Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  103 9858
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ja det er ikke store ståheia av denne avgjørelsen, men NRK har en artikkel om saken. Jeg har ikke fulgt med særlig på nyhetene på TV om de dekket det der?
Sitat av Asket Vis innlegg
Etter å ha skumlest tråden, tror jeg disse punktene må ha gjennomgående god argumentasjon.

1: Folkehelsa. Hva vil en legalisering bidra til i et folkehelseperspektiv?

2: Økonomi. Hvordan vil legalisering påvirke samfunnsøkonomien?

3: Regulering. Hvem skal få tilgang hvor og når fra hvilken sektor?

4: Ringvirkninger. Hva slags synergier kan oppstå?

5: Målsetting. Hva må til for å si at man har lyktes eller feilet?
Vis hele sitatet...
1. Mindre alkoholbruk, siden flere vil sannsynligvis stoppe å drikke helt (også ungdommer) og heller erstatte det med cannabis.

2. Skatteinntekter.

3. Alle over 18. Kan jo godt ha egne "shops" for Cannabis som er åpen fra kl. 9 om morgenen til kl. 21:00 om kvelden.

4. Visst det skjer det samme som skjedde i Portugal da de avkriminaliserte brukerdoser med all narkotika, så vil bruken øke litt i begynnelsen og så gå ned igjen etter 2-3 år. Men det beste er jo om bruken går opp, og alkoholsalget går ned.
De fleste trenger rusmidler i livet sitt. Og da er det bedre med Cannabis enn Alkohol, Røyking og Snus.

5. Visst bruken av Cannabis går opp og alkoholforbruket går ned så ville jeg kalle det å ha lykkes. Eller kanskje det også ender med at færre bruker MDMA, Kokain, Amfetamin og andre stoffer som stadig blir mer populære når ungdommer og unge fester.

Personlig hadde det for meg kanskje ført til at jeg hadde kjøpt cannabis for å få sove. Kanskje hadde det ført til at jeg trenger mindre Seroquel, Imovane og Apodorm. Det ville vært svært positivt for meg iallefall.

Men når det kommer til rusmidler jeg ruser meg på så har cannabis aldri vært særlig populært. Jeg holder meg mest til opioder på 1. Plass og Benzodiazepiner og Ketamin på en delt 2. Plass.

Sitat av 420master Vis innlegg
1: I en tid vi hadde legalisert vil veien til å søke hjelp være kortere for man risikerer ikke straffereaksjoner og andre tiltak for å skremme folk vekk. For eks førerkort
Vis hele sitatet...
Mange vil fortsatt ha fordommer, uavhengig av om det er lovlig eller ulovlig. Spesielt den eldre aldersgruppen. Som det jo er flere av enn den yngre befolkningen.

Så lenge dette er tilfellet og det også er de som står sterkest på stortinget vil ingenting skje.

Noen som vet om Høyre er for avkriminalisering? Eller gikk de bare med på dette i bytte mot at Venstre gikk med på noe de kanskje egentlig er imot?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Cannabis er naturmedisin!
Vis hele sitatet...
At noe er naturbasert gjør det ikke nødvendigvis til et bedre alternativ. Opium er også naturmedisin, men det gjør det ikke bedre enn Oxycodone, som er syntetisk. Ofte er det syntetiske bedre enn det naturlige, fordi det har gått gjennom skikkelig testing, så man vet virkning og eventuelle skadevirkninger. Slik er det ofte ikke på naturmedisiner. Kratom er et slikt eksempel.

Men akkurat Cannabis er bedre enn opioder og benzodiazepiner.

Sitat av Manualah Vis innlegg
"Hvorfor er det så viktig at det blir lovlig egentlig? Jeg skjønner for medisinsk bruk, men er vel endel som bare gjør det fordi de kjeder seg..." Cannabisplanten har vært nært knytta til menneskeheten, sannsynligvis i tusenvis av år før det som kan dateres. Eksempel på kilde: https://rowman.com/ISBN/978149856035...nd-Roman-World
Hvorfor er det så viktig at det blir lovlig? Spør heller hvorfor det er så viktig at det forblir ulovlig. Liker det som Tyskland har gjort nå, å la folk ha egne planter. Jeg tenker det er en veldig fin måte å bruke cannabis på. Dyrke selv. Så lærer en litt om biologi i samme slengen.
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi det da forhåpentligvis blir mye billigere enn det er nå. Og blir det billigere enn Oxycodone og Benzodiazepiner så ville jeg ofte valgt Cannabis istedenfor iallefall Benzodiazepiner.
Sist endret av einsteindragon; 4. mars 2024 kl. 14:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Har dere lagt merke til hvor lite oppmerksomhet Tysklands u-sving har fått? De er det største landet i det siviliserte Europa, dette vil få konsekvenser langt utenfor deres grenser.
Vis hele sitatet...
1. april skal jeg dra på lensmannskontoret for å anmelde Statnett NordLink for sin bistand til Tysklands produksjon av Narkotika.

Produksjon, anskaffelse, import, eksport, oppbevaring og handel med cannabis kan straffes med bøter og/eller fengsel i opptil 2 år dersom mengden er under 1 kilo. Dersom mengden er over 1 kilo kan en dømmes til opptil 10 års fengselsstraff. Dersom mengden er over 80 kilo skal fengselstraffen være fra 3 til 15 år.
Vis hele sitatet...
Norsk eide selskaper vil tjene penger som er skattepliktig i Norge, nettopp fra produksjon av cannabis.

Hva trenger man for å produsere noe som helst? Strøm.
Hva selger Norge til Tyskland? Strøm.
Hva skal Tyskland bruke strømmen til? Narkotika.

Det betyr at vi med viten og vilje selger et produkt som vil brukes til å produsere cannabis.
Det er ikke et spørsmål, det er realiteten.

Så lenge cannabis er ulovlig i Norge så kan ikke vi godta at Norge skal bistå lovlige land med produksjon.

Hvis noen har en idé om hvordan denne anmeldelsen burde skrives så vil jeg gjerne høre!
Sist endret av Lyd-Same; 4. mars 2024 kl. 14:39.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Selvsagt vil det påvirke økonomien. Enten det er via «weed shops» eller andre greier, penger vil rulle inn som tidligere rullet inn til de kriminelle.
Vis hele sitatet...
Da kan vi også øke satsingen på forsvaret uten å kutte andre steder

Sitat av Lyd-Same Vis innlegg
1. april skal jeg dra på lensmannskontoret for å anmelde Statnett NordLink for sin bistand til Tysklands produksjon av Narkotika.



Norsk eide selskaper vil tjene penger som er skattepliktig i Norge, nettopp fra produksjon av cannabis.

Hva trenger man for å produsere noe som helst? Strøm.
Hva selger Norge til Tyskland? Strøm.
Hva skal Tyskland bruke strømmen til? Narkotika.

Det betyr at vi med viten og vilje selger et produkt som vil brukes til å produsere cannabis.
Det er ikke et spørsmål, det er realiteten.

Så lenge cannabis er ulovlig i Norge så kan ikke vi godta at Norge skal bistå lovlige land med produksjon.

Hvis noen har en idé om hvordan denne anmeldelsen burde skrives så vil jeg gjerne høre!
Vis hele sitatet...
Dette blir for dumt. Dette blir jo som å anmelde for at Norge ved å være medlem av NATO støtter amerikanere som røyker cannabis. Hva visst det akkurat nå er noen fra USA som står og røyker på et norsk skip i forbindelse med militærøvelsen som nå foregår i Nord-Norge, Sverige og Finland?
Sist endret av einsteindragon; 4. mars 2024 kl. 14:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.