Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 7053
Som dere ser så er jeg ute etter oppskriften på et apparat som presterer å lage 1 liter 90% brennevin i timen. Tegninger er fint me en liten beskrivelse på.
Søk etter "plastbrenner". Om den, eller noe, er i stand til å lage 1 liter i timen, er jeg dog mer usikker på.
plastbrenneren lager en liter på en dag eller to? :>

http://www.amazingstill.com/no/Plastbrenneren.pdf
Sist endret av cokeloop; 20. april 2006 kl. 23:54.
Spiralbrenneren klarer det muligens?
Plastbrenneren klarer ikke 90% uansett...
Trådstarter
98 0
Ok. Det var pappa som satt meg på denne ideen.
Da han bodde på hybel i trondheim og studerte lagde de et apparat di kunne stille inn som de ville. Skulle de ha maxan me 96% tok det laaang tid. Men me å stille det ned til 90% fikk de fram en liter i timen. Eneste som er irriterende er at han selfølgelig ikke vil vise meg, eller forklare hvordan den funket eller hva den bestod av.

Klarer jeg å pirke det ut av han skal jeg selfølgelig prøve mitt beste på å tegne å forklare her på forumet hvis noen er innteressert.
Sist endret av Tullen; 20. april 2006 kl. 23:58.
Du må også være klar over at slik produksjon genererer en helvetes lukt, og om man bor i et tett bebygd strøk trenger det ikke ta lang tid før noen får fatt i lukten og politiet kommer for å undersøke.
Med spiralbrenneren kan man bruke et større varmeelement for å få ut mer, men altså... Kvalitet over kvantitet sier nå jeg...
En liter i timen er jo helt unødvendig med mindre man driver stor-salg.

Sjekket litt opp, spiralbrenneren klarer rundt 1,5-2l 90-96% pr. dag.
kjipt med fedre som ikke vil røpe de aller helligste og mest "verdifulle" hemmelighetene! Fatter har et brenneapparat som jeg sikler etter å få brukt. Hadde vært fett å brenne no sprit rett før russetia.. Men nei da! Kommer faen ikke på tale vettu!
Som kompensasjon har jeg heller satt no vin til gjæring

Denne posten er egengtlig langt til hælvette off topic. jajja
Jeg satser alle mine skitne truser, på at far din har/hadde et "skikkelig" brenneaperat, som består av litt mer kvalitets greier en plastbrenneren og spiralbrenneren. Her har han nok bygget den av kobber (?) om jeg ikke er helt feil nå.
skal ikke være nå hokuspokus, det du gjør er å ha en spiral/sputnikk som er litt overdimensjonert. altså diametern på rørene er større en et vanlig + ekstra avkjøling og varme da skal nok 1L 90% i timen ikke være noe problem. har ett her som ikke er noe å skryte av å det ligger på ca 1L 90+% på ca 1,5 t.
Bor du på hybel eller noe sånt så kan jeg gi deg en forklaring på et simpelt "Hybel apperat" vist du vil, holder til å koke en skvett til helga går ganske fort også + at det er veldig rimelig å lage.

Sjekket litt opp, spiralbrenneren klarer rundt 1,5-2l 90-96% pr. dag.
Vis hele sitatet...
Da har du ikke mye til brenner.

Sorry for den, jeg snakker om kobber apperat......
Sist endret av The_WEB_KILLER; 21. april 2006 kl. 00:12.
Sitat av The_WEB_KILLER
Bor du på hybel eller noe sånt så kan jeg gi deg en forklaring på et simpelt "Hybel apperat" vist du vil, holder til å koke en skvett til helga går ganske fort også + at det er veldig rimelig å lage.
Vis hele sitatet...
Post it
Er det noe liknende plastbrenneren?

