Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  132 29244
Sitat av etse Vis innlegg
Nei, jeg mente det var unødvendig og feilrettet kritikk mot en påstand. Hvor du tilegge noen en mening du aldri har sagt de hadde. (at promillekjøring av like ille som overgrep).

Min utheving: Med andre ord din tolkning av hva som ble sagt. Ikke lenger hva som egentlig ble sagt. Du kritiserer han for ting du mener var implisitt - men hva som er implisitt her kommer helt ann på egen tolkning. Det eneste han sa var at "X, Y og Z er de 3 værste tingene" - jeg ville ikke tolket det som at de nødvendigvis likestilles. (noe du gjør). Dermed har du kritisererer du egentlig bare din egen tolkning av hva som ble sagt.

Poenget mitt var bare at kritikken din var feilrettet. I det ene øyeblikket sier du at du kritiserer setningen som faktisk står der - men i det eneste øyeblikket viser du at du kritiserer han for noe som du kun mener var implisitt (og altså aldri ble sagt). Du har derfor tilegge posten meninger som aldri var nevnt.

Men som du sier selv: du bare tolket innlegget slik du mener er riktig. Andre mennesker vil tolke det annerledes enn deg. Og han som skrev det mente kanskje noe litt annerledes enn hvordan både meg og deg tolker det. Uansett er poenget at du ikke lenger kritiserer noen for hva de egentlig sa - men ting du mener stod mellom linjene. Dette synes jeg blir helt feil.

Ingen sa det var like ille å kjøre i fylla som å forgripe seg på barn - det er kun noe du selv har tolket ut av innlegget. Det stod aldri der, og jeg tolket det i hvertfall ikke på den måten.

Igjen: å si at X, Y og Z er det 3 værste tingene betyr ikke at man synes de 3 tingene likestilled - bare at det ikke finnes andre ting som er værre enn disse 3 tingene. At du tolker det som å likestille tingene er kun din egen tolkning av innlegget - og du kan ikke vite at han som skrev innlegget mente dette.
Vis hele sitatet...
Jeg beklager visst jeg ikke er presis nok for deg.

De tre "verste" typene i dagens samfunn: Fyllekjørere, pedofile og voldtektsmenn
Vis hele sitatet...
Jeg lager en egen:

De tre "verste" typene i dagens samfunn: Pedofile overgripere, butikktyver og narkomani
Vis hele sitatet...
Hvordan tolker du denne setningen? Tror du at denne setningen hadde fått stått urørt på dette forumet? Samme faen om jeg synes drapsmenn er værre. Det skriver jeg ikke. Jeg skaper en liste over hva jeg mener er det værste. Jeg vet du er uenig, men jeg mener da man sidestiller disse og setter dem i en bås jeg mener er helt ut av kontekst. Det er ikke de 3 værste.

Ved å lage en slik liste, mener jeg at man sidestiller og kategoriserer de ulike handlingene. Det er jeg uenig i. Jeg vet du og andre kanskje tolker det annerledes. Det gjør ikke jeg.

Videre kan jeg ikke tolke noe på en annen måte enn det jeg gjør. I dette tilfelle mener jeg ikke at jeg beveger meg utenfor normalen når det gjelder tolkning. Gjør jeg virkelig det?
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg tok utgangspunkt i at brukere sidestilte handlinger som etter mitt syn er mye værre enn fyllekjøring. Du må gjerne kalle det rangering, uten å vite hvilke av handlingene han setter som værst.
Vis hele sitatet...
Hele poenget er at det verken er en rangering eller en likestilling. Det er en gruppering. Hvordan de tre tingene forholder seg til hverandre er ikke spesifisert.
Sitat av Cikey Vis innlegg
(min utheving)

I dette tilfellet var det jo også et offer. Kameraten til Northug ble skadet og knakk kravebenet (?). I tillegg stakk Northug av istedenfor å hjelpe kameraten sin.

I tillegg kan man trekke frem rollen som Northug har som forbilde og hvordan dette påvirker (skader?) dem han er et forbilde for, hvor krenkende det er for ofre av fyllekjørere at en så fremtredende person gjør noe så idiotisk etc etc, så på hisse seg opp fordi det Northug har gjort ikke er like ille som å "nappe til en kar" fremstår for meg som meget underlig og en ekstrem avsporing av debatten.

Fyllekjøring kan få enorme konsekvenser, det trenger ikke få det, men det kan det. På samme måte kan det å "nappe til en kar" få ekstreme konsekvenser, eller nær sagt ingen.

Ditt ekstreme engasjement i en kanskje dårlig formulert setning om overgrep sammenlignet med andre former for lovbrudd fremstår ikke bare som uforklarlig og missforstått, men som direkte meningsløst i den store sammenheng...
Vis hele sitatet...
I den store sammenheng. Virkelig? Skal du være med i diskusjonen kan du forsøke å se hva vi har diskutert før du poster.

Fyllekjøring KAN få store konsekvenser. Et overgrep mot et barn gir store konsekvenser uansett. Ville du satt disse vedsiden av hverandre i en verstingliste der 3 handlinger er nevnt? (merk verre med e).

