Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 1464
Hei.

Min selvbygde pc har brukt å ha vært på en 26 grader før, men nå ligger den 30 - 37 grader. Da sitter jeg bare og surfer på internet.

Skal jeg sjekke den for støv, osv da eller?
Blir veldig fort støvete på rummet mitt ^^,
Datamaskiner har en tendens til å samle på hybelkaniner, så jo, du bør nok renske ut av den. Bruk en støvsuger med en sokk teipet fast på for å få ut støvet (sokken for at ingenting inni maskinen skal forsvinne ned i posen).

Her er noen fine eksempler: http://completeall.com/Informative-g...intenance.html
Du kan gjerne blåse den fri for støv nå og da, men 37 grader er ingenting å bekymre seg for. Prosessorer tåler fint temperaturer opp mot 50-60 grader.
mtp at mine kjører på 50-60 normalt (laptop) så trenger du ikke bekymre deg :P

Når gradene ligger på rundt 60 til vanlig kan du begynne å kikke på kjøling
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
Er det ikke anbefalt å bruke trykkluft til å renske støv, da støvsugeren kan forårsake statisk elektrisitet som igjen kan skade komponentene? Skyt meg hvis jeg tar feil

Noe sånt http://www.prisguide.no/produkt/76295
Sist endret av LesPaul; 8. august 2010 kl. 02:33.
Hvordan sjekker dere tempen?
Sitat av LesPaul Vis innlegg
Er det ikke anbefalt å bruke trykkluft til å renske støv, da støvsugeren kan forårsake statisk elektrisitet som igjen kan skade komponentene? Skyt meg hvis jeg tar feil
Vis hele sitatet...
siden støvsugeren drar luften og støvet og samler alt inn mot et punkt før det forsvinner inn i støvsugeren er det en mulighet for statisk elektrisitet jo men det skjer ikke så veldig ofte, men sjansen er der.

I motsetning til trykkluft som dytter luft og støv i alle retninger..

Sitat av Madsern Vis innlegg
Hvordan sjekker dere tempen?
Vis hele sitatet...
http://www.almico.com/speedfan.php
Okei, skal gjøre det i morgen hvis jeg får tid til d Takk for svaren!
Sitat av laxzzi Vis innlegg
I motsetning til trykkluft som dytter luft og støv i alle retninger..
Vis hele sitatet...
Trykkluft er veldig fint hvis man har maskiner der støvet har fått sitte lenge, og dermed sitter godt fast. Men man bør gjøre slikt utendørs.
50-60 grader?

min 930@4ghz ligger vel på litt over 70 grader ved full load..
Sitat av Spesiellgnom Vis innlegg
50-60 grader?

min 930@4ghz ligger vel på litt over 70 grader ved full load..
Vis hele sitatet...
CPU begynner ikke å få noen store problemer før 80-90 (der bios dreper maskinen), de fleste GPU'er takler 120C (men throttler ned), mens mekaniske harddisker får problemer ved ~60 grader. Da utvider platene seg nok til at man vil hilse på en BSOD (eller tilsvarende) veldig fort.
Jeg kan jo legge til at det er sommer nå, og det kan jo være årsaken? Selv merker jeg at min CPU holder høyere temperatur om sommeren, enn om vinteren.
Off-topic, bare dumt å lage en egen tråd syntes jeg.
Jeg har lest rundt men finner ikke info.
I en Quad-core prossesor, altså 4 kjerner, la oss si 2,66 Ghz, jobber disse sammen og er 2,66 Ghz?
eller er det 2,66 Ghz i hver Kjerne som utgjør 10,64?

Beklager OT, men det er en litt ''hastesak'' har satset 100spenn på førstnevnte.
Førstnevnte.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Førstnevnte.
Vis hele sitatet...
Hjertlig takk, du gjorde meg 100kroner rikere, måtte du ha en god lørdagsnatt
Sitat av Snikende-same Vis innlegg
Hjertlig takk, du gjorde meg 100kroner rikere, måtte du ha en god lørdagsnatt
Vis hele sitatet...
Har dere ikke internett oppe i nord?


Men til ontøpic: Ja, pcen din er helt fin, ja du burde kjøre suging på den

og ja, du kan sove godt om natta

btw jeg kjører en e8400 @ 4.5 Ghz på 1.39 volt og den når aldri over 50 i load med ultra 120 med pull-blow oppsett vifter fra mist YO EPIC
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Har dere ikke internett oppe i nord?
Vis hele sitatet...
Nett er det nok av(hele 10mb\s for å være korrekt), men det å manuvrere seg på The World Wide Web etter en knakanes bytur er ikke alltid en lett prosedyre
Sitat av Madsern Vis innlegg
Hvordan sjekker dere tempen?
Vis hele sitatet...
Til Mac'er finnes iStat Pro.
26 grader hørtes veldig lavt ut. Skal ha rimelig lav romtemperatur for å få til slike temper.

