Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4703
Det er jo rett som det er tråder som dukker opp her angående folk som føler seg snytt etter de har flyttet inn i en leilighet. Jeg føler også at det er et behov for en tråd som får fram svært viktige punkter som folk bør tenke på -før- de flytter inn i en leid leilighet, og også hva man bør tenke på -før- man skal si til huseier at man skal flytte ut.

Enhver erfaring er verdifull informasjon for en stakkars leietaker som ikke aner sine rettigheter.

Noen punkter jeg kan komme med som egen erfaring, er:

Før du flytter inn:

- Bilder. Ta bilder av leilighet før du engang tar på noe som helst. Få med eventuelle små hakk i parkett, sliten tapet, møkk bak dusjkabinettet, alle betenkeligheter! Vær nøye.
Dette er jo vanskelig å gjøre når du og huseier går rundt og snakker, for da virker alt så veldig rosenrødt. Og hvis du tar opp dette når dere er sammen, så blir han antageligvis vàr på deg og at du er smart, så vil han nok ikke bruke deg.
Dette må du derfor gjøre etter du har leid stedet. Men bruk øya flittig når dere går rundt sammen. Er det mye slitt, så bør du vurdere å finne noe annet, for han kan ta deg seinere. Jeg måtte ut med 3000,- fordi jeg ikke var tøff nok i etterkant. Brukte tre dager på å vaske, og jeg -vet- det var rent, men han skrev han måtte bruke vaskefirma. Stor feil!

- Depositum. Her er det mange som slurver. Jeg har også gjort den feilen, i det stedet jeg bor nå. Det første stedet jeg bodde i, var de ryddige. Her åpnet huseier en konto, jeg husker ikke i hvilket navn denne stod i, men jeg fikk papirer på at kontoen var opprettet og alt var i orden, her stod depositumet mitt. Jeg fikk halvårige (?) brev om hvor mye renter som kom inn dit.
Det andre stedet jeg bodde i, der fikk de pengene i hånda. Han -sa- han skulle ordne konto og at pengene skulle stå der, men jeg fikk aldri noe brev på dette. Da har man mindre kontroll og rettigheter. Her betalte jeg 10 000.
Det gjorde jeg også her jeg bor nå. Nå er det snakk om 19500. Jeg har en veldig god tone med huseier, og jeg er flink til å holde reint og rydde rundt her, men man -vet aldri-!
Det er nok at du drikker aleine en kveld, du setter på kjelen og skal lage noe mat, du glemmer den, det blir sotflekker i tak og vegg - så vil han bytte ut HELE veggen og HELE taket. Greit, man ville måtte betale selv om man hadde felles konto, men da har man lettere for å forhandle! Hvis han fikk pengene i hånda, så føles det mye mer vanskelig å forhandle, for man har ingen papirer eller noen ting å vise til eller noen å be om hjelp (banken).
Banken advarte meg sterkt mot å gi huseieren pengen i hånda her, men jeg gjorde det likevel. Så ikke gjør som meg. Jeg kan bare håpe at alt går bra her.

- Kontrakt. Les denne nøye. Jeg er ikke helt i mål med hva som er kjempeviktig å ha med, men vær ihvertfall nøye med at husleien er nevnt, at dette med strøm er skikkelig utarbeidet, og les nøye dette med "oppsigelses"-tid. Altså, 1mnd, 3mnd, eller 6mnd, eller hva som helst. Og hvilke andre regler som gjelder.

Utover dette har jeg ingen andre råd enn å tenke deg nøye om FØR du leier. Er du en fyr som liker å spille høy musikk, tenk på om du leier et sted som har 4 naboer, eller 1 nabo. Lettere å avtale tider du kan dundre i veggene på med 1 nabo enn med 4 naboer. Det er også lettere å bli kjent med 1 nabo enn 4.

