my house, because I'm not sending it!

Best regards
Håvard

Han svarte:

I am very keen,regarding it Let me know the actual asking price. How i wish i could come and view what am buying from you.but am currently working overseas at the moment and i want it picked up and delivered to my apartment before i get back,
though i will be back in a couple of weeks. I would be paying via PayPal which is safer for the both of us.
Kindly send me a paypal payment invoice to make the payment or create an account at www.paypal.com if you dont have one. and if you dont want the payment via paypal,i could also make the payment via paypal online bank transfer,so if you are ok with it you can send me your bank details to make the payment via paypal online bank transfer, I will make a concrete pick up arrangement with my transport agent who will be coming over for the pick up once you receive full payment into your account.you can send me more photos of it, if available.

Warm Regard

Her ble jeg óg litt skeptisk, denne meldingen passer jo til hva som helst og kan osgå være en mal, og jeg har 36 bilder på annonsen.

Men jeg svarte:

I've put lots of pictures on finn, but if there is something you want a closer look at, just tell me. I got an paypal account, but I am a bit paranoid about this because I have some bad experiences with international shipping etc. so if you can tell me your full name and adress that would be nice (:

I think the price is good by the fact that i costs 15000 NOK new.

Also, which transport agent-company will you be using?

And I forgot to mention that I'll be including Windows Vista Home Premium with the pc

Best regards
Håvard

Og han svarte igjen:

Hi Haavard

Am happy with the price and thanks for letting me know all this, but why did you say you have problem with an international shipping? i have a shipping agency i always use, its called skyward movers, and also i work in bermuda,am an engineer and where i just moved from olso to gol with my family. So i will be waiting for you to send me your details to make the payment and thenn we go from there...

my full name is Peter Smith


Jeg hadde da veldig lite lyst til å selge pc'n min til ham, så jeg skrev:

Last time I sent something internationally it ended up broke because of the transport, and I'm really concerned that the liquid-cooling might start to leak or break.

Therefore I'm sorry to say that I won't sell it to you unless you come here to get it in person.

Håvard

Svar:

Oh ok, well you are not sending this international, the transport company will be coming to you to get it in person for me,so you need not to worry about that unless if you dont want to sell it to me, and i really want the computer for my son who just got into the university,so you need not to worry, after i have made the paypal payment, we will pick a date and the transport company will come get it from you.


Så før jeg svarer ham nå lurer jeg på; tror dere dette er et svindelforsøk?

Og kan noe gå galt med denne PayPal-faktureringen/payment invoicen etter han har betalt meg eller kan han trekke tilbake pengene? For hvis ikke er det vel ganske safe?

Er det forresten mulig å bruke spoilers på freakforumet?

- Håvard
Sist endret av Haavard15; 31. mars 2012 kl. 15:49. Grunn: Typo
Det er en svindel
Første tegnet er når de bruker ord som "merchandise" eller "product" men aldri "Computer" eller hvilken vare det er snakk om. Det er 100% sikkert en svindler.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Dette er jo så obvious svindel at det er overraskende at han ikke bruker navnet "John Smith"..
scam fra ende til annen, han kan jo faktisk betale til deg, og du sender han denne datan din, og vips claimer han deg fordi varen aldri kom fram evt ikke hva som den skulle være, og vips du fikk langt skjegg i postkassa...

bare slutt og svare på den mailen, eller kanskje for morro skyld send han en murstein
send han mat elns, som råtner til han skal pakke det opp
Trådstarter
86 2
Takk for svar!

I <3 Freak (:
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Men hvis OP får pengene, for så å sende varen så har jo ikke svindleren noe han kan gjøre? OP har jo allerede mottatt pengene så da er det jo null mulighet for svindel?

Jeg hadde hvertfall bedt han overføre pengene, så hadde jeg sendt varen når jeg hadde mottatt pengene og fått de inn på bankkontoen min.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Men hvis OP får pengene, for så å sende varen så har jo ikke svindleren noe han kan gjøre? OP har jo allerede mottatt pengene så da er det jo null mulighet for svindel?

