Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  165 30060
Har noen av dere mista noe tannkjøtt, eller fått den berømte snusgropa i tannkjøttet?

Vel, jeg merka i går at litt av tannkjøttet over fortenna er etset bort, også så jeg småtendenser til snusgropa!

Jeg begynte å snuse permanent for ca. 2 mnd siden. Jeg har per i dag i underkant av 40 tomme snusbokser stablet på rommet mitt.

Dvs. at jeg rent teoretisk har snusa nesten 5 bokser i uka, og i følge visse kilder snuser storbrukere omtrent 2 bokser i uka(?)... Og at skader på tannkjøttet ikke forekommer før etter et par års snusing?

Jeg gjorde straks en del research på google og fant noen interessante si der.

Jeg vet at det meste som står i disse artiklene om kreft osv. bare er bs, men tannkjøttdelen frykter jeg litt.

Etser forresten posesnus tannkjøttet?

Jeg vil høre deres erfaringer og synspunkter omkring dette, stemmer det jeg sier eller er det bare ren innbilning?
Sist endret av shrty; 12. oktober 2004 kl. 12:56.
Den berømte snus gropa får man ikke lengere.. Vertfall ikke av samme grunn som før.. Før var det glass i snusen som skar opp leppa for å få mer inn i blodet, og det var det som skar seg lengere og lengere oppover.. Nå er glasse fjærna fra snusen.. btw.. du snuser sinsykt mye? hvor lenge har du snusen i om gangen?

Scha
shrty's Avatar
Trådstarter
26 4
Jeg tipper et par timer før jeg hiver i en ny en.

Vet ikke hva dere synes, men jeg synes hvertfall det er ufattelig godt med snus

Kjipt at det skal være slike brutale konsekvenser
fy faen som du snuser da..
du må ha prsien litt lengre oppe enn 5 min ..
gå over litt til posesnus, som ikke "skader" så mye. det er jo fortsatt saltkrystaller i snusen, men de gjør jo ikke så mye skade som glasset..

edit: ta noen pauser mellom hver pris, før du baker en ny en. da er den SÅ mye bedre
My god.. går du konstant runt med snus under leppa? Jeg brukte snus en periode, men ga meg når jeg ikke fikk noe rus av det lengere. Jeg hadde snusen i, i ca 30-45 minutter og syntes det var lenge nokk..

Scha
Jeg snuser nesten 24/7 .. sovner med snus og spiser med snus.. Har ALDRIG opplevd at tannkjøttet har "løsna" .. Riktig som scha sier .. Flere år siden folk fikk slike "groper" pga snus..

Nå har de noe slags saltkrystaller (?) i for og få nikotine lettere inn i blodet .. synest jeg leste noe slikt for en stund tilbake ..
Jeg har snusa en god del år nå, og har ikke merka så mye til etsing i tannkjøttet, annet enn litt av strengen er borte (absolutt ikke hele). Men så snuser jeg ikke så mye som deg. Kanskje en boks i uka. Og som Scha poengterer over, får man ikke rus hvis man snuser konstant. 3/4/5 priser om dagen er nok for meg. Får da en liten rus for hver pris.

Har også gått over til posesnus, men nyter rusen like mye fordet.
shrty's Avatar
Trådstarter
26 4
Men HVORFOR etser det?
Kjenner folk som har snusa i flere år uten problemer. Har jeg kanskje et svakt tannkjøtt elns?

Jeg er vel nødt til å prøve pose en stund og se om det blir bedre...
Opprinnelig postet av Scha
Den berømte snus gropa får man ikke lengere.. Vertfall ikke av samme grunn som før.. Før var det glass i snusen som skar opp leppa for å få mer inn i blodet, og det var det som skar seg lengere og lengere oppover.. Nå er glasse fjærna fra snusen.. btw.. du snuser sinsykt mye? hvor lenge har du snusen i om gangen?

Scha
Vis hele sitatet...
Ifølge Gothiatek så har det aldri forekommet glass i snusen.

http://www.gothiatek.com/templates/c...bazAnchor_1646

Mye av tannkjøttet på framtennene har blitt borte til meg også. Men tar det ikke så tungt da :P

Min egen erfaring når det gjelder posesnus, er at den er faktisk mere brutal mot tannkjøttet og leppa enn hva løssnusen er.
Noker: i følge hjemmesiden til en snusprodusent.. hvor troværdig er det?

