Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 5183
Hei,

Har fundert på noe lenge. De fleste religiøse, de sier at de tror på sin gud(er) og sin religion. En typisk ateist sier at det ikke finnes verken guder eller noe mellom himmel og jord, som om det er fakta, i følge en atieist. En religiøs sier at de tror på noe, og det er greit, tro på hva du vil, men en ateist kan ikke bare komme å si at "Nei, sånn er det ikke", for de har vel ikke noe bedre peiling enn en religiøs? For det finnes verken bevis eller motbevis for at det finnes noe mellom himmel og jord? Hvem er egentlig lengst ute på jordet? En som tror på noe, en som nekter på noe i det hele tatt, fordi det ikke finnes bevis, men heller ikke motbevis, eller er det jeg som har missforstått?
Sist endret av Mexxy; 7. november 2013 kl. 10:18.
1. Det er umulig å motbevise noen ting. Prøv å motbevise at troll finnes.
2. Bevis i vitenskapen er teorier. Teorier er det beste vi har og det er det nærmeste fakta vi kan komme. Så langt er det absolutt ingen bevis/teorier på at det finnes noe overnaturlig.

Et fravær på bevis er bevis på at noe ikke finnes.
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Jeg kan tro på at Julenissen finnes. Selv om ingen kan motbevise det betyr det ikke at Julenissen eksisterer, siden ingenting tilsier at han eksisterer er det enklere å konkludere med at han ikke er ekte.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av ZayCuBez Vis innlegg
Jeg kan tro på at Julenissen finnes. Selv om ingen kan motbevise det betyr det ikke at Julenissen eksisterer, siden ingenting tilsier at han eksisterer er det enklere å konkludere med at han ikke er ekte.
Vis hele sitatet...
Altså, de fleste religiøse jeg har vært i kontakt med, sier at de tror på Gud, ikke det faktum at han faktisk eksisterer. Men alle ateister jeg møter sier at det finnes ingen Gud, akkurat som at han vet fasiten. Den religiøse sier bare han tror, men ateisten, han vet at Gud ikke finnes. Det sier de fleste ateister rett ut. Det finnes ingen Gud. Men ingen av det kan bevises? Så ingen har egentlig rett, men foreløbig, så sier den religiøse at han tror, ikke vet.
Anser meg selv som ateist, men benekter ikke at det finnes en skaper, jeg bare syns det er veldig dumt å tro på noe du ikke vet finnes.
Ateisme er et begrep som blir brukt av teister for å beskrive de som ikke tror. Jeg tror ikke, men jeg liker ikke uttrykket "ateist".
Det er ikke det at ateistene er så gudløse, det er teistene som er "gudfulle".
Ingen liker å bli beskrevet ut ifra hva de ikke er. Ingen mørkhuda vil like å bli kalt non-whites, ingen håndballspiller vil like å bli kaldt non-footballer.
Hele begrepet belager seg på at teisme er tingen å være og jeg syntes det er er smått nedlatende.
Ofte blander mediene (spesielt de amerikanske) ateisme og antiteisme. De tror "ateister" er en samlet gruppe som skal bekjempe religion, jesus og julaften, men det ikke en gruppe i det hele tatt, bare enkeltindivider som tenker selv.
Sist endret av Bothrops; 7. november 2013 kl. 10:31.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Altså, de fleste religiøse jeg har vært i kontakt med, sier at de tror på Gud, ikke det faktum at han faktisk eksisterer. Men alle ateister jeg møter sier at det finnes ingen Gud, akkurat som at han vet fasiten. Den religiøse sier bare han tror, men ateisten, han vet at Gud ikke finnes. Det sier de fleste ateister rett ut. Det finnes ingen Gud. Men ingen av det kan bevises? Så ingen har egentlig rett, men foreløbig, så sier den religiøse at han tror, ikke vet.
Vis hele sitatet...
Ateisme er et fravær på tro. Ateister kan ikke tro på noe. De må si at det ikke finnes noen Gud.
Hvis du er usikker så er du en agnostiker.
Se det på denne måten: Hvem er mest ute på jordet? En som blindt tror på og lever etter noe som står i 2000 år gammel bok, uten snev av bevis på noen som helst måte, eller en som nettopp av den grunn velger å benekte guds eksistens?

Religion strider også på mange måter mot vitenskapen, som i motsetning til Bibelen kan dokumenteres med fakta og forskning. Anbefaler alle (spesielt de som er usikker på hva de tror på) å lese The God Delusion, en utrolig bra bok som forklarer hvorfor "a supernatural creator almost certainly does not exist and that belief in a personal god qualifies as a delusion".
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Jeg vet jeg formulerer meg dårlig her, pga hard rus de siste dagene og diagnoser, men for å gjøre det enkelt:

At Gud finnes eller ikke, kan verken bevises eller motbevises.

En religiøs han tror på Gud.

En ateist sier at Gud ikke eksisterer, at det finnes ingenting.

Fremdeles; ingenting har verken blitt bevist eller motbevist. Jeg mener en av partene kan ha rett, men den ene parten sier i hvert fall at han bare tror og ikke vet noe. Mens den andre blånekter på alt.

Sitat av Oleee Vis innlegg
Anser meg selv som ateist, men benekter ikke at det finnes en skaper, jeg bare syns det er veldig dumt å tro på noe du ikke vet finnes.
Vis hele sitatet...
Da er du ikke ateist, men en agnostiker
Sitat av Muradi Vis innlegg
J
Fremdeles; ingenting har verken blitt bevist eller motbevist. Jeg mener en av partene kan ha rett, men den ene parten sier i hvert fall at han bare tror og ikke vet noe. Mens den andre blånekter på alt.
Vis hele sitatet...
Så du ikke innlegget mitt? Du kan ikke motbevise noe! Så lenge det ikke er noe bevis for at det finnes så kan vi si at det ikke finnes. Helt til vi får bevis på at det finnes så finnes det ikke.

Bibelen er ikke et bevis.
Sitat av Oleee Vis innlegg
Anser meg selv som ateist, men benekter ikke at det finnes en skaper, jeg bare syns det er veldig dumt å tro på noe du ikke vet finnes.
Vis hele sitatet...
Da er du ikke ateist. Dette heller mer mot agnostisisme enn ateisme.

edit: Muradi var visst før meg :)
Sist endret av Misoxeny; 7. november 2013 kl. 10:37.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xernox Vis innlegg
Så du ikke innlegget mitt? Du kan ikke motbevise noe! Så lenge det ikke er noe bevis for at det finnes så kan vi si at det ikke finnes. Helt til vi får bevis på at det finnes så finnes det ikke.

