Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 3735
har noen gammle brannvarslere fra sånn 80-90 tallet og på det står det radioactive americium-241 og hvordan skal jeg få pulveret ut av de?
Hva skal du bruke det til?
Åpne de, de fleste er vel en sintrert knapp/ solid bit, så er det bare å knuse det, gir jo radioaktivt støv, akal man teste geiger countre så holder det fint å ikke knuse de
Hvordan har du konkludert med at det er et pulver?
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Hva skal du bruke det til?
Vis hele sitatet...
Har det noe å si?
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Mitt råd til deg er å la være, og heller finne på noe annet å gjøre, som f.eks. treskjæring, eller rosemaling.

Americium 241 er ikke til å spøke med, og alle forsøk på å prøve å frigjøre kilden vil øke sjansen for at ørsmå partikler frigis, og finner veien inn i lungene dine, og øker sjansene dine for å få lungekreft ganske mye.
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Hva skal du bruke det til?
Vis hele sitatet...
Vel ehh vi kan si eksperiment

Sitat av Hilbert Vis innlegg
Hvordan har du konkludert med at det er et pulver?
Vis hele sitatet...
Nja det er enten pulver eller en fast liten brikke

Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Åpne de, de fleste er vel en sintrert knapp/ solid bit, så er det bare å knuse det, gir jo radioaktivt støv, akal man teste geiger countre så holder det fint å ikke knuse de
Vis hele sitatet...
Takk men kan du blande enten metanol eller vann for unngå å puste inn støve?
Ja skal ikke være noe problem å væte pulveret/brikken før det knuses, sånn sett anbefalt får ned mye svevestøv
Men burde jeg bruke noe støv maske eller hva er best å bruke for å unngå å puste in støv?
Støvmaske suger som faen til å filtrere ut støv er lite tett, men helmaske/halvmaske med hvertfall p3 filter men beste sånn sett med CBRN-filter da de er ment for radioaktivitet, , kan vel å lage en luftett boks med inngang for hansker
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Har det noe å si?
Vis hele sitatet...
Ja absolutt. Verden trenger ikke flere som lager dirty bomber. Personlig ser jeg ikke at radioaktivt materiale har noen bruksområde utenom terror.

Om det faktisk stemmer burde ts få besøk av PST og full razzia og beslag og ikke konstruktiv hjelp til å få ut ting som kan lage faenskap for en haug uskyldige mennesker.
2pac alive in serbia
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Har det noe å si?
Vis hele sitatet...
Underholding for oss vel?

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja absolutt. Verden trenger ikke flere som lager dirty bomber. Personlig ser jeg ikke at radioaktivt materiale har noen bruksområde utenom terror.

Om det faktisk stemmer burde ts få besøk av PST og full razzia og beslag og ikke konstruktiv hjelp til å få ut ting som kan lage faenskap for en haug uskyldige mennesker.
Vis hele sitatet...
Må være lov å være litt kjemisk interessert uten å være terrorist. Herregud karen heter pyromedfingrer.

Han vet jo åpenbart hva holder på med og har konsekvensvurdering for egen helse på plass.
Sist endret av frilansloser; 4 uker siden kl. 02:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frilansloser Vis innlegg
Underholding for oss vel?



Må være lov å være litt kjemisk interessert uten å være terrorist. Herregud karen heter pyromedfingrer.

Han vet jo åpenbart hva holder på med og har konsekvensvurdering for egen helse på plass.
Vis hele sitatet...
Ja helt sikkert, i en alder av hele 15 år er sikkert den vurderingen helt på topp. Er denne historien som nå skal etterlignes? https://en.m.wikipedia.org/wiki/David_Hahn

Nå er mengden som fås ut fra en enkelt brannalarm neglisjerbar, men hva skal du så gjøre med det. Ja ok, du har noe radioaktivt stoff... then what? Du kan få en måler til å tikke oftere enn bakgrunnsstråling.
Sitat av Hilbert Vis innlegg

Nå er mengden som fås ut fra en enkelt brannalarm neglisjerbar, men hva skal du så gjøre med det.
Vis hele sitatet...
Man kan lage et skykammer f.eks.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja absolutt. Verden trenger ikke flere som lager dirty bomber. Personlig ser jeg ikke at radioaktivt materiale har noen bruksområde utenom terror.