Sitat av The_WEB_KILLER
Da har du ikke mye til brenner....
Vis hele sitatet...
Har ingen brenner for tiden, dette var et tal jeg hentet fra brygging.net... Syns det hørtes litt lite jeg også men... Har ikke vært bort i spiralen selv enda.
Sist endret av CoDEmASTeR; 21. april 2006 kl. 00:14.
Sitat av CoDEmASTeR
Post it
Er det noe liknende plastbrenneren?
Vis hele sitatet...
Nei ikke plast brenner nei..
ehh kan prøve å lage en simpel tegning. og en handle liste.. Men kan jeg legg ut bilde i denne tråden?
Klikk "Post a reply" og lenger nede er det en knapp som heter "Behandle vedlegg"
takker.. kommer så snart "tegninga" er ferdig.
er det mulig og lage 60% sprit av plastbrenner?
Vist man tar den såkalte "frysebrennern", man legger satsen i en fryser, å alt fryser da, utenatt Alko`en.. så tar man satsen(alkoen) oppi plastbrennern. da brenner du jo uten vann(?) siden det er frøsse bort..
så den må vell bli sterkere?
Sist endret av eKa2k65o; 21. april 2006 kl. 01:25. Grunn: feil..
Trådstarter
98 0
De hadde brukt non rør med no kobber kuler eller hva det nå var. Jeg bor ikke på hybel enda nei. Har 2 år igjen på videregående. Men hadde vært digg med det apparatet du snakket om og WEB KILLER. Beste til nå hvertfall.
Dårlig til å tegne men håper dere skjønner tegninga skrik ut vist det er spm.
Trådstarter
98 0
Den var jo veldig enkel og grei
Meen, jeg er jo ganske fersk innen dette enda. Så jeg lurte litt på mens vi var i gang hvilken kombinasjon av vann, sukker og gjær du bruker i kjela? (hvis det er det du bruker)
Og i enden av røret, har jeg forstått rett ved at kulene bare skall ligge i røret, ikke festes på noen måte?
Er det viktig at alt er veldig tett og at rørene har en nokså perfekt 90 graders vinkel?
Og har du noen spesiel størrelse på di rørene for at det skal bli perfekt?
(vil bare ha alt rett)
Sist endret av Tullen; 21. april 2006 kl. 01:13.
for å lage ca 30 l sats trenger du: 9 kg sukker, en pakke krutt turbo (fåes kjøpt hos dem fleste party mann forhandlere) dette rører du ut i 25L vanne med ca 30*.Dette skal så stå i ca 1 uke vist du har god tid. vist ikke så finnes det noe som heter 24 timers turbo.
Jo tettere det er desto mer varerer får du for pengene. ikke nøye md vinkeln her men det må litt opp i høyde før det faller. (hvor høyt kommer ann på dimensjonen på slangen\røret).
Glasset eller keramikken skal ligge løst i det siste røret, så der børr du finne en slags sperre\rist som du setter inn for å ungå at det rammler ut.
Størrelsen på røret er ikke så veldig nøye, annet enn at det børr være litt tykt den siste delen for å få plass til glasset.
Sist endret av The_WEB_KILLER; 21. april 2006 kl. 01:19.
Dårlig til å tegne men håper dere skjønner tegninga. skrik ut vist det er spm.
Vis hele sitatet...
Er det ikke fare for eksplosjon? blir det sterk sprit ? :P
Eksplosjon...tja...men så lenge du har godt med avtrekk og ikke rørene er for tynne så er faren større for at du drikker deg ihjel på det som kommer ut enn at det eksploderer.
Dette var det første apperatet jeg mekka selv, varene som kom ut lå vel rundt 90% men da tok jeg meg god tid. (var forresten en 10 l kjele jeg brukte) normalen var rundt 70%. men jeg brukte kobber rør å laget en mini sputnikk.
Prøvde med plast rør først men fikk så lite igjen for det, dampen festa seg heller dårlig,men det som kom ut var sterkt nok ja

En kompis laga et likt et men brukte 5L kjele hageslange på første delen som gikk over i en 1,5 l flaske som ende, hadde fryse poser med is rundt flaska for å få det avkjølt. det funka finfint det også. men han fikk ikke halvparten så mye ferdig vare pr.L sats som det jeg fikk på mitt med kobber sputnik

Ang. eksplosjonsfaren så kan du sikkre deg mot det ganske godt ved å feste den enden som går på kjelen litt løst så spretter den av vist trykket blir for høyt.
Sist endret av The_WEB_KILLER; 21. april 2006 kl. 01:39.
Ekke dårlig saker det der da. tar det lang tid å mekke i sammen
en sånn søt liten sak? og blir det ikke vanvittig med lukt i huset/hybeln?
Jeg vurderte og lage noe jeg får skikkelig sprit av(sånn som denne)
Men har du testa plastbrenner?
Sitat av eKa2k65o
Ekke dårlig saker det der da. tar det lang tid å mekke i sammen
en sånn søt liten sak? og blir det ikke vanvittig med lukt i huset/hybeln?
Jeg vurderte og lage noe jeg får skikkelig sprit av(sånn som denne)
Men har du testa plastbrenner?
Vis hele sitatet...
Når du først har alle delene du trenger så mekker du det på en halvtime.

