Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3034
Hei, har akkurat kjøpt bil og lurte på om noen har noe forslag til komplett anlegg? til dører, bak i bilen og forsterker? (:

Er en bmw 316i.
Sitat av zandoom Vis innlegg
Hei, har akkurat kjøpt bil og lurte på om noen har noe forslag til komplett anlegg? til dører, bak i bilen og forsterker? (:

Er en bmw 316i.
Vis hele sitatet...
Er det en '86 eller en '14? Litt forskjell på orginalhull til høyttalerene
zandoom's Avatar
Trådstarter
72 1
Sitat av Hobby Vis innlegg
Er det en '86 eller en '14? Litt forskjell på orginalhull til høyttalerene
Vis hele sitatet...
Det er jeg litt usikker på, hvordan får jeg sjekka det?
Hvilket år er bilen laget? Er den laget i 1986, 1992, 1999, 2004? Årsmodell og karosseri er greit å vite E36, 46, etc.

Årsmodell står i vognkortet ditt om du ikke vet når den er laget.
Sist endret av Hobby; 11. november 2013 kl. 12:23.
Høres ut som du skal ha anlegg i bilen -- bare for å ha anlegg i bilen. Ikke vurdert å bruke pengene et annet sted? Evt. bare få noen som har peiling til å gjøre det.
zandoom's Avatar
Trådstarter
72 1
Sitat av Hobby Vis innlegg
Hvilket år er bilen laget? Er den laget i 1986, 1992, 1999, 2004? Årsmodell og karosseri er greit å vite E36, 46, etc.

Årsmodell står i vognkortet ditt om du ikke vet når den er laget.
Vis hele sitatet...
det er en 1999 modell

Sitat av hayer Vis innlegg
Høres ut som du skal ha anlegg i bilen -- bare for å ha anlegg i bilen. Ikke vurdert å bruke pengene et annet sted? Evt. bare få noen som har peiling til å gjøre det.
Vis hele sitatet...

skal ha anlegg i bilen som ikke er surt og vrenger seg når volumet går over 30. Og for å spille metal litt høyt så må man som regel ha litt kvalitet på høyttalerne. Jeg kjenner ingen som har greie på det og å leie inn noen "proff" for å fikse det hr jeg ikke råd til. Derfor spør jeg her om noen andre kanskje har noen erfaringer som de vil dele.
Legg mest penger i frontsettet, og klask til med et skikkelig sett med delefilter og kjør dette via forsterker.
6x9 i hatthylle og siden du skal høre på metall anbefaler jeg en lukket aktiv sub på 8"-10" (evt doble dersom du vil ha såpass punch)

Bruker du aktiv sub får du kjørt front og baksett over en 4 kanal forsterker.. Dette er isåfall i mitt hode et helt greit oppsett til musikken du hører på. Nå er det 10 år siden jeg dreiv med bilstereo så hvilke merker du skal velge har jeg ikke peiling på.

Ikke gå i den typiske retardfella å få deg en enorm basskasse med 2x12" i åpenkasse og kjøre kassen på en svær forsterker, mens du bruker cd spilleren til å drive front og baksett. Det blir dritt!
Planer om å ta lappen og skaffe bil snart, kaster meg på tråden med (noe jeg håper er) et kjapt spørsmål.

Er det noen solid oppskrift på hvordan man får så nøytral lyd som mulig? Ikke noen overdøvende bass eller total mangel på diskant, men jevnt over god lyd. Varierer veldig hva jeg hører på, alt fra pop til metal og klassisk til chiptunes... Vil ikke fokusere på en spesifikk sjanger
Det er en stor fordel å nevne hvor mye du/dere har tenkt å bruke.
Sitat av tripflag Vis innlegg
Planer om å ta lappen og skaffe bil snart, kaster meg på tråden med (noe jeg håper er) et kjapt spørsmål.