Hvis temperaturen i rommet ditt er 20 grader og du bruker luftkjøling vil jeg NESTEN påstå at dette ikke går
Sitat av PiGmeNt- Vis innlegg
26 grader hørtes veldig lavt ut. Skal ha rimelig lav romtemperatur for å få til slike temper.

Hvis temperaturen i rommet ditt er 20 grader og du bruker luftkjøling vil jeg NESTEN påstå at dette ikke går
Vis hele sitatet...
Sikker ? På rommet så er det ca 23-4 grader her

og jeg har da overklokka e8400 til4 ghz med kun 1.30 volt

btw cpu 1 og cpu 2 er bøgga, den har alltid stått på 38 C , mens CPU er riktig temp

http://bildr.no/thumb/699793.jpeg
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Spesiellgnom Vis innlegg
50-60 grader?

min 930@4ghz ligger vel på litt over 70 grader ved full load..
Vis hele sitatet...
klarer ikke å få min 930 til 4GHz (( får den bare stabil på 3.60GHz..
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Sikker ? På rommet så er det ca 23-4 grader her

og jeg har da overklokka e8400 til4 ghz med kun 1.30 volt

btw cpu 1 og cpu 2 er bøgga, den har alltid stått på 38 C , mens CPU er riktig temp

http://bildr.no/thumb/699793.jpeg
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg er feil målinger, ta en fysisk sjekk, og hold hånden på kjøleribben, føles den kald, så kan det stemme, føler du den er ALT over kald, så er den iallefall ikke 25 grader, hvis du sitter i et rom på 23-24 grader, og bruker luftkjøler, samt en vcore på 1.3V, så kan det ikke stemme.

Har selv fått en E8400 til 4.3ghz, da lå den på 35 grader load, med 2x single rad og 500l/t pumpe, samt en 400c beholder.

Edit: Målt med egen temperatursensor, kalibrert til 0.3c+/-


Sitat av Gudfaren92 Vis innlegg
klarer ikke å få min 930 til 4GHz (( får den bare stabil på 3.60GHz..
Vis hele sitatet...
Du har endret volten? Hvis ja, husk at fsb/hastighet og timings på ram må følge med også.
Sist endret av Fleff; 18. august 2010 kl. 12:15.
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Har dere ikke internett oppe i nord?
Vis hele sitatet...
Desvere er trondheim ikke Nord.
og vi har desvere ikke nett i Nord, vi får bare rester fra sørlandet, kalles tvy kobling fra Sør til lavoen våres med hjemmebygd snescooter agregat. får ikke mere en 50 kbs i download, prisen er desvere 600 månden....

Men uansett, har hatt samme problem engang i tiden, den lå på 30 grader konstant, også etter noen lan party (med hele bare 6 mbit's) da lå putselig hele cpu driten på hele 70, og fant ut av hele forbanna cpu kjølern hadde løsnet
Jeg har en hp dv6 2059so bærbar pc. Jeg oppdager at noen ganger er CPU plutselig på 70 grader, når jeg surfer på internett. Eller hvis jeg skal spillet et lett spill eks. GTA IV så er CPU rundt 80-86 grader, men er det ikke rart at BIOS ikke dreper maskinen? altså pc slår av seg selv? da CPU er nådd nesten 90 grader!

Det blir stadig varmt under pcen, selvom jeg bruker en kjøleplate.. Det er ikke noe vits med å fjerne støv fra pcen, da pcen er kjøpt i 2009 på desember i fjor.

Noen som har tips/forslag?

Litt info om pcen:

Prosessortype AMD Athlon II Dual-Core
Nummer: M320
Hastighet: (GHz) 2,10
CPU Cache: 2 MB Cache L2
Chipset: AMD M880G
Minne
RAM-type DDR2
RAM (MB) 4 096
Minnehastighet i MHz 800
Maksimalt oppgraderbart minne i MB: 8 192
Lagring
Type: SATA
Kapasitet (GB): 320
Harddiskhastighet (RPM): 7 200
Lyd/Grafikk
Type lydkort: 3D Soundblaster Pro
Integrerte høyttalere: Ja
Grafikkkorttype ATI Radeon HD4530
Dedikert videominne (MB) 512
Delt videominne (MB) 2 302
Sist endret av Zirto; 18. august 2010 kl. 15:06.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Den slår seg nok av ved 100 grader ca.

Uansett om den er gammel er ikke, så er det noe som forhindrer luftflyten, kan være støv, eller kan være at viften er slitt.

Ta å rens den for støv du, tar ikke mange uker i et rom med mye støv før du må rense igjen.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Du har endret volten? Hvis ja, husk at fsb/hastighet og timings på ram må følge med også.
Vis hele sitatet...
Ja... jeg pørver.... Men jeg får det bare ikke til
Sist endret av Gudfaren92; 18. august 2010 kl. 15:32.