Jeg hadde hvertfall bedt han overføre pengene, så hadde jeg sendt varen når jeg hadde mottatt pengene og fått de inn på bankkontoen min.
Vis hele sitatet...
Paypal har en funksjon som lar deg trekke tilbake pengene. Derfor svindleren her vil bruke Paypal.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Badapple Vis innlegg
Paypal har en funksjon som lar deg trekke tilbake pengene. Derfor svindleren her vil bruke Paypal.
Vis hele sitatet...
Kan man ikke bare overføre pengene fra paypal til en bankkonto så fort man har fått de?
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Google "skyward movers".
Hvis de virkelig hadde fantes og vært i bruk hadde de vært på toppen.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Google "skyward movers".
Hvis de virkelig hadde fantes og vært i bruk hadde de vært på toppen.
Vis hele sitatet...
Første treff på google viste link til denne tråden.

Forøvrig har det vært skrevet om nettsvindler i diverse
aviser der engelsktalende folk som ofte jobber utenlands
skal kjøpe ting til sønnen sin. Du er nok ikke den første
til å få mail fra "Peter Smith", nei.
Ganske sikkert svindel ja.. men en vet jo aldri?
Be han sende penger til paypal, overfør til nettbank, cash ut, send pc.
Og ikke la deg lure av falske Paypal emailer som bekrefter at du har fått penger.
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Ganske sikkert svindel ja.. men en vet jo aldri?
Be han sende penger til paypal, overfør til nettbank, cash ut, send pc.
Og ikke la deg lure av falske Paypal emailer som bekrefter at du har fått penger.
Vis hele sitatet...
Svindleren kan fortsatt trekke tilbake pengene selv om ts har tømt PP-kontoen. Da står ts i gjeld til PP.
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Ganske sikkert svindel ja.. men en vet jo aldri?
Vis hele sitatet...
Jo, punktum.

Norge er VERDENS dyreste land. Hvorfor skulle noen ønske å kjøpe noe brukt herifra som de garantert får billigere i hjemlandet?

Hvis du ikke blir overbevist og ønsker å selge til fyren må du i alle fall ta i bruk Finns betalingssystem.
Foreldrene mine skulle selge en bil for litt siden. Var en som var interessert som jobba "over seas" og ville ha den levertet sted....Han ville også bruke paypal. Coinsedens? I think not
Sist endret av Snuspus; 31. mars 2012 kl. 19:43.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Jo, punktum.

Norge er VERDENS dyreste land. Hvorfor skulle noen ønske å kjøpe noe brukt herifra som de garantert får billigere i hjemlandet?

Hvis du ikke blir overbevist og ønsker å selge til fyren må du i alle fall ta i bruk Finns betalingssystem.
Vis hele sitatet...
Hvor finner du at norge er dyrest på elektronikk? Vi er ganske billige der iforold til hva vi tjener, en mac f,eks er bare ca. 1000kr billigere i usa.

Sitat av Snuspus Vis innlegg
Foreldrene mine skulle selge en bil for litt siden. Var en som var interessert som jobba "over seas" og ville ha den levertet sted....Han ville også bruke paypal. Coinsedens? I think not
Vis hele sitatet...
Paypal er en av de største bankene i verden... Er ingen grunn at de ville bruke paypal, bruker det selv daglig.
Sist endret av Vod0; 31. mars 2012 kl. 19:49.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Hvor finner du at norge er dyrest på elektronikk? Vi er ganske billige der iforold til hva vi tjener, en mac f,eks er bare ca. 1000kr billigere i usa.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp dette som er poenget hans, de har ikke det lønnsnivået vi har her i Norge så det å kjøpe herfra vil være et tapsprosjekt. Og hvis de faktisk har et høyere lønnsnivå, hvorfor ikke bare kjøpe fra f.eks. USA og spare noen tusenlapper til.
Hadde jo vært morsomt å si at de måtte hente PC'en på
jobben din, og bedt dem komme til Grønlandsleiret 44.
Begynner å bli ganske lei av slike tråder. Det er rett og slett trist (og skremmende) at så mange mennesker som TS ikke forstår at dette er svindelforsøk.

JA DETTE ER FORSØK PÅ SVINDEL.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ja dette er svindel. Jeg har fått akkurat den samme sms`n + mailene av den såkalte Peter Smith working overseas as a Marine Biologist . La ut endel musikkutstyr på Finn i går og han var på ca 2 minutter etter at annonsen var ute.