Er det noen solid oppskrift på hvordan man får så nøytral lyd som mulig? Ikke noen overdøvende bass eller total mangel på diskant, men jevnt over god lyd. Varierer veldig hva jeg hører på, alt fra pop til metal og klassisk til chiptunes... Vil ikke fokusere på en spesifikk sjanger
Vis hele sitatet...
Kjøp et godt frontsett, en god spiller, og som UngarEffect sier: ikke sløs bort bagasjeplass på et overkill monster av en sub. 8 - 10" er alt du trenger. Selv har jeg et apline frontsett og spiller, som jeg er veldig fornøyd med, i tillegg til en 10" helix sub. Kjører frontsett og sub på en 4 kanals forsterker, og det låter veldig rent og pent. Det var ikke så alt for dyrt heller.
Sist endret av Atec; 15. november 2013 kl. 00:16.
Alt opp til 5-6000 er kurant. Søkte litt kjapt rundt på elementene du nevnte Atec, ser ut som det burde holde i lange baner!

Er det slik at man kan stikke innom en sjappe, nevne en makspris og få mye for penga på den måten? Eller er det mer som elkjøp/expert hvor du blir prakka på alt mulig drit Holder til på østlandet, kan sikkert ta en tur over grensa om folk er litt mer ærlig på den andre siden.
Spørs litt hvor du går. Bilradiospesialisten (ihvertfall her i Trondheim) er behjelpelige og finner noe som gir deg mye for pengene.
Tøft, takker for hjelpa folkens
zandoom's Avatar
Trådstarter
72 1
En nesten ubrukt spiller og sub med innebygd forsterker vet jeg at jeg kan få kjøpt billig av han jeg leier hos, tror det var en 10", ikke så alt for stor.

Ser noe som det her noe greit ut kanskje?

http://www.xtremecar.no/bilstereo/ho...-spg-69c3.html

http://www.xtremecar.no/bilstereo/ho...-spg-13cs.html

Og eventuelt en forsterker på rundt 1000watt som det kan kobles opp på?
Sitat av tripflag Vis innlegg
Alt opp til 5-6000 er kurant. Søkte litt kjapt rundt på elementene du nevnte Atec, ser ut som det burde holde i lange baner!

Er det slik at man kan stikke innom en sjappe, nevne en makspris og få mye for penga på den måten? Eller er det mer som elkjøp/expert hvor du blir prakka på alt mulig drit Holder til på østlandet, kan sikkert ta en tur over grensa om folk er litt mer ærlig på den andre siden.
Vis hele sitatet...
Det er veldig forskjellig fra sted til sted. På dedikerte bilstereobutikker vil du ende opp med noe kurrant, men det koster jo også der etter. På Thorsov har de faktisk en del kurant hvis du styrer unna billigmerkene ADS osv.

Det kan også være en idè å sjekke brukmarkedet. Forsterkeren jeg bruker skaffet jeg meg svært billig på finn og den har fungert strålende lenge. tror jeg klarte å lande hele stereoen for 3500 - 4000kr inkl alle kabler. Da med bluetooth spiller og handsfree med mic i taket.

Sitat av zandoom Vis innlegg
En nesten ubrukt spiller og sub med innebygd forsterker vet jeg at jeg kan få kjøpt billig av han jeg leier hos, tror det var en 10", ikke så alt for stor.

Ser noe som det her noe greit ut kanskje?

http://www.xtremecar.no/bilstereo/ho...-spg-69c3.html

http://www.xtremecar.no/bilstereo/ho...-spg-13cs.html

Og eventuelt en forsterker på rundt 1000watt som det kan kobles opp på?
Vis hele sitatet...
Det siste settet du linker er eksakt det samme som jeg har i bilen min. Hvis jeg var deg ville jeg målt størrelsen på høyttalerne som sitter i døren din. det kan godt hende du har 6,5" høyttalere i døren din, og da vil du måtte kjøpe braketter for å få festet 5,25" høyttalere.

Hvis ikke skal visst gladen være ganske bra på frontsett har jeg hørt. Kan jo være verdt å sjekke ut
Sist endret av Atec; 15. november 2013 kl. 19:10.
zandoom's Avatar
Trådstarter
72 1
Ja tenkte jeg skulle få målt størrelsen imorra, men tok i utgangspunkt at de var 5,25" bare for å sjekke pris og eventuelt om noen hadde erfaringer om de var bra.

Tenkte jeg kanskje skulle ta en tur innom strandberg også å høre med de. Noen som veit om noen andre plasser i grenlandsområdet som holder på med sånnt?