Om det faktisk stemmer burde ts få besøk av PST og full razzia og beslag og ikke konstruktiv hjelp til å få ut ting som kan lage faenskap for en haug uskyldige mennesker.
Vis hele sitatet...
Det er EKSTREMT få terrorister som har tilgang til så avansert og nytt utstyr at de er istand til å lage en forbanna atom bombe

LYKKE TIL
Jeg var å rota rundt på Hausmania en natt, dette var før det ble okkupert og sto tomt. Da kom jeg inn i ett rom som var fullt av brannvarslere flere hundre stk og på alle var den radioaktive brikken fjernet på.
Jeg har alltid lurt på hva det skulle brukes til.
Sitat av Bustusen Vis innlegg
Jeg var å rota rundt på Hausmania en natt, dette var før det ble okkupert og sto tomt. Da kom jeg inn i ett rom som var fullt av brannvarslere flere hundre stk og på alle var den radioaktive brikken fjernet på.
Jeg har alltid lurt på hva det skulle brukes til.
Vis hele sitatet...
Du sjekket flere hundre i løpet av den natten? Hørtes litt slitsomt ut.

Men såfremt de ikke alle hade inneholdt samme isotop så dreide seg vel bare utsorteringen om forberedelse til kildesortering?
Sist endret av sinsenkrysset; 4 uker siden kl. 09:55.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Det er EKSTREMT få terrorister som har tilgang til så avansert og nytt utstyr at de er istand til å lage en forbanna atom bombe

LYKKE TIL
Vis hele sitatet...
En Dirty bombe er ikke en atombombe men en konvensjonell bombe som er tilsatt radioaktivt materiale. Om Americanum-241 er et egnet materiale i en slik bombe kan nok diskuteres da strålingen ikke klarer å penetrere hud engang.

Faren her er vel mest at trådstarter klarer å innhalere greiene når han prøver å knuse røkvarsleren med hammer....
Sammen med litt beryllium kan kan lage en liten nøytron-kilde.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Det er EKSTREMT få terrorister som har tilgang til så avansert og nytt utstyr at de er istand til å lage en forbanna atom bombe

LYKKE TIL
Vis hele sitatet...
Avansert? Atombomben ble funnet opp på 1940-tallet. Du trenger bare 5 kg Uran eller 2,4 kg Plutonium, noen kilo dynamitt for å starte reaksjonen og en beholder å putte det inn i. Er det så avansert? Det er kun matematikken som er vanskelig. Og det behersket dem i 1945.
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Avansert? Atombomben ble funnet opp på 1940-tallet. Du trenger bare 5 kg Uran eller 2,4 kg Plutonium, noen kilo dynamitt for å starte reaksjonen og en beholder å putte det inn i. Er det så avansert? Det er kun matematikken som er vanskelig. Og det behersket dem i 1945.
Vis hele sitatet...
Ja, for for det er selvfølgelig akkurat like enkelt som på en skisse du har sett på wikipedia.
Sitat av Knask Vis innlegg
Ja, for for det er selvfølgelig akkurat like enkelt som på en skisse du har sett på wikipedia.
Vis hele sitatet...
Kan jo prossesere ut uran fra alum skifer, men da alt fra 0.02-0.6% av en sample på 11.35kg fra en artikkel, minstekravet da blir jo fort over 6t råvarer ofte langt mere å som må prosseseres, vil si uran ikke er det letteste for hvermannsen men burde være mulig ved nok tid og dedikasjon
Sitat av Knask Vis innlegg
Ja, for for det er selvfølgelig akkurat like enkelt som på en skisse du har sett på wikipedia.
Vis hele sitatet...
DU kan ikke gjøre forutsetninger om mine kunnskaper. Ta og lær deg litt kjemi og fysikk du også, så kanskje du forstår mer.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
DU kan ikke gjøre forutsetninger om mine kunnskaper. Ta og lær deg litt kjemi og fysikk du også, så kanskje du forstår mer.
Vis hele sitatet...
Det er en helt rimelig ting å anta at en tilfeldig person på nettet ikke har kompetansen til å konstruere en atombombe. Vi kan med stor sikkerhet anslå at det er endel vanskeligere enn du skal ha det tilog takk for det. Jeg tør ikke tenke på hva konsekvensene hadde vært om ISIS eller Taliban hadde hatt slike våpen.

