Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  90 11100
Jo det hjelper. I gamle dager fikk unge respekt for foreldre i gamle dager. De var mye høfligere for 50 år siden enn i dag. Skjermes å være nordmann.
Jeg er en tenåring (16) og syns alle rundt meg oppfører seg helt normalt, tror ikke dagens tenåringer er noe værre enn før.
Jeg erfarer ihvertfall det stikk motsatte. Vi kunne aldri snakket til voksne,eller eldre medelever som jeg hører idag. Det her er hva jeg erfarer, ettersom jeg jobber med elever
Av og til lurer jeg på hvordan all faenskap kom til vår verden, hvorfor ikke alt kunne vært regnbuer,enhjørninger og brownies.

Jeg aner egentlig ikke hva jeg skal si, jeg føler bare det dukker opp flere problemer i media, enn verden klarer å løse.
Sitat av prick Vis innlegg
Jeg erfarer ihvertfall det stikk motsatte. Vi kunne aldri snakket til voksne,eller eldre medelever som jeg hører idag. Det her er hva jeg erfarer, ettersom jeg jobber med elever
Vis hele sitatet...
Så ting forandrer seg over tid, altså. Utrolig!
Fordi tiden endrer seg så skal vi godta frekkere og frekkere ungdommer? Nei vet du hva, det her handler om normal folkeskikk og egenskapen av å respektere medmennesker.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Av og til lurer jeg på hvordan all faenskap kom til vår verden, hvorfor ikke alt kunne vært regnbuer,enhjørninger og brownies.

Jeg aner egentlig ikke hva jeg skal si, jeg føler bare det dukker opp flere problemer i media, enn verden klarer å løse.
Vis hele sitatet...
Akkurat dette med media er nok så interessant. Du tror verden bare er problemer og faenskap nettopp fordi du ser på nyhetene og leser i avisene. Moderne media er og blir sensasjonalistisk rettet, og det er slik de får flest seere/lesere, så hvorfor skal de da endre på formulaen? Du vil aldri se en nyhetsoverskrift hvor det står at "alt er helt i orden og det blir stålende sol hele neste uke".
Sist endret av Moreagain; 21. mars 2011 kl. 22:16.
I filmen "Disturbia" får en kar 3 mnd husarrest med fotlenke for å klappe til læreren sin. Verdt å se, virker som straffen fungerer!
Alt var bedre før i tida. Vil gjerne sitere Socrates : "Our youth now love luxury. They have bad manners, contempt for authority; they show disrespect for their elders and love chatter in place of exercise; they no longer rise when elders enter the room; they contradict their parents, chatter before company; gobble up their food and tyrannize their teachers."

Han levde 400 år f.kr. virker som om man alltid har vært bekymret for ungdommen.
Sitat av Krokodille Vis innlegg
I filmen "Disturbia" får en kar 3 mnd husarrest med fotlenke for å klappe til læreren sin. Verdt å se, virker som straffen fungerer!
Vis hele sitatet...
Det er en film, fiksjon
Sitat av Løken92 Vis innlegg
Jo det hjelper. I gamle dager fikk unge respekt for foreldre i gamle dager. De var mye høfligere for 50 år siden enn i dag. Skjermes å være nordmann.
Vis hele sitatet...
Ta deg en bolle og ta den med til Bastøy. Hvordan vet du at de var høfligere for 50 år siden ? Man kan selvfølgelig anta, men var du der ?
Du skjermes av å være nordmann ?
Jeg leste for ikke så lenge siden om en 14 og en 16 åring som ble tatt med en form for ecstasy på skolen, både rusa og i besittelse. (Begge var jenter.)
Sitat av kimmag Vis innlegg
Jeg leste for ikke så lenge siden om en 14 og en 16 åring som ble tatt med en form for ecstasy på skolen, både rusa og i besittelse. (Begge var jenter.)
Vis hele sitatet...
Når foreldrene mine var i samme alder så brygget han heimbrent. Myyye bedre
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Elemental Vis innlegg
Når foreldrene mine var i samme alder så brygget han heimbrent. Myyye bedre
Vis hele sitatet...
Ungdomskameratene av min far satt å røyka hasj og mekka på stjelte mopeder når de var 14-15.

