Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4077
Hallo

Jeg har fått innvilget AAP (arbeidsavklarings penger) av nav, og har også fått innvilget ung ufør ytelse. MEN, jeg klarer ikke helt å finne ut av hvor mye jeg får i måenden. Har selvfølgelig snakket med dem på nav, men de sier at de ikke kan se det enda, osv osv. Nav kan jo være ganske vanskelig innimellom.. Så det jeg lurte på var om noen som får AAP med ung ufør ytelse som kunne si meg sånn ca hva de får. Så jeg har en viss peiling Har også prøvd å google det, men har ikke funnet noe
Setter pris på gode svar
Sitat av Bergen18 Vis innlegg
Hallo

Jeg har fått innvilget AAP (arbeidsavklarings penger) av nav, og har også fått innvilget ung ufør ytelse. MEN, jeg klarer ikke helt å finne ut av hvor mye jeg får i måenden. Har selvfølgelig snakket med dem på nav, men de sier at de ikke kan se det enda, osv osv. Nav kan jo være ganske vanskelig innimellom.. Så det jeg lurte på var om noen som får AAP med ung ufør ytelse som kunne si meg sånn ca hva de får. Så jeg har en viss peiling Har også prøvd å google det, men har ikke funnet noe
Setter pris på gode svar
Vis hele sitatet...
Har dessverre ikke peiling men kan jeg få spørre hva som feiler deg siden du ikke kan jobbe ? , når det finnes jobber som du ikke behøver å røre øyelokket så finner jeg det merkelig at unge mennesker blir trygdet..
ung ufør uten noe særlig arbeidserfaring får du ca. 180-200 000 BRUTTO hvert år
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Har dessverre ikke peiling men kan jeg få spørre hva som feiler deg siden du ikke kan jobbe ? , når det finnes jobber som du ikke behøver å røre øyelokket så finner jeg det merkelig at unge mennesker blir trygdet..
Vis hele sitatet...

Du finner det merkelig at unge mennesker ikke kan jobbe ja. Da har du nok aldrig hatt en alvorlig sykdom, eller kjent noen med det. Det finnes MANGE grunner til at folk rett og slett ikke er i stand til og jobbe. Noen kommer seg, og kan begynne å jobbe igjen, og noen kan aldri det. I stedet for å virke fordomsfull ovenfor personer du ikke kjenner, burde du kanskje heller prøve å se verden med et mer realistisk syn. Så kanskje du oppfager at; OII at unge mennesker kan faktisk få sykdommer de også!
Sist endret av Bergen18; 2. september 2013 kl. 23:56.
Se her: http://www.nav.no/rettskildene/lov/L...0228-19_P11-16
Som ung ufør på aap får du minst 2,44 g. For tida vil det si litt over 200 000. Det er et vilkår at du er minst 20 år - hvis du ikke er det får du minsteytelse på 2G. G er for tida litt over 85 000 kr.

Alt dette er brutto, men med disse summene blir ikke skatten all verden.
Sitat av Bergen18 Vis innlegg
Du finner det merkelig at unge mennesker ikke kan jobbe ja. Da har du nok aldrig hatt en alvorlig sykdom, eller kjent noen med det. Det finnes MANGE grunner til at folk rett og slett ikke er i stand til og jobbe.
Vis hele sitatet...
Så klart hvis du ikke klarer å bevege armene eller beina så blir det nok vanskelig, ellers er det ingen unnskyldning for å ikke kunne jobbe. De jeg kjenner som ble ung uføre er rusmisbrukere og var /er "psykisk" syke og skriver med " siden det var selvforskylt pga dop

Sier ikke at dette gjelder deg men urin prøver og hår prøver av unge som har blitt uføre pga psykiske lidelser skulle vært obligatorisk og retten på trygd kuttet hvis det gav utslag !
om det får deg til å føle deg bedre, så har jeg aldri rørt noen form for rus i hele mitt liv. Med mindre du regner nikotin og koffein som rus. Jeg gikk ut av skolen med 5,5 i snitt, og var på god vei inn på medisinstudiet. Så fikk jeg ME. sover 16-18 timer per døgn, og enkelte dager klarer jeg ikke stå opp av sengen. Fyller det kreteriene dine?

og uansett, om folk har pådratt seg psykiske lidelser pga rus. så er det fortsatt prykiske lidelser. Narkomani er faktisk en sykdom! Jeg synest det er foraktelig hvordan det norske folk ser ned på folk som er narkomane, de er mennesker de også! De kjemper en kamp vi andre aldri kan forstå! og om du mener at de ikke burde få hjelp fordi det er selvforskyld, så er det faktisk du som kunne trenge noe hjelp.

Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Se her: http://www.nav.no/rettskildene/lov/L...0228-19_P11-16
Som ung ufør på aap får du minst 2,44 g. For tida vil det si litt over 200 000. Det er et vilkår at du er minst 20 år - hvis du ikke er det får du minsteytelse på 2G. G er for tida litt over 85 000 kr.