Bare anrikingen av uranen krever mye kompetanse og tusenvis av spesialiserte sentrifuger. Iran har prøvd seg men de klarte ikke komme så langt, heldigvis.

Så nei, selv med ingrediensene hadde ikke hvem som helst klart å lage en atombombe og det skal vi være veldig glade over.

Det er forøvrig en veldig panisk tone i tråden her, å ekstrahere radioaktivt materiale fra røykvarslere virker kanskje bananas for noen men de av oss som er interessert i fysikk og kjemi ser helt legitime grunner til å fikle med dette.

Flere her høres ut som overbekymrede "karens" som kanskje burde lære seg litt mer om gamle røykvarslere og radioaktivt materiale før de stikker nesa si i andres saker.
Sist endret av Dodecha; 4 uker siden kl. 13:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Avansert? Atombomben ble funnet opp på 1940-tallet. Du trenger bare 5 kg Uran eller 2,4 kg Plutonium, noen kilo dynamitt for å starte reaksjonen og en beholder å putte det inn i. Er det så avansert? Det er kun matematikken som er vanskelig. Og det behersket dem i 1945.
Vis hele sitatet...
Sikker på at det ikke var 50 kg uran? Det første fysikklæreren min sa på VGS er at hvis man har 25 kg uran i hver hand og slår de sammen så skal de i teorien sprenge når de treffer hverandre.

Matematikken på 40 tallet er like heavy som idag. Mye matte vi lærer idag ble "funnet opp" for 2-2500 år siden. Typ pytagoras og det greiene der.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Det første fysikklæreren min sa på VGS er at hvis man har 25 kg uran i hver hand og slår de sammen så skal de i teorien sprenge når de treffer hverandre.
Vis hele sitatet...
Sprenger de som følge av kraften når du slår dem sammen, eller som følge av reaksjonen de får ved å berøre hverandre (trenger ikke slå hardt sammen)?
Hvis man vil ta livet av noen, kan man tilsette dette radioaktive stoffet i kokain, heroin eller et eller annet som sniffes eller skytes? eller bake det inn i brød for den saks skyld. Og ingen vil mistenke noe da de dør av kreft ikke forgiftning.

Hvis så, er dette skumle greier, de røykvarslere burde ikke være lovlig å besitte.
Sist endret av Hans Høyhet; 4 uker siden kl. 14:43.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Hvis man vil ta livet av noen, kan man tilsette dette radioaktive stoffet i kokain, heroin eller et eller annet som sniffes eller skytes? eller bake det inn i brød for den saks skyld. Og ingen vil mistenke noe da de dør av kreft ikke forgiftning.

Hvis så, er dette skumle greier, de røykvarslere burde ikke være lovlig å besitte.
Vis hele sitatet...
Trenger nok bare 1000 røykvarslere for å få nok til en slik dose....
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Hvis man vil ta livet av noen, kan man tilsette dette radioaktive stoffet i kokain, heroin eller et eller annet som sniffes eller skytes? eller bake det inn i brød for den saks skyld. Og ingen vil mistenke noe da de dør av kreft ikke forgiftning.

Hvis så, er dette skumle greier, de røykvarslere burde ikke være lovlig å besitte.
Vis hele sitatet...
Om du hadde brukt 2 minutter på å lese tråden i stedet for å gli ned i grunnløse tankerekker så hadde du raskt lært at nei, dette stoffet er ikke så radioaktivt. Det bryter ned til alpha stråling som ikke klarer å penetrere huden.

Om du hadde sniffet dette så hadde det mest sannsynlig blitt skilt ut via snørr/slim/spytt etter en stund.
Sist endret av Dodecha; 4 uker siden kl. 14:47.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Sikker på at det ikke var 50 kg uran? Det første fysikklæreren min sa på VGS er at hvis man har 25 kg uran i hver hand og slår de sammen så skal de i teorien sprenge når de treffer hverandre.

