Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 759
jeg mekket meg nettop pc og når jeg var ferdig med og sette alle komponentene sammen og skulle intsalere drivere og os å fikk jeg melding om at hardisken ikke var instalert men jeg hadde koblet den i sata kontakten og koblet strømm til den. jeg sjekket i bios om den var der og fant den ikke. så prøvde jeg igjenn da tykket jeg på f10 og fikk opp raid setup. der var de en liste med hardisken min på og ingenting annet. listen het free disks så jeg flyttet den over til array disks (tror jeg) så prøvde jeg å kjøre driverne som var med hvoedkorte da får jeg denne feilmeldingen her opp your hardrive dosent support hpa
hva nå enn det betyr. noen som kan hjelpe meg??? hardisken er en Samsung SpinPoint T133S 300GB SATA2 8MB 7200RPM noen som kan hjelpe meg???? vær så snill
Har du bare én disk? Da skal du vel ikke legge den til et array?

Jeg tipper du må laste en S-ATA-driver i oppstarten av Windows-installasjonen(F6). Fikk du med en diskett?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hmm, du må kjøre den i single disk mode eller noe. Sjekk i bios om du kan slå av RAID funksjonen.
Trådstarter
nei det var ikke noe diskett med nei den kom bare innpakket i boble plast
...fulgte det en diskett med _hovedkortet_ ditt?
Trådstarter
dte fulgte med en cd men når jeg kjører den så kommer den samme feilmeldinga
Ofte så leverer de ikke med diskett, du må selv lage denne ved å bruke cd'en på en annen pc.
Du kan og bruke en nyere XP CD, eller se i BIOS'en din om det går an å sette SATA til "IDE mode"/"Combined mode" eller hva det heter. Da vil den bli gjennkjent som en IDE disk.
Skru av SATA RAID uansett som sagt...
Trådstarter
ok takk for hjelpen skal gjøre dette nå og håper at det virker
Jeg hadde noe av det samme problemet, windows xp install'en så fant den ikke harddisken min(hadde også sata disk). Problemet løste seg når jeg byttet fra den ene sata kontrollere silicon image, til det andre nvidia nforce4. Har forresten Asus A8N-SLI hovedkort.
Trådstarter
jeg har ikke diskett stasjon så jeg kan ikke lage en disket med sata drivere. hva gjør jeg da????
og det går ikke å gjøre den om til ide diske i bios heller
Trådstarter
men er det noen som har dette hoved korte som vet hvordan man gjør om sata fra raid til ide

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=318232
Er ikke så greit når "moderne" OS fortsatt krever disketter
Det går ikke an å bygge en custom install-CD med driverne på, da?
Anyways, for å svare på ditt spørsmål:

Har du tittet i BIOS? Trykk Delete/F10/F2 eller liknende under oppstart.
Det vil kansje hjelpe å bruke en nyere XP CD som har SATA driverene med.
I BIOS skal du lete etter SATA (RAID) mode > compatability, combined eller IDE mode hvis BIOSen støtter det... Du merker fort når du lagrer/restarter om det dukker opp noen nye IDE devices...