Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1174
Hei
Jeg har tenkt å kjøpe hjemmekinoanlegg nå, og på tilkoblinger står det "5.1".
Jeg har sett at dette er en vanlig tilkoblingsmulighet, men har aldri visst hva det egentlig er.

Er det noen her som kan legge inn et bilde som viser hvilken kobling det er?

Beklager dumt spm
Sist endret av Madsern; 6. august 2010 kl. 08:14.
5.1 er utganger for for- og bak høyttalere, samt senter høyttaler og sub - har ikke sett alt dette via én kabel, men heller separate som jeg nettopp har forklart.
5.1 = 5 høyttalere 1 Sub ( vestre/høyre fremme + center, venstre høyre bak, og sub)
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Det er ikke bestandig like greit å vite hva selgere og produsenter mener, da de bruker litt snodige formuleringer - spesielt i annonsering. "Tilkoblinger: 5.1" betyr mest sannsynligvis at det er en eller flere digitalinnganger på forsterkeren som gjør det mulig å overføre DTS og Dolby Digital via coax eller optisk kabel fra kilde.

Legg gjerne ved en link til produktet så er det enklere å undersøke.
Sist endret av Ond^Sofa; 6. august 2010 kl. 12:31.
Trådstarter
26 0
Tusen takk for alle svar

Er det noe i likhet med disse her?
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:jpKUXxioIughjM:http://www.atlona.com/products/d_1629.jpg&t=1
Sitat av Madsern Vis innlegg
Tusen takk for alle svar

Er det noe i likhet med disse her?
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:jpKUXxioIughjM:http://www.atlona.com/products/d_1629.jpg&t=1
Vis hele sitatet...
Det der er den analoge måten å gjøre det på ja..
Sitat av Leiha Vis innlegg
Det der er den analoge måten å gjøre det på ja..
Vis hele sitatet...
Feil, det der er komponent (grønn, rød, blå) for bilde, samt kompositt (gul, rød og hvit) for både bilde og lyd.. Hvit og rød er da lyd.

Det hender at disse er i samme kabelen (som i dette tilfellet) men som oftest er de separate (altså komponent og kompositt).. Dårlig forklart, men er trøtt

Med den kabelen der bruker du ENTEN rød/grønn/blå til bilde og f.eks en optisk eller coax-kabel til lyd.. Ellers bruker du den gule til bilde og rød/hvit til lyd. Sistnevnte gir desidert dårligst bilde samt analog lyd. Skal du utnytte dagens lydformater i et 5.1/7.1-system må du ha coax eller optisk tilkobling til lyd. Evt. HDMI fra f.eks Blu-ray spiller til forsterker og HDMI videre til TV, etc. HDMI-kabelen leverer både bilde og lyd og er det beste alternativet.
^^Visst f.. Gikk visst litt fort det der. Resten av innlegget støttes også
Sist endret av Leiha; 6. august 2010 kl. 16:45.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Det er ikke bestandig like greit å vite hva selgere og produsenter mener, da de bruker litt snodige formuleringer - spesielt i annonsering. "Tilkoblinger: 5.1" betyr mest sannsynligvis at det er en eller flere digitalinnganger på forsterkeren som gjør det mulig å overføre DTS og Dolby Digital via coax eller optisk kabel fra kilde.

Legg gjerne ved en link til produktet så er det enklere å undersøke.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at 5.1 ikke har med dette å gjøre, men med antall høttalere som nevnt tidligere tråden.
2.1 har f.eks. to høttalere pluss sub, 5.1 har fem pluss sub, og 7.1 har syv høyttalere pluss sub.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Madsern Vis innlegg
Tusen takk for alle svar
Vis hele sitatet...
Som sagt, så er det uansett vanskelig å vite så lenge du ikke linker til det nevnte produktet, det blir jo bare synsing.
Hei Madsern. De fleste, surround-anleggene har optisk (S/pdif) , og hdmi.
HDMI er både lyd og bilde. Optisk ut, er kun lyd. Det er den beste måten og koble til forsterker med 5.1 lyd.

Hva skal du koble til Surround-anlegget?
Støtter enhetene(Tv/Playstation/Xbox/Dvdspiller/Blurayspiller) S/pdif(optisk) eller hdmi?
Trådstarter
26 0
For å gjøre dette litt enklere kan jeg jo legge ut en link til dere :P

Om dere tar en titt på dette, skal kobles til tv og brukes til musikk & dvd
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Ser ingenting om "5.1 tilkobling" på den linken der, men derimot står det 5.1 under kanaler. Som jo er forklart flere ganger lengre opp her.

Forøvrig har dette anlegget både hdmi, scart og s-video ut. Førsvnevnte er også såklart å fortrekke.
I tillegg kan du koble til en analog lydkilde, feks tven din. På den måten vil du også få tvlyden på anlegget.
Trådstarter
26 0
Aha, da skjønner jeg
Har null peiling på tv og det som hører til der :P
Takk for svar!