Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3599
Hei!

For noen måneder siden på skolen sa kontaktlæreren min i klassen at hun ville ta urinprøver av noen par i klassen fordi hun tror at vi røyker hasj.

Så noen dager senere kommer helsesøster inn i klasserommet og tar ut elevene en etter en. Når navnet mitt ble ropt opp ble jeg med helsesøster inn på ett rommet der jeg traff en annen person som var fra rusteamet på skolen. Der spurte de om jeg kunne skrive under på ett ark der hvor det stod at de kunne ta urinprøve av meg. Jeg nektet og da sa de at vi må ha et møte med foreldrene mine og. Senere når jeg kom jeg hadde de ringt pappa og sa at han ikke gadd dette og at jeg bare måtte ta prøven.

Så når jeg kom tilbake på skolen tok jeg prøven og den kom ut positivt på thc, og jeg måtte ha ett møte med rusteamet sammen med foreldrene mine. De sa at jeg at jeg var utvist fra skolen til jeg pisset negativt og at de ikke var vits å komme tilbake på en uke. Neste uke tok en prøve til og den kom ut negativ, så da var jeg tilbake på skolen.

En uke senere var jeg på en fest og røyket igjen. Når jeg kom tilbake til skolen på mandagen så kom de og hentet meg fra klasserommet og sa at jeg skulle ta enda en urinprøve og da kom jo den ut positivt og jeg ble utvist en uke igjen. Så nå tar jeg en prøve en gang i uka.

Så det jeg lurer på er, har skolen rett til og ta urinprøve av meg? (jeg går på videregående om det har noe og si)

Og har de rett til og utvise meg for og teste positivt på thc?
Dersom du er over 18 så kunne du nektet. Er du mindreårig så trenger de foresattes godkjennelse.

Har du kun brukt narkotika på fritiden, og ikke på skolen, så tviler jeg på at det er gyldig utviselsesgrunn.

Bortvisning fra skolen må begrunnes i brudd på skolens ordensreglement, og skolens ordensreglement kan ikke omfatte forhold utenom skolen og skoleveien.
Vis hele sitatet...
- Kilde
Sist endret av caperno; 26. februar 2013 kl. 19:39.
Tenkte det samme som caperno. Hva du gjør på fritiden har vel ikke skolen noen ting med?

Hadde du sittet også røyket i skoletiden så hadde jeg på en måte skjønt det siden du bryter skolens regler.
Sitat av snoorlax Vis innlegg
Så det jeg lurer på er, har skolen rett til og ta urinprøve av meg? (jeg går på videregående om det har noe og si)

Og har de rett til og utvise meg for og teste positivt på thc?
Vis hele sitatet...
Ser ut til at de har rett til begge deler, desverre

Godalen2009: Avgi urinprøve eller forlat skolen

Godalen2011: Nå trives elevene

Hvis Godalen kunne utvise folk for å si nei så burde jo skolen din kunne både kreve urinprøve og utvise når den er positiv etter å ha fått samtykke til å ta prøve... Og siden det hjalp på Godalen så er det nok mange andre som vil prøve seg, sikkert en grei måte å jage bort de med dårlige resultater og dermed øke karaktersnittet på skolen... Kvalmt gjort syns jeg...
Har vært gjennom noe lignende selv. Da påsto inspektøren at når du røyket hasj så ville du være påvirket inntil 48 timer etter inntak av hasj, ergo så hjalp det lite at man røyket utenom skoletid.

Skal sies at jeg ikke gjorde noe stort ut av det. Holdt meg unna hasj det siste halvåret som var igjen av skoleåret.
Sitat av caperno Vis innlegg
Har du kun brukt narkotika på fritiden, og ikke på skolen, så tviler jeg på at det er gyldig utviselsesgrunn.
Vis hele sitatet...
Disse folka som kommer og snakker om rusmidler på skolene påstår (iallefall på min skole) at om man røyker hasj 1 gang så er man fjern i 3dager, og om man røyker fra fredag til søndag så er man fjern hele uka...
Så om skolen velger å tro at de som kan noe om saken har rett så er man jo rusa på skolen om man røyker i helga...
Wow! Dette er ille. I skolens øyne har du problemer fordi du røyker cannabis. Skolens løsning er å utvise deg, noe som kan gi deg store, reelle problemer fordi du går glipp av mye undervisning. Fantastisk opplegg..
"Legalitetsprinsippet i norsk rett, innebærer bl.a. at myndigheter (som skolen) må ha en klar lovhjemmel for å kunne krenke den enkeltes kroppslige integritet ved å kreve urinprøve. Skolen har ingen slik hjemmel, og har på ingen måte rett til å kreve urinprøve av elever. Slike prøver kan bare tas av politiet i samsvar med bestemmelsene i straffeprosessloven. Det er ikke mulig for skolen å begrunne slike prøver med at de er frivillige. Ulovlig urinprøvetaking kan være straffbart å gjennomføre. Vi minner også om at opplæringslova fastsetter at ”Fysisk refsing eller anna krenkjande behandling ikkje [må] nyttast (vår kursiv), se § 3-7."