Videre er jeg enig i at Northug kanskje (ubegripelig nok) er et forbilde. Men det blir så utenfor diskusjonen som det kan forbli. Jeg snakker generelt om å likestille handlinger.

Sitat av Provo Vis innlegg
Hele poenget er at det verken er en rangering eller en likestilling. Det er en gruppering. Hvordan de tre tingene forholder seg til hverandre er ikke spesifisert.
Vis hele sitatet...
Nå koker vi ned til kålen. Endelig.

Men de er gruppert som "de verste". Enig? Finnes det noen verre ut fra sitatet? Ikke i mine øyner.
Sist endret av reklame; 5. mai 2014 kl. 15:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av reklame Vis innlegg
I den store sammenheng. Virkelig? Skal du være med i diskusjonen kan du forsøke å se hva vi har diskutert før du poster.

Fyllekjøring KAN få store konsekvenser. Et overgrep mot et barn gir store konsekvenser uansett. Ville du satt disse vedsiden av hverandre i en verstingliste der 3 handlinger er nevnt? (merk verre med e).

Videre er jeg enig i at Northug kanskje (ubegripelig nok) er et forbilde. Men det blir så utenfor diskusjonen som det kan forbli. Jeg snakker generelt om å likestille handlinger.
Vis hele sitatet...
Uten at jeg ønsker å bidra mer enn nødvendig til avsporingen din. Nei, jeg ville ikke nødvendigvis likestille de to (og har heller ikke skrevet det). Handlingene ble aldri likestilt, og innlegget du skaper massiv debatt rundt er i verste fall dårlig formulert og på ingen måte verdt å bruke all denne energien på...
Sitat av Cikey Vis innlegg
Uten at jeg ønsker å bidra mer enn nødvendig til avsporingen din. Nei, jeg ville ikke nødvendigvis likestille de to (og har heller ikke skrevet det). Handlingene ble aldri likestilt, og innlegget du skaper massiv debatt rundt er i verste fall dårlig formulert og på ingen måte verdt å bruke all denne energien på...
Vis hele sitatet...
Nei, det er jeg helt enig med deg i. Men når jeg ser flere som hopper på det innlegget, og kaster inn enda verre handlinger i listen, mener jeg det er gått for langt. Det er faktisk brukere som er enig i de tre tingene, men vil legge til verre ting.

Det er i bunn og grunn et innlegg for å roe ned folk som på død og liv skal piske Northug når han fant veien til gapestokken.

Det er dessuten andre som bruker massiv energi. Jeg svarer for meg.
Sist endret av reklame; 5. mai 2014 kl. 15:58.
Sitat av reklame Vis innlegg
Videre er jeg enig i at Northug kanskje (ubegripelig nok) er et forbilde.
Vis hele sitatet...
Northug er et forbilde i egenskap av hans internasjonale rolle i norsk
skisport. Når han vinner gir det ære (og penger i kassa) til Norge som
"idrettsnasjon".

Forøvrig har han vært svineheldig som ikke sendte kompisen (eller seg
selv) i døden eller på livstid i rullestol. Han bør ta straffen (og bussen)
med glede.
Sitat av reklame Vis innlegg
Men de er gruppert som "de verste". Enig? Finnes det noen verre ut fra sitatet? Ikke i mine øyner.
Vis hele sitatet...
Du snakker om to forskjellige ting. Påstanden betyr at det ikke finnes noe verre enn de tre tingene i sitatet, slik du sier og ingen motsier, men det betyr IKKE at de tre tingene er likestilt, fordi hvordan de tre tingene forholder seg til hverandre er ikke oppgitt.

Det betyr at når du sier "Finnes det noen verre ut fra sitatet? Ikke i mine øyner." så har du helt rett, og ingen har motsagt deg på dette. Men når du sier "Det ble skrevet at det var de tre værste tingene. I mine øyner er det en direkte sidestilling." så tar du feil, og det er dette du blir motsagt på.

Verre er det ikke.
Sitat av reklame Vis innlegg
Ved å lage en slik liste, mener jeg at man sidestiller og kategoriserer de ulike handlingene. Det er jeg uenig i. Jeg vet du og andre kanskje tolker det annerledes. Det gjør ikke jeg.

Videre kan jeg ikke tolke noe på en annen måte enn det jeg gjør. I dette tilfelle mener jeg ikke at jeg beveger meg utenfor normalen når det gjelder tolkning. Gjør jeg virkelig det?
Vis hele sitatet...
Det finnes nok andre som kanskje tolker det på samme måte som deg - men det finnes helt klart også en del som tolker det på annen måte. Men å tillegge noen en mening de andre sa de hadde, for så å kritisere dem basert på dette blir en form for stråmann hvor du bruker ting som du selv mener var implisitt for å lage stråmannen.

Å kritisere noen basert på noe du tolker fritt ut av et innlegg blir i mine øyne feil - og riktig reaksjon ville vært å heller spørre hva personen mener slik at du ikke trenger å tolke deg frem til meninger.