Knut

"Ganske sikkert svindel ja.. men en vet jo aldri?
Be han sende penger til paypal, overfør til nettbank, cash ut, send pc.
Og ikke la deg lure av falske Paypal emailer som bekrefter at du har fått penger.
"

-Sitat et annet svar lenger opp.

Peter Smith setter gjerne inn penger på Paypalkontoen din. Han setter også inn et par tusen ekstra fordi han er på havet eller et annet sted og han kan ikke komme seg til et "Western Union" byrå for å få overført penger til sitt såkalte shippingbyrå "Skyward Movers". Han ber deg om å gå på postkontoret og overføre penger fra din egen lomme via "Western Union" til "Skyward Movers" sin adresse i Malaysia. "And then we will take it from there. Best regards Peter Smith"

Når du har fått kvittering for overføring skal du scanne den og sende den til Paypal og først da vil Paypal release pengene så du kan flytte dem til egen konto.. Men da har nok Peter Smith allerede trukket pengene tilbake så det ikke er noen penger å overføre.

evt om han også faker paypal mailene du får. Jeg skal sjekke med paypal.

ja selvfølgelig faker de paypalmailene - det sier seg vel selv.
Haavard

Tror jeg kan spare deg for en del unødvendige runder med dette.
Jeg har et flygel for salg på Finn.no, og her er en av henvendelsene som jeg fikk.
Sendte fyren faktura via Paypal, og det som skjedde etter dette ser du på den siste mailen
fra Peter Smith.

I am very keen,regarding it Let me know the actual asking price. How i wish i could come and view what am buying from you.but am currently working overseas at the moment and i want it picked up and delivered to my apartment before i get back,
though i will be back in a couple of weeks. I would be paying via PayPal which is safer for the both of us.
Kindly send me a paypal payment invoice to make the payment or create an account at www.paypal.com if you dont have one. and if you dont want the payment via paypal,i could also make the payment via paypal online bank transfer,so if you are ok with it you can send me your bank details to make the payment via paypal online bank transfer, I will make a concrete pick up arrangement with my transport agent who will be coming over for the pick up once you receive full payment into your account.you can send me more photos of it, if available.

Warm Regards

Well am happy with the price,just send me your full name and paypal email address so i will make the payment and then we go from there.... the transport company will be coming to pick up the item from you to my new apartment in Gol, so you need not to worry about the pick up.

Peter


Thanks for the email. i have made the payment,Please check your inbox,Junk folder for the paypal mail confirming my payment..Am sorry i should have inform you about this before making the payment,i just got an email from my transport company that they won't come for the pick up unless i pay moving commission fee first, and there is no way i could do that as i don't have access to a western union office at the moment due to the nature of work.Am a marine engineer busy sailing,am in a ship right now at Bermuda.That is the reason why i added the extra money to your payment so you can help me pay the shipping agent from your own pocket and email the reciept to paypal so that your account will be credited.

PayPal team are temporarily holding the funds just to secure both parties as they have already deducted the money from my account which is on the way to your account .So please i will like you to help me wire the said kr3,000 NOK to the company via western union so they can be able to come for the pick up and also paypal said they won't release the funds until they get the western union information from you, i added extra kr500 to cover the western union charges which shouldn't be more than kr300-kr400 but just to be sure i added kr500,so go make the transfer at your Local Post Office or any western union outlet and email the western union receipt to PayPal Customer care so they could credit the total amount into your account.
Here is the details

which the money will be sent to:

Name: Jones Raymond
Address:Skyward Movers,No 17 Jalan Ampang
City:kuala lumpur
Zipe code:50450
Country: Malaysia

I was also told by paypal that a confirmation email has been sent to your email account please check to confirm.

waiting to hear from you

thanks and i look forward to your help

Regards

Peter
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
La ut bilen til salgs på lørdagen på finn.no, tok en liten time før jeg fikk en melding på telefonen:

Avsender: juliacahal
Melding: Hello, Is your Car up for sale? Reply Me direct to


Et mæ.
Til alle!

Hvis dere får meldinger(sms) som virker litt suspekte når dere selger ting på finn.no, sjekk avsendernummeret på whocallsme.com.

Det er svindlere som scanner alle annonser på finn og sender meldinger om å kontakte dem via epost etc.