Matematikken på 40 tallet er like heavy som idag. Mye matte vi lærer idag ble "funnet opp" for 2-2500 år siden. Typ pytagoras og det greiene der.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke riktig
For at Uranium skal eksplodere trengs det helt spesielle forhold
(feks kritisk masse og utløsning av Nøytroner)
For å gi fra seg energi i form av en eksplosjon
Så Nei det er ikke riktig
Det kan være at du misforsto han eller noe fordi det høres veldig rart ut at en Professor innen fysikk ville sagt noe sånt

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Om du hadde brukt 2 minutter på å lese tråden i stedet for å gli ned i grunnløse tankerekker så hadde du raskt lært at nei, dette stoffet er ikke så radioaktivt. Det bryter ned til alpha stråling som ikke klarer å penetrere huden.

Om du hadde sniffet dette så hadde det mest sannsynlig blitt skilt ut via snørr/slim/spytt etter en stund.
Vis hele sitatet...
Hadde du putta 2 mikrogram med americium i maten til noen og de hadde spist det så hadde det vært livsfarlig
Sist endret av 1Rapper; 4 uker siden kl. 14:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Dette er ikke riktig
For at Uranium skal eksplodere trengs det helt spesielle forhold
(feks kritisk masse og utløsning av Nøytroner)
For å gi fra seg energi i form av en eksplosjon
Så Nei det er ikke riktig
Det kan være at du misforsto han eller noe fordi det høres veldig rart ut at en Professor innen fysikk ville sagt noe sånt
Vis hele sitatet...
Sikker på det? Nå har denne tråden nådd et nivå der jeg måtte registrere meg på Chat GPT for å henge med.

I tilfellet med uran, hvis du skulle kunne bringe to separate kritiske mengder av uran-235 sammen (som er den isotopen som brukes i kjernefysiske våpen og reaktorer), kunne det føre til en kjernefysisk eksplosjon. Dette er fordi uran-235 kan undergå kjernefysisk fisjon når den bombarderes med nøytroner, noe som resulterer i frigjøring av store mengder energi og frigjøring av flere nøytroner som igjen kan starte flere fisjonsreaksjoner.
Vis hele sitatet...
Sånn jeg tolker det så vil disse to hendene med Uran fungere som en med kritisk masse og en utløsning av nøytroner.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av Dough Vis innlegg
Sikker på det? Nå har denne tråden nådd et nivå der jeg måtte registrere meg på Chat GPT for å henge med.



Sånn jeg tolker det så vil disse to hendene med Uran fungere som en med kritisk masse og en utløsning av nøytroner.
Vis hele sitatet...
Hva var spørsmålet du ga til ChatGpt?


Og du forresten utelot en veldig viktig detalj
(at begge hendene hadde 25kg med KRITISK MASSE)
Sist endret av 1Rapper; 4 uker siden kl. 14:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Det første fysikklæreren min sa på VGS er at hvis man har 25 kg uran i hver hand og slår de sammen så skal de i teorien sprenge når de treffer hverandre.
Vis hele sitatet...
Nysgjerrig på hva denne fysikklæreren sa resten av VGS...

Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Hva var spørsmålet du ga til ChatGpt?


Og du forresten utelot en veldig viktig detalj
(at begge hendene hadde 25kg med KRITISK MASSE)
Vis hele sitatet...
Nei, jeg utelot ikke den detaljen.

YOU
hva skjer hvis du tar 25kg uran i hver hand og slår de sammen
ChatGPT
Det å slå sammen to mengder av uran, eller andre tunge elementer, kan potensielt føre til en kjernefysisk reaksjon. Når tunge atomkjerner smelter sammen, kan det føre til fisjonsreaksjoner eller fusjonsreaksjoner, avhengig av de spesifikke omstendighetene.

I tilfellet med uran, hvis du skulle kunne bringe to separate kritiske mengder av uran-235 sammen (som er den isotopen som brukes i kjernefysiske våpen og reaktorer), kunne det føre til en kjernefysisk eksplosjon. Dette er fordi uran-235 kan undergå kjernefysisk fisjon når den bombarderes med nøytroner, noe som resulterer i frigjøring av store mengder energi og frigjøring av flere nøytroner som igjen kan starte flere fisjonsreaksjoner.

