Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 8060
Når mamma var på min alder, 23 år. Kjøpte hun sin første leilighet. Den gangen hadde hun en vanlig jobb i Telenor kundeservice. Ingen utdannelse overhodet. Hun tjente rundt 300.000kr i året. Leiligheten hun kjøpte, som var i Oslo, kostet 500.000kr.

Jeg er 23 år nå, og har en jobb som heller ikke krever utdannelse. Jeg ville tjent ca 400.000kr om jeg hadde jobbet fulltid. Noe som igrunn er godt betalt uten utdannelse. Men jeg kan ikke kjøpe meg min egen leilighet, eller, jeg kan, men jeg vil ikke fordi samme leilighet i samme strøk, koster idag 2.5 millioner kroner.

De siste 20 årene har lønningen steget 60%. Mens boligprisene har steget 400%. Opptil 500% i Oslo.

Hvordan ser fremtiden ut for min generasjon? Det er vel egentlig det jeg lurer på. Sånn jeg ser det kommer vi alle til å bli rævkjørt av gjeld vi aldri kommer til å klare å betale ned. Vi kommer aldri til å eie noe som er helt vårt. Med mindre man har ressurssterke foreldre som kan hjelpe til.

Ikke nok med det, men for å få en jobb idag som er godt betalt, er utdannelse helt nødvendig, høgskole utdannelse finansiert av lånekassa. Ikke fordi det koster penger å gå på skole, men fordi det er hinsides dyrt å leie. Noe som resulterer i enda mer gjeld.

"Det er ikke en menneskerett å bo i byen" hører jeg noen har sagt i avisene. Jeg er oppvokst i Oslo, har alle venner og familie her, Oslo er min by. Jeg har prøvd å bo andre steder, men Oslo er det eneste stedet jeg føler meg hjemme.

Jeg har ikke lyst til å ende opp med millioner av kroner i gjeld, på en gjennomsnittlig lønning. Uten mulighet for å betale ned gjelden. Men det ser ut som at det blir slik for mange av mine venner, og meg.

Så, hvordan ser dere for dere at fremtiden blir, økonomisk sett, for oss som er rundt 20 idag?

Mulig dette ble litt rotere forklart, jeg fikk bare ikke sove fordi jeg lå å tenkte på det. For de som måtte lure på hvorfor jeg skal sove nå, så jobber jeg natt.
I dette landet må man ha utdannelse, for å kunne bo i byen. Enten man vil det, eller ikke.

Jeg kjenner til relativt mange mellom 20 og 30 år, som har flott leilighet og bil, uten særlig med lån. Men de har da utdannelse, og brukt flere år av livet sitt på å jobbe ræva av seg, slik at de har fått utbetalt rundt 1 mill i året, uten å ha hatt de største utgiftene.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Noen professorer har jo trukket likheter fra der vi er nå, til tiden før boligboblen sprakk i USA. Jeg tror også det vil ta slutt et sted ganske snart, noe som kan få ganske store konsekvenser for veldig mange mennesker, men også være en tid å slå til for unge kjøpere.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Når mamma var på min alder, 23 år. Kjøpte hun sin første leilighet. Den gangen hadde hun en vanlig jobb i Telenor kundeservice. Ingen utdannelse overhodet. Hun tjente rundt 300.000kr i året. Leiligheten hun kjøpte, som var i Oslo, kostet 500.000kr.

Jeg er 23 år nå, og har en jobb som heller ikke krever utdannelse. Jeg ville tjent ca 400.000kr om jeg hadde jobbet fulltid. Noe som igrunn er godt betalt uten utdannelse. Men jeg kan ikke kjøpe meg min egen leilighet, eller, jeg kan, men jeg vil ikke fordi samme leilighet i samme strøk, koster idag 2.5 millioner kroner.

De siste 20 årene har lønningen steget 60%. Mens boligprisene har steget 400%. Opptil 500% i Oslo.

Hvordan ser fremtiden ut for min generasjon? Det er vel egentlig det jeg lurer på. Sånn jeg ser det kommer vi alle til å bli rævkjørt av gjeld vi aldri kommer til å klare å betale ned. Vi kommer aldri til å eie noe som er helt vårt. Med mindre man har ressurssterke foreldre som kan hjelpe til.

Ikke nok med det, men for å få en jobb idag som er godt betalt, er utdannelse helt nødvendig, høgskole utdannelse finansiert av lånekassa. Ikke fordi det koster penger å gå på skole, men fordi det er hinsides dyrt å leie. Noe som resulterer i enda mer gjeld.

"Det er ikke en menneskerett å bo i byen" hører jeg noen har sagt i avisene. Jeg er oppvokst i Oslo, har alle venner og familie her, Oslo er min by. Jeg har prøvd å bo andre steder, men Oslo er det eneste stedet jeg føler meg hjemme.