Fikk samme meldingen 4 ganger da jeg solgte bil nettopp. På whocallsme.com kunne jeg se at drøssevis andre hadde fått akkurat samme melding fra samme nummer. Bare svindel hele greia.
Sitat av Skateward Vis innlegg
Svindleren kan fortsatt trekke tilbake pengene selv om ts har tømt PP-kontoen. Da står ts i gjeld til PP.
Vis hele sitatet...
Såpass?

Be han sende penger i posten da, og i tilfelle Nigeria skulle gå til krig mot Norge for de 5000kr TS skylder dem så kan TS flytte til Mexico, helst en underjordisk bunkers, sefølgelig tungt bevoktet.
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Kan ikke se telefonnummeret da avsenderen er: juliacahal

Nvm, fant ut av det: nr er 5854222425
Sist endret av Lovegame; 16. april 2012 kl. 09:14.
True phreak.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Begynner å bli ganske lei av slike tråder. Det er rett og slett trist (og skremmende) at så mange mennesker som TS ikke forstår at dette er svindelforsøk.

JA DETTE ER FORSØK PÅ SVINDEL.
Vis hele sitatet...
Jeg vil nok tro at de fleste skjønner at det er tilfellet innerst inne (hvorfor ellers starter de slike tråder), men de ønsker vel at det skal være legit.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Har også blitt utsatt for dette, fyren er lettere beryktet på finn. I mitt tilfelle skulle jeg imidlertid leie ut leilighet, så jeg forstod aldri helt hvordan han skulle svindle til seg varen.
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Det er vel automatisk, at han/hun/de sender til ALLE annonser.
dette er en klassisk svindel hvor han overhodet aldri har noen interesse i varen. det hele handler om at selger tror et større beløp er på vei, så fort han har sendt en liten sum til disse skyward movers folka. og det er det som er svindelen.

hvis 10000 mennesker verden over fra craigslist, finn o.l hver betaler 3-500kr til disse svindlerene, så blir det fort penger av det.
Ts: Kan jeg få mailen til denne Peter Smith?
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Men hvis OP får pengene, for så å sende varen så har jo ikke svindleren noe han kan gjøre? OP har jo allerede mottatt pengene så da er det jo null mulighet for svindel?

Jeg hadde hvertfall bedt han overføre pengene, så hadde jeg sendt varen når jeg hadde mottatt pengene og fått de inn på bankkontoen min.
Vis hele sitatet...
Du vet, bare sånne folk har bankkontoen din så kommer de til å prøve seg på faenskap vha den. Du vandrer ikke rundt og forteller bankkontonummeret ditt til kreti og pleti. trust me on this.

Dessuten er "hvis" scenarioet med mottatt forskudd akademisk. Det skjer ikke. Og dersom det mot fordmodning skulle dukke opp et "bevis" eller lignende på at pengene er på vei til deg eller er hos deg kan du ta deg et visst sted på at det er forfalsket eller med reservasjon.

Engelske eller dårlig oversatte henvendelser via mail eller sms som respons på salg på finn er svindel.
Si det til deg selv 200 ganger, og dersom du fremdeles er i tvil, ring finn og spør dem hva de tror. Og etter at du har ringt dem skader det garantert ikke at du igjen sier til deg selv "svindel" 200 ganger på rappen. Så blir du kanskje mindre godtroende neste gang en fremmed tar kontakt og tilbyr deg noe som er så bra at du blir stående og måpe.
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Ts: Kan jeg få mailen til denne Peter Smith?
Vis hele sitatet...
Mailen til Peter Smith er;

Han er ennå ikke på listene over suspekte mailadresser, men vil vel snart havne der.

Forvirringen i mitt tilfelle var at jeg søkte litt på Peter Smith og forbindelser til Gol, siden det var dit han ville ha fraktet varen.Så fant jeg et interview på nettet med en Peter Smith fra England som hadde tilbakt de 10 siste årene på Gol i vinter og påskeferier.Han sa også at han skulle dit i slutten av april 2012 sammen med familien sin.Dette gjorde at jeg følte meg overbevist om at fyren eksisterte og at han hadde kjøpt feriehus på Gol.
PayPal må jo slite med utrolig mye dritt verden over.