Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  97 37282
God kveld!

Som bruker av It's Learning har du sikkert fått med deg at Itsolutions
har hjulpet lærere og professorer å forhindre juks ved innleveringsoppgaver på It's Learning

Jeg har satt meg ned å sett på hvordan programmet fungerer(klikk) og det tok ikke lang tid før jeg fant ut en enkel måte å unngå at programmet ikke skal fungere. Det dette programmet gjør er å ta ut deler av teksten du har levert, for så å kjøre dem opp mot sider som daria .

Legg merke til at du har LOV til å levere en .pdf fil:
Tillatte filtyper i besvarelser Microsoft Word (doc), Internett-fil (htm), Internett-fil (html), Open Office (odt), Adobe Acrobat (pdf), Rikt tekstformat (rtf), Open Office (sxw), Tekstdokument (txt)


Dermed mener jeg fast bestemt at dette programmet ikke klarer å kopiere noe av denne teksten for så å kjøre den opp mot andre sider?

Konverternings programmer til .pdf finner du her

Noen innspill?
PDF kan da leses helt fint av programmet?
mainer's Avatar
Trådstarter
Sitat av ivioyner
PDF kan da leses helt fint av programmet?
Vis hele sitatet...
Sikker?

"Plagieringskontrollen bør kun brukes til tekst baserte programmer..."

Er PDF tekst?

I så fall så har jeg tatt litt feil :P
Nå vet ikke jeg om Pdf kan leses av programmet, men når vi leverer inn på skolen vår, må vi levere som et .doc dokument.
Hvis vi leverer i et annet format, får vi en "Ikke godkjent" innlevering og kan risikere at oppgaven ikke blir rettet.
Men de pleier å si fra til oss hvis vi leverer i et annet format, dermed får vi som regel sjansen til å levere det på nytt i et .doc format innen en viss tids-periode.
Et PDF dokument kan leses og man kan kopiere teksten på samme måten som fra en .doc fil.
mainer's Avatar
Trådstarter
Sitat av Softshake
Nå vet ikke jeg om Pdf kan leses av programmet, men når vi leverer inn på skolen vår, må vi levere som et .doc dokument.
Hvis vi leverer i et annet format, får vi en "Ikke godkjent" innlevering og kan risikere at oppgaven ikke blir rettet.
Men de pleier å si fra til oss hvis vi leverer i et annet format, dermed får vi som regel sjansen til å levere det på nytt i et .doc format innen en viss tids-periode.
Vis hele sitatet...
Vi har ikke fått beskjed om noe som helst, og dermed må jo dette testes ut... Kan si ifra hvordan det går...

Sitat av devotio
Et PDF dokument kan leses og man kan kopiere teksten på samme måten som fra en .doc fil.
Vis hele sitatet...
Javel? Hvordan?
Sitat av mainer

Javel? Hvordan?
Vis hele sitatet...
Varierer litt fra PDF-program til program, men følg denne linken og klikk på "view as HTML" for et vilkårlig PDF-dokument så ser du at det er tekst inni der selv om det kanskje ikke virker sånn
Sitat av mainer

Er PDF tekst?

I så fall så har jeg tatt litt feil :P
Vis hele sitatet...
Tja, noen pdfer kan inneholde ren tekst(og evt. bilder) mens andre som f.eks innscannete dokumenter kun består av bilder som det kan stå tekst i men som et bilde, men på den siste typen får ikke kopiert teksten bare ved å markere den.

Spør hvis du ikke forsto noe
Ja, det kan leses, som alle andre sier her.
Ellers ville den vel heller ikke vært på "godkjent format"-listen?
Jeg har tenkt på en ting, denne plagiatkontrollen, si jeg tar å skriver en stil, om jeg så tar å kopierer kilden og limer det inn i med en veldig lav skriftstørrelse og gjør den hvit evt setter det i toppteksten/bunnteksten, slik at lærerene ikke ser det, så vil jo plagiatkontrollen slå inn og vise at dette kanskje er en plagiat, selv om det ikke er det :O

En annen måte å gå om kontrollen er jo å ta teksten og lage det som et bilde for så å lime det inn i dokumentet og laste opp.
Hm, en mulighet for at plagierings-programmet ikke skal kunne lese det vil jo være å printe det ut, for så å skanne det inn og lagre som pdf. Dermed blir jo pdf filen en serie med bilder i motsetning til tekst... Tungvint da...
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Ja altså, man finner jo utdrag fra .pdf dokumenter når man søker på google? Er vel det samme opplegget der kan jeg tenke meg. Men så sjekker denne kontrollen bare etter NØYAKTIGE kopier også da, så om du skriver det om litt så burde det gå bra?
Sist endret av thomasf; 19. oktober 2006 kl. 19:48.
Med Adobe PDF Reader kan man markere teksten og kopiere på vanlig måte som i et .doc dokument.
mainer's Avatar
Trådstarter
Sitat av devotio
Med Adobe PDF Reader kan man markere teksten og kopiere på vanlig måte som i et .doc dokument.
Vis hele sitatet...
Ja, men gjør kontrollen dette automatisk?