Jeg har ikke lyst til å ende opp med millioner av kroner i gjeld, på en gjennomsnittlig lønning. Uten mulighet for å betale ned gjelden. Men det ser ut som at det blir slik for mange av mine venner, og meg.

Så, hvordan ser dere for dere at fremtiden blir, økonomisk sett, for oss som er rundt 20 idag?

Mulig dette ble litt rotere forklart, jeg fikk bare ikke sove fordi jeg lå å tenkte på det. For de som måtte lure på hvorfor jeg skal sove nå, så jobber jeg natt.
Vis hele sitatet...
Du forstår åpenbart ikke grunnleggende markedsmekanismer. Prisene stiger fordi folk har råd til å betale, og de har råd til å betale fordi renten er latterlig lav. For 20 år siden lå renten vestentlig mye høyere enn den gjør i dag, og det, i kombinasjon med høy tilvekst og lav utbygningsgrad har drevet prisene oppover.

Selv om Oslo er "din" by, behøver ikke det at du har rett på å eie en leilighet der. Du får gjøre som alle andre: Starte med en liten shitty leilighet, og utvide etterhvert som du har muligheten. Vil du ha muligheten til å kjøpe større bolig: Ta en utdannelse som gir en godt lønnet jobb. Vil du gjøre opprør fordi du ikke ønsker eller er i stand til å innse realitetene ved samfunnet du bor i?

Med det sagt: Jeg kommer til å gå ut i et meget godt betalt yrke om noen år, med høy lønnsvekst, og selv jeg er småbekymret for utviklingen. Byene vokser, noe byreguleringskomiteene ikke ser ut til å være i stand til å innse.
Sist endret av Orph; 2. april 2012 kl. 11:19.
Helt enig med trådstarter!

En ting man skal tenke på er at det er en "boble" som dannes og den har bare blitt større og større. Og den sprekker om noen år. Det skjønner vel alle. En markedspris kan ikke stige og stige, det må stoppe engang
Vi blir rævkjørt av 50-åringene. De sitter på store boligverdier og har all interesse av at prisene fortsetter opp i himmelen slik at de kan cashe inn og leve fett i spania.

Måten de sikrer dette på er å passe på at det blir bygget alt for lite og alt for dyre boliger der folk vil bo.

Det vi bør gjøre opprør mot er markagrensa og sinnsyke reguleringer av boligmarkedet.
Buhu.. Du skal være glad du ikke ønsker å bo i Tokyo, da må du ut med 2-3mill for et lite kott.
Boligprisene stiger fordi folk ønsker å bo der, så enkelt er det. Om du ønsker å kjøpe bolig uten å ta opp all verden med lån kan du jo bare kjøpe et hus på bygda, det er billig.
Det er faktisk ikke slik at det er en menneskerett å bo i Oslo, selv om det alt for mange mener å tro dette. Har du ikke råd til leilighet i byen, neivel: too bad.
Sitat av moret Vis innlegg
Buhu.. Du skal være glad du ikke ønsker å bo i Tokyo, da må du ut med 2-3mill for et lite kott.
Boligprisene stiger fordi folk ønsker å bo der, så enkelt er det. Om du ønsker å kjøpe bolig uten å ta opp all verden med lån kan du jo bare kjøpe et hus på bygda, det er billig.
Det er faktisk ikke slik at det er en menneskerett å bo i Oslo, selv om det alt for mange mener å tro dette. Har du ikke råd til leilighet i byen, neivel: too bad.
Vis hele sitatet...
Flytt makagrensa 1 kilometer og fjern noen av tullereguleringene for boliger i Norge og man kunne ha bygget nytt og bra for 20.000 per kvadratmeter..

Åndssvake boligpriser er heller ingen menneskerett
Sitat av bjarkem Vis innlegg
Helt enig med trådstarter!

En ting man skal tenke på er at det er en "boble" som dannes og den har bare blitt større og større. Og den sprekker om noen år. Det skjønner vel alle. En markedspris kan ikke stige og stige, det må stoppe engang
Vis hele sitatet...
Vel, da gjør den det. Da får man smi mens jernet er varmt. Personlig håper jeg at det skjer om tre-fire år

Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Åndssvake boligpriser er heller ingen menneskerett
Vis hele sitatet...
Men det er en naturlig konsekvens av de frie markedskreftene, latterlig lave renter og høyt boligtrykk.
Sitat av moret Vis innlegg
Buhu.. Du skal være glad du ikke ønsker å bo i Tokyo, da må du ut med 2-3mill for et lite kott.
Boligprisene stiger fordi folk ønsker å bo der, så enkelt er det. Om du ønsker å kjøpe bolig uten å ta opp all verden med lån kan du jo bare kjøpe et hus på bygda, det er billig.
Det er faktisk ikke slik at det er en menneskerett å bo i Oslo, selv om det alt for mange mener å tro dette. Har du ikke råd til leilighet i byen, neivel: too bad.
Vis hele sitatet...
Selv om ting er verre i Tokyo, må man vel kunne kritisere situasjonen i Oslo? Oslo bør selvsagt være en by som har plass til alle, ikke bare den økonomiske eliten her i landet. Arbeiderklassen er til stor grad allerede pressa ut av Oslos sentrum (gentrifiseringen av Grünerløkka, Sagene og Torshov er gode eksempler på det).