Man kan jo snu på argumentet, mener du det er urimelig å anta at selv om folk setter opp en gruppe med disse 3 tingene så kan det være at de fremdeles mener at overgrep på barn er betydelig værre enn promillekjøring - og at de bare brukte det som et virkemiddel for å forsterke at de synes promillekjøring er forferdelig?

Og hva gjør din tolkning mer korrekt enn å tolke det bare som et virkemiddel for å forsterke hvor forferdelig man synes handlingen er?

Sitat av reklame Vis innlegg
Nå koker vi ned til kålen. Endelig.

Men de er gruppert som "de verste". Enig? Finnes det noen verre ut fra sitatet? Ikke i mine øyner.
Vis hele sitatet...
Det å diskutere om det kanskje kan finnes andre ting som ikke ble nevnt som er verre enn promillekjøring blir en annen diskusjon. Men her mener jeg at det er en normal feil som kommer av at man over-generaliserer litt i dagligtale - og at man gjør slike feil hele tiden når man snakker. Man kunne selvfølgelig ha diskutert dette også - man skulle man hengt seg opp i slike ting så gjør man ikke annet hele dagen enn å pirke på småfeil folk sier.

----

Provo sier akkurat det jeg mener på en enkel måte i innlegg #57
Sist endret av etse; 5. mai 2014 kl. 16:20.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nok avsporing om verste vs. nest verste forbrytelser no.
Carmada's Avatar
Trådstarter
Så tilbake til tema. Tror dere at når en så profilert idrettsutøver setter seg bak rattet i rus, (hvem vet om dette var første gangen) at den moralske grensen for å gjøre det samme synker lite grann hos andre? Og spesielt da unge bilister? Nå snakker vi om å ta det valget der og da, mens man er beruset. I min egen vennekrets var det en god del kjøring i beruset tilstand i ungdomsårene, men man har liksom vokst det av seg etterhvert. Har forresten også vært passasjer med bl.a en beruset politistudent bak rattet. For the record: Er vokst opp i nærheten av en storby.
Sitat av Carmada Vis innlegg
Så tilbake til tema. Tror dere at når en så profilert idrettsutøver setter seg bak rattet i rus, (hvem vet om dette var første gangen) at den moralske grensen for å gjøre det samme synker lite grann hos andre? Og spesielt da unge bilister? Nå snakker vi om å ta det valget der og da, mens man er beruset. I min egen vennekrets var det en god del kjøring i beruset tilstand i ungdomsårene, men man har liksom vokst det av seg etterhvert. Har forresten også vært passasjer med bl.a en beruset politistudent bak rattet. For the record: Er vokst opp i nærheten av en storby.
Vis hele sitatet...
Med tanke på hvordan dette kommer til å fordømmes av stort sett alle, pluss få alvorlige konsekvenser, så tror jeg egentlig heller at det vil virke preventivt. I alle fall håper jeg at dette kan åpne øynene for folk som velger å kjøre i beruset tilstand.

Hadde jeg hatt venner som hadde gjort det hadde jeg sagt veldig klart fra om at det ikke er akseptabelt å sette andres liv i fare fordi du ikke gidder å gå eller betale for annen transport. Å kjøre i beruset tilstand gjennom tettbygde områder hører ingen steder hjemme...

At ikke Northug kunne spandere på seg en taxi forstår jeg ikke...

Men, det vi enda ikke vet er hvor høy promille han hadde. Det er stor forskjell på å kjøre med 0.25 og 2.5 i promille...
Sitat av Carmada Vis innlegg
Så tilbake til tema. Tror dere at når en så profilert idrettsutøver setter seg bak rattet i rus, (hvem vet om dette var første gangen) at den moralske grensen for å gjøre det samme synker lite grann hos andre? Og spesielt da unge bilister? .
Vis hele sitatet...
Jeg tror at dette vil være en viktig faktor i en eventuell dom mot Northug.
Leste tidligere i tråden at mange mente at det norske rettsystem vil behandle alle likt, men slik er det ikke. Man har noe som kalles allmenpreventative hensyn, som da er hensyn som taes under strafferettslige tiltak for å forhindre lovbrudd blant befolkningen generelt. Dette tror jeg vil bli en faktor under straffeutmåling pågrunn av Northugs status i samfunnet, spesielt blant unge.
Han er for mange et forbilde og dette er noe domstolene mest sannsynlig vil ta med i betraktingen når de gir han en dom.
True phreak.
Man skal være forsiktig med å forhåndsdømme, som ble sagt over her er det stor forskjell mellom 0,25 og 2,5 i promille! Jeg vil uansett tippe at domstolene vil statuere et eksempel når det gjelder Northug, for denne typen adferd er uansett ikke akseptabel, og man må ta den almennpreventive effekten i betraktning.

I mellomtiden får man bare la det ligge, synes jeg. Mannen får sin straff i alle fall, og mediesirkuset som har oppstått rundt denne saken vil nok være en stor nok belastning i og for seg selv.
Sitat av Orph Vis innlegg

I mellomtiden får man bare la det ligge, synes jeg. Mannen får sin straff i alle fall, og mediesirkuset som har oppstått rundt denne saken vil nok være en stor nok belastning i og for seg selv.
Vis hele sitatet...