Tror shitkids har eksistert ganske mye lengre enn bare siste generasjon.
Shitkidz for evha! <3
Sitat av sneipen Vis innlegg
Hvorfor tror du at viss man setter ned den kriminelle lavalderen vil forebygge kriminalitet? Jeg kan ikke si meg enig i at dette vil gjøre situasjonen bedre, det er dog en veldig enkel løsning på ett mer komplisert problem. Vi liker enkle løsninger virker det som, selv om det ikke tar roten i problemet.
hva med å gi tilbud som kan virke forebyggende?
Viss man er mer obs på ungene så vil jeg tro at man kan se flere tegn på at ting ikke er helt som de skal være, og ta tak i dette før det utvikler seg så mye at personen kommer til å begå kriminelle handlinger?
Å gi ungene ett "varmere" miljø, tilrettelegge tilbud rett og slett. Istedenfor å gjør tilværelsen enda "kaldere", viss du forstår hva jeg mener?
I og med fengsel og straffer har i mange tilfeller gjort det vanskeligere å komme ut av negative livssituasjoner som bidrar til kriminelle handlinger.
Vis hele sitatet...
Helt enig i dette, fengsel er sannsynligvis en svært dårlig løsning for ungdom under 15 år. Det er en typisk FrP løsning, som får folk bak TV skjermen til å stemme FrP fordi de tror det vil hjelpe.
Å forebygge kriminalitet er en mye bedre løsning enn å straffe hardere etter det er utført.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
At "dagens undom" blir verre og verre, er vel noe som har blitt sagt kontinuerlig siden det antikke Romerriket, men ser man på statistikken så er det vel egentlig ingen grunn til å tvile.
Vis hele sitatet...
Riktig
bare at "vi" unge er flinke til å skjule all dritten vi gjør
Sitat av alicante55 Vis innlegg
Innvandring.
Vis hele sitatet...
Hadde det ikke vært greit om vi bare kunne legge alle samfunnsproblemer på dette skumle ukjente begrepet?
Interessant.. Kriminelle blir yngre etterhvert som innvandrere okkuperer/snikislamiserer landet. Dette er veldig interessant. Men er det noen tilkobling?
Foreldrene våre var nok absolutt ikke noe bedre enn oss.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Patrick Vis innlegg
Interessant.. Kriminelle blir yngre etterhvert som innvandrere okkuperer/snikislamiserer landet. Dette er veldig interessant. Men er det noen tilkobling?
Vis hele sitatet...
Det blir flere og yngre kriminelle ettersom forskjellene i samfunnet øker, det er koblingen. Det har ikke noe med innvandring å gjøre, annet enn at innvandrere statistisk sett har minst fra før og taper mest.
Noe av grunnen til at det er slik er en feilslått integreringspolitikk, der FRP er toneangivende og AP kommer diltende etter.
Sist endret av Mith; 23. mars 2011 kl. 12:28.
Man vokser opp omringet av løgner og juksing. på Tv er det Vold og etterforskning av drapssaker, Lærere som lager dop, Korrupt politi og de fleste av Toppseriene er rene Trenings Videone på hvordan folk skal bli bedre kriminelle. Mediaverdens bilde av en "Tøff type" er vel akkurat det som gjenspeiler seg i dagens 15åringer.

Jeg har selv vært i et kriminelt miljø siden 14-15år alderen. Grunnen til at jeg havnet utpå er vel at jeg manipulerte foreldrene mine, jeg løy og sa stort sett det de ville høre. Flere sier at Kontakt mellom foreldre og barn er viktig.

Voldelige dataspill kommer også inn. man blir satt på stadig nye prøver hvor man skal slenge dop, rane biler, Banke folk osv.

stadig mer vold, mer sex, mer blod og mer språkbruk blir lov på Tv, video og spill. Jeg mener dette er hovedgrunnen til at kriminalitet strekker seg til stadig yngre Ungdommer/barn
Sitat av Sondre Vis innlegg
Man vokser opp omringet av løgner og juksing. på Tv er det Vold og etterforskning av drapssaker, Lærere som lager dop, Korrupt politi og de fleste av Toppseriene er rene Trenings Videone på hvordan folk skal bli bedre kriminelle. Mediaverdens bilde av en "Tøff type" er vel akkurat det som gjenspeiler seg i dagens 15åringer.

Jeg har selv vært i et kriminelt miljø siden 14-15år alderen. Grunnen til at jeg havnet utpå er vel at jeg manipulerte foreldrene mine, jeg løy og sa stort sett det de ville høre. Flere sier at Kontakt mellom foreldre og barn er viktig.