Bibelen er ikke et bevis.
Vis hele sitatet...
Når man verken kan bevise eller motbevise, så betyr ikke at det en gang kan bevises. For alt vi vet, så kan alt være skapt av julenissen. Hvis noen tror på det, så er det greit. Å tro på noe er ikke det samme som å vite noe. En Ateist sier han VET at det ikke finnes noe.

Og jeg har da aldri sagt at bibelen er bevis? Har ikke nevnt den i det hele tatt. Jeg sier nettopp at det finnes verken bevis ELLER motbevis. Og da kan man ikke noe annet enn å tro noe, noe som ateister flest ikke gjør, for de "vet" at det ikke finnes noe, for de må ha bevis.

Men når det verken finnes bevis eller motbevis, så kan INGEN ha rett. Det er det jeg prøver å få frem her. Religiøse de sier i hvert fall at det er en TRO de har, ikke at de sitter på fakta. En standard ateist mener han sitter på fakta fordi han ikke har sett bevis. Men det finnes ikke noe fasit når det verken er bevis eller motbevis.
Ta en titt på the god that was not there

Det faktum at vi sier det er greit å tro på hva man vil er jo det verste nesten, religion er indoktrinering og dens verste fiende er spørsmål og logikk.

Som så mange andre sier, fravær av bevis tilsier at det ikke finnes. Det vinnes bevis for bla. evolusjonsteorien som i det store bildet gjør at vi kan med sikkerhet si at det ikke finnes noen gud.

Lytt litt til Dawkins!
Sitat av Muradi Vis innlegg
At Gud finnes eller ikke, kan verken bevises eller motbevises.

En religiøs han tror på Gud.

En ateist sier at Gud ikke eksisterer, at det finnes ingenting.
Vis hele sitatet...
Du kan jo spørre en ekstremt kristen person om han tror eller vet at det finnes en gud. Jeg har snakket med utallige kristne mennesker som sier at det garantert finnes en gud. Hvordan vet du det, spør jeg da. "Nei, det er bare noe man vet". Jeg ser ikke hvordan dette er så annerledes enn en ateist som benekter at det finnes en gud,
Sitat av Misoxeny Vis innlegg
Du kan jo spørre en ekstremt kristen person om han tror eller vet at det finnes en gud. Jeg har snakket med utallige kristne mennesker som sier at det garantert finnes en gud. Hvordan vet du det, spør jeg da. "Nei, det er bare noe man vet". Jeg ser ikke hvordan dette er så annerledes enn en ateist som benekter at det finnes en gud,
Vis hele sitatet...
Fordi ateisten faktisk har et grunnlag for uttalesen sin, utover at det er beleilig med en gud og en himmel og en unnskyldning for å både elske og hate din neste og steine homofile etc
Sitat av Muradi Vis innlegg
De fleste religiøse, de sier at de tror på sin gud(er) og sin religion.
Vis hele sitatet...
Korrekt, men hvis du ber dem redegjøre for det, så vil du oppdage at det egentlig ikke er snakk om tro; deres holdning til gudommelig eksistens må mer betraktes som et premiss: de tar utgangspunkt i at det er sant og handler deretter. Og hvor mange av oss har ikke vært i diskusjon med religiøse som har endt med en frase à la "du kan si hva du vil, men jeg vet at gud finnes!".

Sitat av Muradi Vis innlegg
En typisk ateist sier at det ikke finnes verken guder eller noe mellom himmel og jord, som om det er fakta, i følge en atieist.
Vis hele sitatet...
Nei!
Det sier de ikke. Den typiske ateist sier at de unnlater å anta at noe er sant hvis det ikke foreligger gode grunner til å gjøre det.
Se på disse to utsagnene:

  1. "Jeg tror det ikke finnes noen gud."
  2. "Jeg tror ikke det finnes noen gud."
Ser du forskjellen?
Religiøse folk elske rå fremstille motparten som noe annet enn den egentlig er. Derfor liker de å fremstille fravær av tro som en form for tro. Ateisme er like lite en type tro som det å ikke samle på frimerker en hobby.

Forøvrig mener jeg at ateisme er et dårlig ord; de som regner seg som ateister har normalt de samme holdningene til overtro og alternativbransjen. Selv foretrekker jeg 'ikke-troende'; det kan ikke misforstås.

Du gjør forøvrig også en annen feil: du antar at i alle tilfeller hvir det finnes flere forklaringer, så er alle forklaringer like gode. Det er feil.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Når man verken kan bevise eller motbevise,
.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Og teorier er det nærmeste vi kommer bevis. Teori = bevis.
Tyngdekraft teorien er en av de sterkeste teoriene vi har og nærmeste vi kommer bevis.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Fordi ateisten faktisk har et grunnlag for uttalesen sin, utover at det er beleilig med en gud og en himmel og en unnskyldning for å både elske og hate din neste og steine homofile etc
Vis hele sitatet...
Nettopp det jeg og mener. Men trådstarter påstår at religiøse kun sier de tror på en gud, noe som absolutt ikke alltid er tilfellet.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Når man verken kan bevise eller motbevise, så betyr ikke at det en gang kan bevises. For alt vi vet, så kan alt være skapt av julenissen. Hvis noen tror på det, så er det greit. Å tro på noe er ikke det samme som å vite noe. En Ateist sier han VET at det ikke finnes noe.

Og jeg har da aldri sagt at bibelen er bevis? Har ikke nevnt den i det hele tatt. Jeg sier nettopp at det finnes verken bevis ELLER motbevis. Og da kan man ikke noe annet enn å tro noe, noe som ateister flest ikke gjør, for de "vet" at det ikke finnes noe, for de må ha bevis.

Men når det verken finnes bevis eller motbevis, så kan INGEN ha rett. Det er det jeg prøver å få frem her. Religiøse de sier i hvert fall at det er en TRO de har, ikke at de sitter på fakta. En standard ateist mener han sitter på fakta fordi han ikke har sett bevis. Men det finnes ikke noe fasit når det verken er bevis eller motbevis.
Vis hele sitatet...
De kaller det tro, men de er faen så vanskelige å omvende
Mange som tror sier at de vet at det er en gud, at gud er overalt rundt oss og de vet at han skapte jorda for 4000 år siden.
Selv om man kommer med lassevis av bevis som sier det motsatte så tror de fortsatt på dette. Er dette da tro, eller noe de tror de vet? Eller trass? Det virker som det er noe de "vet" som gjør det umulig å ta til seg bevis som går i motsatt retning enn det de har blitt fortalt fra religionen sin. De blir forbanna og fornærma når man bruker moderne vitenskap og teknologi til å pirke hull i 2000 gammel år visdom.