""Great minds discuss ideas. Average minds discuss events, and small minds discuss people.""
Har ikke lest alt i tråden, men ønsker å komme med en kommentar. Vår kjære helt Martin Johnsrud Sundby har også fyllekjørt og kræsjet en bil, han tok grep og skjerpet seg. Jeg forsvarer ikke Petter Northug på noen som helst måte, vi har alle vært dumme og gjort våre feil. Han gjorde en idiotisk feil, som aldri burde vært gjort. La han få sin straff, og la han få jobbe med det han bør jobbe med, uten at vi slenger dritt til han og kaller han en idiot hver dag. Jeg tror han har skjønt det nå.

Ikke at det forsvarer handlingene hans, men jeg tror ikke helt hvilken "boost" for selvtilliten det å gå fort på ski er, og samtidig alt det presset det norske folk og media har lagt på han. Det at han er arrogant på TV etter skirenn er fordi han er høyt opp i skyene etter et godt skirenn. Nei, det forsvarer ikke hans arroganse, men det er kanskje noe å tenke på. Han har fått ufortjent mye kritikk og dritt fra media, nordmenn, svensker osv. Ikke at han sier det selv, og heller ikke de rundt han, men jeg tror alt det presset har vært tungt for han, samtidig som at han ikke klarte å prestere under OL.

Jeg forsvarer han på ingen måte, og håper virkelig at han tar grep. Jeg ønsker å se vår kjære Petter Norhug jr. på TV når han går fort på ski, og er verdens beste skiløper, men da må han ta grep. Ikke døm en person før dere har vært i en slik situasjon selv. Han har lagt ned godt over 10 000-12 000 treningstimer, og alt det han gjør rundt det må være 100%. Det er snakk om kosthold, søvn og fokus på trening. Mange sutrer over hvor hardt en 8-9 timers dag på jobb er, mens han er på jobb 24 timer i døgnet 300-340 dager i året. Joda, han har valgt det selv. Men det er hans valg av yrke, og det er faktisk hans jobb. Det er hans drøm, og det er det han brenner for. Alle trenger et avbrekk når sesongen er ferdig, men han har dratt det litt for langt, og vi kan alle tøye strikken litt for langt.

Takk for meg.
Sist endret av SemiColon; 5. mai 2014 kl. 23:07.
Jo, jeg er enig at etter straffen er gjort, så bør han få "blanke ark og farjestifter tel" han også! Men jeg vil ikke slutte å kalle ham en idiot, fordi dette er ikke den eneste handlingen han har gjort, som jeg synes er idiotisk. Dette er bare en hendelse i en kø, som begynner å bli solid.
Tipper at rundt regnet så har 90% av guttene jeg kjenner kjørt i fylla.

Kjørte selv i fylla bortimot hver helg når jeg var mopedist, alle gjorde det! Kunne være 15 stykker på fest, og 15 mopeder som kjørte i kolonne drita full videre til neste hjemme-alene-fest.

Ikke kjørt noe særlig med bil i fylla..ble kanskje etpar ganger rett etter jeg fikk lappen. Nå er jeg i 30-årene, og kjører aldri i fylla og kjenner ingen som kjører i fylla lenger. Snuten har blitt mer striks, så "dagens" 16 åringer kjører heller ikke i fyllekolonne med moped pga promillekontroller og konsekvensene blir kjørt fult ut.

Ble selv stoppa i fylla når jeg kjørte moped, og da ba snuten meg om å parkere mopeden og gi de nøkkelen samt at jeg måtte hente den hos de dagen etter. Når jeg hentet nøkkelen fikk jeg en liten skjennepreken ala "skarru kjøre i fylla med moped så får du holde deg unna boligområder". Hadde dette vært i dag så hadde jeg trolig blitt kjørt til arresten for overnatting, samtale med foreldre og kanskje barnevern og kanskje jeg hadde fått en form for soning.
og 16 åringer ikke klarer å la mopeden stå når der på fest, og over 50% en eller flere ganger kjører i fylla må man stille seg spørsmålet hvorfor? Er det mangelfull opplæring? Er ikke ungdommer modne nok til å ta konsekvensvurderingen? (og i så tilfelle, må vi faktisk heve aldersgrensene på mopedkjøring?)

Eller mente du at dette kun var en ting for 15 år siden - og at dagens ungdom kanskje er flinkere til å la være?
Sist endret av etse; 6. mai 2014 kl. 00:10.
Sitat av etse Vis innlegg
og 16 åringer ikke klarer å la mopeden stå når der på fest, og over 50% en eller flere ganger kjører i fylla må man stille seg spørsmålet hvorfor? Er det mangelfull opplæring? Er ikke ungdommer modne nok til å ta konsekvensvurderingen? (og i så tilfelle, må vi faktisk heve aldersgrensene på mopedkjøring?)