Voldelige dataspill kommer også inn. man blir satt på stadig nye prøver hvor man skal slenge dop, rane biler, Banke folk osv.

stadig mer vold, mer sex, mer blod og mer språkbruk blir lov på Tv, video og spill. Jeg mener dette er hovedgrunnen til at kriminalitet strekker seg til stadig yngre Ungdommer/barn
Vis hele sitatet...
Du er jo helt på jordet.

http://arstechnica.com/old/content/2005/08/5205.ars
http://www.theregister.co.uk/2005/08...nd_aggression/
http://www.gamepolitics.com/2007/02/...sc-sociologist
Jeg har spilt/sett på voldelige, blodige og rett og slett grusomme spill/filmer helt siden jeg var 10-11 år. Jeg går ikke rundt og drikker, doper meg, røyker, snuser eller raner busser og alt det faenskapet. Jeg er 14, 15 om to måneder.
Sist endret av onClipEvent; 23. mars 2011 kl. 14:54.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Du er jo helt på jordet.
Vis hele sitatet...
Jeg pratet ikke om spill alene...

sier ikke at spill i seg selv har noen skadelig virkning. men hele Bildet Media skaper. jo mer man ser på vold,banning og kriminalitet jo mer finner man det akseptabelt.

jeg er selv en spillentusiast og har ingenting imot spill. Men hvor går grensen for hva det skal innholde? og hvor godt blir for eks. aldersgrenser overholdt?

Når det skal sies er det bedre å ende opp med en "spillfreak" sønn enn en "stonecold-ganster" :P
Sitat av Sondre Vis innlegg
Jeg pratet ikke om spill alene...

sier ikke at spill i seg selv har noen skadelig virkning. men hele Bildet Media skaper. jo mer man ser på vold,banning og kriminalitet jo mer finner man det akseptabelt.

jeg er selv en spillentusiast og har ingenting imot spill. Men hvor går grensen for hva det skal innholde? og hvor godt blir for eks. aldersgrenser overholdt?

Når det skal sies er det bedre å ende opp med en "spillfreak" sønn enn en "stonecold-ganster" :P
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle det være forskjellig fra hvilken kanal volden kommer fra? I spill så er det jo deg selv i større grad som gjør voldelige handlinger.
Sitat av Sondre Vis innlegg
jo mer man ser på vold,banning og kriminalitet jo mer finner man det akseptabelt.
:P
Vis hele sitatet...
ser jo det på forumet
Nesten ingen synes det er galt med narko her på forumet

Hihi
Vel det spiller egentlig ingen rolle om det er spill, TV eller Video. hvis man vokser opp fra man er små barn med en daglig input med vold, dop og kriminalitet fra en eller annen skjerm eller Plakat eller hva det måtte være så er det vel ikke rart at undommer oppsøker disse miljøene i yngre alder er det?
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Jeg har spilt/sett på voldelige, blodige og rett og slett grusomme spill/filmer helt siden jeg var 10-11 år. Jeg går ikke rundt og drikker, doper meg, røyker, snuser eller raner busser og alt det faenskapet. Jeg er 14, 15 om to måneder.
Vis hele sitatet...
Same
Jeg har spilt/sett på voldelige, blodige og rett og slett grusomme spill/filmer helt siden jeg var 8-9 år. Jeg går ikke rundt og drikker, doper meg, røyker, snuser eller raner busser og alt det faenskapet. Jeg er 13- 14 om to måneder.

Sorry for copy men orker ikke skrive
Sitat av Sondre Vis innlegg
Vel det spiller egentlig ingen rolle om det er spill, TV eller Video. hvis man vokser opp fra man er små barn med en daglig input med vold, dop og kriminalitet fra en eller annen skjerm eller Plakat eller hva det måtte være så er det vel ikke rart at undommer oppsøker disse miljøene i yngre alder er det?
Vis hele sitatet...
Nå motsier du deg selv. Og ja, det er rart siden forskning tyder på det motsatte.
Sitat av Zitto Vis innlegg
Same
Jeg har spilt/sett på voldelige, blodige og rett og slett grusomme spill/filmer helt siden jeg var 8-9 år. Jeg går ikke rundt og drikker, doper meg, røyker, snuser eller raner busser og alt det faenskapet. Jeg er 13- 14 om to måneder.