Jeg har til gode å se bevis på gud, og det er det jeg ville trengt for å tro.
Ikke informasjon fra et annet menneske som sier at det er en gud, men direkte divine intervention til meg personlig. Skjer dette så vil jeg nok bli kraftig religiøs(etter en omfattende psykisk helse test)
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av Misoxeny Vis innlegg
Du kan jo spørre en ekstremt kristen person om han tror eller vet at det finnes en gud. Jeg har snakket med utallige kristne mennesker som sier at det garantert finnes en gud. Hvordan vet du det, spør jeg da. "Nei, det er bare noe man vet". Jeg ser ikke hvordan dette er så annerledes enn en ateist som benekter at det finnes en gud,
Vis hele sitatet...
For å være helt ærlig, så har jeg aldri møtt en ekstremt religiøs person, har bare sett slike på amerikansk TV. Alle jeg har møtt, både kristne, muslimer og jøder sier at de har sin tro og tror på Gud. De har aldrifortalt meg at det er fakta, men det er dems tro. En ateist benekter alt dette. Det synes jeg blir feil. En ateist kan godt tro at det ikke finnes en Gud eller noe annet, men han kan ikke sitte på fasiten, bare fordi det er mest logisk. Jeg tviler også at det finnes en Gud, men jeg ser ikke ifra muligheten at det faktisk finnes en. For bevis for at det finnes en Gud har jeg ikke sett, men heller ikke motbevis.

Så kan tro så mye man bare vil, men man kan ikke benekte noe, når det verken finnes bevis eller motbevis, for hvem vet? Plutselig dukker det opp en Gud, selv om jeg selv synes det høres unaturlig ut, så er det fremdeles en mulighet.

Og når det er en mulighet (logisk/ulogisk) for at noe faktisk finnes, hvem er på jordet da; den som tror det eller den som nekter på det?



Så da har vi kommet fram til at det bare er jeg som har vært naiv, og trodde at de fleste religiøse bare hadde en tro og ikke noe mer?
Sist endret av Mexxy; 7. november 2013 kl. 11:02.
Det spørs kanskje litt på hva man legger i ordet tro. Hvis jeg tror at ketchup er godt på pannekaker, vil jeg ikke føle det som et stort personlig nederlag dersom jeg finner ut at det er helt pyton. Er ekstremt lett å omvende fra ketchup på pannekaker.

Hvis jeg derimot har gått hele livet og trodd på en skaper som følger med på alt og hører bønnene mine. Som har verden i sin hånd og gir mening til alt som skjer på jorda. Hvis jeg har ligget og prata til meg selv med foldede hender hver kveld et helt liv, så er det klart litt mer å gå tilbake på.
Som om man har levd en løgn hele livet liksom, da er det lettere å avfeie ny info som propaganda og vende seg mot religionen der man samles og forsterker ideene enda mer. Er man mange er det lettere å tro, for de andre tror jo, og de er ok folk, så det må ligge noe i det ikkesant. Hvis mor og far har fortalt deg dette, har de løyet til deg i alle disse år da, eller er de idioter? Nei, det må nok være sant.
Du finner skjelden en nynazist aleine, uten at de skal sammenlignes ytteligere
Sist endret av Bothrops; 7. november 2013 kl. 11:16.
Jorda er skapt av det flygende spaghettimonsteret, dette vet jeg.

Den kristne/muslimske/osv guden vil jeg benekte til jeg blir blå, bibelen(e) er motbevist og utdatert, så det blir for dumt og tro på det. Det blir også for dumt å kalle den kristne guden god, men det er en annen sak.

Det finnes ikke en gud, det er ikke "plass" til en gud i vitenskapen. Hvor skulle han kommet fra? Big Bang? En bevissthet som ikke er knyttet til noenting som kan bryte fysikkens lover?

Greit, det er kanskje noe rart med Big Bang (jeg har ikke satt meg inn i tekniske, men jeg hører ofte det argumentet), men det betyr ikke at Gud skapte det, det betyr at vi ikke vet.

Forøvrig synes jeg argumentet "Hvor kom Big Bang fra?" er teit, for hvis man spør "Hvor kom Gud fra?" så får man som regel "Han har alltid vært der" til svar.
Sist endret av droppboks; 7. november 2013 kl. 11:16.
Alt om relgion og ikke relgion er bygd opp av hypoteser, velg og vrak, steng andre ute... Hold på din egen menging tenker jeg. Så får vi la vær å dømme noen!

Sitat av Muradi Vis innlegg
Altså, de fleste religiøse jeg har vært i kontakt med, sier at de tror på Gud, ikke det faktum at han faktisk eksisterer. Men alle ateister jeg møter sier at det finnes ingen Gud, akkurat som at han vet fasiten. Den religiøse sier bare han tror, men ateisten, han vet at Gud ikke finnes. Det sier de fleste ateister rett ut. Det finnes ingen Gud. Men ingen av det kan bevises? Så ingen har egentlig rett, men foreløbig, så sier den religiøse at han tror, ikke vet.
Vis hele sitatet...
Tror i relgion er et utrykk for vet, hvertefall for de mest troende
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sandertn Vis innlegg

Tror i relgion er et utrykk for vet, hvertefall for de mest troende
Vis hele sitatet...
Vel, sånn sett, så har jeg ingenting å diskutere her. Da har jeg tatt de for bokstavelig. Hvis de er tilfelle det du sier, så har jeg egentlig fått svaret på det jeg har fundert på.
Sitat av Muradi Vis innlegg
En ateist benekter alt dette. Det synes jeg blir feil.
Vis hele sitatet...
Nei.
Hva du synes interesserer meg ikke.

Hvordan forholder du deg til idéen om at verden ble skapt av det flygende spaghettimonsteret? Eller Store Buhu? Eller, for den saks skyld, en av de 1 million gudene dette lille pythonhackket vil produsere for deg?