Enhver lovlige rettigheter som noen kan ha å raskt sitere i en tråd vil være av kjempestor hjelp, men erfaringer er det aller beste. Har du vært i retten med noen? Har du hatt en skikkelig krangel hvor du har lært noe veldig viktig? Har du leid ut en leilighet og har verdifulle erfaringer å dele?
står i andre enden og syns det er verre med alle som ska unnlate seg å betale husleie, og alt annet møkk, og gjør det til et helvette å få tilbake betalt.
Sitat av hayer Vis innlegg
står i andre enden og syns det er verre med alle som ska unnlate seg å betale husleie, og alt annet møkk, og gjør det til et helvette å få tilbake betalt.
Vis hele sitatet...
Lag en sånn tråd. Hadde vært interessant og sett hvordan to slike tråder utviklet seg.
Forbrukerrådet har en ressursside. Her er det tips og råd og litt om hva en kontrakt bør inneholde.
Sitat av hayer Vis innlegg
står i andre enden og syns det er verre med alle som ska unnlate seg å betale husleie, og alt annet møkk, og gjør det til et helvette å få tilbake betalt.
Vis hele sitatet...
skjønner ikke helt hvor du vill med dette eller hvordan du mener dette er relevant for tråden, men kan vell gi deg noen gode rådd selv om dem ikke hører hjemme i denne tråden det er du som er hus eier å sitter med alle kortene hær,
skriv en kontrakt som passer deg med fr.eks oppsigelses tid på 1 mnd å 3 mnd depositum da kan du jo hive vedkomende ut relativt fort å alikevel sitte på depositums penger så du ikke går i tap.

ellers et tips til ts å tråden generelt ta med en tredeperson som vitne før du flytter inn som kan være med å inspisere leiligheten, jeg gjorde dette en gang å da jeg flyttet ut ville hus eier trekke depositumet pga enkelte mangler i leiligheten som alrede var der da jeg flyttet inn å med et vitne så ga huseier seg til slutt å ga meg depositumet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
tenkte dette var et greit sted å spørre uten å starte ny tråd. noen som har erfaring med konsekvenser for å flytte ut før oppsigelses tiden er utgåt, utenom trekk i depositum?
Kan vel flytte når du vil. Men betal husleie uansett.
Om du ikke betaler husleie er det vel egentlig bare depositum pengene han kan ta av, svært lite ellers han kan gjøre med det. Dessverre.

Skriver dessverre fordi det er mange utleiere som sliter med folk som ikke er ærlige nok til å betale for seg.
Man leser en del tråder osv angående utleier fra helvette, men tro meg de leietakerne finnes også.
Sitat av madchild2303 Vis innlegg
skjønner ikke helt hvor du vill med dette eller hvordan du mener dette er relevant for tråden, men kan vell gi deg noen gode rådd selv om dem ikke hører hjemme i denne tråden det er du som er hus eier å sitter med alle kortene hær,
skriv en kontrakt som passer deg med fr.eks oppsigelses tid på 1 mnd å 3 mnd depositum da kan du jo hive vedkomende ut relativt fort å alikevel sitte på depositums penger så du ikke går i tap.

ellers et tips til ts å tråden generelt ta med en tredeperson som vitne før du flytter inn som kan være med å inspisere leiligheten, jeg gjorde dette en gang å da jeg flyttet ut ville hus eier trekke depositumet pga enkelte mangler i leiligheten som alrede var der da jeg flyttet inn å med et vitne så ga huseier seg til slutt å ga meg depositumet.
Vis hele sitatet...
Tenkte mer på folk som flytter ut med to utestående måndersbetaling - deretter gir de ikke lyd fra seg. Anmelder, blir henlagt, blah.
Sitat av Dasset Vis innlegg
Kan vel flytte når du vil. Men betal husleie uansett.
Om du ikke betaler husleie er det vel egentlig bare depositum pengene han kan ta av, svært lite ellers han kan gjøre med det. Dessverre.

Skriver dessverre fordi det er mange utleiere som sliter med folk som ikke er ærlige nok til å betale for seg.
Man leser en del tråder osv angående utleier fra helvette, men tro meg de leietakerne finnes også.
Vis hele sitatet...
bettale kan han hoppe å dritte i han lovet meg ny varme pumpe for over 1 år sia å for 2 mnd siden da jeg påpekte jeg trodde det var mugg i veggen så sa han rett ut at han viste ikke om han komm til å sjekke opp i dette
Sitat av hayer Vis innlegg
Tenkte mer på folk som flytter ut med to utestående måndersbetaling - deretter gir de ikke lyd fra seg. Anmelder, blir henlagt, blah.
Vis hele sitatet...
Du skal jo ikke anmelde, men starte privat inkasso sak, så forliksrådet og deretter inndrivelse via namsmannen.
Sitat av madchild2303 Vis innlegg
bettale kan han hoppe å dritte i han lovet meg ny varme pumpe for over 1 år sia å for 2 mnd siden da jeg påpekte jeg trodde det var mugg i veggen så sa han rett ut at han viste ikke om han komm til å sjekke opp i dette
Vis hele sitatet...
Da sender du han ett formelt brev (gjerne gjennom advokat) hvor du henviser til samtale hvor han har lovet varmepumpe, gjerne en skriftlig del han har signert på dersom dette eksisterer. Så krever du at dette blir ordnet.

