Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1712
Så på denne her: http://tuner.bdb.fi/supaghettoblaster.php og jeg og noen kompiser tenker å bygge et portabelt anlegg og da var den supaghettoblastern der genial. Vi har tenkt å få det billigst mulig ettersom vi er studenter med ikke så alt for mye penger. Tenkte på 1 8" subwoofer og 2 4" høyttalere. Er det gode valg? Har ikke så alt for mye peiling på slikt, så jeg bare sjekket raskt i farten over det billigste. Tenkte å bruke blybatteri fra Biltema på 7.2 Ah, vil dette holde til noen timer spilling på et ganske greit lydnivå? Hvordan er det med forsterker? Null problem å lodde noe selv, men er usikker på hva vi skal bruke. Vil gjerne ha muligheten til å stille bassen og diskanten, og må ha mini-jack utgang da vi kommer til å ha musikken på en bærbar enhet (mp3, mobil, pc).

Ville dere brukt gelebatteri istedet for blybatteri? Hva tror dere det vil koste for materialer og forsterker? Hva anbefaler dere å bygge kassen av? Tenkte på sponplater, men vet ikke om det er det beste?

Kommer til å legge opp en arbeidslogg når vi får begynt
Sist endret av SemiColon; 19. april 2011 kl. 19:34.
gelebatteri eller blybatteri er ett fett egentlig...
Til forsterker kan du jo bruke en bilforsterker og en cd spiller til bil, da har du muligheten til å stille på lyden for å få den best mulig og jeg tror du også har muligheten til å bruke mini jack men det kommer kanskje ann på cdspilleren og om du skal bruke cd spilleren eller ikke, litt usikker på hvordan det funker!

Sponplater burde være fine å bruke eller så er jo mdf plater å andbefale hvis du virkelig går inn for å lage det skikkelig, men det er ikke vits å bruke mdf så lenge du ikke tetter kassa skikkelig.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Kommer vel til å tette med silikon, men tenkte å unngå bilforsterker å CD-spiller da det fort blir mye dyrere. Kunne tenkt meg å lage selv, og da går det vel fint an å kjøpe det meste fra eBay?
får sikkert tak i forsterker byggesett på ebay ja, bare husk å kjøp et som passer sammen med høytalerene dine så du får bra lyd.
tror den kan bli litt liten hvis du skal ha skikkelig lyd.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Hva anbefaler du da?
Det kommer ann på høytalerene du skal bruke.
Er redd for at byggesett forsterkere ikke greier å drive litt større høytalere så da er det kanskje like greit å kjøpe en forsterker beregnet til bil, men jeg kan ikke så mye om det bare så det er sakt.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av zevz Vis innlegg
Det kommer ann på høytalerene du skal bruke.
Er redd for at byggesett forsterkere ikke greier å drive litt større høytalere så da er det kanskje like greit å kjøpe en forsterker beregnet til bil, men jeg kan ikke så mye om det bare så det er sakt.
Vis hele sitatet...
Vil ha den billigste løsningen, men er ikke så mange watt som skal drives, maks 400 watt.

http://cgi.ebay.com/NEW-Tripath-DIY-...#ht_3100wt_905 en slik en til høyttalerne? Men har veldig lite peiling på det tekniske, er det lett å koble sammen to forsterkere?
Sist endret av SemiColon; 19. april 2011 kl. 21:18.
hvis det er 400w til sammen så kan du jo se om denne passer, var ikke så veldig dyr heller. men som sakt, kan ikke så veldig mye om dette, kanskje bedre om en som kan det bedre kan se om det er et bra valg.
400 watt er mye... En vanlig cd spiller i bil er typisk 40-50 watt og den drar gode høyttalere lett, du får ganske høyt volum. Og 400 watt på 12v er et strømtrekk på 33 ampere, dvs en halvtimes effektiv spilletid på et 17Ah batteri. Men så er jo sikkert 400 watt oppgitt peak effekten på en forsterker du kjøper. Skal du ha subwoofer trenger du ekstra forsterker i tillegg til cd spiller. Hvis du ikke vil ha bil-cdspiller så kan du bruke mini-jack -> RCA (er det ikke det de hvite og røde bananpluggene kalles?) og spille fra mobil/mp3 spiller direkte inn til forsterkeren.
Det enkleste er jo å få tak i ett gammelt creative 5.1 pc-anlegg. Det går på 12v og spiller høyt og fint med grei bass og klar nok lyd. med 17 amp batteri så spiller du sikkert i 8 timer. Koble på valgfri mp3spiller.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Har sett litt på Dynabel etter de billigste elementene jeg kunne finne. Hva tror dere om dette:
Diskant: SAMMI MT-15 - dynaBel AS
Bass/mellomtone: CWR-200B40 - dynaBel AS
Og evt en bass: SAMMI MO-08B50 - dynaBel AS

Vil legge minst mulig penger i dette, så tenkte at dette vil holde(?). Trenger ikke store forsterkeren til dette?

SubWoofer TDA2030A 2.1 Stereo Amplifier DIY board kits | eBay

Eller http://cgi.ebay.com/Mini-Hi-Fi-Stere...ht_4118wt_1139

Vil noen av disse klare å drive det?

Hvilket batteri anbefaler dere? Bare så litt på Biltema og fant et blybatteri på 18Ah: Blybatterier - Biltema

Blir 18Ah for lite, vil helst bruke det noen timer før det blir strøm tørt.

Har nok peiling til å koble det, men hva som er bra og ikke vet jeg fint lite om.
Sist endret av SemiColon; 23. juni 2011 kl. 19:18.
2 stk 6x9" og en billig bilforsterker ville jeg gått for. 6x9" til 399 på biltema.
billig tokanals forsterker på Torshov til 599

Tipper wattstyrken er ganske oppskrytt på den ADS forsterkeren, så maks 100 watt tipper jeg strømtrekket blir, og da spiller du i over 2 timer på 18 Ah. 100 watt blir 8 ampere sånn ca.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av MB300Diesel Vis innlegg
2 stk 6x9" og en billig bilforsterker ville jeg gått for. 6x9" til 399 på biltema.
billig tokanals forsterker på Torshov til 599

Tipper wattstyrken er ganske oppskrytt på den ADS forsterkeren, så maks 100 watt tipper jeg strømtrekket blir, og da spiller du i over 2 timer på 18 Ah. 100 watt blir 8 ampere sånn ca.
Vis hele sitatet...
De elementene jeg linket til koster 850,-, altså ikke store saken, og de vil vel ha bedre lyd enn 2x Biltema 6x9"?

Kan sikkert gå for den bilforsterkeren, men må vel bruke delefilter da? Ettersom vi vil helst ha en dedikert sub, og noe til å ta av seg resten.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
De elementene jeg linket til koster 850,-, altså ikke store saken, og de vil vel ha bedre lyd enn 2x Biltema 6x9"?

Kan sikkert gå for den bilforsterkeren, men må vel bruke delefilter da? Ettersom vi vil helst ha en dedikert sub, og noe til å ta av seg resten.
Vis hele sitatet...
Eit slags delefilter må du ha uansett med mindre du går for fulltoneelement.
Sitat av jarinalus Vis innlegg
Eit slags delefilter må du ha uansett med mindre du går for fulltoneelement.
Vis hele sitatet...
Delefilter er det vel i de aller fleste forsterkere...

EDIT: Hvis du skal ha en dedikert sub, kjøp en firekanals forsterker, og brokoble to av utgangene til subben.
Sist endret av MB300Diesel; 23. juni 2011 kl. 20:12.