Kode

from uuid import uuid4 as u

for i in xrange(10**6):
    print 'Verden ble skapt av', u(), 'den eneste sanne gud!'
Faktum er at at det ikke finnes noen gode grunner til å tro på noen gud som noen sinne har blitt foreslått. Siden det ikke finnes noen gode grunner for å tro på dem, så er det like tåpelig og irrasjonelt å tro på Allah som det er tro på Jesus, julenissen eller 8b8363f0-e6bf-4f0e-bfe8-408945c6418f (han kalles bare e6bf blandt venner). Det finnes uendlig mange irrasjonelle idéer. Helsike heller, hvis jeg lager en C++-variant av scriptet mitt og kjører det i parallell på abel, så kan du ta deg faen på at vi har flere guder å velge mellom innen dagen er omme enn verdens samlede befolkning vil kunne greie å telle i løpet av universets levetid.

Det er ikke snakk om påstå at man vet at det ikke finnes grunner. Vi forholder oss ikke til problemstillingen. Når jeg runder et hjørne, så tar jeg ikke høyde for at det kan være et rasende, rosa nesehorn der. Hvorfor? Fordi det ville være søkt å anta. Likevel, vi vet at nesehorn finnes og at de kan males rosa og ertes. Det er således noe som ikke skrider imot vår forståelse av verden, selv om det ville være absurd. Med religion er det imidlertid verre: enten inneholder religionen påstander som skrider imot vår virkelighetsoppfatning, eller så er de bare tomme definisjoner. Ser du nå?
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hei,

Har fundert på noe lenge. De fleste religiøse, de sier at de tror på sin gud(er) og sin religion. En typisk ateist sier at det ikke finnes verken guder eller noe mellom himmel og jord, som om det er fakta, i følge en atieist. En religiøs sier at de tror på noe, og det er greit, tro på hva du vil, men en ateist kan ikke bare komme å si at "Nei, sånn er det ikke", for de har vel ikke noe bedre peiling enn en religiøs? For det finnes verken bevis eller motbevis for at det finnes noe mellom himmel og jord? Hvem er egentlig lengst ute på jordet? En som tror på noe, en som nekter på noe i det hele tatt, fordi det ikke finnes bevis, men heller ikke motbevis, eller er det jeg som har missforstått?
Vis hele sitatet...
Dette tar for seg denne problemstillingen: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Russell's_teapot
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er ikke snakk om påstå at man vet at det ikke finnes grunner. Vi forholder oss ikke til problemstillingen. Når jeg runder et hjørne, så tar jeg ikke høyde for at det kan være et rasende, rosa nesehorn der. Hvorfor? Fordi det ville være søkt å anta. Likevel, vi vet at nesehorn finnes og at de kan males rosa og ertes. Det er således noe som ikke skrider imot vår forståelse av verden, selv om det ville være absurd. Med religion er det imidlertid verre: enten inneholder religionen påstander som skrider imot vår virkelighetsoppfatning, eller så er de bare tomme definisjoner. Ser du nå?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tror ikke h*n "ser", for jeg tror det er skyggelapper på sidene og kullsvarte solbriller foran øynene. Og ellers er antageligvis alle rullgardinene dratt ned for sikkerhetsskyld også.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Ta en titt på the god that was not there

Det faktum at vi sier det er greit å tro på hva man vil er jo det verste nesten, religion er indoktrinering og dens verste fiende er spørsmål og logikk.

Som så mange andre sier, fravær av bevis tilsier at det ikke finnes. Det vinnes bevis for bla. evolusjonsteorien som i det store bildet gjør at vi kan med sikkerhet si at det ikke finnes noen gud.

Lytt litt til Dawkins!
Vis hele sitatet...
Ser ikke hvordan evolusjonsteorien skal være et fellende bevis. Kan du gå litt dypere på dette?
Sitat av hayer Vis innlegg
Ser ikke hvordan evolusjonsteorien skal være et fellende bevis. Kan du gå litt dypere på dette?
Vis hele sitatet...
Vet om flere som tror på evolusjon, men fortsatt mener det er intelligent design som står bak. Så er enig i at det ikke nødvendig vis er fellende bevis for en kristen.
Sitat av hayer Vis innlegg
Ser ikke hvordan evolusjonsteorien skal være et fellende bevis. Kan du gå litt dypere på dette?
Vis hele sitatet...
Kommer litt an på hva du ønsker å fylle gudekonseptet ditt med.
De fleste religiøse mennesker ønsker å se på guden sin som en allmektig entitet som med vitende vilje har skapt verden slik den er. Evolusjonsteorien viser at det ikke ligger noen bevisst vilje eller intensjon bak livet. Så, hva er det guden egentlig har bidratt med? For all del, du kan ty til ulike prokuratorknep for beholde trua, men de har alle et sett med uheldige implikasjoner:
  • Du kan velge å si at guden din har skapt mekanismene bak; altså de fysiske lovene som gjorde utviklingen og universet mulig. Konsekvensen av dette er imidlertid at det øvrige religiøse innholdet - normalt konsepter om frelse og denslags - blir meningsløse, fordi mennesket ikke lenger er i noen særstilling. Vi blir jo her redusert til hjernedøde prosesser som alt annet.
  • Du kan velge å ikke fylle gudekonseptet ditt med noe som helst og sno deg unna med at det er 'ufattelig', at det ligger 'over vår rasjonalitet' og tilsvarende. Problemet med dette er at du da kaster all den religiøse læren ut med badevannet og du sitter igjen med en udefinert variabel. Din tro blir således redusert til et spørsmål om semantikk og du ender opp med å 'tro på noe, men vet ikke helt hva'.
  • Du kan velge å si at det ligger en bevissthet bak alt - livet inkludert! - til tross for at alt demonstrativt er styrt retningsløse prosesser. I såfall blir gudekonseptet ditt en heller tvilsom affære.

    Derfor er evolusjonsteorien et alvorlig skudd for baugen for religion.
Sist endret av Myoxocephalus; 7. november 2013 kl. 13:54.
Sitat av hayer Vis innlegg
Ser ikke hvordan evolusjonsteorien skal være et fellende bevis. Kan du gå litt dypere på dette?
Vis hele sitatet...
Vel, nei, dette klarer jeg ikke å finne tilbake til eksemplene akkurat nå. Men se på fysikken. Noe må ha skapt skaperen også. Forskning viser også at religion i stor grad er arvelig, det er da nærliggende å anta at dette er noe som spres (og alltid har blitt spredd) som "word of mouth" - Ikke den hellige ånd. Som igjen tilsier at det ikke er overnaturlige ting som påfører tro, men indoktrinering. Frykt hadde ikke vært nødvendig om man ikke fryktet at det var noe å gjennomskue. Å gjøre tvil til en synd er ødeleggende for den logiske menneskehjernen og er ikke nødvendig for stort annet enn å holde frykten i live.