Og selvfølgelig kan teksten leses!
Det er ca like lett for en datamaskin å lese teksten i en PDF og i et DOC-dokument. Kan garantere at den klarer det helt fint.
mainer's Avatar
Trådstarter
Javel, jeg gir meg... Har jo selvfølgelig endret teksten litt...
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Du kan jo ta et printscreen av dokumentet du har skrevet og legge det i et nytt dokument som bilde. Litt usikker på hvordan de stiller seg til dette, men det vil jo være noe av det samme som du tenkte i utgangspunktet.
mainer's Avatar
Trådstarter
Sitat av z0p
Du kan jo ta et printscreen av dokumentet du har skrevet og legge det i et nytt dokument som bilde. Litt usikker på hvordan de stiller seg til dette, men det vil jo være noe av det samme som du tenkte i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Det var akkurat det jeg tenkte, men får se hvordan det blir... Orker ikke så mye mas, da er det bedre å skrive to sider med nynorsk.
Sitat av mainer
Javel, jeg gir meg... Har jo selvfølgelig endret teksten litt...
Vis hele sitatet...

http://x6.no/art/11890.html


I tillegg sjekker den opp mot alt som ligger på det åpne Internett – til og med opp mot det som ligger på passordbeskyttede juksesider. Det hjelper heller ikke å skrive om formuleringer. Også dette gjennomskues. Dette er den mest brukervennlige og automatiserte plagieringskontrollen på det norske markedet, sier Helge Hannisdal.
Vis hele sitatet...
Sitat av mainer
Og selvfølgelig kan teksten leses!
Vis hele sitatet...
Dust, jeg mener så klart at datamaskinen kan lese den (altså kopiere bokstaver og tall...)
▼ ... over en måned senere ... ▼
Vet at det er en stund siden tråden var oppe, men nå har jeg ordnet det slik at jeg får levere inn et testprosjekt med plagiatskontroll, bare for å teste denne. Jeg har samlet alt i et word-dokument, og jeg har:

- Kopiert direkte fra daria.no
- Tatt screenshot og limt inn som .jpg fra daria
- Sakset fra wikipedia og satt teksten i hermetegn
- Limt inn et screenshot direkte inn i word(er ikke sikker på om dette er annet filformat enn .jpg) hentet fra wikipedia
- Kopiert fra wikipedia, og skrevet i wingdings
- Kopiert inn deler av en tilfeldig tekst fra side 7 på Google
- Kopiert inn deler av et tilfeldig treff på Sesam side 10

Dette var de måtene jeg kom på i farten. Skal poste resultatet når jeg får det...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Resultatet ditt, ictus, blir:
Kopiert direkte: oppdaga
JPEG: ikkje oppdaga.
Hermetegn: oppdaga, opp til læraren å vurdere.
Screenshot: ikkje oppdaga
I windings: oppdaga
Tilfeldig tekst fra google: depends. Veit ikkje kor grundig plagiatsjekken er.
Sesam: ditto.

Enkelt og greit så gjenkjenner nok plagiatkontrollen om det er tekst, men ikkje bilde.
Vidarlo: Det er noe sånt jeg også venter meg, men det kan aldri skade å teste, slik at jeg er sikker. ^^
Å igjenkjenne tekst i bildefiler (..som ikke er altfor forstyrret/forvrengt, vel å merke,) er jo ingen sak med et OCR-program, som jo er metoden en scanner igjenkjenner tekst fra ark på.

Det skal finnes endel slike program på freshmeat / sourceforge, og liknende steder, men hvor praktisk det er, eller hvor mye ressurser som ev. kreves, kan jo fort bli en annen sak.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av snudebil
Å igjenkjenne tekst i bildefiler (..som ikke er altfor forstyrret/forvrengt, vel å merke,) er jo ingen sak med et OCR-program, som jo er metoden en scanner igjenkjenner tekst fra ark på.

Det skal finnes endel slike program på freshmeat / sourceforge, og liknende steder, men hvor praktisk det er, eller hvor mye ressurser som ev. kreves, kan jo fort bli en annen sak.
Vis hele sitatet...
Det krever såpass med ressurser, samtidig som det er såpass usikkert, at eg tviler på at dei gjer det... I så fall kan en jo utføre diverse tricks, som å skru ned jpeg-kvaliteten en tanke...
"Det gjelper ikke å gjøre om på formuleringer"

Kan dette være riktig da? Hvis man tar en stil fra internett, leser ett og ett avsnitt for så å gjengi det med egne ord, skjønner jeg ikke helt hvordan et program skal klare å avsløre dette.