Sorry for copy men orker ikke skrive
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig tåler majoriteten dette. Problemet er at fler og fler søker til feil miljøer i ung alder. Jeg tror at masse kiminell input kansje sammen med en tung oppvekst øker kjansen for å havne i feil situasjon

Sitat av Elemental Vis innlegg
Nå motsier du deg selv. Og ja, det er rart siden forskning tyder på det motsatte.
Vis hele sitatet...
så du mener mer vold, sex, dop og kriminalitet i svært ung alder ikke har noen invirkning i heletatt på folk? uansett om det bare er på TV, eller bare er i et spill.
Det jeg har erfart er at folk ikke søker seg inn i de miljøene, men de gjør det pga. gruppepress og for å bli populær.
mestparten av dem er jo utlendinger, så hvorfor ikke bare sende dem ut av landet med foreldrene på slep, er et hån mot staten norge, å få være her å begå kriminelle handlinger, og ikke kast ut det latterlige rasistkortet nå, er et faktum at flestparten av kriminelle handlinger av den alders gruppen begås av personer med utenlandskopprinnelse

http://www1.sv.no/oslo/artikler/vold.htm

http://www1.sv.no/oslo/artikler/Innkrim.htm

http://tux1.aftenposten.no/meninger/...ker/d82108.htm
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
mestparten av dem er jo utlendinger, så hvorfor ikke bare sende dem ut av landet med foreldrene på slep, er et hån mot staten norge, å få være her å begå kriminelle handlinger, og ikke kast ut det latterlige rasistkortet nå, er et faktum at flestparten av kriminelle handlinger av den alders gruppen begås av personer med utenlandskopprinnelse

http://www1.sv.no/oslo/artikler/vold.htm

http://www1.sv.no/oslo/artikler/Innkrim.htm

http://tux1.aftenposten.no/meninger/...ker/d82108.htm
Vis hele sitatet...
Du har neppe lest det du linker til. Det står jo svart på hvit at det ikke er innvandrerne som er problemet, men levekår, fattigdom og klasseskillet. Tror du man blir kvitt de problemene om man kaster noen ut av landet? Er det ett hån mot staten Norge å være fattig?

For å sitere meg sjøl:
http://freak.no/forum/showpost.php?p...3&postcount=72
Sist endret av Mith; 24. mars 2011 kl. 10:28.
Sitat av Mith Vis innlegg
Du har neppe lest det du linker til. Det står jo svart på hvit at det ikke er innvandrerne som er problemet, men levekår, fattigdom og klasseskillet. Tror du man blir kvitt de problemene om man kaster noen ut av landet? Er det ett hån mot staten Norge å være fattig?
Vis hele sitatet...
hvis du har lest dem, skjønner du at jeg skrev ironisk og det folk flest går rundt å sier...
Sitat av Mith Vis innlegg
Du har neppe lest det du linker til. Det står jo svart på hvit at det ikke er innvandrerne som er problemet, men levekår, fattigdom og klasseskillet. Tror du man blir kvitt de problemene om man kaster noen ut av landet? Er det ett hån mot staten Norge å være fattig?

For å sitere meg sjøl:
http://freak.no/forum/showpost.php?p...3&postcount=72
Vis hele sitatet...
Så utlendingene som kommer hit har vært rike før dem kom? eller har dem det ikke 10 ganger bedre i norge og med trygdeytelser? Det er et Hån mot norge å komme hit å begå kriminelle handlinger, fattigdom i norge er IKKE så ille at man trenger å fly rundt å drive med vold og voldtekt + mere

Eneste løsningen er å frata dem statsborgerskapet og sende dem hjem!
Dette mener også flere av mine venner som er av utenlands opprinnelse
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hvis du har lest dem, skjønner du at jeg skrev ironisk og det folk flest går rundt å sier...
Vis hele sitatet...
Nå når du har prøvd det, skjønner du kanskje at ironi fungerer dårlig i skriftlig form, spesielt ovenfor folk som ikke kjenner deg på et forum..
/OT
jamen yolo da.
luni's Avatar
Man kan mene så mangt om innvandring og kriminalitet, men det trenger ikke å ha noe med virkeligheten å gjøre. Kikk litt på denne, som forklarer det fint i detalj.
Et utdrag for de late:
Befolkningsøkningen i Norge totalt var i samme periode på ca 355.000. Det betyr at befolkningsøkningen grunnet innvandring fra ikke-vestlige land utgjør ca 1/3 av totaløkningen.