Hvorfor skjer disse tingene? Spekulanter i boligmarkedet og grådige landeiere er en side av saken, mangelen på kommunal vilje til å få satt opp rimelige, men ordentlige tilbud til unge og andre fattige er et større problem.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 2. april 2012 kl. 11:46.
Du skriver ikke når hun kjøpte denne leiligheten, men ut fra din alder og at du skriver om prisøkning de siste 20 årene, så gjetter jeg på at dette var på slutten av 80-tallet eller begynnelsen av 90-tallet. Det som var tilfelle akkurat da var at boligmarkedet hadde kræsjet fullstendig, samtidig som lånerenta var veldig høy og arbeidsledigheten var høy. Mange måtte gå fra boligene sine på tvangssalg og satt igjen med store tap og flere hundre tusen i restlån, uten å ha noen bolig, og det med en rente som kunne være ca. 15 %.

På den annen side gjorde de som hadde mulighet til å kjøpe bolig på denne tiden, før prisene begynte å stige igjen, et skikkelig kupp. Så den tiden var ikke helt typisk for boligmarkedet de siste tiårene. Hvis dette faktisk var i overgangen 80/90 som jeg tror, så syns jeg også at 300 000 i lønn for en jobb som ikke krevde utdannelse er gangske bra. Hun fikk seg faktisk leilighet for under to ganger årsinntekten, og det er ikke verst.

Ellers er jeg enig at i at det er skikkelig vanskelig å komme inn på boligmarkedet nå, i alle fall hvis en skal bo i en av de store byene. Men det var det jaggu meg da jeg begynte å jobbe også, lelighetene kostet akkurat litt mer enn jeg kunne låne.
Sist endret av Seasick Pete; 2. april 2012 kl. 11:49.
Det vil jo komme et lite eller stort krakk før eller siden, det er ikke til å komme unna. Prisene idag er kunstig høye

Personlig venter jeg til bobla sprekker ,så gjør jeg røverkjøpet når alle er desperate for å selge
Sitat av Cutzilla Vis innlegg
Det vil jo komme et lite eller stort krakk før eller siden, det er ikke til å komme unna. Prisene idag er kunstig høye

Personlig venter jeg til bobla sprekker ,så gjør jeg røverkjøpet når alle er desperate for å selge
Vis hele sitatet...
Det spørs om det krakket kommer med det første.. det er bygget alt for lite gjennom mange år og et sted må folk bo.

Krakket kommer nok ikke før renta går opp eller noe slikt.
Om det faktisk er en boble i boligmarket er omstridt, det er slett ikke sikkert det er det. I alle fall er det en del forutsetninger som må til for å få et krakk, kombinasjonen av at høye renter og høy arbeidsledighet vil hjelpe. At renta vil stige fra det veldig lav nivået den har nå er sikkert, men det tar noen år. De kan ikke sette opp renta voldsomt i Norge så lenge store deler av Europa har svak økonomi.
Sitat av Seasick Pete Vis innlegg
Om det faktisk er en boble i boligmarket er omstridt, det er slett ikke sikkert det er det. I alle fall er det en del forutsetninger som må til for å få et krakk, kombinasjonen av at høye renter og høy arbeidsledighet vil hjelpe. At renta vil stige fra det veldig lav nivået den har nå er sikkert, men det tar noen år. De kan ikke sette opp renta voldsomt i Norge så lenge store deler av Europa har svak økonomi.
Vis hele sitatet...
Du skal se at svært mange får problemer om renta stiger 3-4%, og det kommer jo til å skje før eller siden.
Nå har de den siste tiden blitt mye strengere på å låne ut penger, akkurat for å unngå at folk skal ha store problemer om markedet endrer seg. Man får jo bare låne 85% av verdien på leilighet og en tommelfingerregel er at de ikke låner ut mer enn ca tre ganger mer en lånetaker(e) tjener pr år.

Enig i at det kan være vanskelig å komme seg inn på boligmarkedet og det burte gjort en del endringer der. Men klarer man å starte en plass, så vil det fort lønne seg i lengden.

Jeg ser derimot ingen grunn å trakte etter å betale ned lån. Jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å ta opp nytt lån lenge før det jeg har nå er nedbetalt. For meg virker det rett og slett gunstig å ha lån. Man må bare passe på at man lever greit ved siden siden av lånet og ikke ender opp med å bruke alt man tjener på betjening av det.

