Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2910
Vg har ute en artikkel hvor noen har videofilmet en pågripelse av en antatt voldtektsmann, ene politimannen slår å sparker og det ser helt unødvendig ut.

www.vg.no/article.php?artid=10100633

er dette noe som skjer ofte i norge?, er det en korrekt pågripelse av et voldtektsvin?

Selv mener jeg at mann er uskyldig til det motsatte er bevist i en rettsal og at en politimann som bruker sånn vold burde fått sparken på dagen
De overdriver nok en smule, men mannen som blir pågrepet er lite samarbeidsvillig. Noe jeg hater er personer som tvinger politiet til å bruke vold og sutrer til media i ettertid.
bare riktig å ta kjeltringer hardt, hvertfall når dem motarbeider å bli arrestert
Og uansett så det ikke hardt ut det der.
Filmer ofte fra bilen min i selv, og hvis jeg skulle komme over en slik situasjon, har jeg da min fulle rett til å filme hele seansen, selv om jeg filmer rett i ansiktet på en tjenestemann? Fint å ha det juridiske i orden hvis jeg blir nødt til å sloss for å beholde en eventuell politivold/annen hendelse på tape.

Mannen fikk sikkert som han fortjente, men tenker generelt sett hvis man skulle komme over noe.
Sist endret av pkk1990; 17. februar 2013 kl. 23:30.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Filmer ofte fra bilen min i selv, og hvis jeg skulle komme over en slik situasjon, har jeg da min fulle rett til å filme hele seansen, selv om jeg filmer rett i ansiktet på en tjenestemann? Fint å ha det juridiske i orden hvis jeg blir nødt til å sloss for å beholde en eventuell politivold/annen hendelse på tape.

Mannen fikk sikkert som han fortjente, men tenker generelt sett hvis man skulle komme over noe.
Vis hele sitatet...
http://www.politiforum.no/id/2303
Helt flott av bodø-politiet, all honør for en rask arrestasjon av en voldtektsmann!!!!
Sparket er vanskelig å dømme, syns kanskje det var litt drøyt. Kan se ut til at han gjør det for å få mistenkte til å snu seg på magen.
Selve slaget ser jeg derimot ikke så mye galt med. Slik jeg ser det så har politimannen kontroll på venstrearmen til mistenkte, og slår han i høyrearmen for å få mistenkte til å ta den ut fra under magen (noe han gjør litt etterpå).
Sitat av trailerkn Vis innlegg
Helt flott av bodø-politiet, all honør for en rask arrestasjon av en voldtektsmann!!!!
Vis hele sitatet...
Sant det der. Politiet gjør ikke slik uten grunn, hadde mennesker faktisk overgitt seg frivillig ville det ikke skjedd "politivold".
Har blitt arrestert og lagt i bakken av politiet mange ganger, og noen ganger har jeg ikke vært medgjørerlig... har INGEN problem med at de bruker visse teknikker for å få kontroll på en stressende situasjon der mistenkt eller siktede motsier seg arrest.
Til dere som forsvarer politiets metoder fordi vedkommende er voldtektsmann, er ikke det opp til retten og avgjøre, og ikke politiet? Hva om det viser seg og være feil mann, og at vedkommende er uskyldig? Det kan godt hende at han burde vært straffet med juling, men det er da virkelig ikke politiets jobb.

Jeg har selvfølgelig forståelse for at politiets må bruke makt når mistenkte motsetter seg arrestasjon, men jeg har inntrykk av at alt for mange i politiet synes det er stas når de får utøve makt på denne måten.
Jeg så overskriften og bildet og det så jo helt ut som mannen ble banket ihjel, men så så jeg videoen. Politiet gjorde alt riktig. Ikke ser det ut som noen kraftige spark, og slagene var jo bare for å få ned hånda hans. Er han mistenkte vrang kan politiet bli vrang tilbake.
Reagerte på den der selv som overdrevet, fyren var jo lite samarbeidsvillig og hva skal de gjøre, de var to stk. Den ene hadde åpenbart nok med å holde hunden som faktisk pågrep mannen, hva skal de gjøre? I USA hadde han fått strøm sku de sutra på det også da? Kjerringer. Syns de som filma var passe idioter, når politimannen spør om de har sett noe skal de kverulere på det. Hadde vært mye mer intereresant om de hadde sett hva fyren faktisk ble anholdt for det er hvertfall det jeg oppfatter det som han spør etter.