http://www.personvernskolen.no/node/392
kan du ikke gi de urinen til en annen?
Hvilken klasse går du i?

Nevermind, såd et nå
Sist endret av Theoneandonly; 26. februar 2013 kl. 23:45.
Hadde nok selv nektet å ta en slik prøve, og vil nok si det strider imot personvernet.
Sist endret av TheMightyUnknow; 27. februar 2013 kl. 00:13.
Sitat av shittrønder Vis innlegg
Har vært gjennom noe lignende selv. Da påsto inspektøren at når du røyket hasj så ville du være påvirket inntil 48 timer etter inntak av hasj, ergo så hjalp det lite at man røyket utenom skoletid.

Skal sies at jeg ikke gjorde noe stort ut av det. Holdt meg unna hasj det siste halvåret som var igjen av skoleåret.
Vis hele sitatet...
Det med at hasj påvirker folk utover de tre-fem timene rusen varer er en myte, eller i beste fall noe forskerne ikke har funnet ut av ennå. Helsedirektoratet sier blant annet at "metabolittene ikke er aktive" i sin brosjyre om dette. Folk som har erfaring med hasj kan konstatere at ja, det er en viss bakrus, men man går ikke rundt og er ruset etterpå. Her er skolen på villspor. Desverre driver mange, inkludert RUStelefonen, utrolig nok og sprer denne misinformasjonen med henvisning til dårlig forskning og skremselsløgner.

Sitat av caperno Vis innlegg
Dersom du er over 18 så kunne du nektet. Er du mindreårig så trenger de foresattes godkjennelse.

Har du kun brukt narkotika på fritiden, og ikke på skolen, så tviler jeg på at det er gyldig utviselsesgrunn.

- Kilde
Vis hele sitatet...
Det er god sjanse for at du kunne nektet om du er under 18 også. Du burde tatt kontakt med Elevorganisasjonen og Datatilsynet for å høre hva du skal si, de er kraftig motstandere av slike prøver.

Du har også krav på å få vite hvorfor de "tror du røyker hasj".

Det er dessuten politiet som skal gjøre etterforskning i Norge, ikke skolen.

Så lenge du ikke er ruset på skolen har de ingen grunn til å utvise deg.

Man er ikke ruset av hasj utover de 3-5 timene rusen varer. Dette kan farmakologer som Jørg Mørland ved SIRUS/SERAF bekrefte.

Nå som du allerede er latt deg bruke av skolen og gått med på ting du ikke burde er det kanskje for sent. Men du kan jo alltids bytte videregående, og nekte dem å utlevere informasjon med den nye.

Synes det er helt utrolig at de velger å utvise folk, det er med på å støte folk ut i en ennå verre situasjon. Helt utrolig.

Du burde melde deg inn i Foreningen for human narkotikapolitikk og se filmen Åra som går på YouTube, så skjønner du litt hvor feil det som foregår er.

Dårlig gjort av foreldrene dine å klarere prøvene. Hadde det vært meg, hadde jeg satt foten ned for det.

Tror ikke de skjønner hva det dreier seg om.
Flott tiltak av skolen og faren din som godtok prøven. Det er ikke bra at barn bruker narkotika
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Flott tiltak av skolen og faren din som godtok prøven. Det er ikke bra at barn bruker narkotika
Vis hele sitatet...
Er det bra at de utviser dem som gjør det og stigmatiserer dem/ødelegger for dem, kanskje for resten av livet, foran de andre elevene? Er det noe bedre at de drikker seg stupfulle i helgene? Håper du ikke mener at dette er et "flott tiltak". Det er det ikke.

