Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 6957
Hei folkens!
Som tittelen sier er jeg interessert i å vite litt om RC-biler.
Jeg vet ikke om dette er rett forum å ta dette opp på, men jeg leser ofte på forumet å dere diskutere jo alt mellom himmel og jord, så kanskje noen her har / har hatt interesse av RC-biler.

Det jeg i utgangspunktet lurer på er om noen vet hvilke biler som kan være greie å bruke for en som er "nybegynner" innenfor denne hobbyen. Og hvor mye man må legge i det for å få en grei bil.

Jeg har 0 erfaring med disse bilene, men jeg har alltid hatt lyst på en, og derfor vurderer jeg kanskje å gå til innkjøp av en slik en.
Hadde vært greit hvis noen her hadde gitt meg sine synspunkter / erfaringer med slike biler.

Håper på positiv respons, tusen takk :-)

(Usikker på om jeg har valgt rett undergruppe på forumet, hvis ikke kan admin flytte den til en mer passende undergruppe)
elektrisk eller bensin?
Den undervurderte
Tenker du på bensinbil eller elektrisk ? Har faktisk en Kyosho DBX liggendes som jeg vurderer å kvitte meg med, da jeg trenger småpenger til motorsykkelen min.

Det er en rimelig grei nybegynnerbil, som kostet 3.600 i sin tid. har hatt et par krasj med den, men alt er fikset og den er oppgradert så den går bedre og drar bedre.. er firhjulsstrekk og har autostopp signalmottaker, som gjør at den stopper opp, hvis at den mister signalet. den bilen gjør rundt 70 km/t noe som er fort nok. Hopper bra på hopp og er egentlig en konge nybegynnerbil! Nye dempere er også montert!
sh9
Trådstarter
Har egentlig ikke blitt enig med meg selv om elektrisk eller bensin, da jeg ikke vet hva som er fordeler / ulemper med begge disse..
Nitro,elektrisk eller bensin? Som første bil ville jeg kanskje valgt en elektro rtr modell.
når batteriene går tom for strøm må du hjem og ladde dem, men på bensin biler er det bare fylle på mer bensin

skal du kjøre noe inne eller skal du bare være ut og kjøre?
sh9
Trådstarter
Var vel mest utekjøring jeg hadde tenkt på Virker som en morsom hobby!
Jeg kan jo fortelle det jeg kan om emnet, så velger du selv hva du synes virker lurest å kjøpe.

Batteribil:
Må lades, men man kan kjøpe flere batterier og lade mens man kjører. Batterier kan også seriekobles eller parallellkobles for lengre virketid eller mer effekt. Disse er ofte litt rimeligere fordi de nødvendigvis er mindre av str. Ligg unna fuktige omgivelser. Dette gjelder kanskje alle biler, vet ikke, men kjører du ute etter det har regnet, kan du bare legge ned hele bedriften.

Nitro/bensinbil:
Hakke snøring på forskjellen mellom nitro og bensin. Etter hva jeg har forstått, er nitro mye knot, reparasjoner og mekking. Bensin litt mindre mekking og knot, pluss at det er lettere å få tak i bensin(?) Bensinbiler har en tendens til å koste mer, men gir deg jo også mer moro da det er større biler, mere kraft, og bare å peise på med mer bensin når det er tomt.

Jeg vil tør påstå at batteribiler er enkle og bra for nybegynnere, mens bensinbiler er kanskje den andre bilen du kjøper.

btw; hvis du trodde det var en morsom hobby må du tro en gang til. Det er sinnsykt kongefett uten å blunke! Anbefales lett med terningkast sju.
Sist endret av dynamite; 10. mai 2012 kl. 00:07.
Det finnes ikke noe annet enn elektrisk og nitro RC.

Nitrobiler = raske - MYE knoting, forbered deg på 30 minutter knoting for 10 minutter kjøring ( om du kjører off-road)

Jeg syntes det er morsommere å ha en nitrobil enn å ha en elektrisk - fordi jeg liker å knote litt. Artig å oppgradere bilene også.

Om du er litt kunstnerisk, så kan du også male dine egne karosserier

Elektrisk kan du også bare kjøpe flere batteripakker. På bilbaner er det ofte en stikk du kan lade de andre batteriene imens du kjører.