"I bakgrunnen høres mannens skrik, og hyppig bjeffing fra politihunden, som må holdes igjen av den andre politibetjenten"

Selvføglelig skriker han, lett å se at han oppfører seg som en komplett idiot. At bikkja bjeffer er da det naturligste i verden, en patruljehund som akkurat har pågrepet fyren avreagerer ikke på sekundet.

vg.svada
Det som er overdrevent er at dette ble en sak i det hele tatt.

Eneste jeg kan se unødvendig er de slagene han fikk etter håndjerna var på, men jeebus.
Det har vært et par tilfeller der den som ble arrestert har dødd eller fått hjerneskade av at politimannen ble sittende på ham etter at han var "nøytralisert". Derfor synes jeg kanskje det er dette man eventuelt bør reagere mest på.

Om politiet har lov til å slå og sparke vet jeg ikke, men de må jo gjøre det som er nødvendig for å ta kontroll så lenge de ikke går lenger enn de har lov til. Når det bare er en betjent mot en mulig ruset person så er det lett for oss sofakrigere å si at det var galt å bruke "skitne triks", men hva var alternativet?

Sitat av PyroMartin Vis innlegg
De overdriver nok en smule, men mannen som blir pågrepet er lite samarbeidsvillig. Noe jeg hater er personer som tvinger politiet til å bruke vold og sutrer til media i ettertid.
Vis hele sitatet...
Det var de som filmet som gikk til media, og ikke den antatte voldtektsmannen.

Sitat av Judaz Vis innlegg
Jeg har selvfølgelig forståelse for at politiets må bruke makt når mistenkte motsetter seg arrestasjon, men jeg har inntrykk av at alt for mange i politiet synes det er stas når de får utøve makt på denne måten.
Vis hele sitatet...
Det er ikke mitt inntrykk. De fleste, og særlig de som ikke lenger er i 20-årene, hater å måtte bryte med folk. Husk at de ikke får anledning til å varme opp, så her må de bruke mye krefter og utsette kroppen for harde påkjenninger uten at kroppen er forberedt på det.

Dessuten har du det med å måtte ligge kropp mot kropp med alle slags mennesker som lukter og kanskje har noe dritt på seg, osv.

De som synes det ser stas ut å arrestere noen er vel de som aldri har måttet kjøre kroppen maksimalt uten oppvarming, og som ikke må gni seg inntil alle mulige slags personer de kommer over.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det har vært et par tilfeller der den som ble arrestert har dødd eller fått hjerneskade av at politimannen ble sittende på ham etter at han var "nøytralisert". Derfor synes jeg kanskje det er dette man eventuelt bør reagere mest på.
Vis hele sitatet...
Det er når de sitter på en spesifikk måte. Har glemt hva det heter, men man skal sitte med armen til vedkommende mellom beina, og knæra skrått oppover mot ryggen til vedkommende (om jeg husker rett). Det de gjør feil er at de legger leggen på nakken til vedkommende.

Det er ikke slik han sitter på mistenkte i videoen.
Sitat av Judaz Vis innlegg
Til dere som forsvarer politiets metoder fordi vedkommende er voldtektsmann, er ikke det opp til retten og avgjøre, og ikke politiet? Hva om det viser seg og være feil mann, og at vedkommende er uskyldig? Det kan godt hende at han burde vært straffet med juling, men det er da virkelig ikke politiets jobb.

Jeg har selvfølgelig forståelse for at politiets må bruke makt når mistenkte motsetter seg arrestasjon, men jeg har inntrykk av at alt for mange i politiet synes det er stas når de får utøve makt på denne måten.
Vis hele sitatet...
Går ut i fra at denne politimannen var 99% sikker ettersom han handler slik han gjør.
De fleste ville synes det hadde vært stas og banke opp en overgriper.