Det at det finnes så mange, så like religioner, som fortsatt må drepe hverandre på grunnlag av tro, som alle er så skråsikkre på at akkurat DE har rett. For det kan vel bare være en tolkning? Det er jo bibelen som sier elsk din neste, men på et senere tidspunkt steine homser og evig smerte i helvete.

Jeg er syk i dag, og har helt mistet tråden. Beklager at jeg ikke svarte på spørsmålet ditt og bare ramblet.

Sitat av murloc Vis innlegg
Vet om flere som tror på evolusjon, men fortsatt mener det er intelligent design som står bak. Så er enig i at det ikke nødvendig vis er fellende bevis for en kristen.
Vis hele sitatet...
Men at noen tror på begge deler sier da ingenting om fellende bevis, det betyr bare at noen kan se, vell, denne teorien kan vi slutte å kalle teori, men fortsatt ikke klarer å se for seg et liv uten gud jesus og allah, noe som ikke er rart, når du har levd med et tett personlig, men strengt tatt fantasiforhold med dem hele livet.

Barn kan også ha store problemer med å legge fra seg fantasivenner.
Det virker ikke som du leser alle innleggene her, Muradi. Som også Myoxocephalus påpeker er det bare tull at ateister vet at det ikke finnes noen gud. Med andre ord: Sikker viten inngår ikke i definisjonen av ateisme. En religiøs, altså en teist, er en som tror det finnes én eller flere guder, og en ateist er en som ikke tror det finnes guder.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Se på disse to utsagnene:
  1. "Jeg tror det ikke finnes noen gud."
  2. "Jeg tror ikke det finnes noen gud."
Ser du forskjellen?
Vis hele sitatet...
Det blir jo litt på siden, men jeg mener forskjellen på de to utsagnene er svært liten. Prøv å skifte ut "noen gud" med "drager". Vil de to utsagnene da representere to betydelig forskjellige standpunkter? Jeg vil ikke si det. De representerer begge et verdensbilde uten drager. Ens forestilling om hva som finnes i verden og ikke, er drageløs. I beste fall kan utsagn nummer 2 fungere litt bedre som en beskrivelse av at man hverken tror det ene eller det andre, men det vil være en formulering med stort potensiale for å være misvisende. For eksempel, om jeg spør deg om du tror det finnes et pattedyr som kalles en pudu, så vil "Nei" eller "Jeg tror ikke det finnes et pattedyr som kalles en pudu" være en lite hensiktsmessig formulering av at du ikke har noen som helst formening om hvorvidt puduer eksisterer.

Så med mindre man er fullstendig på gjerdet når det kommer til guders eksistens, og har nøyaktig like mye tro på at det finnes guder som at det ikke gjør det, så er det i mine øyne helt legitimt å si at vi ateister tror at guder ikke finnes. Snu litt på det om du fortsatt ikke er overbevist: Arild tror, som praktisk talt alle andre, at jorden er en massiv kule med en kjerne av stein, metaller og magma. Knut derimot, mener jorden er hul, og at den er helt tom innvendig; han tror rett og slett ikke at jordens kjerne eksisterer. Er det da like fristende å si at det er Arild som er den troende, mens Knut ikke kan påstås å tro noe om saken og er derfor for nøytral å regne?

Problemet med å påpeke at ateister også tror, er altså ikke at det er galt, men at det er fullstendig irrelevant. Det dreier seg ikke om tro versus mangel på tro, men hva slags grunnlag man har for å tro det ene eller det andre; det er meget godt grunnlag for å tro at jorden er massiv, og svært dårlig grunnlag for å tro på drager eller guder.

For det er en logisk skjevhet her. Kun tiden vil begrense mengde fantasifostre og tullefenomener vi kan pønske ut, men det at noen foreslår noe slik er ikke noen grunn til å tro at det stemmer. Mengden ting som ikke finnes er bokstavelig talt uendelig mye større enn mengden ting som finnes. Og mengden ting som ikke er tilfelle er uendelig mye større enn mengden ting som er tilfelle. Resultatet av en tilfeldig utvelgelse av en ting fra mengden "absolutt alle ting som eksisterer eller ikke eksisterer" vil derfor høyst sannsynligvis ikke eksistere. Dette betyr at en skepsis til påstander og tro basert på bevis er det som har høyest sannsynlighet for å produsere et mest mulig korrekt verdensbilde, og inntil man kan legge frem gode bevis eller indisier for en foreslått tings eksistens er det vantro som har desidert best grunnlag.

Sitat av murloc Vis innlegg
Vet om flere som tror på evolusjon, men fortsatt mener det er intelligent design som står bak. Så er enig i at det ikke nødvendig vis er fellende bevis for en kristen.
Vis hele sitatet...
En kristen vil ikke selv anse det som fellende bevis (åpenbart, ellers ville vi ikke lenger kunne kalle henne en kristen). Men det er verdt å merke seg at det de kaller evolusjonsteorien, og som de hevder å tro på, er ikke evolusjonsteorien. For evolusjonsteorien sier at alt liv på jorden har utviklet seg slik det har gjort gjennom naturlig utvelgelse og tilfeldige mutasjoner -- ikke overnaturlig utvelgelse og ikketilfeldige mutasjoner.
Dette blir jo veldig pirkete, men for én gangs skyld er jeg faktisk litt uenig med deg - jeg vil faktisk si at det å gi uttrykk for at man unnlater å tro på noe ('tro' i betydningen 'anta at påstanden mest sannsynlig er korrekt') i mangel av bevis er forskjellig fra å aktivt tro at den ikke er det. Det er nemlig ingenting som tilsier at man nødvendigvis har gode grunner for å 'ikke tro', slik du ordlegger deg.

Når det er sagt er det selvsagt mange veldig gode grunner til å aktivt ikke tro på noen gud. Poenget jeg ville ha frem er imidlertid at du faktisk kan avvise den aktive gudetroen uten å egentlig vurdere den - i fravær av bevis unnlater man å tro. Jeg burde kanskje ha vært litt tydeligere, men selv om jeg mener at mine utsagn 1 og 2 begger er korrekte, så er de korrekte av ulike grunner. Den ene er korrekt fordi det finnes gode grunner til å ikke tro, og ville således ha vært korrekt selv om det også fantes gode (om enn ikke like gode) grunner til å tro. Den andre er korrekt fordi det demonstrativt ikke finnes gode grunner til å tro.