Kan tro det var kjekt å få skatteoppgjøret i år, etter mitt første år som huseier
Det er folket som danner markedet, så hvem er det egentlig du har tenkt til å gjøre oppgjør med? At man her i Norge har penger nok til å kjøpe dyre hus og leiligheter, gjør at prisene stiger mer og mer. Men selvfølgelig, en eller annen gang så sprekker det - noe jeg tror skjer om ikke alt for lenge.
Men du må også ta i betrakting inflasjon; 500 000kr for la oss si 25 år siden, er ikke 500 000kr i dag.
Sitat av Paratus Vis innlegg
Det er folket som danner markedet, så hvem er det egentlig du har tenkt til å gjøre oppgjør med? At man her i Norge har penger nok til å kjøpe dyre hus og leiligheter, gjør at prisene stiger mer og mer. Men selvfølgelig, en eller annen gang så sprekker det - noe jeg tror skjer om ikke alt for lenge.
Men du må også ta i betrakting inflasjon; 500 000kr for la oss si 25 år siden, er ikke 500 000kr i dag.
Vis hele sitatet...
Menn med grå dress i 50 åra som legger reguleringsplaner og godter seg over at deres egen bolig stiger i verdi i takt med hvor lite areal de regulrerer til boligformål.

Takket være effektivisering og billig arbeidskraft fra polen blir bolig stadig BILLIGERE Å BYGGE, problemet er at det er desperat mangel på TOMTER regulert for boligformål og stadig nye fordyrende reguleringer på nybygg.
Sitat av Mith Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hvorfor gjøre det så sinnsykt komplisert? Hadde man bare bygd NOK boliger så hadde ikke det vært noe problem.. Grunnen til at boligprisene tar helt av i dag er 90% reguleringskåte kommunepolitikere og treigt byråkrati.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Hvorfor gjøre det så sinnsykt komplisert? Hadde man bare bygd NOK boliger så hadde ikke det vært noe problem.. Grunnen til at boligprisene tar helt av i dag er 90% reguleringskåte kommunepolitikere og treigt byråkrati.
Vis hele sitatet...
De private boligselskapene er ikke interessert i å bygge så mye som mulig på kortest mulig tid, de klarer uansett å holde prisnivået oppe på et nivå de selv ønsker. Selv om man hypotetisk sett åpner enorme områder for bygging vil tempoet aldri øke så mye at prisene raser. Å legge skylden for kapitalistisk grådighet på kommunepolitikere og byråkrati er historieløst.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
De private boligselskapene er ikke interessert i å bygge så mye som mulig på kortest mulig tid, de klarer uansett å holde prisnivået oppe på et nivå de selv ønsker. Selv om man hypotetisk sett åpner enorme områder for bygging vil tempoet aldri øke så mye at prisene raser. Å legge skylden for kapitalistisk grådighet på kommunepolitikere og byråkrati er historieløst.
Vis hele sitatet...
Klart de private selskapene er interessert i å bygge så mye som mulig, det er jo det de tjener penger på, og hvis norske entrepenører av en eller annen grunn ikke har lyst til å bygge ut så er det nok en haug med entrepenører fra lenger sør i Europa som gladelig tar jobben.

Problemet i dag er at det 1) ikke er noen steder å bygge og 2) at fra en tomt blir åpnet for utbygging bruker søknaden flere år i byråkratiet før den kanskje går igjennom.

http://www.finn.no/finn/realestate/p...d=20061&sort=2

14 tomter til salgs i hele oslo.. kanskje ikke rart det ikke blir bygget nok?
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Klart de private selskapene er interessert i å bygge så mye som mulig, det er jo det de tjener penger på, og hvis norske entrepenører av en eller annen grunn ikke har lyst til å bygge ut så er det nok en haug med entrepenører fra lenger sør i Europa som gladelig tar jobben.

Problemet i dag er at det 1) ikke er noen steder å bygge og 2) at fra en tomt blir åpnet for utbygging bruker søknaden flere år i byråkratiet før den kanskje går igjennom.

