Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 5890
Hei,
lurer på noe rundt de fotoboksene som foretar gjennomsnittsmålinger av hastighet.

Måler de også hastigheten du passerer hver enkelt boks i? De tar vel bilde av alle bilder på begge bokser uansett som jeg har forstått, og siden slettes automatisk de bildene der hastigheten ikke er for høy.

Men, om disse står i en 80-sone, jeg passerer første boks i f.eks 100 km/t, bremser ned og kjører veldig rolig slik at snitthastigheten blir lovlig, kan man da bli "tatt" i den første boksen?
Astennu: boks nr 1 måler din hastighet, så måler boks nr 2 din hastighet (egentlig den tiden du har brukt fra nr 1 til nr 2) På forhånd har man regnet hvor lang tid du minst kan bruke mellom 1 og 2 - og samtidig holde deg innenfor lovlig hastighet.

Har du brukt mindre tid, så blir du belønnet med et kraftig lysglimt - og senere brev i posten
Svar på spørsmålet ditt: Ja, og du kan faktisk få TRE målinger som gir deg bøter. Boksene måler selvsagt fart i det du passerer hver av de og gjenomsnitt mellom de. Er det en eller flere målinger som er over fartsgrensa på stedet får du rødt lys i stolpen etter siste boks og senere en regning i posten.
Sist endret av woff; 30. desember 2013 kl. 22:15.
Woff:
OK, der trodde jeg først at staten skulle lette meg for noen tusenlapper, men hvis det er meningen at stolpen etter siste boks skal lyse hvis jeg får bot, så går jeg nok klar! :-)
...Når man ikke leser skilt og suser forbi den første blir man stressa, men hvor fort jeg kjørte vet jeg ikke... :-) Gikk sikkert bra da.
Jepp, du er nok ganske trygg da ja! Husk at speedometeret i bilen viser for mye. Det er lurt å sjekke det sånn at du vet hvor mye feil det viser. Hent deg en app som bruker GPS eller test på fartsmålere som vegvesenet har satt opp.
Sist jeg fikk bot sjekket jeg hastigheten etterpå da jeg hadde stilt cruisekontrollen for høyt.. Sjekket mot telefonens gps og farten jeg ble tatt i stemte 100% med den som telefonen gav.
Normalt sett har speedometeret på nyere biler 10% feilmargin.
Jeg pleide alltid å pløye forbi den første boksen i Østerdalen i hastigheter godt over grensa for deretter å stoppe for å pisse før boks nummer to
Sitat av statens vegvesen
Kan jeg bli tatt både for å ha for høy fart i en enkelt fotoboks og for gjennomsnittsfarten?

Når det er gjennomsnittsmåling av fart, får du bare straff når gjennomsnittsfarten mellom fotoboksene har vært for høy.
Vis hele sitatet...
Kilde her
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Normalt sett har speedometeret på nyere biler 10% feilmargin.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på dette?

vi har hatt 3 nye biler de siste 2 årene, alle disse har vist 4 km/t uansett hastighet.

det er tyske bilmerker jeg snakker om nå, kan hende f.eks. Peugeot, citoren osv har andre "rutiner"
Min mor sin 2005 Citroen C5 viser 2 kmt mindre enn det speedometeret oppgir, så det er normalt å regne med 2-7 kmt i avvik, ikke 10 det er for mye!!
Kan være andre avvik om du har satt på hjul som ikke tilsvarer originalstørrelsen!!
Sist endret av Bunker; 31. desember 2013 kl. 04:06.
Sitat av Astennu Vis innlegg
Woff:
OK, der trodde jeg først at staten skulle lette meg for noen tusenlapper, men hvis det er meningen at stolpen etter siste boks skal lyse hvis jeg får bot, så går jeg nok klar! :-)
...Når man ikke leser skilt og suser forbi den første blir man stressa, men hvor fort jeg kjørte vet jeg ikke... :-) Gikk sikkert bra da.
Vis hele sitatet...
Snittmållingen som er satt opp i Bamble er på en strekning med fartsgrense på 80 km/t.

Jeg kjørte denne strekningen daglig i ca. 1 år, og lå (sålenge trafikken sa ja) alltid i 90 på speedometeret mitt. Realistiske målere som er plassert rett etter første boksen sa jeg lå i 82-83 km/t ca. hver gang (Med en Audi A4 -06), og tok også forbikjøringer noen ganger med fart på nærmere 90-95 ekte km/t over noen få hundre meter.

Aldri opplevd noe lys eller bot på dette. Jeg har nok vært i grenseland hver eneste gang, men tror man skal kjøre rimelig fort før man faktisk blir tatt av de.

Dersom du driter deg ut på den første kilometeren med å ligge 15-20 over på speedometeret, kan du redde deg ved å kjøre som en snegle resten, ja.

De tar også som nevnt fartsmåling ved passering av hver boks, men det skal lyse gult i stolpen som står noen få meter bak den siste boksen hvis du har kjørt for fort..
Sist endret av MrCryptical; 31. desember 2013 kl. 04:13.
Ett lite tips angående gjennomsnittstrekker. Er en fin strekning du kan kjøre fort på.
Den ligger på "E6, Dovreskogen nord i Oppland".
Du bruker noe tid på og sno deg under veigen, men du slipper da og bekymre deg. Man kjører da av ved Skogsætrin

Men man må vere forberedt, for avkjøringa kommer fort, og eg har dessverre misset den ett par ganger
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Normalt sett har speedometeret på nyere biler 10% feilmargin.
Vis hele sitatet...
Eldre biler har vesentlig større feilmargin enn nyere biler. 10% er ikke vanlig på nyere biler.
Litt sprikende svar men jeg regner det som riktig det som er fra statens vegvesen med at man kun får bot for snitthastighet ved disse målingene.

Min bil, en 2012-modell, viser nok 7-8 km for mye dersom målingene til vegvesenet stemmer (sånne måleren som står litt her og der og viser hastighet).
Sitat av Revejegeren Vis innlegg
Ett lite tips angående gjennomsnittstrekker. Er en fin strekning du kan kjøre fort på.
Den ligger på "E6, Dovreskogen nord i Oppland".
Du bruker noe tid på og sno deg under veigen, men du slipper da og bekymre deg. Man kjører da av ved Skogsætrin

Men man må vere forberedt, for avkjøringa kommer fort, og eg har dessverre misset den ett par ganger
Vis hele sitatet...
Før (i fjord) kunne du elegant kjøre over i motsatt felt når boksene kom, deretter kjøre forbi alt og alle på langstrekka ved gjestegården, bremse ned ved boks 2 (om det skulle komme møtende bil) og glise bredt.

Dessverre ble dette fikset.
Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Er du sikker på dette?

vi har hatt 3 nye biler de siste 2 årene, alle disse har vist 4 km/t uansett hastighet.

det er tyske bilmerker jeg snakker om nå, kan hende f.eks. Peugeot, citoren osv har andre "rutiner"
Vis hele sitatet...
Nei, det er han ikke, fordi det er tull det han skriver.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Folk har glemt en vesentlig ting her, dekk!
Sikkert ikke så utrolig mange som kjører på original dimensjon på felgene, selvfølgelig kan man få dekk som kompenserer for dette.(da reglen er man ikke skal overstige +/-5% rulleomkrets fra originaldimensjon) men 5% er endel forandring.