Det dette her derimot klart viser er at terminologien er uklar, misvisende og gjenstand for debatt. Akkurat det anser jeg for å være et problem; enhver diskusjon om bevisbyrde - og for de som måtte være usikre, her er jeg og provo 100% enige - har en lei uvane i å ende opp i ei grøft av semantikk. De troende tror (altså 'vet') at guden deres finnes, de ikke-troende tror ikke (men vet altså ikke) at gudene ikke finnes. 'Tro' er rett og slett et forferdelig dårlig ord som kan bety alt fra 'antar at en hypotese har sannsynlighetsovervekt for å være sann' til 'vet av hele mitt hjerte og all min forstand at dette er Sannheten, Veien og Lyset'.

Sitat av Provo Vis innlegg
Problemet med å påpeke at ateister også tror, er altså ikke at det er galt, men at det er fullstendig irrelevant. Det dreier seg ikke om tro versus mangel på tro, men hva slags grunnlag man har for å tro det ene eller det andre; det er meget godt grunnlag for å tro at jorden er massiv, og svært dårlig grunnlag for å tro på drager eller guder.
Vis hele sitatet...
Joda, men det finnes en annen grunn til å ikke tro på guder som er vel så god og som ikke dekkes av dette: man tror ikke fordi man rett og slett ikke har blitt eksponert for det. Små barn er jo pr. def ateister intil de blir aktivt konvertert av noen eller blir store nok til å finne på en religon selv og overbevise seg om den.

Sitat av Provo Vis innlegg
For det er en logisk skjevhet her. Kun tiden vil begrense mengde fantasifostre og tullefenomener vi kan pønske ut, men det at noen foreslår noe slik er ikke noen grunn til å tro at det stemmer. Mengden ting som ikke finnes er bokstavelig talt uendelig mye større enn mengden ting som finnes. Og mengden ting som ikke er tilfelle er uendelig mye større enn mengden ting som er tilfelle. Resultatet av en tilfeldig utvelgelse av en ting fra mengden "absolutt alle ting som eksisterer eller ikke eksisterer" vil derfor høyst sannsynligvis ikke eksistere. Dette betyr at en skepsis til påstander og tro basert på bevis er det som har høyest sannsynlighet for å produsere et mest mulig korrekt verdensbilde, og inntil man kan legge frem gode bevis eller indisier for en foreslått tings eksistens er det vantro som har desidert best grunnlag.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Og langt mer saklig formulert enn mitt forsøk på å si det samme ved hjelp av python.

Sitat av Provo Vis innlegg
Men det er verdt å merke seg at det de kaller evolusjonsteorien, og som de hevder å tro på, er ikke evolusjonsteorien. For evolusjonsteorien sier at alt liv på jorden har utviklet seg slik det har gjort gjennom naturlig utvelgelse og tilfeldige mutasjoner -- ikke overnaturlig utvelgelse og ikketilfeldige mutasjoner.
Vis hele sitatet...
Meget godt poeng: evolusjonsteorien er ikke kompatibel med intelligent design på noe plan. Enda festligere blir det når de går hele veien og blir kreasjonister, for da sier de jo høylytt at de ikke tror på evolusjonsteorien. Men den teorien de hevder å ikke tro på er da normalt en gigantisk stråmann - dersom man skulle havne i diskusjon med en kreasjonist må man passe på å begrense diskusjonen til noe man faktisk har peiling på. Det er imidlertid oftest veldig lett, for denne parodievolusjonsteorien omfatter normalt også astrofysikk, meterologi, kjemi og kvantefysikk...
Sitat av Xernox Vis innlegg
1. Det er umulig å motbevise noen ting. Prøv å motbevise at troll finnes.
2. Bevis i vitenskapen er teorier. Teorier er det beste vi har og det er det nærmeste fakta vi kan komme. Så langt er det absolutt ingen bevis/teorier på at det finnes noe overnaturlig.

Et fravær på bevis er bevis på at noe ikke finnes.
Vis hele sitatet...
Hva er bibelen/koranen (osv) da? Det er jo på en måte bevis på at det er noe?
Sitat av dhassassin Vis innlegg
Hva er bibelen/koranen (osv) da? Det er jo på en måte bevis på at det er noe?
Vis hele sitatet...
Da er vel bøkene om Harry Potter bevis nok for at han også eksisterer?
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av dhassassin Vis innlegg
Hva er bibelen/koranen (osv) da? Det er jo på en måte bevis på at det er noe?
Vis hele sitatet...
I hovedsak er det ikke mer enn bevis på at noen har skrevet en bok.
Sitat av dhassassin Vis innlegg
Hva er bibelen/koranen (osv) da? Det er jo på en måte bevis på at det er noe?
Vis hele sitatet...
Det du skriver her er veldig tvetydig. Jeg ser to mulige tolkninger av utsagnet ditt:
  1. Du mener at det som står i de religiøse skriftene kan telle som et slags bevis på at de også er sanne. I såfall svarer jeg at da må Asbjørnsen & Moe ansees som et bevis for at det finnes troll og huldrer. Dette er imidlertid et sirkelargument; "biblene er sann fordi den er guds evige ord til menneskene, og det står i bibelen at gud er den sanne gud". Det kan ikke brukes til noe som helst.
  2. Du mener at det som står i de religiøse tekstene er et bevis på at noen har skrevet disse tingene i bøker. Det er opplagt sant, men hva så? Tautologier tilfører intet nytt.
Jeg sliter litt med å se hvor du vil med dette. Slik jeg ser det kan de ulike religiøse tekstene kun brukes til å bevise én ting, og det er at en religiøs tekst i seg selv er fullstendig ubrukelig som bevis for guddommelig eksistens. Årsak: de fleste tekstene jeg har kikket på påberoper seg å inneholde den "Ene, Fulle og Evige Sannhet". De ulike tekstene er ulike. Altså kan maksimalt én av dem være korrekt. Korollar: å skrive i ei bok at den er sannheten er ikke nok da alle er enige om at det finnes slike bøker som lyver. Metoden er altså gal.