http://www.finn.no/finn/realestate/p...d=20061&sort=2

14 tomter til salgs i hele oslo.. kanskje ikke rart det ikke blir bygget nok?
Vis hele sitatet...
De tjener selvsagt penger på å bygge, men de tjener aller mest på å bygge litt om gangen slik at prisene holdes oppe. Det er ingen utbyggere som bygger noe som helst uten at de vet at de får det solgt til den prisen de ønsker. Så lenge markedet eksisterer, noe det gjør i de største byene i Norge, holdes prisene oppe og man beholder dagens byggetempo. Hvis man skal vente på at markedet endres i så stor grad at man ikke lengre får solgt leiligheter til dagens latterlig høye pris må man enten "håpe" på en finanskrise eller mange konkurser blant de største utbyggerene. Markedet må reguleres ved at kommunene driver aktiv boligpolitikk slik at prisene tvinges ned. Jeg stoler absolutt ikke på at "markedets usynlige hånd" skal ordne dette selv. Hadde man flyttet den hellige markagrensen og lagt ut X tusen mål med boligarealer til de private firmaene hadde de ikke igangsatt bygging av tjue tusen leiligheter med en gang, men tatt det steg for steg.
Folk nekter jo å bo i høyhus også.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
petterpan2: Etter frisleppet på bustadpriser har prisane mangedobla seg. Det tyder jo på at markedet ikkje fungerer. Viare så er ikkje tal tomter ein veldig god indikator, ettersom trenden går i retning av at ein entreprenør kjøper tomteareal, lager reguleringsplan og får den godkjent. Det tar ikkje veldig lang tid. Deretter får dei interessentar som kjøper tomt med hus.

Viare så er Oslo ein by. I by bør ein tenke fortetting, og ergo relativt lite nybygg på urørte tomter, for å unngå at byen sprer seg ukontrollert og fleire blir avhengige av bil. Difor er ikkje tal tomter i oslo veldig interessant.

Kan du vise til eksempel på byggjesøknader som tar lang tid? Handsamingstida er maksimalt 12 veker, og ikkje fleire år som du seier. Om det er område som må omregulerast er det ei sak som tek lenger tid, ettersom det er meir omfattande og fleire involverte.

Om ei tomt vert opna for utbygging er reguleringsplanen godkjent, og då er det som sagt snakk om 12 veker - eller tre månader.
Gjøre opprør mot hva? At det blir for dyrt for deg å bo i byen? Ikke bare er det ikke en menneskerett å bo i byen. Det er ikke en gang bærekraftig å bo i byer. Det er kommunisme du vil ha.. Fysj.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Miracle Worker Vis innlegg
Det er ikke en gang bærekraftig å bo i byer.
Vis hele sitatet...
Er det ikkje? Ei boligblokk bruker vesentleg mindre energi per innbygger på oppvarming eller avkjøling samanlikna med einebustader. I snitt er det kort avstand til butikker, som gjer at en kan greie seg utan bil.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Menn med grå dress i 50 åra som legger reguleringsplaner og godter seg over at deres egen bolig stiger i verdi i takt med hvor lite areal de regulrerer til boligformål.
Vis hele sitatet...
link? ----
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av jegermeg Vis innlegg
blablabla
Vis hele sitatet...
godt spørsmål, hvorfor gjør du ikke opprør? er ikke du i din egen generasjon?
Dette problemet du snakker om gjelder stort sett Oslo og de største byene, det er naturlig ettersom man ikke har sjangs til å bygge nok boliger til etterspørselen.
Eneste måten å gjøre noe med dette er å bygge massevis av kjipe betongblokker hvor det er hundrevis av leiligheter prikk lik din, eller flytte på landet hvor du faktisk får det du betaler for. Jeg kommer til å velge det siste så fort jeg blir ferdig med studier.
Sitat av Cheese Vis innlegg
Dette problemet du snakker om gjelder stort sett Oslo og de største byene, det er naturlig ettersom man ikke har sjangs til å bygge nok boliger til etterspørselen.
Eneste måten å gjøre noe med dette er å bygge massevis av kjipe betongblokker hvor det er hundrevis av leiligheter prikk lik din, eller flytte på landet hvor du faktisk får det du betaler for. Jeg kommer til å velge det siste så fort jeg blir ferdig med studier.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle det være noe som helst problem å bygge nok boliger til etterspørselen? Oslo er jo ikke akkurat New York.. det er en knøttliten by med massevis av ledig areal rett utenfor sentrum. I tillegg er det store muligheter for fortettning.

Det eneste som mangler politisk vilje til å gjøre noe med boligproblemet, men det er det ingen som har ettersom alle som sitter med makta selv sitter med stor boligformue og ikke er interessert i å forringe denne.

Sitat av Fritenker Vis innlegg
Folk nekter jo å bo i høyhus også.
Vis hele sitatet...
Jaha? Jeg kjenner ihvertfall ingen som hadde hatt noe som helst i mot å bo i et høyhus om det betydde en litt mindre sinnsyk boligpris.

Sitat av Miracle Worker Vis innlegg
Gjøre opprør mot hva? At det blir for dyrt for deg å bo i byen? Ikke bare er det ikke en menneskerett å bo i byen. Det er ikke en gang bærekraftig å bo i byer. Det er kommunisme du vil ha.. Fysj.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk mye mer miljøvennlig å bo i byer og tar t-banen enn at folk skal bo på bygda å kjøre SUV
Utgiftene til bolig og bil (anskaffelse + drift) har i årtier steget raskere enn det generelle pris- og lønnsnivået. Noe av denne veksten finansieres av at de fleste andre varer har steget (mye) mindre. Men uansett vil en slik utvikling på litt lengre sikt bety at disse to utgiftstypene hver for seg eller samlet kommer opp i over 100% av netto inntekt. Og det er umulig!

