Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 569
Sliter litt med å finne ut om aduvanz eller Ritalin er best. Startet utprøving i januar i år og synes begge har en ok effekt, men ingen er helt optimal. Har også ofte tenkt og vært negativt innstilt fra starten på at de ikke fungerer i det hele tatt, men tror det er fordi jeg er så sinnsykt uoppmerksom på endringene de gjør i hverdagen nå sammenlignet med før. Vet at aduvanz gjør meg mer effektiv og påskrudd osv. Og så vet jeg ikke om jeg er mer fokusert på Ritalin eller på aduvanz i forelesning for eksempel. Blir bare usikker på alt. I tillegg glemmer jeg å skrive logg. Men, det jeg er sikker på, er at jeg vil heller gå på medisiner enn ikke. Fordi hvis jeg hadde sett absolutt 0 endringer sammenlignet med i fjor, hadde jeg gjerne sluppet dette forbanna styret.

For ca 3 uker siden var jeg til psykiater som lurte på hvilken jeg likte best, men spurte han om jeg kunne prøve litt lenger med både aduvanz og Ritalin til neste time som er i morgen. Og jeg vet fortsatt ikke siden jeg har hatt lang påskeferie.
Dessuten mye enklere å trappe opp/ned med Ritalin enn aduvanz, men vet fortsatt ikke hva som funker best av dose. Har prøvd alt fra 20mg til 60mg Ritalin, og syns ikke det er forskjell.

På aduvanz har jeg tatt 30mg eller 60mg. Trooor 60mg er bedre, men igjen så er jeg bare usikker på ALT. Dette er helt håpløst.

Litt redd for psykiateren også siden han er ekstremt seriøs, litt udatert kanskje og gir lite info, så timene er jo over på 5 min. Han gir også pasientene kun aduvanz/ritalin

Anyways, noen med erfaringer eller gode ord? <3
Det er litt vanskelig å vurdere, særlig hvis dagene dine er varierte og det er mye annet enn medisin som kan spille inn. Men høres kanskje ikke ut som effekten er veldig god på noen av dem? Merker du forskjell på bivirkninger?

Hva er grunnen til at psykiateren ikke vil gi deg attentin, har du spurt? Jeg tenker jo jeg ville prøvd det om mulig. Ellers så er det bare å velge en av de andre og gå på den en stund, prøve å slutte og se om det endrer seg osv. Du bør absolutt prøve å skrive logg, om så bare tre stikkord hver dag. Så kan du eventuelt be om å bytte medisin om noen måneder om du vil prøve den mer ut.

Spør om det du lurer på hos psykiateren, skriv det ned om nødvendig. Om han blir sur eller noe er hans problem, han har tid til å bruke mer enn 5 min på en pasient. Du kan spørre fastlegen om han/hun kan følge opp medisinutprøvingen også, det varierer litt.
Hvorfor ikke bare prøve dem alle? Første jeg fikk var modiodal og så attention 10mg, funket som bare det
Du er nokk nødt til og prøve ritalin, før du får aduanz/elvanse! sistnevnte er utentvil det beste, uten bivirkninger og speed følelse!
Hva mener du med at ingen av de er optimal?

Jeg har vært innom ritalin, aduvanz og strattera. For min del er ritalin den verste medisinen jeg har vært borti. Altså, den fungerer på sin måte, men jeg opplevde den som en medisin som ga meg tett med opp- og nedturer hver dag. Og det gjorde meg mer ustabil. I tillegg til at den bivirkningen med søvnproblemer ble intens.

Aduvanz er en medisin jeg fungerer godt på. Jeg har en voldsomt mye bedre evne til å gjøre ting som krever konsentrasjon og som jeg ikke finnes lystmotivert til å gjøre. I tillegg til at den virker stabilt. Eneste minuset er at det tar tid før den begynner å fungere.

Strattera er den medisinen jeg har satt mest pris på. Men, den ga meg en uheldig og veldig sjelden bivirkning som gjorde at jeg måtte gå av den. Men, den fungerte ekstremt godt og var for meg helt uten noen bivirkninger (foruten den sjeldne som gjør at den skaper irritasjon på urinrøret).

I det hele og fulle så gjelder det å prøve og feile litt og finne ut hva som fungerer for deg. Ingen av medisinene fjerner adhd tilstanden din, så hvis det er ønsket så kommer du til å bli skuffa uansett type medisin. Finner du noe som gjør at du fungerer godt i hverdagen og får gjort de tingene som du skal og ønsker så vil jeg si at du har det godt
Jeg ville valgt Ritalin hvis du får den som virker raskest. Det er mye lettere for deg å kontrollere hvor lenge du ønsker å ha effekt av Ritalin. Med Aduvanz har du effekt i svært mange timer, kanskje altfor mange timer?