Scha
shrty's Avatar
Trådstarter
26 4
Min erfaring med posesnus er at overgangen fra pose- til vanlig snus svir noe grasalt i tannkjøttet/leppa.
Det kan jo selvsagt ha noe å si på måten jeg snuser posesnus på, da
Herregud hvor mye du snuser, det må bli dyrt. Som mange andre her så har ikke jeg merket noe speielt med tannkjøttet, men så har jeg ikke snuset fast så lenge heller da (rundt 4 månder)
Opprinnelig postet av Scha
Noker: i følge hjemmesiden til en snusprodusent.. hvor troværdig er det?

Scha
Vis hele sitatet...
Nei det er vel kanskje ikke den mest troverdige kilden. Men GothiaTek er jo ikke en snusprodusent, det er det jo Swedish Match som er. Men ja ok kanskje ikke den beste kilden ... Får vel bøye meg i støvet for det. Får vel lete opp litt flere kilder jeg da :P

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/06/06/399776.html
http://www.ung.no/tekstversjon/art/?id=972&shw=TOBAKK Der er vel noen kilder som er litt mere å stole på, begge står jo oppgitt med sosial og helsedirektoratet som kilde
Sist endret av NoKeR; 11. oktober 2004 kl. 15:29.
Avhenger sikkert fra person til person. Jeg har brukt general i 5 år nå, ca 3 bokser uka og jeg har aldri opplevd noe sånt. Bortsett fra noen vonde sår i overleppa som av en eller annen grunn oppstår på lan ol.
Har snusa nå i 6 år, og de sistre årene har det gått ca 1 eske om dagen og har ikke hatt antydning til noe. Men hvis jeg snuser mye grov så har jeg en tendens til at strengen i overleppa blir litt skada. Ingenting å være redd for. Snus er derimot ypperlig til å holde Karius og Baktus unna siden phen ligger på ca 8-9.5, nesten som lut :P
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Opprinnelig postet av shrty
Men HVORFOR etser det?
Kjenner folk som har snusa i flere år uten problemer. Har jeg kanskje et svakt tannkjøtt elns?

Jeg er vel nødt til å prøve pose en stund og se om det blir bedre...
Vis hele sitatet...
Det er fordi det bare kjennes slik ut. Har selv snusa et par år nå, og du blir vant med den følelsen etterhvert.
shrty's Avatar
Trådstarter
26 4
Joda, men når jeg ser at deler av tannkjøttet er blitt borte...?
Hvorfor ikke bare ta kontakt med tannlegen din? Han burde kunne svare på alle dine spørsmål.
Har snuset ca 2 år.
Bruker vel ikke mer enn en boks i uka men, aldri hatt problemer med etsing av tannkjøttet.
Opprinnelig postet av shrty

Dvs. at jeg har nesten snusa 5 bokser i uka,
Vis hele sitatet...

5 bokser i uka? Enten så har du ikke lempen lengre oppi enn 5 min, eller så tar du deg en lemph hele døgnet rundt, også om natta. Hvis du tar en normal pris 5-7 ganger dagen, holder det i ca. 5-7 dager. Tar du enorme priser, 5-7 ganger om dagen, holder dåsa ca.3-4 dager. Dvs. at du tar 25 normale priser dagen eller 13 enorme priser dagen ?
shrty's Avatar
Trådstarter
26 4
Opprinnelig postet av mainer
5 bokser i uka? Enten så har du ikke lempen lengre oppi enn 5 min, eller så tar du deg en lemph hele døgnet rundt, også om natta. Hvis du tar en normal pris 5-7 ganger dagen, holder det i ca. 5-7 dager. Tar du enorme priser, 5-7 ganger om dagen, holder dåsa ca.3-4 dager. Dvs. at du tar 25 normale priser dagen eller 13 enorme priser dagen ?
Vis hele sitatet...
Må også inkludere at man spanderer gjerne et par priser til kompiser osv.

Sover ikke med snus, men snuser mye, kan ikke si at omregningene mine er nøyaktige, men lyger ikke.
Det er en myte at snus har inneholdt glass. Det kan forekomme at saltet hoper seg sammen og likner små glassbråt, men det har altså aldri vært glassbiter i snus.