Det er politimannen det virkelig er synd på i denne saken mener jeg.
Sist endret av gummiand; 18. februar 2013 kl. 00:24.
Det hadde vært stas å banke dritten av en voldteksmann, men politiet er profesjonelle og skal ikke la "stas" styre handlingene sine.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det hadde vært stas å banke dritten av en voldteksmann, men politiet er profesjonelle og skal ikke la "stas" styre handlingene sine.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ikke, men om mannen er skyldig klandrer ikke jeg politimannen.
Mann siktet for overfallsvoldtekt

Han skal vel bare være glad for at bikkja ikke fikk smakt mer på han.
Dersom han motstridte arrest forstår jeg politiet, om ikke var det litt grovt.
Finnes denne videoen andre steder?
Jeg boikotter Vg og Dagbladet.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Finnes denne videoen andre steder?
Jeg boikotter Vg og Dagbladet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor kjører du bare ikke adblock på de sidene, så de ikke får annonseinntekter fra deg? Da har de vel ingen fordel av at du leser nyheter der.
Med tanke på hva fyren gjorde er det absolutt fortjent, men på ett generelt grunnlag er det jo ikke akseptabelt.
Vet at det foregår med folk som bare er litt vrange og frekke i trynet og, å slik skal det absolutt ikke være.
Sist endret av Klistermerke123; 18. februar 2013 kl. 06:47.
Når jeg ser på videoen nå så er det jo ikke store greiene politimannen gjør da. Sparkene kan knapt karakteriseres som det (kanskje det første, men andre gang bruker han jo bare foten til å flytte på kroppen til voldteksmannen).

Det er tre slag mot overarmen, og ingen av dem ser ut til å kunne påføre noen særlig grad av unødvendig smerte. Mannen har jo på seg mye klær på grunn av kulda, så han kjente sannsynligvis veldig lite.

Hvis noen kan beskrive mulige alternative metoder som burde ha blitt brukt, så er jeg lutter øre...
Sist endret av hemmeligegreier; 18. februar 2013 kl. 06:57.
Jeg tror denne saken sier mer om hvor mye virkelighetsfjerne journalisten-standen er enn noe annet. De lever sine beskyttede liv i beste vestkant-Oslo og blir helt forferdet når de en gang iblant ser at folk er voldelige... eller at opprørstyrker flest passer bedre til beskrivelsen voldelige jævler enn noble frihetskjempere.

Jeg er også glad han forbanna voldtektsjævelen ble tatt, men:
Politimannen var muligens litt unødvendig brutal, og fortjener muligens en liten kommentar fra sjefen sin. Det ikke hans jobb å straffe. Vanskelig for meg å si hva som egentlig var nødvendig der, men dette er uansett milevis unna fullstendig uakseptabelt.
Sist endret av DumDiDum; 18. februar 2013 kl. 08:45.
Jeg har tillit til norske politibetjenter, og tviler på at noen av dem er interessert i å utøve mer vold enn nødvendig. De risikerer tross alt å miste jobben om de utøver unødvendig mye vold. Det skal nok en delntil though, med tanke på henleggelsesprosenten hos spesialenheten for politisaker.

I denne spesifikke saken kan det godt hende at politiet gjorde mer enn de behøvde, men en burde ha litt slingringsmonn når en er i en så stresset situasjon, og prøver å pågripe en person som gjør motstand.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Politimannen var muligens litt unødvendig brutal
Vis hele sitatet...
Kan du forklare hvordan?

"Sparket" var knapt noe mannen kjente (det så ut til å bli brukt for å hindre mannen i å sparke/bruke beina selv), og det samme gjelder de tre slagene mot overarmen, som umulig kan ha vært særlig smertefulle gjennom flere lag med vinterklær.

Et og et halvt spark + tre slag mot et fullstendig ufarlig område... Man kan jo ikke kreve at det skal være behagelig å bli arrestert. Spesielt ikke når den som blir arrestert har gått til angrep på både politihund og betjenter i forkant.

Er det heller ingen som tenker på at mannen kan ha vært ruset? Noen rusmidler gjør jo at man ikke merker at man blir sliten. Sikkert ikke så kult for han ene politimannen som ligger og bryter med voldtektsmannen å tenke på å måtte slåss med fyren i lang tid.
Sist endret av hemmeligegreier; 18. februar 2013 kl. 17:25.