Eller mente du at dette kun var en ting for 15 år siden - og at dagens ungdom kanskje er flinkere til å la være?
Vis hele sitatet...
Tror dagens 16 åringer er flinkere, og har trolig mer rigid kjøreopplæring enn det var for 15-20 år siden. Bedre opplæring samt at politiet slår hardere ned har isåfall bortimot fjernet dette problemet på ganske få år. Har isåfall ikke sett kolonner med drita mopedister på veldig mange år
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Har ikke lest alt i tråden, men ønsker å komme med en kommentar. Vår kjære helt Martin Johnsrud Sundby har også fyllekjørt og kræsjet en bil, han tok grep og skjerpet seg. Jeg forsvarer ikke Petter Northug på noen som helst måte, vi har alle vært dumme og gjort våre feil. Han gjorde en idiotisk feil, som aldri burde vært gjort. La han få sin straff, og la han få jobbe med det han bør jobbe med, uten at vi slenger dritt til han og kaller han en idiot hver dag. Jeg tror han har skjønt det nå.

Ikke at det forsvarer handlingene hans, men jeg tror ikke helt hvilken "boost" for selvtilliten det å gå fort på ski er, og samtidig alt det presset det norske folk og media har lagt på han. Det at han er arrogant på TV etter skirenn er fordi han er høyt opp i skyene etter et godt skirenn. Nei, det forsvarer ikke hans arroganse, men det er kanskje noe å tenke på. Han har fått ufortjent mye kritikk og dritt fra media, nordmenn, svensker osv. Ikke at han sier det selv, og heller ikke de rundt han, men jeg tror alt det presset har vært tungt for han, samtidig som at han ikke klarte å prestere under OL.

Jeg forsvarer han på ingen måte, og håper virkelig at han tar grep. Jeg ønsker å se vår kjære Petter Norhug jr. på TV når han går fort på ski, og er verdens beste skiløper, men da må han ta grep. Ikke døm en person før dere har vært i en slik situasjon selv. Han har lagt ned godt over 10 000-12 000 treningstimer, og alt det han gjør rundt det må være 100%. Det er snakk om kosthold, søvn og fokus på trening. Mange sutrer over hvor hardt en 8-9 timers dag på jobb er, mens han er på jobb 24 timer i døgnet 300-340 dager i året. Joda, han har valgt det selv. Men det er hans valg av yrke, og det er faktisk hans jobb. Det er hans drøm, og det er det han brenner for. Alle trenger et avbrekk når sesongen er ferdig, men han har dratt det litt for langt, og vi kan alle tøye strikken litt for langt.

Takk for meg.
Vis hele sitatet...
Til å si at du ikke forsvarer han virker det som om du er meget opptatt av hvordan jobben hans er, som om det skulle unnskylde det.

Alle har behov for et avbrekk, vanlige arbeidstakere kommer også opp i et par tusen arbeidstimer i året, men flesteparten av de klarer fint å la være å totalvrake bilen og forlate en skadd kompis uten å varsle noen. Forresten meget imponerende av alle som orker å trene 12,000 timer, men når man vet at et år består av 8760 timer blir det ikke like imponerende.

Ja, han har valgt det selv, helt riktig, det betyr ikke at det har noe som helst å si. Om han sliter med yrket sitt får han legge opp, som mange andre må, uten det enorme støtteapparatet som Northug har.

Helt enig at Northug ikke fortjener å bli smørt utover VG/DB/Se og Hør og andre sladreblader, men det er publikums feil, ikke media. Om alle hadde latt vær å klikke på linker som omhandler denne saken og latt være å kjøpe avisen som skrev om det hadde ikke avisene fokusert på det heller. Forøvrig må man nesten forvente det når man er en offentlig person.
Sitat av Anoman Vis innlegg
Forresten meget imponerende av alle som orker å trene 12,000 timer, men når man vet at et år består av 8760 timer blir det ikke like imponerende.
Vis hele sitatet...
Ikke like imponerende? Du kødder nå, ikke sant?
Hvis du trener 3 timer HVER ENESTE JÆVLA DAG, så vil det ta deg 12 år å få 12000 treningstimer. Litt kortere økter, eller - gud forby - en fridag i ny og ne, så tar det mye lengre tid.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Ikke like imponerende? Du kødder nå, ikke sant?
Hvis du trener 3 timer HVER ENESTE JÆVLA DAG, så vil det ta deg 12 år å få 12000 treningstimer. Litt kortere økter, eller - gud forby - en fridag i ny og ne, så tar det mye lengre tid.
Vis hele sitatet...
Ja, men hvilken toppidrettsutøver tror du trener 3 timer hver dag? Du må nok regne med at det er nærmere 8-9 timer pr dag, altså like lenge som "vanlige" folk jobber, da greier du det fint på rett over 4 år. Så nei, ikke så veldig imponerende at en toppidrettsutøver gjør det der når de har ørten personer som passer på de fra morgen til kveld. Og ja, da er det 8-9 timer trening hver dag, nå vet jeg at de har perioder hvor de ikke trener like mye (utenfor sesong f.eks.), så i praksis vil det nok ta mer enn 4 år også.

