Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2281
Hva kan jeg erstatte en lydkabel fra forsterker til høytaller med?
Har tilgang på div. elektriske kabler(strømforsyningskabel, adapterkabler osv.), TP-kabler and so on.

Har et hjemmekinoanlegg, men for å kunne bruke høytallerne sammens med pc istedenfor pc må jeg rive løs pluggene som er festet til lydkablene som er laget spesielt til dvd/cd-spilleren som hører til, og har ikke noe form for lydkabler tilgjengelig nå!
Kjøp deg en trådløs overføring. "Squeeze box"(eller noe sånt) er det noe som heter-som lar deg overføre musikk via det trådløse nettverket.Og gir faktisk bedre lyd en med en jack kabel.
Altså.
Man kan ikke overføre signalene mellom forsterker og høytaler med trådløse ting... Bruk de kablene du har du. Det er ikke så nøye med kvadrat hvis du ikke er kresen...
Ayh..
Er det mulig med en helt vanlig TP-Kabel? Er snakk om lyd, ikke LYD! ;p
Hva er forskjellen på lyd og LYD om jeg tør spørre?

på hvordan måte skal du få det til å fungere å sende slike signaler gjennom en tp kabel? Finner du noen tp-kabel input på forsterkeren din?
lyd er helt normalt. LYD er for de kresne som skal ha den beste LYDEN
Den første posten din er ufattelig dårlig skrevet, jeg skjønner ikke helt hva du mener.

Det beste for å overføre lyd er jo gullkabler, er det dette du er ute etter?
Er snakk om å strippe en TP-Kabel, for å bruke koppertrådene inni til samme formål som en jack kabel, går det?
har du jack plugger da?
Strippe TP-Kabel -> Stappe endene inn i "kabel hullene" på baksiden av høytaller og forsterker, skal ikke ha noen form for plugg !:S
hvor mange watt er det ut av forsterker utgangen?
Alt som leder det strøm vil funke, men hvor bra vil jeg ikke svare på. Personlig ville jeg ventet til i morgen og kjøpt ordentlige kabler
TP blir nok kanskje i tynneste laget.
Lydkabler for tynne? Det er bare ørsmå signaler. Tingen er at det må ha god lede evne og isolering + at ledningen ikke er følsom mot elektromagnetisk "induksjon" som genereres fra annet elektrisk utstyr.

EDIT: Altså TP kabler er nok ikke det mest ideelle for lydsignal overføring.

Ville heller satset på sikkelige kabler.
Eksempel: Kjøper du et anlegg til 50.000 kr bør du også invistere i kabler til rundt 4-6 tusen ellers så er det helt idiotisk med nytt anlegg
Sist endret av Skummetmelk; 20. februar 2007 kl. 00:00.
TP-kabel fungerer utmerket som nødløsning.
Sitat av Skummetmelk
Ville heller satset på sikkelige kabler.
Eksempel: Kjøper du et anlegg til 50.000 kr bør du også invistere i kabler til rundt 4-6 tusen ellers så er det helt idiotisk med nytt anlegg
Vis hele sitatet...
Jeg vil bare advare alle mot å høre på denne mannen. Det å bruke 4000 - 6000 kr på et par høyttalerkabler er noe av det dummeste du kan gjøre. Kabler er kabler.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du bør kjøpe kabler som tåler strømmen, ikkje kabler til 5-6k
Nåja, kabler er ikke bare kabler. Jeg har en gang vært så uheldig å ta i et par kabler som var litt underdimensjonerte. Masse pen plastik smeltet fast i hånden. Au. Skal du ha det billig og greit bruker du skjøtekabel av den typen man bruker til utendørs arbeid. De tåler mye fysisk og de tåler plenty når det kommer til watt og ampere og slike detaljer. Blir det for svakt bruker man bare flere i paralell kobling.