Det er viktig å understreke at dette er en høyst teoretisk situasjon og en som innebærer ekstremt farlige og potensielt dødelige konsekvenser. Bruk av kjernefysiske materialer er strengt regulert av internasjonale lover og avtaler, og det å manipulere slike materialer uten riktig opplæring og sikkerhetstiltak kan ha katastrofale konsekvenser.
Sist endret av Dough; 4 uker siden kl. 15:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Ahhh
Vent litt nå
Eksempelet til Fysikklæreren din Sugde
Men det han mente var nok hvordan man får Uranium til å nå Kritisk masse
Fordi for å få uranium til å nå kritisk masse må du ha to uranium klumper veldig trangt sammen i veldig trangt rom (de må begge selvfølgelig være anriket Uranium) og da kan den massen med uranium nå kritisk masse

Sitat av Dough Vis innlegg
Nei, jeg utelot ikke den detaljen.
Vis hele sitatet...

Nei men det gjorde han andre fyren som jeg egentlig responderte til
Jeg ble litt forvirra når du begynte å skrive fordi jeg trodde det var han som hadde den læreren
Sist endret av 1Rapper; 4 uker siden kl. 15:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
alpha stråling som ikke klarer å penetrere huden
Vis hele sitatet...
Sant nok, men ved inntak er alfa-stråling veldig skadelig (10x mer enn beta med samme energi). Så ikke sniff americium.

Hvis du setter sammen en kritisk masse med hendene får du ingen stor eksplosjon, men du er likevel død: https://en.wikipedia.org/wiki/Demon_core
Nå skulle ikke tråden handle om fysikklæreren min. (Han var forresten den beste læreren min på VGS og jeg fikk 6 i fysikk (no homo)).

Også er det 15 år siden jeg gikk på VGS så enkelte detaljer har uteblitt.

Poenget var uansett teoretisk og chatGPT forklarte det jeg mente litt mer detaljert.

Uansett. Lykke til med å anskaffe 50 kg uran235.

Hvis rapper1 vil føle seg smart på internett så kan du gjerne være det for min del. Men du lærer mer av å gå på studiespesialiserende med fordypning i realfag enn hva du tror du leser deg opp for tiden.
Sist endret av IneartheDx; 4 uker siden kl. 17:46.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av 1Rapper Vis innlegg

Hadde du putta 2 mikrogram med americium i maten til noen og de hadde spist det så hadde det vært livsfarlig
Vis hele sitatet...
Nei det hadde det ikke vært.
2 mikrogram hadde kanskje gitt deg en litt høyere sjanse for kreft i bein, lever eller muskler der det konsentrerer seg. Noe av det hadde blitt skilt ut av kroppen din via blodet og ut i urin og avføring.
Sist endret av Dodecha; 4 uker siden kl. 18:19.
nå er det ikke rare greiene i hver varsler, 0,29 mikrogram i følge denne artikkelen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Americium-241
Sitat av bitsandbytes Vis innlegg
nå er det ikke rare greiene i hver varsler, 0,29 mikrogram i følge denne artikkelen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Americium-241
Vis hele sitatet...
Hvor mange røykvarslere finnes det egentlig i Norden f eks?

Americium-241 is fissile (which is generally true of the isotopes of all elements starting with plutonium) and its critical mass is around 60–70 kg in its densest form. This amount of Am-241 has an activity level of about 200,000 Ci (Curies), since its specific activity is 3.43 Ci/g.

A typical ionization type smoke detector has 0.9 μCi (microcuries) of americium. So to get a critical mass you would need 200 billion of them to get a critical mass.
2pac alive in serbia
Angående 25 kg vs 25 kg uran diskusjonen:


Viktig å skille på isotoper. Det er uran-235 som brukes i bomber.

Anriket uran er en betegnelse for uran, hvor den prosentvise andelen av 235U-isotopen er blitt kunstig økt gjennom isotopseparasjon. Naturlig forekommende uran består av 99,2745% 238U , 0,72 vektprosent 235U og 0,0055% 234U.