Synes personlig det er mer imponerende at en alenemor klarer å ha 100% jobb, 2 barn og studerer 100% på kveldstid.
Sist endret av Anoman; 6. mai 2014 kl. 01:39.
Sitat av Anoman Vis innlegg
Ja, men hvilken toppidrettsutøver tror du trener 3 timer hver dag? Du må nok regne med at det er nærmere 8-9 timer pr dag, altså like lenge som "vanlige" folk jobber, da greier du det fint på rett over 4 år. Så nei, ikke så veldig imponerende at en toppidrettsutøver gjør det der når de har ørten personer som passer på de fra morgen til kveld. Og ja, da er det 8-9 timer trening hver dag, nå vet jeg at de har perioder hvor de ikke trener like mye (utenfor sesong f.eks.), så i praksis vil det nok ta mer enn 4 år også.
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig noen toppidrettsutøvere trener 8-9 timer hver dag? Etter 8-9 timer trening hver dag, ville kroppen vært ødelagt, og i alle fall langt fra noe som minner om en toppidrettskropp.

Og hva er egentlig poenget ditt? Først sier du at du ikke blir imponert av 12000 treningstimer, så hevder du plutselig at Northug trener 9 timer hver dag, eller over 60.000 timer på 20 år. Først prøver du å snakke ned innsatsen, så prøver du å dra den opp? Hvor vil du hen? At ingen i verden fortjener skryt for innsatsen de legger ned i trening, kosthold og livsstil? For det er ingen som fortjener mer skryt for dette enn nettopp toppidrettsutøverne, og langrenn er sågar en av de aller mest krevende idrettene å bli best i.

Til tross for at man ikke skal trene altfor mange timer hver dag, er det å være toppidrettsutøver en 24-timersjobb. Man skal hvile riktig, spise riktig, trene riktig, sove riktig... Rett og slett fokus 24 timer i døgnet. Konsekvent, over mange år. Det krever langt mer disiplin enn du tydeligvis tror.

Sitat av Anoman Vis innlegg
Synes personlig det er mer imponerende at en alenemor klarer å ha 100% jobb, 2 barn og studerer 100% på kveldstid.
Vis hele sitatet...
Greit det, onkl. Deg om D.
Offtopic: Er et par luringer her som ikke har greie på toppidrett ser jeg...

Vel, det har jeg. Petter har ligget rundt 1100 timer i året de tyngste årene, de siste noe mindre av fysiologiske, sosiale og motivasjonsmessige årsaker. Nevnte Sundby har også flere treningsår på over ca 1000 timer. Legg til et par sykdomsperioder, restitusjonsdager, ferie osv så skjønner dere omfanget. Olaf Tufte er blant dem som har tålt trening best i Norge og sies å ha hatt år på rundt 1500 timer.

Kroppen tåler ikke mer enn det disse gutta gjør, de ligger allerede på grensa for å nå egne mål og gi opplevelser til sin nasjon. Olympiatoppen mener de ha belegg for å si at du trenger 10.000 målrettede treningstiden av høy kvalitet for å nå verdenstoppen i idrett idag, gitt at du har de fysiske forutsetningene i den sporten du satser på.

Mange i langrenn bruker mai til en kapasitetsmåned på 80-100 treningstimer, slik sett kan man undres northugs motivasjon når han er på fylla nå og ikke gjorde unna det i påska...
Men respekter dem som driver, det er faenkkke lett...
Sitat av Astennu Vis innlegg
Offtopic: Er et par luringer her som ikke har greie på toppidrett ser jeg...
Vis hele sitatet...
Et par? Er vel bare én som har sagt noe som strider med innlegget ditt. Du har selvsagt rett i det du skriver, men kilder hadde gjort innlegget ditt enda bedre.
Jeg har ikke kilder å linje til, men har det fra deres egen munn, fra foredrag jeg har hørt på, fra trenerne deres etc. Jeg var tilknyttet norsk toppidrett som utøver og senere i andre funksjoner i en årrekke.....
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Tror du virkelig noen toppidrettsutøvere trener 8-9 timer hver dag? Etter 8-9 timer trening hver dag, ville kroppen vært ødelagt, og i alle fall langt fra noe som minner om en toppidrettskropp.

Og hva er egentlig poenget ditt? Først sier du at du ikke blir imponert av 12000 treningstimer, så hevder du plutselig at Northug trener 9 timer hver dag, eller over 60.000 timer på 20 år. Først prøver du å snakke ned innsatsen, så prøver du å dra den opp? Hvor vil du hen? At ingen i verden fortjener skryt for innsatsen de legger ned i trening, kosthold og livsstil? For det er ingen som fortjener mer skryt for dette enn nettopp toppidrettsutøverne, og langrenn er sågar en av de aller mest krevende idrettene å bli best i.

Til tross for at man ikke skal trene altfor mange timer hver dag, er det å være toppidrettsutøver en 24-timersjobb. Man skal hvile riktig, spise riktig, trene riktig, sove riktig... Rett og slett fokus 24 timer i døgnet. Konsekvent, over mange år. Det krever langt mer disiplin enn du.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg sa jeg ikke ble imponert av at noen trener opptil 12,000 timer for å bli skikkelig god i noe.