Tror ikke du kan holde igjen husleie pga en varmepumpe som ikke er der om han ikke har signert på noe, dersom du hadde hatt en pumpe som ikke fungerte hadde dette vært en mangel. Når det gjelder mugg i en vegg som han ikke orker bry seg med så er det bare å avslutte leieforholdet da det vil gå ut over helsen din. Kan du ikke få en avtale med han hvor du flytter ut og slipper å betale leie?

Ellers er jeg redd han vil ta av depositum kontoen.

Hadde du sagt opp for 2 mnd siden når du påpekte mugg hadde du bare hatt 1 mnd oppsigelsestid igjen
Sist endret av Dasset; 10. desember 2013 kl. 22:53.
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
Sitat av madchild2303 Vis innlegg
skjønner ikke helt hvor du vill med dette eller hvordan du mener dette er relevant for tråden, men kan vell gi deg noen gode rådd selv om dem ikke hører hjemme i denne tråden det er du som er hus eier å sitter med alle kortene hær,
skriv en kontrakt som passer deg med fr.eks oppsigelses tid på 1 mnd å 3 mnd depositum da kan du jo hive vedkomende ut relativt fort å alikevel sitte på depositums penger så du ikke går i tap.

ellers et tips til ts å tråden generelt ta med en tredeperson som vitne før du flytter inn som kan være med å inspisere leiligheten, jeg gjorde dette en gang å da jeg flyttet ut ville hus eier trekke depositumet pga enkelte mangler i leiligheten som alrede var der da jeg flyttet inn å med et vitne så ga huseier seg til slutt å ga meg depositumet.
Vis hele sitatet...
Takk for tips, men vet ikke hvor mye jeg kan stole på en som skrive "å" der det skulle stått "og" eller "hær" isteden for "her"
Sitat av lurvelen Vis innlegg
Takk for tips, men vet ikke hvor mye jeg kan stole på en som skrive "å" der det skulle stått "og" eller "hær" isteden for "her"
Vis hele sitatet...
Mens vi er inne på temaet: Hva med de som feilstaver "skriver", og de som ikke avslutter setningene sine med punktum? Er slike merkelige skapninger til å stole på?
Sitat av Dasset Vis innlegg
Da sender du han ett formelt brev (gjerne gjennom advokat) hvor du henviser til samtale hvor han har lovet varmepumpe, gjerne en skriftlig del han har signert på dersom dette eksisterer. Så krever du at dette blir ordnet.

Tror ikke du kan holde igjen husleie pga en varmepumpe som ikke er der om han ikke har signert på noe, dersom du hadde hatt en pumpe som ikke fungerte hadde dette vært en mangel. Når det gjelder mugg i en vegg som han ikke orker bry seg med så er det bare å avslutte leieforholdet da det vil gå ut over helsen din. Kan du ikke få en avtale med han hvor du flytter ut og slipper å betale leie?

Ellers er jeg redd han vil ta av depositum kontoen.

Hadde du sagt opp for 2 mnd siden når du påpekte mugg hadde du bare hatt 1 mnd oppsigelsestid igjen
Vis hele sitatet...
greia er at jeg har nekta å betale dep. penger før pumpa kommer, noe den aldri gjør. jeg har denne avtalen med han på sms + vitne når han har vert på besøk.

når det ble mistanke om mugg å han ikke gidder å bry seg om den saken heller, da føler jeg ikke jeg gidder å bruke mere tid å energi på denne håpløse mannen. nå har det seg slik jeg har fått tilbud om ny leilighet som står ledig fra neste mnd, men jeg sitter med en leiekontrakt med 3 mnd oppsigelse å ingen depositums penger han kan trekke meg fra.