Når det gjelder tannhygiene, så tror jeg disse gropene og skade på tannkjøtt skjer etter mange mange år med regelmessig snusing (20-30 +) Noen tannleger hevder jo til og med at snusen har en surhetsegenskap som hjelper med å holde bakterier i munnen i sjakk - at det altså har en positiv effekt for tannhygiene.

Har snusa i en 4-5 år, og aldri opplevd at tannkjøtt har blitt skada (men sårhet dukker jo opp med overdreven snusing som nevnt over).
Merkelig, har selv snuset i ca 6 år nå, og har en betydelig grop på høyre side i kjeften. og når det går virkelig hardt for seg med posensnus (snuser vanligvis løs) så løsner det gjerne noe skinn-filler i leppa mi. så imo så er pose-snusen styggere mot kjeften enn vanlig snus..
Ett tårn (10 bokser) holder vanligvis i 10 14 dager, og slik har det gått nå snart i 6 år, så ikke si at det ikke er skadelig for kjeften å snuse.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Dette er vel heller et spørsmål om måtehold.
Hmm, jeg tror nok jeg ville ha prøvd å trappe ned litt på forbruket. Det hender jo at man får en slags bestemorhud i underleppa, og det er ihvertfall da jeg trapper ned. Har kun en gang merket å få et lite sår over den ene fortanna, men da var det bare å roe det hele ned en liten tid..
Tror neppe det er så ille som at tannkjøttet ditt har etsa bort

Prøv, så skal du se
Tja, jeg har snuset i en 4 år. 3-4 dåser i uka ligger jeg på. Kjenner igjen meg, da du sier at tannkjøttet etser bort. Det første året jeg brukte general så jeg noen tannkjøtt rester som hang igjen på prisen.

Mistet noe tannkjøtt på de to fremste tennene. Og noen streng oppi der forsvinner, men kommer tilbake så fort du ikke snuser på 1 døgn.

Leppen blir vel herdet akkurat som alle andre ting.

Så du skal nok ikke uroe deg for mye når det gjelder dette.
Nå er jo snus utrolig alkalisk (les: som en sterk såpe), så det er jo ikke så rart det irriterer tannkjøttet. Og "strengen" i overleppen vil ikke komme tilbake dersom den forsvinner (noe den ikke vil gjøre kun pga snus).

Ellers gen info om snus og kreft:
http://www.lommelegen.no/art/art847.asp
Altså, det jeg mener med at den forsvinner er at den "trekker" seg tilbake så lenge man snuser ofte. Den er på en måte elastisk og da går den inn. Og blir der til den trekker seg ut igjen om man roer ned litt Dette har jeg erfart.
Jeg er en gutt på 14år som har snust siden jeg var 12. Jeg har oxo røykt siden jeg var 12.
Alt dette var pga. at jeg gikk bare sammen med de som var 3-4år eldre en meg.
Men det jeg ville si var at pose snus skjærer vekk litt av leppa.
De som sier at den ikke gjør det, vell - de har feil.
Det skjærte mer i leppa med den "gamle" snusen, med glasskår, men den skjærer litt den nåværende snusen.

Men "bake"snus der i mot. Den er veldig fin å snuse.
Den skjærer ikke mye, jeg vet ikke om den skjærer i det hele tatt.
Men mange velger pose-snus pga. at da slipper de å bake orginal snusen.
Men fortvil ikke. Det er noe som heter snees-beeker.(Eller åssen det staves)
Det er en søt liten sak som man stikker ned i snusen, så drar man i toppen, å der har du en ferdig bakt snus. + At du ikke blir svart på hendene.

Koster bare 65 eller noe på samtlige tobbaks-sjapper.
posesnus skjærer vekk litt av leppa? Tull.
shrty's Avatar
Trådstarter
26 4
Opprinnelig postet av xblast
Tja, jeg har snuset i en 4 år. 3-4 dåser i uka ligger jeg på. Kjenner igjen meg, da du sier at tannkjøttet etser bort. Det første året jeg brukte general så jeg noen tannkjøtt rester som hang igjen på prisen.

Mistet noe tannkjøtt på de to fremste tennene. Og noen streng oppi der forsvinner, men kommer tilbake så fort du ikke snuser på 1 døgn.

Leppen blir vel herdet akkurat som alle andre ting.