Løsningen er kommunale eller statlige utleieboliger til sosial forsvarlig leie for de som ikke har råd til egen bolig. Dette er tilfellet overalt ellers i Europa. Dette kan gjerne være småleiligheter i høyblokker. En trang leilighet er for de første et spørsmål om vane. For det andre ofte det max du har råd til.

Den ideelle tanken om at alle skal eie sin egen bolig, blir i praksis meningsløs når det i realiteten er banken som eier den. Dette betyr også økonomisk ruin når en av de nødvendige to inntektene faller bort ved arbeidsløyse, sykdom ellder skilsmisse.

Mange og stadig flere må i dag velge mellom å jobbe der du ikke har råd til å bo
eller å bo der du ikke finner arbeid.
Sist endret av timerbeltkiller; 2. april 2012 kl. 19:40.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
De tjener selvsagt penger på å bygge, men de tjener aller mest på å bygge litt om gangen slik at prisene holdes oppe. Det er ingen utbyggere som bygger noe som helst uten at de vet at de får det solgt til den prisen de ønsker. Så lenge markedet eksisterer, noe det gjør i de største byene i Norge, holdes prisene oppe og man beholder dagens byggetempo. Hvis man skal vente på at markedet endres i så stor grad at man ikke lengre får solgt leiligheter til dagens latterlig høye pris må man enten "håpe" på en finanskrise eller mange konkurser blant de største utbyggerene. Markedet må reguleres ved at kommunene driver aktiv boligpolitikk slik at prisene tvinges ned. Jeg stoler absolutt ikke på at "markedets usynlige hånd" skal ordne dette selv. Hadde man flyttet den hellige markagrensen og lagt ut X tusen mål med boligarealer til de private firmaene hadde de ikke igangsatt bygging av tjue tusen leiligheter med en gang, men tatt det steg for steg.
Vis hele sitatet...
Nå skal jeg ikke skryte på meg gode kunnskaper om byggetillatelser med mer, men det å påstå at den samlede byggebransjen i Norge, inkludert alle firmaene som bruker billigere utenlandsk arbeidskraft, opererer som et kartell, det er teit.
En pris ønskes såklart å være så høy som mulig, men enhver bedriftsleder vet at så lenge inntektene for et objekt overstiger kostnadene en har ved å produsere dette bør man gripe sjansen og bygge ut.
Så lenge det ligger penger på bordet vil noen ta de. Tar du de ikke selv, vil noen andre ta de.

Prisene er klart høye grunnet mangel på tilbud, men min mening etter skyldes dette andre ting enn markedskreftene.
Sist endret av hybris; 2. april 2012 kl. 19:43.
Folk ønsker å bo i og nær byer, dærmed blir etterspørselen større, og prisene stiger for folk er villige til å gi mer for å bo her.
Nybygging må reguleres for å forhindre at bye vokser ut av kontroll, noe som også er med å trykke prisene oppover.

Tar du derimot en kikk lengre nord, og bort fra de større byene, finner du f.eks 330/360m2 hus til 300,000.
Mye billig og stort å få, om du er villig å flytte til Finnmark eller Troms, men dette er muligens ikke noe du ønsker, og dermed betaler du kanskje noe mer for å bo etsted du mye heller ønsker å bo.