Sier ikke at det ikke er en prestasjon å bli verdens beste på ski, men det hele startet med at det omentrent skulle være en unnskyldning for å fyllekjøre og oppføre seg som en idiot utenfor sesongen når ma har hatt det litt tungt på jobben. Jeg blir ikke spesielt imponert av at en person gjør det, om du gjør det så bra for deg.

Og hva har et gammelt brukernavn med noe som helst å gjøre?
Prikken over ien hadde vært om passasjeren var en av disse småripsa fra 1995 eller-96 som han liker å ha det gøy med.
Sitat av Anoman Vis innlegg
Ja, jeg sa jeg ikke ble imponert av at noen trener opptil 12,000 timer for å bli skikkelig god i noe.

Sier ikke at det ikke er en prestasjon å bli verdens beste på ski, men det hele startet med at det omentrent skulle være en unnskyldning for å fyllekjøre og oppføre seg som en idiot utenfor sesongen når ma har hatt det litt tungt på jobben. Jeg blir ikke spesielt imponert av at en person gjør det, om du gjør det så bra for deg.

Og hva har et gammelt brukernavn med noe som helst å gjøre?
Vis hele sitatet...
Jeg forsvarte han ikke i det hele tatt. Jeg sier at media og det norske folk har på mange måter ødelagt han som utøver. De har slengt dritt til han konstant. Det har gått så langt at han har begynt å gi faen, og det forsvarer heller ikke hans handlinger. Landslagssmørerne fikk drapstrusler når de ikke fikk til gode ski under OL, det sier litt.

At man skal dømme en person fordi han er arrogant blir litt for dumt i mine øyne. Han slo igjennom som 19-åring, det er ikke mange som takler en slik prestasjon. Fyllekjøring eller ei, jeg håper han får en rettferdig straff, og så kan han få jobbe seg opp til å komme tilbake som verdens beste skiløper.

Sitat av Halphas Vis innlegg
Prikken over ien hadde vært om passasjeren var en av disse småripsa fra 1995 eller-96 som han liker å ha det gøy med.
Vis hele sitatet...
Skjønner at du har god innsikt i hva han holder på med på fritiden?
Sist endret av SemiColon; 6. mai 2014 kl. 10:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Landslagssmørerne fikk drapstrusler når de ikke fikk til gode ski under OL, det sier litt.
Vis hele sitatet...
Det sier vel mest om at folk slenger ut "Jeg skal drepe deg" som om det var "Send meg smøret". Hvor mange tror du faktisk planla å ta livet av en smører?

(Jfr den andre tråden her, om hun som sa hun "hatet" lave menn.)
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Skjønner at du har god innsikt i hva han holder på med på fritiden?
Vis hele sitatet...
Ganske viden kjent her hvor jeg bor at han har en forkjærlighet for de litt yngre. Noen har også prøvd å kontakte Se og Hør og sagt de kan vise bilder og meldinger, men Se og Hør ville visst ikke ha noe med det å gjøre.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Endelig fikk jeg litt respekt for Northug. Tenker at han ikke har hatt det så lett og han har hatt mange forventninger å leve opp til. Og det må være dritt å være et analyseobjekt for så mange gomper i norge. Stå på Northug. Fengselstid vil bare være med på å bygge legenden din ennå høyere om du klarer et comeback.

Husk han finske fyren. Hopperen. Matti elns.
Får da håpe at det går bedre med Northug enn det gikk med matti Nykänen :P
Sist endret av Hobby; 6. mai 2014 kl. 11:55.
Sitat av Halphas Vis innlegg
Prikken over ien hadde vært om passasjeren var en av disse småripsa fra 1995 eller-96 som han liker å ha det gøy med.
Vis hele sitatet...
Burde ikke du allerede være så sprekkeferdig av skadefryd ovenfor Nicki Bille at du ikke har plass til mer for Northug?
Sitat av Halphas Vis innlegg
Prikken over ien hadde vært om passasjeren var en av disse småripsa fra 1995 eller-96 som han liker å ha det gøy med.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke noe ulovlig i det, da. Vil heller si at prikken over i-en hadde vært om blodprøvene hans viste bruk av narkotiske stoffer.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Burde ikke du allerede være så sprekkeferdig av skadefryd ovenfor Nicki Bille at du ikke har plass til mer for Northug?
Vis hele sitatet...
Driter i hva disse forvokste guttungene driver med på fritiden, og jeg er ikke en som kan sette seg på en høy hest heller ... Jeg bare forestiller meg hvordan media hadde taklet en slik situasjon.

Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Det er jo ikke noe ulovlig i det, da. Vil heller si at prikken over i-en hadde vært om blodprøvene hans viste bruk av narkotiske stoffer.
Vis hele sitatet...
Overrasker meg ikke om de gjør det, men uansett får vi ikke vite det.
Sist endret av Halphas; 6. mai 2014 kl. 12:46.
Sitat av Halphas Vis innlegg
Overrasker meg ikke om de gjør det, men uansett får vi ikke vite det.
Vis hele sitatet...
Vil ikke det komme frem i en eventuell siktelse/dom, hvis han har kjørt under påvirkning av narkotisk substans X i tillegg til alkohol?
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Vil ikke det komme frem i en eventuell siktelse/dom, hvis han har kjørt under påvirkning av narkotisk substans X i tillegg til alkohol?
Vis hele sitatet...
Har på følelsen av at et slikt resultat hadde sneket seg unna offentligheten. Politiet ser seg ikke tjent med å ødelegge han totalt som forbilde.
Uten å spekulere for mye i om han var under påvirkning av annet enn alkohol, generelt sett ville det vel absolutt være i politiets favør å få 'forbilder' dømt for bruk. "SÅNN SKJER HVER GANG, VI KALLER DET REEFER MADNESS PÅ FAGSPRÅKET. Ikke gjør som han."
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Uten å spekulere for mye i om han var under påvirkning av annet enn alkohol, generelt sett ville det vel absolutt være i politiets favør å få 'forbilder' dømt for bruk. "SÅNN SKJER HVER GANG, VI KALLER DET REEFER MADNESS PÅ FAGSPRÅKET. Ikke gjør som han."
Vis hele sitatet...
Skiskyttergutta var på fylla i sesongen og Northug kjører påvirket. De sliter allerede med effekten dette har på den kommende generasjonen av idrettsutøvere...

"Hvis Northug gjør det så må jo jeg også kunne gjøre det?"
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Uten å spekulere for mye i om han var under påvirkning av annet enn alkohol, generelt sett ville det vel absolutt være i politiets favør å få 'forbilder' dømt for bruk. "SÅNN SKJER HVER GANG, VI KALLER DET REEFER MADNESS PÅ FAGSPRÅKET. Ikke gjør som han."
Vis hele sitatet...
Det er mye skjerpende i denne saken. Promille, høy fart, kræsj med personskade, stikke av, osv... Men akkurat det at det er Northug, vil heller virke formildende, i følge jusprofessor Alf Petter Høgberg:

Sitat av http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bil-og-trafikk/dette-vil-det-bli-en-betydelig-straff-av/a/10139730/
Han mener imidlertid Petter Northugs idrettskarriere kan gjøre at straffen blir mildere:

- For Northug vil straffen ramme ekstra hardt. En person som ham vil kunne få ødelagt vesentlige sider av livet hvis han mister muligheten til å trene adekvat. Det er et moment som taler for å legge straffen litt lavere.
Vis hele sitatet...
Loven er lik for alle - får han mildere straff så syntes jeg vi kan brenne hele rettsstaten og innføre sharialovene så fort som overhodet mulig.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Loven er lik for alle - får han mildere straff så syntes jeg vi kan brenne hele rettsstaten og innføre sharialovene så fort som overhodet mulig.
Vis hele sitatet...
Du skulle bare visst hvor mye unge og lovende idrettsutøvere har fått redusert straff på i vårt kjære Norge.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Loven er lik for alle - får han mildere straff så syntes jeg vi kan brenne hele rettsstaten og innføre sharialovene så fort som overhodet mulig.
Vis hele sitatet...
Ja, for da blir alt rettferdig?...
"Mobbing av enkeltpersoner" hører jeg mange si, på facebook og kommentarfelt. Syns det er på sin plass når offentlige personer slik som Northug blir tatt for noe så alvorlig også kan henges ut offentlig også. Bilen har kræsja i filler fikk han nettopp fordi han er en kjendis.
Hvis saken bare var at han kræsja med 1,5 i promille (grensen for fengselsstraff) ville jeg syns en god bot ville vært fair. Northug taper mye mer på fengsel enn den vanlige mannen i gata. Men å stikke fra en kompis i en slik situasjon er for drøyt til å ikke få fengsel syns jeg.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Loven er lik for alle - får han mildere straff så syntes jeg vi kan brenne hele rettsstaten og innføre sharialovene så fort som overhodet mulig.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det ? blir du tatt for fyllekjøring så vet ingen det, Nortug blir hengt ut overallt i media og for ikke en lik straff som andre .. han får en strengere straff .
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Hvorfor det ? blir du tatt for fyllekjøring så vet ingen det, Nortug blir hengt ut overallt i media og for ikke en lik straff som andre .. han får en strengere straff .
Vis hele sitatet...
I hvilket univers har det skjedd at mannen i gata blir straffet mildere enn en kjendis? De har ofte svært gode advokater i tillegg.
Sitat av flexx Vis innlegg
I hvilket univers har det skjedd at mannen i gata blir straffet mildere enn en kjendis? De har ofte svært gode advokater i tillegg.
Vis hele sitatet...
jeg mente at det også er en straff å bli uthengt i media over hele Norge og i andre land..
Sist endret av Notoneofthem; 6. mai 2014 kl. 18:24.
Vi får se om Northug møter mer empati fra politi og rettsvesen enn Ardian Gashi, som måtte sone midt i sesongen.
http://www.dagbladet.no/sport/2005/07/14/437431.html