Så du skal nok ikke uroe deg for mye når det gjelder dette.
Vis hele sitatet...
Tannkjøttet kommer vel uanz ikke tilbake... strengen bryr meg midt i :P

Dere aner ikke... hvor jævli mye lyst jeg har på en ordentlig pris nå
Jeg har baka småpriser i 3 dager nå og trøska de i sidene av kjeften

Men vet ikke om det vil fortsette å etse eller ej... bør jeg kanskje bare gå over til pose? Hvis dere sier at posesnus etser/irriterer, hva gjør vel vanlig da? :S
Bare snus videre du! Skader vil du mest sannsynlig IKKE få. Var nervøs for den slags den første tiden min jeg også.

Overreagerte stort, men med tiden finner man ut at det ikke var så ille som man trodde. Så nå synes jeg du skal bake deg en stor pris.

Nyt den
Har snusa General Portion i ca. 1 år nå, har merka sårhet i leppa (ved LAN som nevnt tidligere). Ligger på ca. en boks i uka, har ikke merket noe av at tannkjøttet etser vekk.
Jeg snuste før og fikk en "grop". Jeg hadde snusen midt på i overleppen og den lille strengen røk etterhvert. Den grodde imidlertid tilbake da jeg sluttet.

Snus ETSER ikke. På meg virket det mer som et slags gnagsår.
shrty's Avatar
Trådstarter
26 4
Kan du da si meg hvorfor litt av tannkjøttet over fortenna er blitt borte da?

Kan det ha noe å si at jeg snusa mye selv om det svidde abnormt mye i tannkjøttet?

Mer alkohol, mindre følsomhet.

*hyyyl*
Ang. myten om glass i snus..
General gikk jo ut for en god tid tilbake og innrømte at de hadde hatt glass i snusen.. Er det også en myte da kanskje?

Er det ikke bare NÅ at folk forveksler saltkystaller med glass..?
Søk på glass i snus du, så får du nok svar på at det bare var en myte med glass i den.
supertruza : Du må seriøst være dum


Du sa dette : "Men det jeg ville si var at pose snus skjærer vekk litt av leppa.
De som sier at den ikke gjør det, vell - de har feil.
Det skjærte mer i leppa med den "gamle" snusen, med glasskår, men den skjærer litt den nåværende snusen."

Du har FEIL !! Det de har i snusen nå er ikke til for og "snitte av et stykke".. Det brukes for og åpne porene i leppa så nikotinet kommer i blodet!!!!
Det har skjedd med meg! Jeg har nesten bare snust pose-snus.
Vips. Der var strengen og litt av tannkjøttet vekk... over lang tid da.
Om du hadde hatt ett drops liggendes i leppen ofte eller hele tiden med salt på. Hva tror du hadde skjedd da? Har ingenting med posesnus å gjøre.
Tannkjøttet etser regelrett ikke vekk! Det utvider seg til en grop... Og at man sier at: "Eg har fått den gropen, og har snust så og så lenge" er et typisk skryte greier. Evig patetisk å høre på!!

Og at det har vært knust glass i snusen er jo ikke noe myte. Det brukte de jo i gamle dager, men det er vekke for lengst. Og hvis du ser noe som glinser i snusen, så er det sikkert bare saltkrystaller. Tror neppe de river opp noe tannkjøtt...
Opprinnelig postet av Fiddi
Og at det har vært knust glass i snusen er jo ikke noe myte. Det brukte de jo i gamle dager, men det er vekke for lengst. Og hvis du ser noe som glinser i snusen, så er det sikkert bare saltkrystaller. Tror neppe de river opp noe tannkjøtt...
Vis hele sitatet...
Det jeg også mente.. Kan jo være de brukte det før, og at det ikke er en myte.. Eller hva dere?
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
er det ikke slik at over lang tids snusing så trekker tannkjøttet seg ganske enkelt oppover tannrota (bestemor-hud i underleppa var et bra uttrykk btw.)? har snust i om lag 7 år nå, tar moderate priser og bruker ca. 1 boks på 2-3 dager. Strengen er der fortsatt og jeg kan ikke stikke finger'n opp i øyet gjennom leppa. Snuser jeg for mye blir leppa straks sår.