tenker derfor å sende en sms å så jeg flytter ut den 01 pga han ikke har holdt sin avtale etter gjentagende brudd fra hannes side + at han ikke gidder å ta seg bryet med å sjekke opp i mugg problemet noe mere en å stikke nesen inn i rommet å si at han ikke luktet noe, å derfor ikke er sikker på om han kommer til å gjøre noe med saken.

defor lurer jeg bare på hvilke kort han sitter med om han ønsker å andemelde meg eller lignende, å om noen med erfaring tror han kommer gjennom med det eventuelt.
God tråd Taurean! Dette er jo noe de aller fleste gagner av å ha så mye infromasjon, og såklart erfaring om!
Alle flytter, det er kun de aller færreste som sitter på eindom som er nedarvet over generasjoner som ikke
trenger å bekymre huet sitt med dette.
Sitat av lurvelen Vis innlegg
Takk for tips, men vet ikke hvor mye jeg kan stole på en som skrive "å" der det skulle stått "og" eller "hær" isteden for "her"
Vis hele sitatet...
jo men det har jeg ingen forventinger om heller, finn noen andre du stoler på å gå igjenom egen gramatikk før du påpeker min.
Sist endret av madchild2303; 10. desember 2013 kl. 23:10.
Pass dere for solidaransvar hvis dere skulle komme til å bo i kollektiv (du vet aldri når en helt usannsynlig situasjon du selv ikke har skyld i oppstår). Pass dere, i forlengelsen av dette, for konfliktsky regelrytterhuseiere som inngår muntlige avtaler over en lav sko med forsikringen om at "dette ordner vi!" til samtlige parter for så å involvere inkasso og helvetes andre forkvaklede beist helt til en familie står i fare for økonomisk ruin med deg som ufrivillig og uskyldig garantist.

En forholdsvis enkel sak som kunne vært løst med et møte mellom alle parter ble isteden til noe rett ut av den gudommelige komedie på grunn av dette. Trist og skummelt for alle involverte - spesielt hovedskyldner, hvis situasjon var så spesiell at til og med en empatisk utfordret exelelskende, formalitetsonanist i vill aspergerrus ville rullet inn tvetungen, da enkelte ting rett og slett ikke er humant å påføre en person (og familien) på den måten det ble gjort under de gitte omstendighetene.

"... Men kontrakten..." (som huseier for øvrig også hadde misligholdt deler av).


Den smellen går jeg aldri på igjen. Ung, naiv og dum da jeg uvitende signerte det som en tid senere plutselig skulle tvinge meg voksen (og dum, men ikke like naiv) i løpet av tiden det tok å lese et brev. Det er lite som hjelper hvis du først har ramlet uti den byråkratiske hengemyra der, og ingen kan egentlig gjøre noe særlig for deg (sympatisk støtte er dog fint, så du får mindre grunn til å finne frem repet for å få saken ut av verden).

Husk å ta opp eller på annen måte dokumentere det som har utgangspunkt i en muntlig avtale (helst bare få det på papir) på et vis som gjør det umulig for de ulike partene å betvile hva som faktisk er tilfelle. Muntlige avtaler skal gjelde med akkurat samme kraft som en skriftlig avtale, men noen ganger er folk ute etter å lure, er ubesluttsomme eller utydelige, så hvis du ikke lenger kan bevise at det er inngått en avtale vil ting kunne bli stygt.

Solidaransvar: not even once (welp...).
Sist endret av Cormorant; 11. desember 2013 kl. 01:29.
Angående rettigheter anbefalles det å sette seg inn i husleieloven: http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17
Loven er relativt godt oppdelt og lettlest slik at de fleste burde evne å plukke ut hovedpunktene.

Det kan for eksempel være verd å merke seg at visse urimelige vilkår i en allerede underskrevet kontrakt kan ugyldiggjøres grunnet husleielovens ufravikelighet:

§ 1-2. Ufravikelighet
Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.
Har ikke lest hele tråden. Men her er link til en tråd jeg kom på fra tidligere som omhandler en del av de samme tingene:

http://freak.no/forum/showthread.php?t=246951
Har et tips ang. å leie fra et firma. Leier nå fra firmaet leiebolig. Helt forferdelig dårlig service der. I starten virker alt ganske bra, de går igjennom leil sammen med deg og informerer om diverse feil, har mye kontrakter og ordentlig ordning på depositum og liknende.