Selv har jeg 5 biler, ett helikopter og 2 fly. Startet med bensinbil, og koste meg med det!

Edit: Det lages ikke vanlig bensin biler, men biler som bruker nitrobensin - og elektriske biler
Sist endret av mroj; 10. mai 2012 kl. 00:19.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hva mener du med att det finnes kun elektrisk og nitro?

Hadde en HPI Baja 5B.. Det er en ganske heftig bensinbil. Veldig morsom bil, men tonnevis av oppgraderingsdeler.
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Kan litt innenfor dette.

Som en nybegynner burde du helt klart gå for elektrisk, fordi de nesten aldri er noe problemer med. Du kan og om du vil kjøpe deg en nitro-bil, men som nybegynner burde du hær ikke velge en større motor enn 1,6cc.

Eneste klare fordel for bensinbilene er at drivstoff er veldig mye billigere enn nitro (Nitroen jeg kjørte min på kostet 400 kr pr flaske med 3 liter eller noe sånt), men der syns jeg fordelene stopper. Nitro går styggfort, du blir faktisk helt fasinert av hvor jævlig de går. Farta kommer med den kostnaden at du skrur like mye som du kjører, så dette er opp til deg.

Jeg ville rådet deg en elbil, f eks denne http://kyosho.com/eng/products/rc/de...duct_id=100277.


Vært og huske på att du aldri kræsjer i deg selv med disse bilene, da du kan alvorlig skade deg. Og for guds skyld ikke hopp fra det aller høyeste sandtaket, men det nest høyeste går som regel uten at bilen tar skade.
Ser ingen grunn til at han skal velge bort bensinbilene, det at han er nybegynner har veldig lite å si.

Det argumentet at det er bedre å starte med elektrisk? At du slipper tweakingen? Du må jo starte som en nybegynner på tweaking etter du har kjørt med elektrisk - og styringen er helt lik.

Bensin > Elektrisk
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
hehe, ja dette kunne du!

Jeg har hatt både el, nitro og bensin, og vil helt klart si att det er lettest med elektrisk bil, men bansinbil er slett ikke noen kunst det heller.. Nitro er jo bare knot og kødd med, men en god bensinmotor er veldig stabil.

Hvordan i alle dager kan du sitte i Nordland og si att det nest høyeste grustaket på Fitjar ikke ødelegger bilen hans?
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Begynte selv med nitro, men så i ettertid at jeg skulle gått elektrisk. Nå var jo ikke jeg den store elektrikeren, og såvidt 15 år da jeg begynte.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Elektro

Jeg har aldri drevet med elektro biler personlig, men har masse kompiser som har hatt dette. For din egen del, anbefaler jeg å begynne der.
Dagens elektro biler, med såkalte "børsteløse" motorer, går VELDIG mye bedre enn hvilken som helst nitro/bensin bil. Det er også mye mindre vedlikehold, og mindre søl ved disse. Utrolig mange som har drevet med bensin, som har gått over til elektro, siden disse har tatt igjen Nitro/bensin i ytelse.

Nitro

Dette er biler som kjører på en Nitro-methan blanding.
Disse har en meget kvass lyd, og består ofte av små, men hissige 2-takts motorer. Veldig turtalls villige, og lite dreiemoment. Størrelsen spenner ofte fra 2 cc til 5-6 cc. Disse baserer seg på samme prinsippet som Diesel motor. Du gløder opp en "start plugg" og når motoren først går, antenner den via Kompresjon.
Jeg har hatt flere av disse, og har kost meg masse med det, men det er utrolig masse tull med det også.

Litt info om drivstoffet

Hovedproblemene med disse er:

#Støy
#Søl
#Innimellom tungstartet.
#Kjøling
#Varme (om vinteren f.eks)
#Masse justeringer på forgasseren, spesielt ved innkjøring og i startfasen
#Avkjøling mellom hver tank (utrolig irriterende når de med elektro bare bytter batteri og kjører videre.)
#Meget sensitive på vær. Om du har "justert motoren" til gårsdagen, og det er lavtrykk neste dag, så kan motoren være et HELVETTE å starte.
#Drivstoff er dyrt.
#Jeg kan love deg, det er betydelig mere, men jeg kommer ikke på dette i farten. Jeg Har ikke tatt i en bil på 4-5 år nå

