Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3639
Heisann, jeg er ny i dette, så jeg lurer på hvilken dimmer jeg skal kjøpe for å få stilt inn den dyppvarmeren fra clas ohlson.

og forresten, er er dette en bra dyppvarmer? ser det er 100w på den, men det er likedan tekst på alle sammen :S
satser på raskt svar

/Lè Crab
hmm en dimmer "kutter" på signalet så dimmer er ikke det rette....
altså- en dimmer gjør eks 60 Hz som er i kontakten den gjør det om til 50 Hz 40 Hz.
Hvorfor skal du senke effekten lavere enn 100W?
Det er jo innebygd termostat på den. Man stiller inn temperatur og plugger til.

MiNOx: Det er 50Hz frekvens i Norge. USA har 60Hz
hmm, når jeg legger Oselicopet mitt på linja så måler'n 57 Hz.

Edit: Skrivefeil :O Oscilloscopet
Sist endret av MiNOx; 1. juni 2006 kl. 21:10.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MiNOx
hmm en dimmer "kutter" på signalet så dimmer er ikke det rette....
altså- en dimmer gjør eks 60 Hz som er i kontakten den gjør det om til 50 Hz 40 Hz.
Vis hele sitatet...
En dimmer endrer ikkje frekvensen. Den kuttar opp spenninga, slik at varmeelemtet får t.d berre 1/3 av sinuskurva. Dette reduserer tida det går straum gjennom elementet, og dermed effekten. Det er _AKKURAT_ det som trengst for å styre effekten i eit varmeelement. Ei lyspære er eit varmeelement, så når det fungerer der, fungerer det andre plasser.

FYI, scop er ikkje presisjonsinstrument for å måle spenning og frekvens. 57Hz er _garantert_ feil. Toleransen er afaik ±0.2% frå 50Hz. Og nettet i Noreg er samkjørt, så frekvensen er ganske nøyaktig 50.0Hz. Litt avvik kan komme når store kraftforbrukere starter/stopper bruk av energi.
Trådstarter
21 0
okey, så jeg trenger ikke en dimmer på denne dyppvarmeren? mener og ha lest at folk har kjøpt dimmer for å dempe watten litt...
Sitat av slashdot
En dimmer endrer ikkje frekvensen. Den kuttar opp spenninga, slik at varmeelemtet får t.d berre 1/3 av sinuskurva. Dette reduserer tida det går straum gjennom elementet, og dermed effekten. Det er _AKKURAT_ det som trengst for å styre effekten i eit varmeelement. Ei lyspære er eit varmeelement, så når det fungerer der, fungerer det andre plasser.

FYI, scop er ikkje presisjonsinstrument for å måle spenning og frekvens. 57Hz er _garantert_ feil. Toleransen er afaik ±0.2% frå 50Hz. Og nettet i Noreg er samkjørt, så frekvensen er ganske nøyaktig 50.0Hz. Litt avvik kan komme når store kraftforbrukere starter/stopper bruk av energi.
Vis hele sitatet...


Ja det var egentlig det jeg mente... og ja jeg har en del strømmforbruk...

Og kuttern den opp signalet endrer den frekvensen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av krabben
okey, så jeg trenger ikke en dimmer på denne dyppvarmeren? mener og ha lest at folk har kjøpt dimmer for å dempe watten litt...
Vis hele sitatet...
Jo, kjøp en dimmer beregna for lyspærer med effekt større enn varmeren. Det er nettopp det du kan bruke til lastregulering av slikt. Minox hørest ikkje ut til å ha spesielt mykje peiling, når han ikkje engang veit korleis en dimmer faktisk fungerer.

Pass på å ikkje få dimmer for lysrør, da disse kan vere litt anna type.
Dohh... herregud, du for si hva du vill men å kutte signalet er egentlig akkurat det samme som å senke strømmen.

Og nei, jeg er hobby elektronikker ellers har jeg ennå ikke noe spesiel utdanning om elektronikk annet at jeg har lest en god del
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MiNOx
Dohh... herregud, du for si hva du vill men å kutte signalet er egentlig akkurat det samme som å senke strømmen.

Og nei, jeg er hobby elektronikker ellers har jeg ennå ikke noe spesiel utdanning om elektronikk annet at jeg har lest en god del
Vis hele sitatet...
Ja, men det er ikkje å endre frekvensen. Den er fortsatt 50Hz. Tenk deg derimot at du har en bryter som du skrur av og på spenninga med, og at du greier å treffe slik at du skrur av nøyaktig når spenninga er 0, og skrur på når den er komt til t.d 2/3 av toppverdien. Det er det ein dimmer gjer. Ikkje endring av frekvensen, ikkje endring av spenninga,ikkje endring av straumen. Kun endring i kor lenge straumen får gå pr halvperiode. Og difor fungerer det fint på resitive element. På element med reaktans i tilleg, t.d motorer, kondensatorer og slikt kan en derimot få litt artige effekter. Det er dertfor en ikkje skal bruke dimmer konstruert for lyspærer på lysrør.

Og MiNOx: please, det er nesten flaut å lese delar av det du skriv.
hva prisen på sånne varmera er?
Sto faktisk pris i linken i den første posten (129 kr).
På Clas Ohlson får du en med 300W for 99 kr.
krappen: Kan jeg få spørre hva du skal bruke den til?
Hvordan er det å bruke varmekabel- dimmer til slikt bruk da?
Ingen som har greid å svare på spørsmålet til krabben enda da. "

"Heisann, jeg er ny i dette, så jeg lurer på HVILKEN DIMMER jeg skal kjøpe for å få stilt inn den dyppvarmeren fra clas ohlson."

Lurer egentlig på det samme selv, noen som vet?
"Du kan ellers kjøpe en 300w varmer på clas ohlson (koster 100,-) og en vanlig dimmer til lys (med inngang for strømkontakt)"

Svar funnet på: http://www.freakforum.nu/forum/printthread.php?t=39151
Grunnen til at jeg spurte er fordi du trenger ikke dimmer i ett hjemmebrentapparat, hvis det ikke er plastbrenneren.
Hva er max temperatur man bør ha i en plastbrenner?
50 grader er maks sies det, hvis ikke blir spriten dårligere.