Sitter selv med 1,7 millioner i gjeld for en 72m2 leilighet, og er igrunnen fornøyd med kjøpet.
Jeg bor noenlundes i nærheten av venner/familie, og ikke langt fra en jobb jeg trivest i.
Om ingenting av det over hadde noe å si for meg, kune jeg like kjøpt meg en øy et eller annet sted.
Sitat av Miracle Worker Vis innlegg
Gjøre opprør mot hva?
Vis hele sitatet...
De store spekulantene i boligmarkedet, politikere som ikke er villige til å trosse markedskreftene, bakvendt byplanlegging, udemokratiske beslutningsprosesser osv. osv. You name it, bare å velge et emne.
Sitat av Miracle Worker Vis innlegg
At det blir for dyrt for deg å bo i byen?
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo helt absurd. Hvorfor skal det være dyrt å bo i en by? Altså et område hvor billige, kollektive løsninger på sosiale utfordringer er mye lettere tilgjengelig enn hos folk som bor desentralisert.
Sitat av Miracle Worker Vis innlegg
Ikke bare er det ikke en menneskerett å bo i byen.
Vis hele sitatet...
Skal man bare slåss for politiske spørsmål som er kodifiserte menneskerettigheter? Da faller mange av godene våre vekk, og garantert noen av de du har karet til deg også.
Sitat av Miracle Worker Vis innlegg
Det er ikke en gang bærekraftig å bo i byer.
Vis hele sitatet...
Say what? Kilde, er du snill.
Sitat av Miracle Worker Vis innlegg
Det er kommunisme du vil ha.. Fysj.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke svare for TS, men rendyrka kommunisme tar jeg personlig gjerne imot.
Sitat av EoT Vis innlegg
Ja, det er jo helt absurd. Hvorfor skal det være dyrt å bo i en by? Altså et område hvor billige, kollektive løsninger på sosiale utfordringer er mye lettere tilgjengelig enn hos folk som bor desentralisert.
Vis hele sitatet...
Jo nærmere tett befolkede steder man kommer, jo mer vil folk være villige til å betale for å bo der, og ingenting er verdt mer enn noen er villig til å betale for det.
Jeg kan ikke svare for TS, men rendyrka kommunisme tar jeg personlig gjerne imot.
Vis hele sitatet...
Ja, hvorfor ikke, det har jo funket ypperlig for alle som har prøvd det tidligere.
Sitat av Orph Vis innlegg
Jo nærmere tett befolkede steder man kommer, jo mer vil folk være villige til å betale for å bo der, og ingenting er verdt mer enn noen er villig til å betale for det.
Vis hele sitatet...
Ja, men utifra faktisk pragmatikk (hva koster flest ressurser) og ikke markedslogikk (den ideologien som gjør verden til et mindre og mindre fruktbart sted å være menneske på) er dette absurd.

Sitat av Orph Vis innlegg
Ja, hvorfor ikke, det har jo funket ypperlig for alle som har prøvd det tidligere.
Vis hele sitatet...
Historiske eksempler er kjedelige og tevles med, men vi kan godt gjøre det. Fra et rent økonomisk perspektiv, altså på dine premisser. Gi meg gjerne eksempler på områder hvor kommunisme (kommunisme, altså ikke statssosialisme (det vil eliminere Cuba, Sovjet, Kina, Nord-Korea, Vietnam, Kambodsja, Venezuela osv. osv.)) har gått til helvete (med det kriteriet at jeg oppfatter sarkasmen din korrekt, selvsagt). Jeg kan gi deg et hvor det økonomisk gikk bra, i hvert fall. Hvis du føler at dette blir for off-topic (noe det igrunn er), kan du gjerne svare meg på PM.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
"Problemet" ligger vel litt i at dagens ungdom ikke bare skal ha seg kåk, men de skal også ha råd til å drikke seg full, dra til syden, kjøpe iphones og ipads og merkeklær og leve som om de ikke har noen utgifter!
Bygg i nordmarka for faen, jeg gidder verken å ta lang utdanning eller å bo på landet..
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Bygg i nordmarka for faen, jeg gidder verken å ta lang utdanning eller å bo på landet..
Vis hele sitatet...
Enig! Det er ingen menneskerett å ha skiløyper 5 min utenfor byen!
Sitat av EoT Vis innlegg
Ja, men utifra faktisk pragmatikk (hva koster flest ressurser) og ikke markedslogikk (den ideologien som gjør verden til et mindre og mindre fruktbart sted å være menneske på) er dette absurd.
Vis hele sitatet...
Den er jeg forsåvidt med på. Med den tankegangen er det også helt absurd å lage eneboliger eller innføre høyderestriksjon på nybygg. Jo større jo bedre (innenfor visse rammer). Samtidig: Hvorfor ikke fjerne alt av valgmuligheter? Jo mindre diversitet, jo mindre ressurser på dedikeres til produksjonsutstyr.


Historiske eksempler er kjedelige og tevles med, men vi kan godt gjøre det. Fra et rent økonomisk perspektiv, altså på dine premisser. Gi meg gjerne eksempler på områder hvor kommunisme (kommunisme, altså ikke statssosialisme (det vil eliminere Cuba, Sovjet, Kina, Nord-Korea, Vietnam, Kambodsja, Venezuela osv. osv.)) har gått til helvete (med det kriteriet at jeg oppfatter sarkasmen din korrekt, selvsagt). Jeg kan gi deg et hvor det økonomisk gikk bra, i hvert fall. Hvis du føler at dette blir for off-topic (noe det igrunn er), kan du gjerne svare meg på PM.
Vis hele sitatet...
Det er du som begrenser dette til økonomiske premisser. Jeg kan oppsummere dette lett: Det finnes ingen velfungerende stater med kommunistisk styresett i dag, og historisk sett har det vel egentlig aldri fungert bra heller (og igjen, nå snakker jeg ikke kun på økonomiske premisser).