Bensin

Disse er det jeg kan minst om. Men dette er ofte store store biler som monstertrucks f.eks. Disse er somregel latterlig dyre, og veldig dyre å vedlikeholde.
De bruker en motorsag motor som oftest, på 36cc og oppover.
De bruker vanlig 95blyfri og har separat oljetank

Så, jeg vil anbefale deg på det sterkeste og kjøpe elektro.
Det han over meg nevnte om man ikke kan kjøre i regn, det er bare bullshit.
Man har noe som heter "plasti - dip" Det er en slags flytende gummi som du bare dypper mottagere og servoer i, og vips så er bilen din vanntett (altså, ikke bad med den) De fleste motorer og batterier takler ruskevær fint.
Det er ingen som vil stå ute å kjøre i stiv kuling, med regn.

En ting du må forberede deg på, det er masse skruing. Da mener jeg MASSE!
Det er ofte 2 timer kjøring, og 5 timer skruing. Hvertfall om man kjører Offroad som monstertrucks osv, da det ofte går hardt for seg

Dette er det jeg kommer på i farten, jeg kommer til å følge med i tråden, så spør om det er noe


Anbefaler deg å ta en titt her: http://radiostyrt.no/

Det er en utrolig flott gjeng der, som alltid gir god støtte.

Sitat av mroj Vis innlegg
Ser ingen grunn til at han skal velge bort bensinbilene, det at han er nybegynner har veldig lite å si.

Det argumentet at det er bedre å starte med elektrisk? At du slipper tweakingen? Du må jo starte som en nybegynner på tweaking etter du har kjørt med elektrisk - og styringen er helt lik.

Bensin > Elektrisk
Vis hele sitatet...
Nei, men Elektro går den dag idag _LIKE_ bra som nitro/bensin mtp på dagens børsteløse motorer, og LIPO batterier. Og dette var i 2006, og det har skjedd ENDEL siden da...

Så jo, det er masse argumenter for det..

Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hva mener du med att det finnes kun elektrisk og nitro?

Hadde en HPI Baja 5B.. Det er en ganske heftig bensinbil. Veldig morsom bil, men tonnevis av oppgraderingsdeler.
Vis hele sitatet...
Hadde en slik selv, den var AWESOME! Skal dog sies jeg hadde den i 2 timer, før jeg byttet den mot en Annen nitro bil jeg hadde mye mere lyst på. Smart valg? hahaha! lol...
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Elektro

Nei, men Elektro går den dag idag _LIKE_ bra som nitro/bensin mtp på dagens børsteløse motorer, og LIPO batterier. Og dette var i 2006, og det har skjedd ENDEL siden da...
Vis hele sitatet...
Har ikke kjørt på veldig mange år, så beklager om jeg tar feil!
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av mroj Vis innlegg
Det finnes ikke noe annet enn elektrisk og nitro RC.

Nitrobiler = raske - MYE knoting, forbered deg på 30 minutter knoting for 10 minutter kjøring ( om du kjører off-road)

Jeg syntes det er morsommere å ha en nitrobil enn å ha en elektrisk - fordi jeg liker å knote litt. Artig å oppgradere bilene også.

Om du er litt kunstnerisk, så kan du også male dine egne karosserier

Elektrisk kan du også bare kjøpe flere batteripakker. På bilbaner er det ofte en stikk du kan lade de andre batteriene imens du kjører.

Selv har jeg 5 biler, ett helikopter og 2 fly. Startet med bensinbil, og koste meg med det!

Edit: Det lages ikke vanlig bensin biler, men biler som bruker nitrobensin - og elektriske biler
Vis hele sitatet...
Unnskyld, men siden du har så mange biler og slikt, da kjenner du vel til FG f.eks? De bruker blyfri 98 octan.
Kilde:

http://hobbymix.no/mix/produkt.asp?s...onster%20Truck

EDIT! Ser jeg har skrevet at bensin bilene har separat oljetank.
Dette er ikke vanligpraksis, men noe man ofte modder selv, så man slipper å blande og styre i bensinen.
Edit2: Ser også jeg har skrever 36cc motorer, mente 26cc og oppover
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Unnskyld, men siden du har så mange biler og slikt, da kjenner du vel til FG f.eks? De bruker blyfri 98 octan.
Kilde:

http://hobbymix.no/mix/produkt.asp?s...onster%20Truck
Vis hele sitatet...
Nei, har bare brukt kyosho.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Neste gang, ikke vær så bastant uten kilder/personlig kunnskap

mtp på parken din, så burde du vite dette

Kyosho? HUFF!