På den annen siden, den eneste du lurer når du jukser er deg selv.
Sitat av Tobb
"Det gjelper ikke å gjøre om på formuleringer"

Kan dette være riktig da? Hvis man tar en stil fra internett, leser ett og ett avsnitt for så å gjengi det med egne ord, skjønner jeg ikke helt hvordan et program skal klare å avsløre dette.

På den annen siden, den eneste du lurer når du jukser er deg selv.
Vis hele sitatet...
Hvis du gjør det slik, så har du jo faktisk skrevet teksten selv, og ikke jukset. Og da blir vel i grunn halve poengtet med juksing borte, blir det ikke?
Neida, det er utrolig mye lettere å bruke stoffet i en ferdig stil enn å måtte finne det selv.
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
For å unngå denne plagieringskontrollen, får du ta å oversette fra f.eks. engelsk. Du kan også oversette med programmer fra andre språk og gå over å rette opp feilene oversettingsprogrammet har gjort.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
jeg tror image fil i pdf skal ta susen på systemet ganske lett (med mindre de bruker OCR gjenkjenning), ellers for engelske oppgaver kan man prøve å kjøre det gjennom denne: http://sourceforge.net/projects/aaps (perl script)

kunne vel ha utviklet noe sånt for norsk også, men det tar laaang tid evt om noen kan extracte alle synonymene fra word så skal det gå lett å lage i python.
Sist endret av cspace; 30. mars 2007 kl. 20:36.
Jeg ville iallefall ikke oversatt en tekst fra et språk til et annet fra f.eks wikipedia da mesteparten av tekstene som ligger der er relativt like på alle språkene, bare direkte oversatt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av mainer
Javel, jeg gir meg... Har jo selvfølgelig endret teksten litt...
Vis hele sitatet...
Hjelper lite, kontrollen tar det selv om en gjør dette.

Sitat av mainer
Javel, jeg gir meg... Har jo selvfølgelig endret teksten litt...
Vis hele sitatet...
Hjelper lite, kontrollen tar det selv om en gjør dette.
Den ALLER beste måten og slippe unna. Hvis du kopierer en helt tekst fra internett, så bytter du ut alle mellomrommene med bindestreker, og gjør bindestrekene hvite!
Sitat av jibber111
Den ALLER beste måten og slippe unna. Hvis du kopierer en helt tekst fra internett, så bytter du ut alle mellomrommene med bindestreker, og gjør bindestrekene hvite!
Vis hele sitatet...
Tror det er en mulighet for at programmet tar deg for det også.

Sitat av X6
I tillegg sjekker den opp mot alt som ligger på det åpne Internett – til og med opp mot det som ligger på passordbeskyttede juksesider.
Vis hele sitatet...
Hvis siden ikke har noen form for registrering, men heller et invitasjonssystem, har ikke it's learning mulighet for å gå inn og sjekke på noen måte. Men mindre utviklerene legger inn sitt passord i systemet og ber det bruke deres bruker.
Alle jeg kjenner som har byttet ut mellomrom med bindestrek og gjort dem hvite har det funket på.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Nå forstår jeg egentlig hvorfor unga idag er så dumme, de gjør jo faktisk ingenting annet en google på skolen, men når de har et problem selv så poster de her uten å søke på google?

Ulogisk.
Sitat av AtXbYeA
Nå forstår jeg egentlig hvorfor unga idag er så dumme, de gjør jo faktisk ingenting annet en google på skolen, men når de har et problem selv så poster de her uten å søke på google?

Ulogisk.
Vis hele sitatet...
Google er byttet ut med Wikipedia, og Google er det bare et par som bruker, hvis de ikke finner det på Wikipedia. Hvertfall det jeg har merket i klassen min...
http://www.die.net/doc/linux/man/man1/pdftotext.1.html

Så, PDF er ingen løsning. Bilde er en løsning inntil man har nok CPU til at OCR-on-the-fly en null stress osv. Ang. s/ /-/g e.l.(altså, bytte ut " " med "-" f.eks.) er jo det en mulighet, men det burde være ganske greit å motarbeide ved å f.eks. bytte ut mellomrom med "randomtegn"(typ . regex style)... Vil si det tryggeste er å gi oppgaven litt arbeid selv :-)
Vi skal dog huske på at dette er å sikre seg mot et nytt, automatisert system, ikke gamlemåten å bli tatt på - og folk ble tatt tidligere også ;-) En lærer vil fortsatt kunne lese teksten og søke på den om han/hun vil, og daria.no/propaganda.no/whatever er såpass kjente at en del lærere vet å lete der/kjenner igjen artikler osv.
Sitat av magstr
For å unngå denne plagieringskontrollen, får du ta å oversette fra f.eks. engelsk. Du kan også oversette med programmer fra andre språk og gå over å rette opp feilene oversettingsprogrammet har gjort.
Vis hele sitatet...
Hæ? Finnes det programmer som oversetter engelsk til norsk? Link pleas!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
gogo babelfish
Den oversetter ikke fra norsk til engelsk eller motsatt

