Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3593
Leier hybel igjennom skolen, og hadde en "liten" fest her i helgen.
Dette førte til hybelvakter som kom osv. og de mente at jeg kom til å bli kastet ut.
Er det ikke slik at de ikke kan kaste meg ut plutselig, men at jeg har 1 måned på meg ?
Det står i kontrakten din.
Trådstarter
48 8
Tenkte kansje det var noe generell regel der.
Har ikke noe kontrakt å se på for øyeblikket, er ikke sikker på om jeg vet hvor jeg har den engang.. :>
det bruker vel og være fra 1 månde.kan hende det er 3 månder og.
Generelle regler er 1 mnd hvis du deler hybel eller eier har tilgang til deler av hybel.
Minimum 3 måneder med mindre annet er avtalt hvis man har en egen hybel.

På internat skoler og sånn hvor f.ex rusmidler er ulovlig blir du kastet ut på dagen. Trust me, i know.

Men dette sjekker du enkelt opp ved å snakke med lærer rektor eller lignende
Sist endret av YTM; 28. april 2008 kl. 01:24.
Du skal ha mottatt en skriftlig advarsel, for en annen hendelse før utleier kan kaste deg ut. Jf. Husleieloven §9-9.

Sitat av Lovdata
§ 9-9. Utleierens hevingsrett

Utleieren kan heve leieavtalen på grunn av vesentlig mislighold fra leierens side. Vesentlig mislighold foreligger dersom:
(...)
b) leieren tross skriftlig advarsel fra utleieren i vesentlig grad forsømmer sin vedlikeholdsplikt eller fortsetter å opptre på en måte som er til alvorlig skade eller sjenanse for utleieren, eiendommen eller øvrige brukere,
Vis hele sitatet...
Sitat av ql1rz
Du skal ha mottatt en skriftlig advarsel, for en annen hendelse før utleier kan kaste deg ut. Jf. Husleieloven §9-9.
Vis hele sitatet...

Med mindre ikke annet er skrevet i kontrakt og akseptert.
Trådstarter
48 8
Har tydelig brutt en regel som sikkert står i kontrakten.
Så det betyr altså utkastelse på dagen ? eller ?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Beklageligvis sitter ikke alle vi her inne på en PDF kopi av din kontrakt, dette får du sjekke opp selv.
Det er jo forskjellig fra kontrakt til kontrakt, skole til skole.
Spørs jo litt hvor alvorlig det er.
Trådstarter
48 8
Ok, tenkte fortsatt at det kansje var noe generell regel.
Men får vel vente å se hva som skjer :>
Sitat av Stone
Har tydelig brutt en regel som sikkert står i kontrakten.
Så det betyr altså utkastelse på dagen ? eller ?
Vis hele sitatet...

I og med at jeg har vært ute for noe lignende selv så ville jeg tippa ja.
Sorry
Uten at vi kan lese kontrakten din kan vi ikke si noe sikkert. Kan hende du får en advarsel, kan hende du får beskjed om at du må ut innen en uke/måned/whatever. Og det kommer an på både hvor alvorlig kontraktbruddet var og hvor strenge de er på sånt. Og muligens hvor flink/villig du er til å smiske/underkaste deg for å få beholde hybelen.
Sitat av YTM
Med mindre ikke annet er skrevet i kontrakt og akseptert.
Vis hele sitatet...
Det ville i så fall vært i strid med loven.

Husleieloven $1-2:
Sitat av Lovdata
§ 1-2. Ufravikelighet

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.

Ved leie av lokale kan loven fravikes i avtale, med unntak av §§ 1-1 til 1-4, 4-1, 4-4, 4-6, 9-7, 9-8, 9-10, 12-3 og 12-4 og kapittel 13.
Vis hele sitatet...
Trådstarter
48 8
Etter å ha lest litt på lovdata, så virker det som om jeg ikke kan bli kastet ut, uten å ha fått noe skriftlig advarsel. Det kan ikke endres i noen kontrakter.
Og jeg har jo ikke fått noen advarsel
Trådstarter
48 8
Veldig konstruktiv.. :>
men viste seg jo at pågrunn av ql1rz, så fant jeg fram til en generell lov som kunne hjelpe meg. Så takk til han, som ikke bare var så krass som atx.
Stone; hvor i fylket bor du? kjenner til litt diverse av hvordan de behandler ting her i fylket innen skoler og sånn
Trådstarter
48 8
Bor nok i selveste Vadsø
Ahh da er du fucked, jeg aner nada.
Du sier at du bor på en hybel så jeg regner med at du bor på hybelhuset.
Du har en måned på deg

Jeg vil tro at det er det samme i ghettoen.

/Edit
"Brudd på reglementet kan mefføre at leiekontrakten blir sagt opp.
Du vil få en skriftlig advarsel først, men svært alvorlige brudd kan
medføre at leiekontrakten sies opp med øyeblikkelig virkning"

Du har en sånn lapp på hybelen din
Sist endret av Rejolo; 28. april 2008 kl. 09:21.
Trådstarter
48 8
"men svært alvorlige brudd kan
medføre at leiekontrakten sies opp med øyeblikkelig virkning"

Dettte kan ikke skje ifølge husleieloven §9.9
Meeen, går sikkert greit.. får se hva som skjer :>
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Heilt canooon
Litt gammal tråd, men siden jeg kanskje skal bo på en hybel i Vadsø så må jeg få vite hva som skjedde! :P
Sist endret av Rindae; 4. juli 2008 kl. 13:12.
Trådstarter
48 8
Ble ikke noe greier om det
Sku egentlig i møte med rektor osv. men hver gang ho skulle prate med meg på skolen, så var jeg ikke i nærheten. Så tilslutt bare brydde ho seg ikke mer.
Men ble å prate med henne helt på slutten av skoleåret, og hun sa at ho ikke gidda å gi meg nå tyn. For hun mente at jeg egentlig var ganske snill
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har selv blitt kastet ut fra hybel etter å hatt fest, vi fikk ikke noe advarsel å han som leide ut ville beholde depositumet på 10 000, dette godtok jeg ikke så var i forliksrådet å endte opp med å beholde de 10 000 for att leietakeren ikke hadde gitt advarsel før utkastelsen, noe som han er pliktig til, så frem til att det ikke er noe veldig ekstrem grunn til att du ble kastet ut.
For en gjeng med bønder. Men jeg skjønner at usjenert fyll i utkantnorge er kultur.
Hybler er igjen unntatt paragraf 9.9.