Ontopic: Når jeg drev, var ikke Kyosho akkurat kvalitet.
Jeg vet ikke om det er slik enda, men om du velger en Traxxas eller HPI f.eks så er du garantert kvalitet!
Sist endret av CHillZoNE; 10. mai 2012 kl. 00:44.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Unnskyld, men siden du har så mange biler og slikt, da kjenner du vel til FG f.eks? De bruker blyfri 98 octan.
Kilde:

http://hobbymix.no/mix/produkt.asp?s...onster%20Truck

EDIT! Ser jeg har skrevet at bensin bilene har separat oljetank.
Dette er ikke vanligpraksis, men noe man ofte modder selv, så man slipper å blande og styre i bensinen.
Edit2: Ser også jeg har skrever 36cc motorer, mente 26cc og oppover
Vis hele sitatet...
Ser att du prøver, og du skriver veldig mye bra, men du bommer litt på noe..
Hvorfor i alle dager skal man ville montere separat oljetank? Man vil jo såklart spare vekt her, og da er separat tank, med pumpe helt feil vei.
Jeg har vert aktiv på norske og internationale forum for 1:5 bensin bil, og aldri hørt om dette.
23cc er en veldig vanlig motor størrelse. 26cc er og mye brukt.
Kommer du over 27cc og oppover har du en heftig, men DYR motor, så jeg vil ikke si att dette er spesielt vanlig, som du sier det er.
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Neste gang, ikke vær så bastant uten kilder/personlig kunnskap

mtp på parken din, så burde du vite dette

Kyosho? HUFF!

Ontopic: Når jeg drev, var ikke Kyosho akkurat kvalitet.
Jeg vet ikke om det er slik enda, men om du velger en Traxxas eller HPI f.eks så er du garantert kvalitet!
Vis hele sitatet...
Skrev faktisk litt feil - har en HPI også
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Ser att du prøver, og du skriver veldig mye bra, men du bommer litt på noe..
Hvorfor i alle dager skal man ville montere separat oljetank? Man vil jo såklart spare vekt her, og da er separat tank, med pumpe helt feil vei.
Jeg har vert aktiv på norske og internationale forum for 1:5 bensin bil, og aldri hørt om dette.
23cc er en veldig vanlig motor størrelse. 26cc er og mye brukt.
Kommer du over 27cc og oppover har du en heftig, men DYR motor, så jeg vil ikke si att dette er spesielt vanlig, som du sier det er.
Vis hele sitatet...
Jeg har sett dette i flere tilfeller. Men skal sies at jeg var endel yngre, og blander KANSKJE med noe annet. Men takk for korreksjonen

Jeg prøvde å endre dette med størrelser, men fikk ikke til pga 5 min regelen, så skrev en edit i et annet innlegg
(har ikke drevet med dette siden 2006 ish, tok det utifra hukommelse)


GLEM DET! Jeg blander med noe helt annet... Noe så latterlig av meg...

Ignifier har heeelt korrekt.
Sist endret av CHillZoNE; 10. mai 2012 kl. 00:53.
Det er store variasjonar fra Bensin-Nitro-Elektrisk. Alt kjem til syvande og sist an på kva du vil bruke bilen din til. Sjøl har eg en Baja 5b som for øyeblikkett er i ustand da faktisk eine drivakslingen har blitt ødelagt, men bilen som kostar 9000 ny er en svært god bil.

Har våre med nokre kompissar som har brukte både bensin, elektrisk og nitro og alle har sine ulemper og fordeler. Du får også det du betaler for. Nitro bil ville eg ikkje gått for, er ofte problem med å få start på den og som sagt tidligare, masse reperasjonar. Bilane er bygd små og er ikkje så veldig robuste og delar blir ofte ødelagte og du må kjøpe ny. I tilleg må motoren gå 24/7 om du lar bilen står i ro er det stor sjangse for at motoren blir kvelt og du må springe bort å starte den på nytt. Nitro bilane er som regel i mellomstor størrelse og er hissige med god akselerasjonsevne, men ikkje som regel dei som kjører fortast. Drivstoffet til nitrobilane er også veldig dyrt.