Når man derimot har begynt å leie og trenger hjelp er de helt forferdelige. Begynte med at listene på dusjkabinettet var morkne så vann rant utenfor. Dette var slitasjevarer som vi måtte dekke (selv om vi hadde flyttet inn for 1 dag siden). Dusjen fungerte såvidt, dårlig trykk. Fikk beskjed om å ringe rørlegger selv og fikse det så skulle de vurdere å betale tilbake. Kranglet i flere uker på dette og fikk de heldigvis til å bytte blandebatteri til slutt.
På komfyren så faller varmeelementet ned, dette måtte vi ta kontakt med boch for å ordne. Veldig lett spesielt uten noe som helst av garantipapirer eller informasjon om hvor produktet er kjøpt. Leiligheten var også veldig møkkete når vi flyttet inn, dette glemte vi å klage på desverre.

Mistenker det kommer til å bli et helvete når vi flytter ut. Har en veldig dårlig følelse av at de kommer til å finne på masse dritt for å ta penger fra depositum, alt fra slitasje til dårlig vask. Har tatt en god del bilder for å dokumentere.

Mitt tips er iallefall å aldri bruke dette firmaet igjen.
Sitat av madchild2303 Vis innlegg
greia er at jeg har nekta å betale dep. penger før pumpa kommer, noe den aldri gjør. jeg har denne avtalen med han på sms + vitne når han har vert på besøk.

når det ble mistanke om mugg å han ikke gidder å bry seg om den saken heller, da føler jeg ikke jeg gidder å bruke mere tid å energi på denne håpløse mannen. nå har det seg slik jeg har fått tilbud om ny leilighet som står ledig fra neste mnd, men jeg sitter med en leiekontrakt med 3 mnd oppsigelse å ingen depositums penger han kan trekke meg fra.

tenker derfor å sende en sms å så jeg flytter ut den 01 pga han ikke har holdt sin avtale etter gjentagende brudd fra hannes side + at han ikke gidder å ta seg bryet med å sjekke opp i mugg problemet noe mere en å stikke nesen inn i rommet å si at han ikke luktet noe, å derfor ikke er sikker på om han kommer til å gjøre noe med saken.

defor lurer jeg bare på hvilke kort han sitter med om han ønsker å andemelde meg eller lignende, å om noen med erfaring tror han kommer gjennom med det eventuelt.
Vis hele sitatet...
Aha, men flytt ut tingene dine før du eventuelt gir han beskjed om han er en hissigpropp.

Han har ikke mye annet å gjøre enn å anmelde deg eventuelt gå til sivilt inkasso gjennom forliksrådet. Dette er tidskrevende prosesser, som regel enklere å bare finne nye leieboere for han da. Anmeldelse blir som regel henlagt i slike saker dersom du bor en plass hvor politiet har annet å henge fingrene i.
Sitat av Dasset Vis innlegg
Han har ikke mye annet å gjøre enn å anmelde deg eventuelt gå til sivilt inkasso gjennom forliksrådet. Dette er tidskrevende prosesser, som regel enklere å bare finne nye leieboere for han da. Anmeldelse blir som regel henlagt i slike saker dersom du bor en plass hvor politiet har annet å henge fingrene i.
Vis hele sitatet...
Politiet har ikke noe med og håndterer ikke sånne saker.

Det er husleietvistutvalget som håndterer alle saker mellom utleiere og leietagere. Dette er en ny ordning ment å erstatte / avlaste forliksrådet og fungerer i de største byene / fylkene.

"Husleietvistutvalget løser tvister mellom utleier og leier av bolig i Oslo, Akershus, Hordaland og Sør- og Nord-Trøndelag med hjemmel i husleieloven av 26.03.99 nr. 17 (husll.) § 12-5."
Vis hele sitatet...
Alle andre landsdeler er det fortsatt forliksrådet som gjelder på samme måte.

Felles for disse er at det koster ett rettsgebyr 1R a 860,- å klage inn en sak. En ev. dom i en av disse vil også være rettskraftig, dette gjelder begge parter.
Sist endret av Yalla; 11. desember 2013 kl. 10:41.