Dette resultatet kan man selvsagt komme frem til på flere andre og langt mer elegante måter.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det du skriver her er veldig tvetydig. Jeg ser to mulige tolkninger av utsagnet ditt:
  1. Du mener at det som står i de religiøse skriftene kan telle som et slags bevis på at de også er sanne. I såfall svarer jeg at da må Asbjørnsen & Moe ansees som et bevis for at det finnes troll og huldrer. Dette er imidlertid et sirkelargument; "biblene er sann fordi den er guds evige ord til menneskene, og det står i bibelen at gud er den sanne gud". Det kan ikke brukes til noe som helst.
  2. Du mener at det som står i de religiøse tekstene er et bevis på at noen har skrevet disse tingene i bøker. Det er opplagt sant, men hva så? Tautologier tilfører intet nytt.
Jeg sliter litt med å se hvor du vil med dette. Slik jeg ser det kan de ulike religiøse tekstene kun brukes til å bevise én ting, og det er at en religiøs tekst i seg selv er fullstendig ubrukelig som bevis for guddommelig eksistens. Årsak: de fleste tekstene jeg har kikket på påberoper seg å inneholde den "Ene, Fulle og Evige Sannhet". De ulike tekstene er ulike. Altså kan maksimalt én av dem være korrekt. Korollar: å skrive i ei bok at den er sannheten er ikke nok da alle er enige om at det finnes slike bøker som lyver. Metoden er altså gal.

Dette resultatet kan man selvsagt komme frem til på flere andre og langt mer elegante måter.
Vis hele sitatet...
For eksempel biblen, så er dette skrevet av personer som det er bevis på at faktisk har eksistert. Det samme som at det finnes bevis på at personene som er med i mange av fortellingene, også faktisk har eksistert.

Og da betyr det ikke nødvendigvis at det er et bevis på at Gud/noe guddommelig faktisk eksisterer. Men ettersom menneskene, slektstrærne og enkelte hendelser stemmer fra bibelen, så må det være bevis på at noe av dette er sant.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Årsak: de fleste tekstene jeg har kikket på påberoper seg å inneholde den "Ene, Fulle og Evige Sannhet". De ulike tekstene er ulike. Altså kan maksimalt én av dem være korrekt.
Vis hele sitatet...
Uten å slenge meg inn i denne lavpanna diskusjonen, må jeg bare kommentere at monoteismen tilhører de senere kulturkretser, og er stort sett ekskludert til semittisk religion og sikhismen (som var tungt påvirket av sufisme). Tidligere var de dominerende virkelighetsforståelsene inneforstått med at de ulike kulturene var autonome, men komplementære. Du kan for eksempel se hvordan romerne "oversatte" barbarernes guder til sine egne, utfra hvilke dynamikker de representerte. Det var mange veier til Rom.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 8. november 2013 kl. 12:32.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Poenget jeg ville ha frem er imidlertid at du faktisk kan avvise den aktive gudetroen uten å egentlig vurdere den - i fravær av bevis unnlater man å tro.
Vis hele sitatet...
Hvis du avviser den på bakgrunn av manglende bevis, så har du allerede vurdert den. Du har betraktet påstandens innhold, målt den opp mot din forståelse av hvordan verden fungerer og konkludert med at det etter alt å dømme ikke finnes, eller til og med ikke kan finnes, bevis(materiale) for dens riktighet. Hvis du ikke har gjort denne vurderingen, så har du heller ikke avvist den i fravær av bevis – du har bare nektet å ta stilling til den, og har følgelig ingen formening om den skulle være riktig eller ikke (du har ikke en gang noen formening om det finnes bevis eller ikke).

Som jeg skrev er en slik mangel på tro mulig, men det vil bety at man sitter fullstendig på gjerdet uten å tro hverken det ene eller det andre. Det kan for eksempel oppstå om man ikke forstår påstanden eller spørsmålet – som dersom en person uten innsikt i evolusjonsbiologi blir spurt om han tror punktert ekvilibrium, i motsetning til sin motsats fyletisk gradualisme, best beskriver artenes evolusjonære historie. Eller om noe oppfattes bestemt å være akkurat like sannsynlig som alternativene, som ved et myntkast. Men avvisning av påstanden er ikke kompatibel med en slik mangel på tro; en avvisning av påstanden er ensbetydende med å tro at den er gal.

Det er ingen vesensforskjell på å avvise noe på bakgrunn av manglende bevis og å avvise noe på bakgrunn av motbevis. For manglende bevis er i seg selv ofte et motbevis – så lenge vi snakker om bevismateriale eller evidence. I begge tilfeller tror man at påstanden er gal. Det eneste som varierer er graden av overbevisning.

Sitat av dhassassin Vis innlegg
For eksempel biblen, så er dette skrevet av personer som det er bevis på at faktisk har eksistert. Det samme som at det finnes bevis på at personene som er med i mange av fortellingene, også faktisk har eksistert.
Vis hele sitatet...
Dette er nok mindre sant enn du tror. For eksempel er ikke evangeliene skrevet av personene de er navngitt etter, og hele Bibelen er omskrevet og endret i så stor grad så mange ganger at det nesten ikke lenger er meningsfullt å snakke om originaltekster. I tillegg er de ikke skrevet av personer som har hatt førstehåndserfaring med det de beskriver. I stedet baserte de sine tekster på muntlige overleverte historier og andre tekster. Videre er det også mange andre bøker som er skrevet av forfattere vi vet eksisterer eller har eksistert, og som beskriver mennesker vi også vet at har eksistert, uten at innholdet i boken nødvendigvis er sant.
Sitat av Provo Vis innlegg
Dette er nok mindre sant enn du tror. For eksempel er ikke evangeliene skrevet av personene de er navngitt etter, og hele Bibelen er omskrevet og endret i så stor grad så mange ganger at det nesten ikke lenger er meningsfullt å snakke om originaltekster. I tillegg er de ikke skrevet av personer som har hatt førstehåndserfaring med det de beskriver. I stedet baserte de sine tekster på muntlige overleverte historier og andre tekster. Videre er det også mange andre bøker som er skrevet av forfattere vi vet eksisterer eller har eksistert, og som beskriver mennesker vi også vet at har eksistert, uten at innholdet i boken nødvendigvis er sant.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i det. Men allikevel så mener jeg at det finnes mer "bevis" på at det finnes noe guddommelig, enn at det ikke gjør det. For om vi merker bibelen, eller andre religiøse skrifter, som et dårlig bevis som har mye hull i seg, så vil det fortsatt være et slags bevis. Og hva slags motbevis har da ateistene? Eller de som er sikre på at det ikke eksisterer?
Sitat av dhassassin Vis innlegg
Jeg er enig i det. Men allikevel så mener jeg at det finnes mer "bevis" på at det finnes noe guddommelig, enn at det ikke gjør det. For om vi merker bibelen, eller andre religiøse skrifter, som et dårlig bevis som har mye hull i seg, så vil det fortsatt være et slags bevis. Og hva slags motbevis har da ateistene? Eller de som er sikre på at det ikke eksisterer?
Vis hele sitatet...
Så da har vi bedre bevis på, at Donald eksisterer i Andeby, en at de ikke gjør det?