Shrty: du snuser ganske enkelt alt for mye, ro ned og ditt tannkjøtt vil atter gå tilbake til normalen.
Offtopic: Her jeg går på folkehøyskole, litt utenfor kr.sand har "kosesnusen" "mocca" plutselig blitt veldig billig, dvs 32 kr for en dåse... Er det en feil i systemet til den lokale forhandleren her, eller har den faktisk blitt så billig...?
Svart mocca er kos til seine kvelder når en vil kose seg med noe snop, men skulle gjerne sett at general og tiedemans blå også ble billigere =/


Nettopp stått opp, så språket er sikkert ikke så bra i denne posten :P
▼ ... over et år senere ... ▼
da jeg snusa hadde jeg den oppi fra 1 til 4 timer..
og jeg selv har merka at jeg har litt større plass der oppi nå
Har snust i ca 10 år nå, snuser nå kun pose. Har merket litt tilbakegang på tannkjøttet og litt forminsket streng, men ikke verre enn at jeg må stå å se det i speilet på badet. Merker heller ikke til sår overleppe annet enn ved LAN, HV øvelser, eksamenstid og andre stressende perioder.

Snuser vel en boks om dagen. Hender jeg har to poser oppi, men har også en boks med løs snus liggende for slike anledninger.

Samtale mellom meg og tannlegen sist jeg var hos han:

T. Annlege: Jeg ser du snuser
Mono: Ja det stemmer det, har det noen negative effekter.
T. Annlege: Nei snus er bra for munnhygienen (floraen). Det eneste du kan oppleve er dårlig ånde, farge på tennene, og herdet hud på overleppen. Dette skyldes at slimhinnene forstyrres, og huden i overleppen kan bli samme form som vanlig hud (utsidehud?).
Mono: Altså ikke noe negativt da..
T. Annlege: Nei.

Glass i snus er historie. Snus så mye du vil. Men vær klar over at snus er helseskadelig. Nikotinmengden er stor, og gjør at blodårene bla. trekker seg sammen. Dette innebærer dårligere oksygentransport ved feks. trening osv. Så man kan diskutere i det vide og det breie om snus, men helseskadelig er det nok, men gud så digg!
Sist endret av monolegis; 31. mars 2006 kl. 04:30.
Sitat av Scha
Den berømte snus gropa får man ikke lengere.. Vertfall ikke av samme grunn som før.. Før var det glass i snusen som skar opp leppa for å få mer inn i blodet, og det var det som skar seg lengere og lengere oppover.. Nå er glasse fjærna fra snusen.. btw.. du snuser sinsykt mye? hvor lenge har du snusen i om gangen?

Scha
Vis hele sitatet...
Tull, det har aldri vært noe glass i snus, det har alltid vært salt.

Tannkjøttet mitt har blitt endel mørkere og strengen har ryket.
De diggeste er når den røsker!
Sist endret av #Conex; 31. mars 2006 kl. 11:10.
jaujau. Jeg har fått beskjed av min tannlege at om jeg ikke slutter å snuse mitt foran i leppen, så vil mine fortenner ramle ut innen noen år.

Dette er jeg fast bestemt på at har skjedd pga jeg baker snusen. Derimot har jeg kompiser som bestandig har tatt det løst og ikke noe tannkjøtt har forsvunnet på samme måte som til meg.

Ja, to fortennene er helt uten tannkjøtt og "balangsebeinene" som tannlegen sa har jeg klarte å fjerne 2 millimeter av.

Til dere som nettopp har startet, enten varier på hvor du har prisen. Bytt fra side til side og foran eller ta det løst, IKKE bak! Eventuelt bruk posesnus.

EDIT: Angående glass i snusen så har det aldri forekommet! Det er en myte som har tatt jungeltelegrafen til hjelp.
Sist endret av xblast; 31. mars 2006 kl. 11:30.
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Så vidt jeg vet har det aldri vært glass biter i snus. derimot var det ganske grove saltbiter tidligere, og disse hadde samme effekt med å kutte opp tannkjøttet for å få økt effekten av nikotinen.

Ellers har jeg snust i gode 6 år, og har ikke større problemer med det en t "strengen" under overleppa er mer eller mindre helt borte. Ja, og så koster det jo litt da
jeg merker at jeg får et slags gnagsår av posesnusen. Papir er jo en gang lagd av sagflis. har gått over til løs snus, og har ingen problemer lenger... Veksler forøvrig stadig på hvilke av hjørnetennene jeg legger den på. Midt på er ubehagelig. Kommer i konflikt med strengen, spesielt ved posesnus da den ikke former seg så bra etter tannkjøttet...
Sist endret av hmmmmmmmmm; 1. april 2006 kl. 01:21.