Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 1810
Det har seg slik at for ett par måneder siden var jeg på bandøving, vi lånte alt av bass/gitar/tromme utstyr som var til å låne der som vi hadde lokale ( kirken )
På denne bandøvingen for 2 måneder siden, var jeg uheldig å skrudde volumet på bassen litt for høyt opp, noe som fikk forsterkeren til å... Ja ikke fungere mer. Vokalisten i bandet sa at jeg kunne bare drite oppi det, siden bassen hadde i det siste vært i dårlig stand, og de hadde hatt noen lignes problemer før.

I dag til min store forskrekkelse, blir jeg ringt opp av en sur bandvokalist om at tensingen i kirken var forbanna pga den ikke fungerte lengre, og at jeg måtte kjøpe ny.
Jeg reagerte selvfølgelig med WTF?
Har de på noen måte rett til å KREVE at jeg skal kjøpe ny forsterker når det; 1. Har gått 2 måneder siden det skjedde, 2. I teorien kan egentlig hvem som helst i den tiden frmbringt skaden etter meg som har resultert til konstant defekt forsterker?
Forsterkeren det er snakk om er også av eldre modell, tipper på rundt 15 år gammel.

Til opplysning er det noen uker siden jeg sluttet i bandet.


Hva skal jeg gjøre?
1: Har da ingenting å si at det er 2 mnd siden
2: Det er du som har gjort det.

Du har skrevet under på noe, noen i bandet ditt har skrevet under på noe, eller dere har bare sneket dere inn og lånt stasjet. I siste tilfelle er du fri som fuglen. I de to første sliter du eller noen andre.

Det du skal gjøre er å si ifra hvis slikt noe skjer in the first place. Da får du oftere et "ok, det var sikkert ikke med vilje." Nå virker du mye snarere som en pøbel som alltid prøver å snike seg unna ryddetid i barnehagen.

Jeg synes du skal betale. Parsque vous le tu bien.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av dynamite
1: Har da ingenting å si at det er 2 mnd siden
2: Det er du som har gjort det.

Du har skrevet under på noe, noen i bandet ditt har skrevet under på noe, eller dere har bare sneket dere inn og lånt stasjet. I siste tilfelle er du fri som fuglen. I de to første sliter du eller noen andre.

Det du skal gjøre er å si ifra hvis slikt noe skjer in the first place. Da får du oftere et "ok, det var sikkert ikke med vilje." Nå virker du mye snarere som en pøbel som alltid prøver å snike seg unna ryddetid i barnehagen.

Jeg synes du skal betale. Parsque vous le tu bien.
Vis hele sitatet...
Ok listen to me, som jeg skrev i posten over: det er ikke nødvendigvis jeg som har gjort det, da vokalisten i bandet sa at forsterkeren var ikke helt bra.
Forsterkeren var gammel, å hadde sikkert en verdi på rundt 250.- når den ble ødelagt, er det da riktig at jeg skal kjøpe ny?

Jeg har ikke skrevet under på noen underskrift, jeg har ikke hørt om at bandet har skrevet under på noe heller.
Sitat av spelley
Forsterkeren var gammel, å hadde sikkert en verdi på rundt 250.- når den ble ødelagt, er det da riktig at jeg skal kjøpe ny?
Vis hele sitatet...
hvis den koster 250 og du vet selv at du er skyld i det er det snakk om såppas lite penger på at du faktisk får et rykte som en som gjør opp for deg. 250 er verdt det.
Sitat av dynamite
1: Har da ingenting å si at det er 2 mnd siden
Vis hele sitatet...
Det er jo nesten kjernen i saken. Det er lang tid og det burde vært reagert på for lenge siden hvis det var tilfellet at han ødelagte den der og da. Jeg syntes det ser mer ut som om de prøver å finne en svarteper de kan legge all skylden på. Stå på ditt, og si at det begynner å bli litt vel sent å komme to månder i ettertid og kreve penger.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av plopp91xxx
hvis den koster 250 og du vet selv at du er skyld i det er det snakk om såppas lite penger på at du faktisk får et rykte som en som gjør opp for deg. 250 er verdt det.
Vis hele sitatet...
ambefaler folk som poster til å se det jeg har skrevet tideligere
Det har jo seg slik at de sier at jeg MÅ kjøpe en ny forsterker, jeg får regning i posten visst nokk også. Det er heller ikke nødvendigvis jeg som har gjort det da de har hatt problemer med forsterkeren tideligere, og det er 2 måneder minst siden det skjedde.. for meg er det noe muffins der...
Dessuten er jeg sikker på at jeg kunne fikset den defekte forsterkeren, men det er jo for seint for meg å gjøre no, siden det sikkert venter en regning på ett par tusen til meg i posten... det med 250.- var den anslåtte verdien jeg la på forsterkeren, tatt i betrakning at den var i gammel å dårlig form.
Sitat av plopp91xxx
hvis den koster 250 og du vet selv at du er skyld i det er det snakk om såppas lite penger på at du faktisk får et rykte som en som gjør opp for deg. 250 er verdt det.
Vis hele sitatet...
Bruksverdien på forsterkeren i fungerende stand er vell estimert 250,- men siden han har ødelagt den så må han vell enten få fikset forsterkeren eller få tak i en annen forsterker som har tilsvarende eller bedre spesifikasjoner. Blir dyrt det da.