Hvis uforholdsvismessig mange av disse menneskene var vesentlig mer voldelige enn “etniske nordmenn”, ville dette gjenspeiles i voldsstatistikkene. Dette ser vi ikke. Tallet ligger stabilt på rett rundt 5.5 voldsanmeldelser per 1000 innbyggere selv om andelen ikke-vestlige innvandrere har økt i samme periode.
Vis hele sitatet...
http://blog.tjomlid.com/wp-content/uploads/Skjermbilde-2011-03-23-kl.-20.13.43.png
Å... det er så mange grunner. Hvor skal jeg begynne?

Befolkningsøkning har ført til at hvert individ får mindre oppmerksomhet. Det må vi mennesker ha for å føle at vi er noen i forhold til andre. Den mest synlige mangelen i vår tid er selvtillit. De som tror noe annet, er selv ofre for illusjonene vi har fått prakket på oss av kyniske markedsførere, snevre journalister og deres lønnere, de egoistiske politikerne. En person med sterk selvtillit har ikke det store behovet for eksponering.

Svake ledere over hele fjøla, fra lærere til politikere. Finnes ikke politisk sentrum og utviklingen har gått i feil retning altfor lenge. Ansvar og ærlighet er blitt utdatert. Respekt holder ungdommen i sjakk, men de har ingen grunner til å respektere dette samfunnets ledelse. Vår forakt for æreskulturer stammer fra vår egen, feige selvforakt. Livet er ikke en dans på roser. Nå som alt går under i høy hastighet er det viktig at vi åpner øynene, ellers smeller det hardere enn det kunne ha gjort. Jeg vet ikke med dere, men jeg har ikke lyst til å lære kinesisk.

Åndelig vakuum - sekularisme er ikke et bærekraftig livssyn. Teknologi er den nye åndeligheten. Prestene har gått og gjemt seg og siden kristendom er like egoforherligende som satanisme og forbrukerkultur er alternativene få for de som vil berike sjela si. Krever stor interesse og driv, samt at man er heldig og kommer over noe man fester sin lit til som fungerer på lang sikt. Landskapet blir ytterligere forkludret av kvakksalvende New Age-folk. Heldigvis for de som ikke har det store behovet for et åndelig rammeverk er det nok å ta seg til av sosiale problemer.

Kosthold fra helvete. Tilsetningsstoffer og insektsmidler bryter ned helse på massiv skala. Å spise ute har blitt mer og mer vanlig og fast food er som kjent noe av det verste av føde man kan putte i seg. Kjøtt er en for stor del av næringen vår, det bare renner igjennom og gjør at vi ikke orker de mineralholdige og vitaminrike grønnsakene.

Inaktivitet og alt som følger med det av livsstilssykdommer. TV og internett er med på å plante oss fast i en boble av eksistensiell angst. Å busse i Oslo er en rundtur i angstens museum.

Korrupt ruslovgivning gjør vanlige folk til kriminelle og stjeler ressurser fra forebyggende tiltak, som å bygge opp lokalsamfunnene og styrke limet mellom mennesker. For ikke å snakke om ringvirkningene av den forakten vi holder ovenfor svake mennesker. For de som rammes av den ser man ut som smålige griser som fråtser i andres elendighet. Er sunnere for oss selv og andre at vi bytter den ut med en rigid moral. Det er mye mer konstruktivt å være sint på seg selv når man skal overvinne en avhengighet. Gi virkelighetsnekterne en grunn til det.

Hva kan vi gjøre? Ikke én ting, men tusen. Styrke kulturen vår, justere menneskesynet, forenkle utdanning og jobb, ta kontroll over narkotikaen, slutte å tro på alt journalistene i din yndlingsavis sier og viktigst av alt: inspirere, motivere, engasjere, inkludere, formane. Kort sagt, endringer må skje på stor skala, og det i en retning av indre styrke.



Luni.. hva er det du legger i sitatet ditt? Skulle da tro han sukket tungt.
Sist endret av Tap_the_Apex; 26. mars 2011 kl. 01:22.
Det verste med Vesten er at ingen bryr seg. Å, vi har noen ildsjeler, men det holder ikke at noen usle prosenter står i mot når massene av klatter sitter apatisk lamslått av sine egne smålige engstelser og stemmer på den hyggeligste politikeren. Snart er det for seint og da blir det fattigdom på oss alle. Håper du eier huset ditt.