Clue Bruker denne selv , men den oversetter bare ord isteden for setninger eller tekster + at man må ikke være tilkoblet til internett (bærbar)
man kan da sette rettigheter i pdf filer? bruk adobe acrobat PRO, så kan du sette slik at man ikke kan markere \ kopiere fra PDF filen.

men er mulig rettighetene kun funker i adobe programmer, det vet jeg ikke noe om.


ang oversetting så er det bare og skaffe seg clue det finnes nok ikke noe bra oversettings verktøy som er gratis der ute
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Octavian
man kan da sette rettigheter i pdf filer? bruk adobe acrobat PRO, så kan du sette slik at man ikke kan markere \ kopiere fra PDF filen.
Vis hele sitatet...
Totalt verdiløst verktøy. Libpdf ignorerer det, og kan enkelt fjerne det i bulk.
Nå som vi er inne på filformater, its-learning og den slags:

Det hender ofte at jeg får utsatt fristen på en oppgave ved å levere med et helt ukjent filformat som ikke læreren får åpnet.. .kdp eller noe..
Jeg sier bare at jeg har brukt notepad til koding og klemt å stille den tilbake til .txt format..
(Btw: Når man lager en pdf kan man vektoriesere teksten så den eksisterer bare som vektorer, ikke tekst)
Kan du ikke bruke villedning da..

Tar ikke å lange tiden å lage en macro som putter inn en random chr i size = 1 mellom hver bokstav. Dokumenter på skrift 12 vil ikke dette vises spesielt godt. Gjør om dokumentet til PDF og lever inn.

Min erfaring er at lærere ligger litt etter på datafronten og forstår ikke helt hvordan de skal redigere PDF formatet...
Dessuten trur jeg at så lenge Plagiatkontrollen ikke finner noe match mot google (or whatever) vil ikke lærerne være mistenksomme mot eventuell juksing heller.
Hvis du ikke er notorisk jukser da...

Derfor antar jeg at metoden random chr vil fungere.


Ellers vil jeg bare si at jeg ikke oppfordrer noen til å jukse
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
_Ole_, evt for å forbedre det enda et hakk:

Hiv inn hauger av avsnitt som er verbatim kopi fra wikipedia, men som blir rendra utenfor sida, eller bruk javascript.

Dersom læreren bruker Adobe reader, så vil den utføre javascript, og JS kan da skrive om innholdet fra ASCII-verdier for kvart tegn til tegn.

Eventuelt kan javascript skjule opprinnelig tekst, som er kopi fra wikipedia, og vise din tekst.

Læreren vil i første og siste eksempel få opp hauger av plagiert tekst, uten å vere istand til å finne det i innleveringa...
fin den vidarlo
Videre så kan jo lage et encode/decode script av en kjent algoritme som macro (word) eller Javascript (Adobe)
Det er altså teksten i dokumentet som er kodet/scramblet og ikke selve dokumentet.
Når filen åpnes så vil scriptet decode hele stilen din og komme i PlainText for læreren.
Ulempen med word er at læreren må ha macro på så sikker bedre å gjøre det i Adobe med JavaScript.

Plagiatkontrollen vil jo slite noe med tekst som er kodet.


Ole
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Om ikke lærerne printer ut filer lastet opp på f.eks. ClassFronter eller tilsendt på mail, uten å så mye som åpne fila (har faktisk en lærerinne som gjør det slik) tror jeg mange ville blitt mistenkelige på at det er et bilde i MSWord, istedenfor tekst. Og for å kjøre f.eks. "It's Learning!" må man ha det som fil.

Hørte en gang at bare syv ord (antageligvis på rad) var nok til at det oppdages, skjønt, det kan antageligvis stilles inn.

Uten at jeg har søkt: Finnes det plasser en kan få tak i f.eks. "It's Learning"? Skulle gjerne utforsket litt; liker å ha viten om slikt, men kommer mest sannsynlig ikke til å bruke slike triks. Har aldri kopiert direkte fra nett. *Føler seg som engel*

Jonta

Edit: Itsolutions.no Man må betale for det? Overraskende... not!
Sist endret av Jonta; 13. mai 2007 kl. 18:40.
Sitat av itsolutions.no
You can acquire a demo user account by sending us an email. We will need to have the following details:

1. Full name
2. School/organization
3. Function
4. Phone
5. Email
6. Area of use
Vis hele sitatet...
Link (titegn)