edit: Må nesten bare få det lagt til. Ikke kjøp noe med gullplugger. Det er rippoff og fullstendig idiotisk. Kjøp plugger som er av det samme materiale som kabelen er i, så slipper de elektriske signalene å vandre gjennom flere forskjellige metaller for å komme frem.
Sist endret av meitemark; 20. februar 2007 kl. 13:07.
Sitat av SergeGainsbourg
Jeg vil bare advare alle mot å høre på denne mannen. Det å bruke 4000 - 6000 kr på et par høyttalerkabler er noe av det dummeste du kan gjøre. Kabler er kabler.
Vis hele sitatet...
Kabler er ikke kabler. Men kabler til 6000 til et anlegg til 50000 er kanskje litt overkill..
MYE VIKTIGERE
Husk antistatisk behandling av cden før du putter den i spilleren
Skal du ha LYD, så er det viktig med gode høyttalerkabler. Selv byttet jeg ut noen billige kabler med noen litt dyrere, og hadde faktisk merkbar forskjell. Men god lyd drukner jo i nok bass uansett da, så kommer jo litt an på hva du skal spille, og hvor høyt du skal spille det.
Skjønner ikke hvorfor mange har for seg at kablene har så utrolig mye å si for lyden. Hva har det å si om pluggene på en kabel er gullbelagte? Tror dere virkelig lyden blir mye bedre fordi pluggene er av et annet materiale? Kablene har bare kobberledere uansett. Dessuten leder gull strøm dårligere enn kobber.
Dere som påstår at man får dårlig lyd av tynne kabler, tar også feil. Ja, det er en nedre grense, men man kan spille relativt høy musikk på relativt små kabler uten at det går ut over lydkvaliteten. Se på speakon-kabler, for eksempel. Inni de er det som regel 1,5 mm2-ledere. Slike kabler brukes til å drive anlegg på flere titalls kilowatt, litt mer enn hva dere kan påstå at dere har stående hjemme i stuene deres...
TP-kabler funker utmerket til lyd, de er balansert etter høyere standarer enn xlr-kabler.

Det som teller når det gjelder kabler til lyd er at lederene er passe tykke, at delene er godt loddet sammen og at de er balanserte. Kabler til flere tusen er ripoff.
Klart det hjelper!
Se bare her:
http://www.hificenter.no/shop_item.c...23,124&id=1085

Og for enda et produkt som virkelig gjør lytteopplevelsen til en velsignelse er det bare å skjekke ut disse:
http://www.audionut.com/tas.html

Uunværlig!
Sitat av Halalgeir
Klart det hjelper!
Se bare her:
http://www.hificenter.no/shop_item.c...23,124&id=1085

Og for enda et produkt som virkelig gjør lytteopplevelsen til en velsignelse er det bare å skjekke ut disse:
http://www.audionut.com/tas.html

Uunværlig!
Vis hele sitatet...
Haha! Utrolig at det faktisk finnes folk som kjøper dette!
Sitat av devotio
Den første posten din er ufattelig dårlig skrevet, jeg skjønner ikke helt hva du mener.

Det beste for å overføre lyd er jo gullkabler, er det dette du er ute etter?
Vis hele sitatet...
Hvorfor er gullkabler best?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Gull er fint fordi det ikkje korroderer.

Sølv har imidlertid lavast resistans, og dermed beste kabelmaterialet.
Kobber har da også lavere resistans en gull.
Sitat av Halalgeir
Klart det hjelper!
Se bare her:
http://www.hificenter.no/shop_item.c...23,124&id=1085

Og for enda et produkt som virkelig gjør lytteopplevelsen til en velsignelse er det bare å skjekke ut disse:
http://www.audionut.com/tas.html

Uunværlig!
Vis hele sitatet...

100% bullshit, hvis du kjøper det der er du dum og har blitt lurt.


Du skulle bare visst hvilke kabler lyden reiser igjennom før de havner på cden din...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Halalgeir
Klart det hjelper!
Se bare her:
http://www.hificenter.no/shop_item.c...23,124&id=1085

Og for enda et produkt som virkelig gjør lytteopplevelsen til en velsignelse er det bare å skjekke ut disse:
http://www.audionut.com/tas.html

Uunværlig!
Vis hele sitatet...
Bullshit, heilt klart.

Lyd er frekvenser opp til 20kHz. Over dette, så gjengir både LP-plater og CD dårlig, pga samplingfrekvensen som blir brukt på cd, og den elektriske båndbredda på LP'er.

En kabel virker som to ting: Kondensator og spole.

Spole motsetter seg endringer i strøm og spenning, aka vekselstrøm, mens kondensatorer lar den passere.

Imidlertid er ikkje 20kHz spesielt høg frekvens, og den kapasitive og induktive virkninga fra kabelen blir så neglisjerbar at eg tviler på om det er meir enn såvidt målbart. Et menneskelig øre er ikkje /så/ fordømt følsomt at det hører forskjell.

Skal en ned på det nivået, så må en til å bruke batteri til å drive forsterker, ha faradays cage til alt lytteutstyr, unngå paralelle kabler (!), og i heile tatt mykje anna dill.

Så er det den berømte placebo-effekten da...