Å tilby frivillig og anonym hjelp til de som føler de har et problem med hasj hadde vært en god ting. Å straffe og stigmatisere alle som bruker det uavhengig om de har et problem eller ikke, samtidig som de ignorerer at mange ungdommer drikker seg stupfulle og utsetter seg selv for livsfare i helgene, og sprer usannheter om hasj, det er ... har ikke ord for hvor vanvittig det er. Udemokratisk, uakademisk, intolerant, inhumant, stigmatiserende og diskriminerende. Fatter ikke at elevene aksepterer det.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Flott tiltak av skolen og faren din som godtok prøven. Det er ikke bra at barn bruker narkotika
Vis hele sitatet...
Det er heller ikke bra at barn drikker alkohol på fritiden, men det er ingen som vil tenke tanken på å utvise dem for dette. Kanskje med unntak av deg. Eller?
"Regelmessige brukere kan derfor ha et konstant reservoar av cannabisstoffer i kroppen, selv om disse ikke er aktive" står det i brosjyren jeg lenket til. I følge Helsedirektoratet er man altså ikke ruset i flere døgn av cannabis, slik skolen din påstår.

Det de også glemmer å nevne er at mange stoffer gir såkalte metabolitter. Krydder, og de fleste legemidler på apoteket. Det er helt vanlig at det produseres slike nedbrytningsstoffer. Det er en del av kroppens prosess med å fjerne et psykoaktivt middel. I de fleste tilfeller påvirker ikke metabolittene folk etterpå. Jeg har forsøkt å finne ut av hvor forskningen står på dette, og konkludert med

a) Forskningen har ikke funnet skikkelig ut av det ennå
b) Dersom det er noen påvirkning i ettertid er det i hvert fall ikke noe som kan beskrives som en rus, men evt. at folk er litt sløvere dagen etterpå
c) Dette er heller ikke helt ulikt en bakrus etter f.eks. alkohol
d) Dermed blir det vanskelig å si noe utifra hva folk opplever heller, men tilstanden dagen etterpå er i hvert fall ikke en rus, ikke i det hele tatt.
Sist endret av loggkatt; 27. februar 2013 kl. 01:44.
Men så er vel lovgivningen litt rar på dette uansett, så lenge du har thc i kroppen er du et gående bevis på at du har jo noe straffbart. Desverre blir vi stadig påminnet om dette..
Når du er "utvist" så kan du bare komme på skolen uansett! I loven så er du aldri utvist men du kan bli fratatt retten til undervisning, dermed kan du møte opp i timene, ber læreren deg gå må du da gå fra den lærerens time og møte opp neste time til ny lærer. Husk at hvis du blir fratatt retten til undervisning så må skolen søke til fylkesmann som må godkjenne dette for å bli "utvist" du har krav til å se denne søknaten til fylkesmannen.
At skolen UTVISER deg for noe slikt er jo helt bak mål. Press elever ut av skolesystemet, vi trenger flere unge navere!

Sitat av Novice Vis innlegg
Ser ut til at de har rett til begge deler, desverre

Godalen2009: Avgi urinprøve eller forlat skolen

Godalen2011: Nå trives elevene

Hvis Godalen kunne utvise folk for å si nei så burde jo skolen din kunne både kreve urinprøve og utvise når den er positiv etter å ha fått samtykke til å ta prøve... Og siden det hjalp på Godalen så er det nok mange andre som vil prøve seg, sikkert en grei måte å jage bort de med dårlige resultater og dermed øke karaktersnittet på skolen... Kvalmt gjort syns jeg...
Vis hele sitatet...
Utvise for å si nei er en ting, men utviste de folk om de pissa positivt?
Sitat av Tihi Vis innlegg
"Legalitetsprinsippet i norsk rett, innebærer bl.a. at myndigheter (som skolen) må ha en klar lovhjemmel for å kunne krenke den enkeltes kroppslige integritet ved å kreve urinprøve. Skolen har ingen slik hjemmel, og har på ingen måte rett til å kreve urinprøve av elever. Slike prøver kan bare tas av politiet i samsvar med bestemmelsene i straffeprosessloven. Det er ikke mulig for skolen å begrunne slike prøver med at de er frivillige. Ulovlig urinprøvetaking kan være straffbart å gjennomføre. Vi minner også om at opplæringslova fastsetter at ”Fysisk refsing eller anna krenkjande behandling ikkje [må] nyttast (vår kursiv), se § 3-7."



http://www.personvernskolen.no/node/392
Vis hele sitatet...
Dette ga jo klarhet, det skolen din gjør er ulovlig. Anmeld forholdet. Krev unnskyldning.
Trådstarter
2 0
Tusen takk for svar!
Skal ta det opp med skolen imorgen.
Hva fikk du til svar? Hadde vært kjekt med en tilbakemelding