Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1268
Hei kjære Freaks.
Jeg har nå sittet og prøvd å få til noe, men ikke helt greid det.
Googlet masse rundt og sett masse Youtube videoer, men finner ikke helt det jeg trenger.

Saken er slik at jeg har: Raspberry Pi, en TV over sengen, en stasjonær maskin på andre siden av rommet, og en Android mobil.
Det jeg har lyst til å gjøre er å vise PC skjermen min på Raspberry Pi'en over nettverket mens Raspberry Pi'en er tilkoblet TV'en, slim at jeg kan gjøre lett nettsurfing og se filmer og serier mens jeg ligger i sengen(jeg har allerede ordnet slik at jeg kan bruke Android mobilen min til å styre tastaturet og musen til datamaskinen min over nettverket).

Problemet mitt er at jeg ikke vet hvordan jeg skal få dette til på best mulig måte.
Jeg har fulgt denne guiden for å sette opp PC mot RPi med VNC, og det fungerte.
Men bildet fra PC skjermen som Raspberry Pi'en viste lagget VELDIG mye, og det var helt umulig å se en film.
Skyldes denne laggen nettet mitt hjemme, VNC, eller noen innstillinger jeg kan endre for å fikse det?
Er det eventuelt noen annen måte/annen programvare jeg kan bruke for å få dette opsettet til å fungere?

En annen ting som jeg lurer på er: Hvis jeg får dette til å fungere, er det noen måte jeg kan overføre både bilde OG lyd til RPi over nettet? Slik at lyden kommer ut av tv'en eller lyd utgangen på RPi'en isteden for ut av pc'en.

Jeg setter stor pris på all hjelp jeg kan få med det lille ''prosjektet'' jeg holder på med
Sist endret av Zetta; 6. april 2013 kl. 11:51.
FreeNX pleier å fungere litt bedre enn en tilfeldig VNC-server og det inkluderer lyd også.
Men gjør du dette over wlan tror jeg du ikke du klarer bli kvitt lagging.
Hvorfor må du ha skrivebordet over på pi'en? Det kommer "aldri" til å gå raskt nok til å utnytte muligheten til å se 1080p. Hvorfor ikke bare sette opp XBMC/openelec/plex og ha en media-center løsning på pi'en?
Raspbmc gjør jobben! Det er lett å sette opp (du bruker UI installer) og så deler du filmmappa på pcen din. I tillegg får du airplay hvis du har noen iEnheter.

Tror dette er den beste løsningen for ditt bruk.

Jeg leste ikke OP godt nok. Sorry.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Dr_Alzheimer Vis innlegg
Raspbmc gjør jobben! Det er lett å sette opp (du bruker UI installer) og så deler du filmmappa på pcen din. I tillegg får du airplay hvis du har noen iEnheter.

Tror dette er den beste løsningen for ditt bruk.

Jeg leste ikke OP godt nok. Sorry.
Vis hele sitatet...
Op prøver å bruke en gaffel til å servere suppe med da.

Når det er sagt, med yatse kan du fint sende ting til xbmc fra android over airplay også.
Wierd0
Zetta's Avatar
Trådstarter
Hehe takk for svar. Installerte XBMC på Pi'en og hadde tenkt til å bruke det når jeg fikk min nye android telefon til å styre det hele for en stund siden, men gikk tilbake til Raspberian når jeg fant ut at jeg kanskje kunne bruke VNC/Teamviewer eller noe lignende.

XBMC er backup løsningen min, men det hadde vert fint å kunne ha skriverbordet til pc'en slik at jeg også kan browse nettet og streame serier i nettleseren.

Sitat av Goophy Vis innlegg
FreeNX pleier å fungere litt bedre enn en tilfeldig VNC-server og det inkluderer lyd også.
Men gjør du dette over wlan tror jeg du ikke du klarer bli kvitt lagging.
Vis hele sitatet...
Det hele er over LAN ikke WLAN, og jeg har en helt grei netthastighet.
Skal teste FreeNX. Hvis ikke det funker blir det vell XBMC :/

Sitat av norboost Vis innlegg
Hvorfor må du ha skrivebordet over på pi'en? Det kommer "aldri" til å gå raskt nok til å utnytte muligheten til å se 1080p. Hvorfor ikke bare sette opp XBMC/openelec/plex og ha en media-center løsning på pi'en?
Vis hele sitatet...
Hvordan skiller openelec og plex seg fra XBMC?
Det fine med XBMC er jo at det finnes en android app til å styre det med
Sist endret av Zetta; 6. april 2013 kl. 18:58.
det kan du lese om på de respektive nettsidene

Basically Openelec er en lettvekts linuxdistro som booter rett inn i XBMC.

Plex får du til win/lin/osx, grunnen til at jeg bruker denne er at jeg synes muligheten for å velge en innstilling på hver klient som får serveren til å transkode videoen v streaming. Det betyr at dersom man er utenfor lokalt nettverk, eller et sted på trådløst hvor man ikke har optimal dekning, så kan man likevel se en 1080p video. Dog med lavere bitrate.