Som sagt ovnen står somregel under en avtreksvifte så den lukten som blir går rett ut.
Blir jo ikke akkurat kvalitets varer av dette, men funker bra for en helge fyll
Har ikke testet plast brenner, blir for svak % av det.
Har et 25L apperat nå med kobbersputnik. termostatstyrt ikke så mye å skryte av men får ca 4L ferdig 90+% på ett kok, bruker da ca 6 timer.
Sist endret av The_WEB_KILLER; 21. april 2006 kl. 01:50.
Tenkte jeg skulle mekke meg en sånn som du hadde tegnet (første side), men vurderte og lage
plastbrenner i første omgang, men det er litt kjipt av det blir så lav %. men har du hørt om den
der frysemetoden? du lager sats og legger det i frysern, da fryser jo alt vanne utenatt det med %,
så hiver du det i en plastbrenner, lurer på om det blir sterker himkok av det?

er jo ikke så nøye, blir det god sprit med høy % så klager man ikke, vertfall ikke jeg
Har ikke tenkt så mye på plast brennere, har jo et som funker finfint her nå..
sant nokk det:P Men har du ei skikkelig tegning om korsen man bygger det der "lille" apparate ditt?
og koster det mye og lage det?
tenkte du lage det med kobber, eller plast? kobber er best men det er da litt dyrere..
Tenker det med kobber, vist man får best resultat av det.
Men prøver også med plast vist kobbern blir for dyr.
skal se hva jeg kan fikse, men det blir ikke ikveld..letteste er å prøve seg frem. kobber rør og skøyter til det får du hos rørleggern. dimensjonen kommer ann på hvor stor kjelen er. kjeler får du kjøpt hos bla. jernia ol. er ikke så vanskelig å få til.
Ble spurt om det var viktig med en 90* på røret\slangen svarte litt feil der, jo nærmer 90* det er i første delen av apperatet, desto letter kommer dampen til toppen før det skal falle, ergo mindre svinn.på den delen som går ned er det ikke så viktig med 90*.
Okey. skal nåkk klare å få noe ut av dette
Gi beskjed vist du finner ut noe da.
Det dere kan gjøre er jo å bare å ta litt kobberrør her, og litt kobberrør der, hvordan du setter det sammen er jo ikke store heksekunsten å se utifra bildet, vurderer å teste dette selv, en gang når jeg får tid

Edit: Litt off-topic nå kanskje?!
med den kjele brenneren,må du passe på hvilke temperatur det er i satsen? pga at alkohol fordamper på lavere tempratur enn vann,eller er det bare å ha det på på en bestemt (minimum?) temperatur på plata til det er ferdig?
ble et veldig rotete spørsmål sorry, men håper du skjønner
har et lang glassrør med masse glass kuler inni.fra et gammelt aparat.går det ann og bruke det til å sile med på den dingsen din?
Sitat av The_WEB_KILLER
Dårlig til å tegne men håper dere skjønner tegninga skrik ut vist det er spm.
Vis hele sitatet...
blir de ikke laget metanol når lager sprit på denne måten uten trmostat?
Sitat av pyro_lash
blir de ikke laget metanol når lager sprit på denne måten uten trmostat?
Vis hele sitatet...
Ikke blitt blind enda.

Tempen må du regulere litt på selv, vanskelig å si hva som blir rett på en kokeplate.. men du finner ut av om det er rett med å teste styrken på hb'en.