Edit: Spelley kom meg i forkjøpet.

Men du kan jo ta med forsterkeren til en elektronikk-rep-sjappe å få den ohmet, er du heldig er det jo noe helt banalt som har gått til helvette
Sist endret av UngarEffect; 16. april 2008 kl. 13:17.
Du må sikkert bare kjøpe tilsvarende ny. Det finner du her eller her eller her
Det du evt er pliktig til å erstatte er det de må ut med for en tilsvarende - blant annet vil det si i samme stand. Du trenger altså ikke å kjøpe en splitter ny, se om du finner noe gammelt ræl på qxl.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av atomet
Det du evt er pliktig til å erstatte er det de må ut med for en tilsvarende - blant annet vil det si i samme stand. Du trenger altså ikke å kjøpe en splitter ny, se om du finner noe gammelt ræl på qxl.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at jeg har fått vite at det er en regning på vei til meg, for alt jeg vet kan det vært en klin ny en.
Jeg er sikker på at jeg kunne ha reparert den gamle forsterkeren, men ser ikke ut til at jeg får sjangs til det no. Når de eventuelt har kjøpt en ny / brukt / reparert den - reparering koster sikkert mer en å kjøpe en brukt ny, men det driter de i.
kan de gjøre dette?
De kan ikke kreve at du skal betale for en ny før du har fått muligheten til å reparere den gamle eller skaffe en ny(eller brukt) selv.


Edit: er rimelig sikker på dette men hør med fri rettshjelp.
Sist endret av Butterfly; 16. april 2008 kl. 13:28.
de kan ikke bare kjøpe en ny forsterker å sende deg regninga, dette må være noe dere er enige om.
Gi faen i regninga når den kommer så prøver du selv å finne noe gammelt crap på f.eks qxl som er nevnt, du kan også se i avisen.
Du kan jo også ringe å høre etter om forsterkeren fortsatt eksisterer, gjør den det så krev å få henta den så får du selv sjekket hvor defekt den er.

Da har du også mulighhet til å finne ut hvilket merke den er, modell å fra hvilket år den er produsert.

Jeg hadde iallefall ikke betalt en ny en til flere tusen spenn!!!
Hvis den har vært defekt lenge kan de selv også ha medvirket til skaden:

Sitat av Lov om skadeerstatning § 5-1
Dersom den direkte skadelidte eller erstatningssøkeren har medvirket til skaden ved egen skyld, kan erstatningen settes ned eller falle bort for så vidt det er rimelig når en tar hensyn til atferden, og dens betydning for at skaden skjedde, omfanget av skaden og forholdene ellers.
Vis hele sitatet...

Her er forresten Lov Om Skadeerstatning:
http://www.lovdata.no/all/hl-19690613-026.html#map004
Sist endret av Butterfly; 16. april 2008 kl. 13:45.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Sitat av Deezire
Det er jo nesten kjernen i saken. Det er lang tid og det burde vært reagert på for lenge siden hvis det var tilfellet at han ødelagte den der og da. Jeg syntes det ser mer ut som om de prøver å finne en svarteper de kan legge all skylden på. Stå på ditt, og si at det begynner å bli litt vel sent å komme to månder i ettertid og kreve penger.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig her. I mellom de 2 månedene kunne hvem som helst ha ødelagt forsterkeren, så de har ikke noen sterke bevis på at det er han som har gjort det, siden de klager så sent.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Du skal erstatte det du har ødelagt. I dette tilfelle virker det som om du ikke har ødelagt noe, men at du medvirket til og ødelegge forsterkeren.
Du sier at den er gammel og har alltid vært i dårlig stand, da er ikke du den eneste faktoren til at den ble ødelagt. Bra mulig at du er den siste utløsende faktoren, men du er ikke den eneste.
Se http://www.frirettshjelp.no/ og hør hva de som har studert juss mener.
1. jeg hadde ikke brydd meg om det..
2. det har godt 2mnd siden "det skjedde", og hvem vet? Plutselig var det noen i mellomtiden som ødela den?
Sånn går det når du tror kirken skal være hyggelig med deg, egentlig vil de bare ha mer penger i kassa
Griske tassene