Men du har rett, det er ingen vits å i dra dette lengre off-topic.
Sist endret av Orph; 3. april 2012 kl. 08:48.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg stoler absolutt ikke på at "markedets usynlige hånd" skal ordne dette selv. Hadde man flyttet den hellige markagrensen og lagt ut X tusen mål med boligarealer til de private firmaene hadde de ikke igangsatt bygging av tjue tusen leiligheter med en gang, men tatt det steg for steg.
Vis hele sitatet...
Dette høres helt loka ut for meg. Hvorfor skulle de tatt det steg for steg? Om jeg styrte et firma ville jeg begynt å bygge så fort det var klart. Det blir jo en slags første mann til mølla-greie, hvis ikke jeg bygger kommer noen andre til å gjøre det, og da taper firmaet mitt penger. Og slik vil prisene synke.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Dette høres helt loka ut for meg. Hvorfor skulle de tatt det steg for steg? Om jeg styrte et firma ville jeg begynt å bygge så fort det var klart. Det blir jo en slags første mann til mølla-greie, hvis ikke jeg bygger kommer noen andre til å gjøre det, og da taper firmaet mitt penger. Og slik vil prisene synke.
Vis hele sitatet...
Hvis det plutselig kommer alt for mange boliger på markedet samtidig kommer salgsprisen til å havne under byggeprisen, og det blir ikke mat på bordet av å selge med tap.
Du får det til å virke som om 2,5 mill er minsteprisen i Oslo. Du ønsker altså 50kvm med balkong på Majorstua. Det er jo ingen som starter med det. Og hvertfall ikke uten utdanning og mange år på jobb.

Jeg eier en leilighet ekstremt sentralt i Oslo og er student. Jeg har også min egen bil (Ja, selvom jeg bor i Oslo og kan sykle/gå overalt).

Jeg kjøpte leiligheten når jeg jobbet fulltid, men er null stress å betale ned selvom jeg nå er student.
Sitat av afen Vis innlegg
Hvis det plutselig kommer alt for mange boliger på markedet samtidig kommer salgsprisen til å havne under byggeprisen, og det blir ikke mat på bordet av å selge med tap.
Vis hele sitatet...
Hvorfor..? Det er jo firmaene som selger boligene, det skal være ganske ekstreme tilstander før de blir tvingt til å selge uten profitt.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Hvorfor..? Det er jo firmaene som selger boligene, det skal være ganske ekstreme tilstander før de blir tvingt til å selge uten profitt.
Vis hele sitatet...
Hvis et firma kan velge mellom å bygge nå og tjene bittelitt eller vente en viss tid og tjene masse, hva tror du de velger? Mange tomter blir holdt av i årevis i påvente av risikofri avkastning. Å ikke sette en spade i jorden før halvparten av de kommende leilighetene er solgt til ønsket pris er helt normalt.
Det er mye værre i andre land hvis du starter å sammenligne. Det er fult mulig å nedbetale lånet med en jobb som ikke krever utdanning. Er bare i Norge at du tjener så mye uten å ta utdannelse.

I polen f.eks tjener du 2200 kroner i mnd ved å stå bak ei kasse i en butikkjede. Hvordan i all verden skal de komme seg ut på boligmarkeded? Ja, prisene på leliigheter kan sammenlignes med Norge.

Gjør oppgjør? haha please... Skjønner ikke hva du syter over. Slutt å lei, ta opp lån og kom deg ut på boligmarked, Når du leier kaster du ut penger ut av vinduet. Når du tar opp lån får du hvertfall noe tilbake.

Og hvis du er redd for at boligboble, slapp av det kommer ikke til å skje, hvertfall hvis innvandringen fortsetter slik som den gjør nå i dag.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Hvorfor..? Det er jo firmaene som selger boligene, det skal være ganske ekstreme tilstander før de blir tvingt til å selge uten profitt.
Vis hele sitatet...
Folk skal jo ha betalt for å bygge hus og! Når de aller fleste fagarbeidere får rundt 200 spenn i timen før skatt så øker utgiftene fort. Så skal du betale skatt, moms og faens oldemor, for ikke å snakke om materialene.
Hvorfor ikke bare leie en leiglighet eller bolig da?

http://www.finn.no/finn/realestate/l...2?areaId=20061
bjørnen fra mars
Bjørnen's Avatar
12 6
Sitat av Nønønø Vis innlegg
Hvorfor ikke bare leie en leiglighet eller bolig da?

http://www.finn.no/finn/realestate/l...2?areaId=20061
Vis hele sitatet...
hæ? er du seriøs? leie? leie er noe man bare gjør hvis man venter/sparer til å KJØPE.

å leie livet ut blir som å kaste penger ut av vinduet livet ut.

hvis du kjøper derimot så eier du noe og du har da forflyttet formuen din fra "penger" til "eiendom". den eiendommen kan selges i framtiden og så har du arv å gi barnebarna dine f.eks. hvis du leier hele livet har du shit igjen når du er gammel.

er du 13 eller noe sånt? sorry må bare spørre.
uansett, liker du ikke tanken på å eie ditt eget hjem? liker du tanken på at en annen kan kaste deg ut?