Sitat av Impetus
Hvor skal keramikk kulene ligge? Og hva bør spriten filtreres med?
Vis hele sitatet...
Det ser du da på tegninga....i siste delen av "apperatet" der hvor dampen skal kjøles ned for å bli væske.. filtrer med aktivt kull
Sist endret av The_WEB_KILLER; 23. april 2006 kl. 22:11.
hvis man er hypp på og fixe seg absinth.åssen gjør man det da?legger du malurten med satsen og koker det?heller tilsetter du malurten etterpå?
Sitat av nemesis86
har et lang glassrør med masse glass kuler inni.fra et gammelt aparat.går det ann og bruke det til å sile med på den dingsen din?
Vis hele sitatet...
du det tviler jeg på.. siler i aktivt kull jeg..... Trur du mener å bruke den delen som siste del på "apperatet" der damp blir til væske? eller tar jeg feil?
trur det er siste delen fra det gamle apparatet.det er ivertfall et ganske langt glassrør med måsse småe glass rør oppi.sikkert 100stk heller no.så det må jo sikkert gå ann og gjøre om dampen til væske med den?
japp.. stemmer du kan godt bruke den delen til det ja.. men du kan også bare ta ut dem små glass røra og ha dem inn i din nye sputnikk vist den delen du har funnet er litt stor..

Sitat av nemesis86
hvis man er hypp på og fixe seg absinth.åssen gjør man det da?legger du malurten med satsen og koker det?heller tilsetter du malurten etterpå?
Vis hele sitatet...
Aldri laget det, men oppskrifta er sikkert å finne vist du googler litt.
den er ca 60cm lang og 5-6cm brei åpning i bunn.så jeg trur den blir for stor.har tenkt å lage meg et sant apparat nå.har alt jeg trenger av kobber så da er det bare å sette i gang.noen råd jeg burte å få med meg før jeg setter i gang?
nope.. bare lag det så lite som mulig... å pass på at det blir tett i alle skøyter. ellers skulle det ikke være noe problem. Kan være lurt å skru delene sammen sånn at det kan plukkes i små biter for å skjule det lettere også.
Sist endret av The_WEB_KILLER; 23. april 2006 kl. 22:20.
hva med trykket?åssen skal jeg få det til å ligge så lavt som mulig?er ikke hypp på og sprenge greiene i lufta
Sitat av pyro_lash
blir de ikke laget metanol når lager sprit på denne måten uten trmostat?
Vis hele sitatet...
Skal ikke bruke termostat når du brenner sprit.
Dessuten er det satsen det kommer an på, ikke brenningen når det er snakk om metanol. For å få metanol må du må bevisst gå inn for det.
Sitat av nemesis86
hva med trykket?åssen skal jeg få det til å ligge så lavt som mulig?er ikke hypp på og sprenge greiene i lufta
Vis hele sitatet...
på den delen av "apperatet" som går på kjelen setter du en hage slange mellom, den fester du på en sånn måte at den poper av vist trykket blir for stort vist du skjønner.
eller du fester loket på kjelen litt løst slik at den løsner ved for høyt trykk. men det skal ikke være noe problem vist du ikke underdiminsjonerer rørene.
Sist endret av The_WEB_KILLER; 23. april 2006 kl. 22:25.
Sitat av The_WEB_KILLER
Ikke blitt blind enda.

Tempen må du regulere litt på selv, vanskelig å si hva som blir rett på en kokeplate.. men du finner ut av om det er rett med å teste styrken på hb'en.
Vis hele sitatet...
hvor mange % skal den være da sånn ca. ?
oki takker for svarene.nå må jeg nesten sette i gang brenninga så jeg har noe aå drekke på i morgen.har hatt sats stående i ca 1uke er det lang nok tid?
Sitat av pyro_lash
hvor mange % skal den være da sånn ca. ?
Vis hele sitatet...
90+% Men du ser det også på det som kommer ut om det er klart eller gromsete..
ok. Takker for svar.
Sitat av nemesis86
oki takker for svarene.nå må jeg nesten sette i gang brenninga så jeg har noe aå drekke på i morgen.har hatt sats stående i ca 1uke er det lang nok tid?
Vis hele sitatet...
Kommer veldig ann på hvordan du har laget den da.
brukte ca 7-8kg sukker,krutt turbo og enn 25l vann.er det god nok sats heller mangler jeg noe?