Kilde:
https://no.wikipedia.org/wiki/Uran-235

Jeg er ingen ekspert på radioaktivitet, men husker dette fra ungdomskolen/vgs.
Det han sier stemmer sikkert hvis du smeller dem hardt sammen....
Sist endret av frilansloser; 4 uker siden kl. 22:03.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nei det hadde det ikke vært.
2 mikrogram hadde kanskje gitt deg en litt høyere sjanse for kreft i bein, lever eller muskler der det konsentrerer seg. Noe av det hadde blitt skilt ut av kroppen din via blodet og ut i urin og avføring.
Vis hele sitatet...
Jeg søkte opp på Chatgpt og den sier at bare mikrogram med Americium er livsfarlig
Så jo det er nok livsfarlig

Sitat av IneartheDx Vis innlegg



Hvis rapper1 vil føle seg smart på internett så kan du gjerne være det for min del. Men du lærer mer av å gå på studiespesialiserende med fordypning i realfag enn hva du tror du leser deg opp for tiden.
Vis hele sitatet...
For det første så er brukernavnet mitt 1Rapper
For det andre så skjønner jeg ikke hvorfor du skal være spydig
Og ut ifra hva du sitter her og skriver så tror jeg at til og med en som meg har mer kompetanse enn det du har til tross for din "enorme" kompetanse berikende "utdanning"

Man lærer overraskende mye av å bare lese og se på youtube
Ikke undervurder mennesker som har fått kunnskap via sånne kilder
Sist endret av 1Rapper; 4 uker siden kl. 01:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan du drite i å være så hårsår?
Så det er Youtube du lærer fakta av, den største produsenten av løgner? Ja, da skjønner jeg kunnskapen din.
Correct me if I'm wrong, men
de to delene med u-235 i læreren sine hender trenger vel og nøytronreflektor(berylliumskall?) rundt minst en av halvkulene om noe skal skje
da de føres sammen

Ellers skjer jo ikkeno "blaff"


Og hvor hardt de "smelles" sammen har vel heller ikke noe å si. Jo langsommere jo mer målbart kanskje?
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
... u-235 i læreren sine hender trenger vel og nøytronreflektor(berylliumskall?) ...
Vis hele sitatet...
Nei, egentlig ikke. Begrepet "kritisk masse" er litt misvisende, det er heller snakk om en "(super)kritisk sammenstilling", altså an konfigurasjon av spaltbart materiale som er kritisk. Mengden som kreves for dette avhenger av form og evt nøytronreflekterende/forsterkende materialer.


Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Jeg søkte opp på Chatgpt
Vis hele sitatet...
Chatgpt er en papegøye. Det kan virke intelligent, men det er ingen forståelse bak. Sist jeg så en AI gjøre matte bommet den med en faktor 1000.[/quote]
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Så det er Youtube du lærer fakta av, den største produsenten av løgner? Ja, da skjønner jeg kunnskapen din.
Vis hele sitatet...
Spørs hvem du ser på
Vsauce er kjempeflink
Veritasium er kjempeflink
Og Nilered
Og alle disse har utdanning

Kan'ke være så negativ til alt vettu
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja absolutt. Verden trenger ikke flere som lager dirty bomber. Personlig ser jeg ikke at radioaktivt materiale har noen bruksområde utenom terror.

Om det faktisk stemmer burde ts få besøk av PST og full razzia og beslag og ikke konstruktiv hjelp til å få ut ting som kan lage faenskap for en haug uskyldige mennesker.
Vis hele sitatet...
Si meg hvorfor du tror jeg skal lage en bombe bare pga bruker navnet mitt det må jo være lov å gjøre noe eksperiment uten at det har noe med bombe
Det er du som kobler brukernavnet til en sånn handling nå. Abc har ikke gjort den koblingen.
Det er ikke så mange eksperimenter du kan gjøre uten dyrt utstyr eller å utsette deg for radioaktiv stråling. Det eneste jeg kan tenke meg er å få en geigerteller til å tikke. Håper du har en bly-frakk.