Dei elektriske bilane er dei minste og det er absolutt dei elektriske bilane som har mest akselerasjon. Men dei tåler ikkje offroad i det heile tatt. Men til gjenngjeld så kan en bil til 4000 kr omtrent ta salto på bakken om du gir flat gass. Ulempa er jo at du må ha strøm tilgang for å lade den ofte. Og du må rekne med å kjøpe nye delar ofte.

Bensinbil som er dei absolutt største og dei mest robuste er også dei som har dårligast aks, men dei har samme topp hastighet som en elbil. Nitro bilane får normalt sett ikkje den samme topp hastigheten. Om du har tenkt å kjøre offroad må du absolutt kjøpe bensin bil. Har sjøl kjørt minn rimeli hardt og hatt harde landinga som den har tålt. Men bilen min er jo av en litt dyrar klasse enn mange andre og har dermed bedre kvalitet. Ein kompiss hadde også ein bensinbil berre litt billigare. Litt dårligare akselerasjon og maks hastighet og den tåler ikkje like mykje. I tillegg krev denne bilen meir reperasjonar. Totalt trur eg at eg har betalt like mykje som kompissen min med tanke på at han må ha reparert og kjøpt nye delar. Selvfølgelig har eg kjøpt nye delar også, men det er sjeldnare.

Kort oppsumert så må du tenke på kva bruksområde du vil bruke bilen din på. Vil du bruke bilen din mykje vil det lønne seg å kjøpe ein bil av litt god kvalitet pågrunn av at den tåler mykje meir.

Skal du kjøre i for eksempel eit sandtak og hoppe mykje vil eg anbefale ein Bensinbil. Om du vil ha det gøy rundt huse kjøre på plenen, på asfaltvegar og litt ulent tereng kan du gå for ein nitro bil. Men om du kun skal kjøre på asfalt er en elektrisk bil det beste valget.

Fordelar med bensinbil: Billig drivstoff, (må blande inn 2takts olje, men på en 25liters donk betalte eg ca 750kr og den varer lenge!) Tåler hopp og harde landingar, best av dei 3 biltypane på ulendt tereng, høg topphastighet. Går omtrent uansett. Kan vere vekke lenge og berre ha med ekstra drivstoff.

Ulempar med bensinbil: Dårligast akselerasjon, stor og kan vere tong. Min veg 10 kg.

Fordelar med nitro bil: God akselerasjon tåler litt trøkk. Kan kjøre på litt ulendt terreng.

Ulempar med nitro bil: Om bilen blir ståande i ro blir motoren kvelt. Kan vere tong å få start på, ikkje så god topp hastighet. Treng mykje reperasjonar. Dyrt drivstoff

Fordelar med elektrisk bil: Høg akselerasjon bra toppfart, strøm er ikkje dyrt for å lade opp igjen batteria.

Ulemper med elektrisk bil: Tåler lite, omtrent må kjøre på asfalt eller grus, dårlig i tereng.

Har du tenkt å bruke bilen mykje vil det også lønne seg å betale litt ekstra for bedre kvalitet. Koster ein bil 1000 kr meir menn har vesentligt meir delar av metall enn plast og du har tenkt å bruke bilen mykje vil det uten tvil lønne seg å legge dei 1000kr ekstra i bilen.

Men om du har lyst så er det lettare og stille spørsmål og få det forklart enn å lese tekst så berre seng meg pm so kan du få skypen min.
Sist endret av Arathor; 10. mai 2012 kl. 01:10.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av Arathor Vis innlegg
Skal du kjøre i for eksempel eit sandtak og hoppe mykje vil eg anbefale ein Bensinbil. Om du vil ha det gøy rundt huse kjøre på plenen, på asfaltvegar og litt ulent tereng kan du gå for ein nitro bil. Men om du kun skal kjøre på asfalt er en elektrisk bil det beste valget.


Ulemper med elektrisk bil: Tåler lite, omtrent må kjøre på asfalt eller grus, dårlig i tereng.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle denne elektriske bilen tåle mindre en denne nitro bilen? Akkurat samme størrelse, og stort sett akkurat de samme delene
Eg tenker generelt. Har som sagt sagt at du betaler for kvalitet og elbilen koster en 225$ meir.
Sist endret av Arathor; 10. mai 2012 kl. 01:19.