Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3537
Hei.

Har ett par venner som bruker vaseline som brunings middel. Det øker effekten av å sole seg og gir raskere brunfarge. Ett par andre sier det skader huden. Sant eller usant? og er det noe annet som gir samme effekt for de samme 30 på nærbutikken?

På forhånd takk.
Stetus
Du for jo kjøpt sånn bruningskrem på solariumet.. som man skal smøre på før man legger sæ i solariumet.
Smører du deg inn med vaselin når du soler deg så blir du fortere brun, men du blir også mye fortere brent. Blir litt som å steke kjøtt i fett.
Trådstarter
Sitat av Loppe Vis innlegg
Smører du deg inn med vaselin når du soler deg så blir du fortere brun, men du blir også mye fortere brent. Blir litt som å steke kjøtt i fett.
Vis hele sitatet...
Norsk sol er ikke så sterk så veldig brent blir jeg ikke, men det ødelegger ikke huden eller lignende?
Sist endret av stetus; 28. juli 2010 kl. 17:40.
Sitat av stetus Vis innlegg
Norsk sol er ikke så sterk så veldig brent blir jeg ikke, men det ødelegger ikke huden eller lignende?
Vis hele sitatet...
Du tror ikke du kan bli solbrent i Norge?

Det ødelegger ikke huden permanent (med mindre du overdriver veldig med soling), men solbrent hud ER ødelagt. Så flasser du av, og ny hud kommer.
Sitat av stetus Vis innlegg
Norsk sol er ikke så sterk så veldig brent blir jeg ikke, men det ødelegger ikke huden eller lignende?
Vis hele sitatet...

Du kan brenne deg skikkelig, og da ødelegger du huden. Øker sjansene for å få hudkreft senere. Så bare vær forsiktig så burde det gå bra selv om jeg ikke anbefaler det.

Bestefar smørte vaselin på leppene da han gikk på ski over Hardangervidda. Han brente seg no helt jævelig.
Sitat av Loppe Vis innlegg
Du kan brenne deg skikkelig, og da ødelegger du huden. Øker sjansene for å få hudkreft senere. Så bare vær forsiktig så burde det gå bra selv om jeg ikke anbefaler det.

Bestefar smørte vaselin på leppene da han gikk på ski over Hardangervidda. Han brente seg no helt jævelig.
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg har ihvertfall aldri brent meg med bruk av vaselin.
Tror de fleste fete kremer osv vil gjøre deg fortere brun, husker for noen år siden så rant wax'en ned et lite stykke i panna på meg når jeg svetta i varmen.
Snakk om steikepanne! solbrent til de grader..
Sist endret av Aaatcho; 28. juli 2010 kl. 18:34.
Prøv margarin, sjømann-style
Sist endret av HabbaLaBiba; 28. juli 2010 kl. 18:40.
Alt av oljer vil fungere på samme måte som smør i stekepanna.. Ting blir fort brunere da.

Problemet er jo, som nevnt, sjangsen for å bli solbrent MYE raskere. Og det er generelt ikke å anbefale å benytte seg av, så fremt man ikke har god brunfarge ifra før av (solt seg i en stund allerede) eller har generelt ekstremt motstandsdyktig hud.

Faktoren på vaselin er nok tilnærmet 0, om ikke - noen hakk.
Så da er det nok bedre å kjøpe olje med faktor 5 eller noe slikt.
Sjekk heller ut (naturlige) kosttilskudd du kan ha i deg for å stimulere pigmentene. Jeg har brukt både ren betakaroten (nei, ikke den de reklamerer for på tv) og spirulina; sistnevnte har en helg haug gode ting i seg. Google litt rundt, så skjønner du hva jeg mener.

Vaselin høres ut som en dum og lite gjennomtenkt måte å grille seg på. Har du sett hvordan solbrent hud blir over tid? It ain't pretty.
Et annet kjent triks er å blande en sprayflaske med vann og salt (saltvann, altså), og sprute det på kroppen. Da blir du fortere brun/rød.
Du kan jo også prøve noe som kalles "jordnøttolje" det får du kjøpt på apoteket, og griller deg skikkelig Vet om mange som bruker det
Det er noen som vil ha hudkreft her ser jeg. Sola i de nordiske landene er virkelig sterk på grunn av lavt UV filter i Ozon laget. At noen vil se ut som en inntørka biff når de er midten av 20 årene er uenfor min forstand. Man blir fin og brun ved normal bruk av solkrem med faktor.. Har man også fin hud til man blir gammel.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Alt av oljer vil fungere på samme måte som smør i stekepanna.. Ting blir fort brunere da.
Vis hele sitatet...
Nå blander du nok sammen to ting. Bruning av mat skyldes Maillard-reaksjonen, som er en reaksjon mellom aminosyrer og reduserende sukker under varmebehandling, eller karamellisering. At du blir brun i sola skyldes ingen av de prosessene. Når kroppen utsettes for mye UV-stråling øker den produksjonen av melanin, som er et brun-svart fargepigment, og melaninet absorberer UV-stråling og gjør det om til varme på en harmløs måte. Det er ganske enkelt en beskyttelsesmekanisme fra kroppen som har som hensikt å minske sjansen for DNA-mutasjoner og påfølgende kreft.

Ingen av disse mekanismene er avhengige av fett, men påsmøring av enkelte oljer på huden kan forårsake at du absorberer mer UV-stråler (på en ikke fullt så harmløs måte) og følgelig produserer mer melanin. Hvilke typer oljer dette er, og om vaselin fungerer på denne måten er jeg usikker på, men det er jo noe som bør gå an å gjøre et aldri så lite forsøk på hvis noen synes det er greit å risikere å bli solbrent eller merkbart brunere på den ene siden av kroppen.

Det bør også nevnes at det er ansett som noe risikabelt å bruke slike oljer, og at det øker sannsynligheten for å få hudkreft.
Sist endret av Provo; 29. juli 2010 kl. 15:35.