Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1405
hvordan funker laseropperasjoner på øynene? kan man få det hvis man er nersynt? er det noen bivirkninger?

jeg har hatt briller siden jeg var 6 år, og fikk meg linser for et halvt år siden og er veldig fornøyd, men vil ha helt perfekt syn uten å ma ta av og på noen linser.

btw hva skjer om man sover med linsene på?
Så vidt jeg har hørt, kan ikke alle ta laseroperasjon på øynene. Du må gå til en øyelege så kan han se om du kan ta eller ikke. Laseroperasjon er dyrt, men det vil lønne seg etter noen år (pga utgifter på linser/briller). Om det gir bivirkinger, vet jeg ikke - det får du nesten spørre øyelegen om.

Jeg tror ikke at det er lurt å sove med linser på. Alle jeg vet om pleier alltid å ta av før de sover, og det må være en grunn til det

edit:
Ser ut som det er mange gode svar hvis du søker på google:
http://www.google.no/search?hl=no&q=...S%C3%B8k&meta=
Sist endret av marsboer; 17. september 2006 kl. 03:04.
Om du sover med linsene på får ikke øynene dine ikke nok luft. Det som skjer da er at du føler at øynene er veldig tørre om morgenen og du føler ubehag. Det oppstår synligere blodkar rundt pupillen og dette er ikke bra har jeg forstått.

Noen linser er beregnet for å sove med, da disse slipper lettere luft igjennom.
Det står mye om det på nettet.

www.brillefri.no er en plass det står det meste du trenger å vite, de har jo selvsagt vinklet alt slik at du skal velge deres klinikk fremfor noen andres, men de er faktisk ganske gode på både pris og metoder tror jeg.

Det du bør tenke på er at synet ditt kanskje vil fortsette å forverre seg om noen år, og med de metodene de tilbyr tror jeg ikke det er mulig å ta noen ny operasjon om dette skulle sje. Det finnes en annen metode også har jeg lest en plass, med den opererer de inn en slags kontaktlinse i øyet som blir der forhåpentligvis resten av livet, men du KAN ta den ut igjen.

Jeg er nærsynt 2,5- og skal ta laser når jeg blir 20 år. Hvis jeg har klart og spart opp nok penger
Det ambefales at du er minst 20 år for å få et mest langvarig resultat.

Synet er jo slik at det endrer seg til alle sfolk når de blir eldre. Mer eller mindre fra person til person selvsagt (har noe med hvordan hornhinnene er tror jeg), men hvis du er nærsynt nå, så kan det hende at synet ditt vil "snu" og gå tilbake til 0 i styrke når du er 50 år kanskje, også vil du få + i styrke (langsynt) etterhvert som du blir gammel.

Jeg er fortsatt på leting etter klinikker og kikker litt i annonser i avisene osv.
Sist endret av BakkiZ; 17. september 2006 kl. 03:13.
Jeg har månedslinser, linser som er beregnet for at du går med de en måned i strekk. Altså, jeg sover med de på, og det fungerer utmerket. Å sove med dagslinser er visst ikke samme fryden i følge en kompis av meg, som sier at det føles som at øynene er uttørket og limt igjen.

Jeg har ganske lyst å få operert øynene, siden jeg bader en god del, og syntes det er enormt stress med linser og vann... Saltvann går greit (linsevæske inneholder en del salt, så det blir nesten som å bade i linsevæske ), men i ferskvann er det helt jævlig.
For ikke å snakke om når du får ting på øyet!
Har selv linser, å såve med linser er ikke å anbefale (tørre øyne, føltest ut som de var 1 kg sand i hvert øye.) Men det finst døgnlinser som du kan ha på deg i strekk i en måned.
Og som manny sa, å bade med linser i ferskvann blir som å ta hårføneren i øynene å tørke de ut.
Tok lasik-operasjon i januar.. Har 0 og -0,5 nå...hadde -5 før. Skal ta det eine øyet på nytt igjen da, for å gjøre det perfekt, men glemmer å bestille time hele tiden..hehe...
Synet er tilnærma perfekt, men ser litt dårligere når det er mørkt.
Anbefales på det sterkeste..deilig å slippe linser og briller..
Sitat av MannY
Jeg har månedslinser, linser som er beregnet for at du går med de en måned i strekk. Altså, jeg sover med de på, og det fungerer utmerket. Å sove med dagslinser er visst ikke samme fryden i følge en kompis av meg, som sier at det føles som at øynene er uttørket og limt igjen.

Jeg har ganske lyst å få operert øynene, siden jeg bader en god del, og syntes det er enormt stress med linser og vann... Saltvann går greit (linsevæske inneholder en del salt, så det blir nesten som å bade i linsevæske ), men i ferskvann er det helt jævlig.
For ikke å snakke om når du får ting på øyet!
Vis hele sitatet...
hvordan mnd linser har du? jeg vet ikke hvordan mnd linser jeg har, men jeg tar dem av om natta.

kan du forklare bedre hvordan det er å svømme med linser på? trodde de bare skulle flyte ut. det å få ting på øyet er jævli men ejg tåler mer på øyet nå enn før jeg brukte linser. jeg sjekker alltid linsen før jeg tar den på fordi at en gang så fikk jeg ei øyenvippe eller no på innsiden.
Skal vi se... *løpe ut på badet og sjekke linsene*

Bausch & Lomb PureVision. Står ikke noe spesielt, men du kan helt sikkert høre med optikeren din, og få fikset deg månedslinser. Si at du er lei å ta de inn og ut hele tiden, og at det hadde vært greit å ha de på lenge i strekk. Mener at det koster rundt 1k for linsesett for 6 mnd. (12 linser totalt).

Hvis du finner ut at du skal bade litt med linsene på, er den viktigste tingen du må huske på er å holde øynene lukket når du er under vann. Åpner du de når du er under vann, flyter de enten ut, eller opp/bak øyet.
Når du bader i ferskvann er det viktig at du gnir deg i øynene og unngår å få noe/minst mulig vann på øynene når du åpner de. I saltvann er ikke dette så viktig, men du må fortsatt holde øynene lukket under vann.

Selvfølgelig trenes øynene med tanke på å få ting på de når du bruker linser, men øyenvippe mellom linsen og øyet er klassiker