Ta deg i sammen og tenk! Hvis vi går noen århundrer tilbake, så var bl.a. jorden universets senter, og alt gikk rundt jorden, i følge bibelen.
Nå er dette så bra motbevist, at selv paven sier det Galileo sa. Og det samme kommer til å skje om evolusjonsteorien.

Legger du merke til et mønster her? Vitenskapen tar bit for bit ut av grunnlaget til religioner, og sier noe helt annet. Og da er dette "annet" BEVIST vitenskapelig. Om x antall år, vil all grunn til religion være borte. Og den dagen ser jeg frem til!
Sitat av dhassassin Vis innlegg
Jeg er enig i det. Men allikevel så mener jeg at det finnes mer "bevis" på at det finnes noe guddommelig, enn at det ikke gjør det. For om vi merker bibelen, eller andre religiøse skrifter, som et dårlig bevis som har mye hull i seg, så vil det fortsatt være et slags bevis. Og hva slags motbevis har da ateistene? Eller de som er sikre på at det ikke eksisterer?
Vis hele sitatet...
Bibelen er ikke beviset, den er påstanden.
Man kan vel ikke finne bevis for eller i mot at det finnes en Gud.

http://www.evolutionvsgod.com/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Prehol Vis innlegg
Man kan vel ikke finne bevis for eller i mot at det finnes en Gud.
Vis hele sitatet...
Å bevise gud er rimelig trivielt. Ei kanin i prekambrium vil vere relativt stivt argument, og om eit par med amputerte bein spontant grodde ut dei samtidig med at ein fann ei kanin i prekambrium...
Sitat av Prehol Vis innlegg
Man kan vel ikke finne bevis for eller i mot at det finnes en Gud.

http://www.evolutionvsgod.com/
Vis hele sitatet...
Sansynligvis finnes det ikke noen gud. Ut ifra bevis som har blitt lagt frem så er det mest sansynlig at hele greia bare er laget av mennesker.
Det er vanvittig mye lettere å plukke fra hverandre gud-teorien i forhold til evolusjonsteorien og det er idiotisk å sette de opp mot hverandre som om det var to likeverdige teorier. Den ene belager seg på tro og forkaster alt bevis som ikke peker samme retning, den andre inviterer til debatt og ønsker velkommen alle "angrep" på teorien. En viktig del av vitenskapen er nettop at det SKAL krangles og diskuteres om hva som er riktig. Ting er ikke skrevet i stein.
Sist endret av Bothrops; 8. november 2013 kl. 14:16.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Ta deg i sammen og tenk! Hvis vi går noen århundrer tilbake, så var bl.a. jorden universets senter, og alt gikk rundt jorden, i følge bibelen.
Nå er dette så bra motbevist, at selv paven sier det Galileo sa. Og det samme kommer til å skje om evolusjonsteorien.
Vis hele sitatet...
Pave Johannes Paul II omfavnet evolusjonsteorien allerede i 1996.

http://law2.umkc.edu/faculty/project...ticanview.html

"In his encyclical Humani Generis (1950), my predecessor Pius XII has already affirmed that there is no conflict between evolution and the doctrine of the faith regarding man and his vocation, provided that we do not lose sight of certain fixed points.... Today, more than a half-century after the appearance of that encyclical, some new findings lead us toward the recognition of evolution as more than a hypothesis. In fact it is remarkable that this theory has had progressively greater influence on the spirit of researchers, following a series of discoveries in different scholarly disciplines. The convergence in the results of these independent studies—which was neither planned nor sought—constitutes in itself a significant argument in favor of the theory."
Vis hele sitatet...
Sist endret av Orph; 8. november 2013 kl. 17:19.
Sitat av Orph Vis innlegg
Pave Johannes Paul II omfavnet evolusjonsteorien allerede i 1996.

http://law2.umkc.edu/faculty/project...ticanview.html
Vis hele sitatet...
Hva med de 2 siste? Jeg har et inntrykk av, at Johannes Paul var ikke "den sløveste kniven i skuffen"!
TS, du sier jo nøkkelordet selv.
Tro.
Vet jeg at gud finnes? nei.
Vet jeg at gud ikke finnes? nei.
Tror jeg at gud finnes? nei.

Det eneste som kan forandre svaret mitt på siste spørsmål er bevis på at det noen gang har vært noe spesielt, eller om jeg har et personlig møte med en person som vitenskapen hverken kan eller vil i fremtiden ikke klare å forklare.
Selvfølgelig, ett svar til på dette. Å bli oppdratt i denne tro, gjøre det naturlig for meg å tenke at slik er det. Punktum.

Hvorfor tar jeg ikke "forhåndsregler" og lever etter gud?
Mest fordi jeg mener religion gjør skade på verden slik det er nå.
Menneskets (kanskje) største spørsmål - Hvem er vi? Hva gjør vi her? Hvem/hva har skapt oss?
Hvem tror du finner svaret på disse spørsmålene, en person som tenker fritt eller en person som tror svaret på disse spørsmålene står i en 2000 år gammel bok?
Sitat av dhassassin Vis innlegg
Jeg er enig i det. Men allikevel så mener jeg at det finnes mer "bevis" på at det finnes noe guddommelig, enn at det ikke gjør det. For om vi merker bibelen, eller andre religiøse skrifter, som et dårlig bevis som har mye hull i seg, så vil det fortsatt være et slags bevis. Og hva slags motbevis har da ateistene? Eller de som er sikre på at det ikke eksisterer?
Vis hele sitatet...
Det blir litt som at politiet arresterer deg i det du går forbi graffiti, sant nok, teorien om at du har gjort det er full av hull, men du var rett ved siden av og "forbryteren vender alltid tilbake til åstedet".