Men, neida. Jeg hadde ikke vaert villig til og betale for noe så rart. De går jo fram på helt feil måte også.
Sitat av spelley
Jeg har ikke skrevet under på noen underskrift, jeg har ikke hørt om at bandet har skrevet under på noe heller.
Vis hele sitatet...
Da har dem ikke noe dem skulle ha sagt.
Blånekt!
Dem kanke ta deg på no uansett..
Sitat av YTM
Da har dem ikke noe dem skulle ha sagt.
Blånekt!
Dem kanke ta deg på no uansett..
Vis hele sitatet...
Interessant jus her. De som vil skvise deg må vise en helt klar årsakssammenheng. Og du må ha opptrådt uaktsomt. Og din erstatningsplikt kan ikke gå utover varens verdi. Såpass enkelt bør det være. Og bevisbyrden bør ligge hos den som anklager, ikke den angrepne.
Du burde sagt ifra med en gang! Hvordan tror du de har oppdaget det? 1. En av dine bandmedlemmer har sladret i etterkant. 2. De har merket at forsterkeren var ødelagt, og deretter sjekket opp med hvem som brukte den sist. Siste alternativ er at de har merket at den var ødelagt 2 mnd etterpå, sjekket med alle x antall brukere og på ett magisk sett eller ett mer realistisk sett som minner om alternativ 1 funnet ut at det er du som ødela forsterkeren. Det blir litt for paranoid og tro på ekstra alternativet om at de har merket at forsterkeren var ødelagt, fikset den før den på nytt ble ødelagt 2 mnd etterpå og deretter gitt deg skylden. I aller høyeste sannsynlighet er det nok du som har ødelagt forsterkeren, og det virker for meg som du prøver å finne en unnskyldning for å rettferdiggjøre for at det faktisk var du som gjorde det. Men ellers støtter jeg deg. Nå vet jo ikke du hvor stor regningen kommer til å bli, men om den blir like høy som du antar så er det både frekt og totalt uaktuelt å betale. Det er sunn fornuft. Forsterkeren var gammel og sleten og antat markedsverdi er mye mindre enn det en ny fosterkes koster. Om du låner og kræsjer en gammel lada kan ikke eieren av bilen gå å kjøpe seg en splitter ny bmw og sende regningen til deg! Satt litt på spissen men prinsippet er det samme! Edit: sorry for skiveleifer men jeg postet fra mobilen og orker ikke stresset med å rette på de
Sist endret av magziii; 17. april 2008 kl. 00:26.
Mja, enig med den del her:
- Når du oppdaget at forsterkeren ikke var i stand for to måneder siden burde du ha meldt ifra til ansvarlig/riktig person. Om vokalisten i ditt egent band er riktig tviler jeg på, evt burde kontaktpersonen i bandet melde dette videre.
- Du har etter hva jeg kan se ikke opptrått uansvarlig eller behandlet forsterkeren på en måte den ikke skal behandles (Kneler vel ikke fordi man skrur opp bassen?).
- 15 år gammel forsterker

<useriøs>
- Tensing er musikk som ikke trenger noen form for forsterkning
</useriøs>

Konklusjon: Forsterekeren er såpass gammel, problemet med den var kjent, og det finnes ingen bevis for at det var du som knakk den.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Takk for alle svarene jeg har fått!
Det jeg har tenkt litt på er: Har virkelig bassforsterkere høyere volum en den kan tåle før den blir defekt pga for høy lyd? Om ikke så kan iallefall de vi lånte lokale av henge seg langt oppi ett tre.
Hvis bassforsterkeren ble ødelagt mens du spilte, hvis du spilte helt vanlig, skal det ikke ha noe å si på volumet. Om den er 15 år som du sier må de regne med at den går fløyten etterhvert. Elektronikk varer aldri evig, og jeg synes ikke de kan kreve noe av deg, med tanke på at det sikkert er utrolig mange som har spilt på den før deg, og den sannsynligvis hadde blitt ødelagt uansett hvem som spilte.

Men dette er bare det jeg synes, utifra det jeg vet, og ikke loven.
Sist endret av hopalong; 17. april 2008 kl. 14:58.
Sitat av spelley
Har virkelig bassforsterkere høyere volum en den kan tåle før den blir defekt pga for høy lyd?
Vis hele sitatet...
Det kommer selvfølgelig ann på forsterkeren og innivået, men ja, det er fullt mulig.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Man kan jo vanskelig henvise til noen lover her. De mener de har krav på penger fra deg, du mener det motsatte.
Om dere ikke kommer til enighet dere imellom, burde dere kanskje vurdere en objektiv megler. Om ikke motparten vil megle, dropper du å betale.
Da har du hvertfall ditt på det tørre.