Alt dette er brutto, men med disse summene blir ikke skatten all verden.
Vis hele sitatet...
Takk nå har jeg litt peiling hverfall
Sitat av Bergen18 Vis innlegg

og uansett, om folk har pådratt seg psykiske lidelser pga rus. så er det fortsatt prykiske lidelser. Narkomani er faktisk en sykdom! Jeg synest det er foraktelig hvordan det norske folk ser ned på folk som er narkomane, de er mennesker de også! De kjemper en kamp vi andre aldri kan forstå! og om du mener at de ikke burde få hjelp fordi det er selvforskyld, så er det faktisk du som kunne trenge noe hjelp.
Vis hele sitatet...
Vel uten dop vil dem bli friske men trygd skulle dem ikke fått, så klart penger på sosialen men ikke noe mer ! , me vil du bli frisk av og med den diagnosen så blir du frisk og får nok bare midlertidig ung ufør. Bra at dem har klart å gi deg en diagnose og lykke til
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Så klart hvis du ikke klarer å bevege armene eller beina så blir det nok vanskelig, ellers er det ingen unnskyldning for å ikke kunne jobbe. De jeg kjenner som ble ung uføre er rusmisbrukere og var /er "psykisk" syke og skriver med " siden det var selvforskylt pga dop

Sier ikke at dette gjelder deg men urin prøver og hår prøver av unge som har blitt uføre pga psykiske lidelser skulle vært obligatorisk og retten på trygd kuttet hvis det gav utslag !
Vis hele sitatet...
For en ubehøvlet og frekk oppførsel du har. Du eier fa** ikke skamvett -FrP politiker.

Du går offtopic i full angrepsmodus som om vi var på vgnett sine diskusjonsfora. Kom deg ut herfra hvis du er ute etter usakelig bråk.
Det er ikke bare dopavhengige/heroinavgengige som er narkomane. Det finnes mange andre, og som også ikke er skyld i det selv. Det finnes folk som har fått beroligende av legen sin i mange år, og er både fysisk og psykisk hektet på dette. Og hva skjer om legen bestemmer seg for å kutte ned medisinen de får? Jo, selvmedisinering. Hva med folk som har vert utsatt for ulykker der de har pådratt seg så store skader, med så store smerter at de måtte få morfin på sykehuset, og dermed blitt hektet på det. Og ikke si at det ikke har skjedd, fordi det har jeg selv vert vitne til. Hva med dem? hva med dem som er blitt "tvunget" til det. En bekjent av meg ble faktisk kidnappet og dopet ned, etter tre dager med heroin i kroppen er du fysisk hektet. Du kan ikke ta alle under en kam og si " vel uten dop vil dem bli friskere men trygd skulle de ikke fått." Hva med dem som blir suicidal av abstinenser? Viste du at det faktisk ikke er alle som KAN avruse seg? fordi det er en så stor påkjenning for kroppen, at det er stor fare for at de rett og slett vil dø av det? Har du noengang snakket med en narkoman? De aller fleste vil nok fortelle deg at de vil ut av det, men de KLARER det ikke. Fordi det er faktisk ikke så forbanna enkelt.

Men, takk for at du sa lykke til
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Sier ikke at dette gjelder deg men urin prøver og hår prøver av unge som har blitt uføre pga psykiske lidelser skulle vært obligatorisk og retten på trygd kuttet hvis det gav utslag !
Vis hele sitatet...
Hør a, besserwisser. Håper du går ordentlig på snørra og havner i psykisk ubalanse sjøl en dag, så skal vi se hvor enkelt det er å være i arbeidslivet!
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Vel uten dop vil dem bli friske men trygd skulle dem ikke fått, så klart penger på sosialen men ikke noe mer ! , me vil du bli frisk av og med den diagnosen så blir du frisk og får nok bare midlertidig ung ufør. Bra at dem har klart å gi deg en diagnose og lykke til
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis ikke peiling på hva du snakker om. Unnskyld, men det høres nesten ut som du er misunnelig på et eller annet vis.
Du har absolutt ingen grunn til å skamme deg siden du faktisk har en konkret lidelse, og jeg støtter 100% at folk som har mistet arbeidsevnen skal hjelpes av staten og ikke bli nødt til å ty til kriminalitet eller rett og slett bare dø i rennesteinen, men det er lov til å spørre seg om kanskje enkelte av dem som får innvilget uføretrygd i ung alder kanskje har mest vondt i viljen og ikke i kroppen.

Som oftest vil det ligge en mildere form for psykisk sykdom bak, men jeg tror disse ungdommene hadde vært bedre tjent med å bli satt i arbeid enn å bli passivisert av offentlige ytelser.

Faktisk tror jeg det er mer skadelig for en person med lettere psykisk sykdom å bli isolert og avskåret fra arbeidslivet enn å delta. Her kan samfunnet bli ekstremt mye flinkere til å hjelpe folk som ikke klarer det selv i gang. I dag virker det som man heller betaler seg ut av problemene enn å sette i gang tiltak for å hjelpe folk.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Kom deg ut herfra hvis du er ute etter usakelig bråk.
Vis hele sitatet...
Han nyter nå 5 dagers ferie fra forumet.